- Asta Dykovienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Artefaktas: Lietuvos jūrų muziejui ruošiamasi perduoti beveik 75 metus Baltijos jūros dugne išgulėjusį krovininio vokiečių laivo varpą, kurį prieš kelias savaites iškėlė nardytojai mėgėjai.
-
A.Vainora su grupe narų netoli Juodkrantės jūroje aptiko dar vieno laivo skenduolio varpą, perdavė jį muziejui, tačiau vėliau per apmaudžią klaidą jis buvo apkaltintas šio radinio vagyste.
-
Likimas: laivas, kurio varpą iš Baltijos dugno neseniai iškėlė tarptautinė nardytojų grupė, buvo krovininis ir paskutiniu savo reisu gabeno anglių krovinį, kurio likučiai tebėra laivo triume.
Vokiečių žurnalistės ir nardytojos Sabine Kerkau socialiniame tinklalapyje paviešintos fotografijos apie netoli Lietuvos teritorinės jūros ribos dugne aptiktą laivo varpą suglumino vietos mokslininkus ir paveldosaugininkus. Sunerimta, kur dingo šis retas radinys, apie kurį jie sužinojo tik iš interneto?
NZ 55 ekspedicija
Įspūdingos fotografijos, užfiksuotos 60 metrų gylyje prie nuskendusio laivo Baltijoje netoli Lietuvos krantų, gniaužia kvapą.
Seno krovininio laivo liekanos dar ne itin suirusios, matyti netgi anglių likučiai – paskutinysis krovinys, kurio įgula taip ir neatgabeno, nes ištiko katastrofa.
Matyti moderniai įrengtas vonios kambarys ir tualetas, šachmatine tvarka kadaise suklijuotos grindų plytelės, nuotraukose užfiksuoti ir kiti narams dar prieinami skenduolio užkaboriai.
Ten nardytojai aptiko puikų trofėjų – puikiai išlikusį laivo varpą, pozavo su juo po vandeniu, vėliau – jau krante, jiems už nugaros matyti laivas NZ 55.
Šios nuotraukos paskelbtos vokiečių žurnalistės ir nardytojos S.Kerkau socialiniame tinklalapyje. Pasirodo, ji su dar 8 bendraminčiais ne taip seniai dalyvavo ekspedicijoje prie Lietuvos krantų.
Gegužės 1-osios rytą iš Klaipėdos uosto į atvirą jūrą leidosi klaipėdiečiui priklausantis laivas NZ 55. Juo plaukė kapitonas su dar vienu įgulos nariu bei devynių nardytojų komanda. Tarp jų – lietuvis, amerikietis ir 7 vokiečiai.
Apie pusę vienuoliktos ryto laivas sustojo už 4 jūrmylių nuo Lietuvos teritorinės ribos, šalies ekonominiuose vandenyse. Ten jis plūduriavo beveik tris valandas.
Būtent šiame taške nardytojai nėrė į 60 metrų gylį ir tyrinėjo laivą skenduolį, iš kurio vėliau ištraukė 42 kg varinį varpą.
Dienraščio žiniomis, iš šios ekspedicijos S.Kerkau rengia keliolikos puslapių reportažą solidžiam vokiečių žurnalui.
Kur dingo varpas?
Žinia apie šį nardytojų unikalų radinį tuoj pasklido ir Klaipėdoje.
Pradžioje netrūko ir slogių įtarimų. Buvo kalbama, kad varpas išgabentas iš Lietuvos, prabilta apie juodąją archeologiją ir net varpo vagystę.
"Šiaip, pagal Lietuvos įstatymus, visi šalies teritorijoje rasti radiniai, jei nėra nustatytas jo savininkas, priklauso valstybei. Tie piliečiai radinį turėtų perduoti muziejui. Apmaudu, kad viskas vyksta už mūsų nugaros", – dėstė paveldosaugininkas Laisvūnas Kavaliauskas.
Vis dėlto minėtas varpas buvo rastas ne Lietuvos teritorinėje jūroje, o – už jos ribų.
Tai liudija ir pasieniečių duomenys apie NZ 55 tos dienos dislokaciją, ir skenduolio koordinatės, tai yra vieta, prie kurios nardė minėta komanda.
Ji yra už 4 jūrmylių nuo Lietuvos jūros sienos, ekonominėje zonoje.
Taigi šiuo atveju radinys tarsi ir nepriklausytų mūsų valstybei.
"Kur tas varpas, nežinome. O gal jį ir išsivežė, nes nėra įstatymo, kuris įpareigotų pranešti apie tokį radinį. Tik dabar yra pateiktos pataisos, kurios įpareigotų laivų kapitonus, ką nors aptikus, informuoti Kultūros paveldo departamentą. Dabar yra tokia tvarka arba netvarka: kažkas kažką suranda, kažkam perduoda koordinates, kažkas padaro biznį, pasikviečia panardyti, ką nori išsikelia, išvažiuoja, ir viskas", – piktinosi Klaipėdos universiteto Povandeninių tyrimų centro vadovas prof. Vladas Žulkus.
Tariama vagystės versija subliūško, kai dienraštis susisiekė su pačia S.Kerkau.
Užklausus, kas dabar turi tą radinį ir ką ketina su juo daryti, kolegė iš Vokietijos atrašė: "Varpas buvo paliktas NZ 55 kapitonui. Jis ketina juo pasirūpinti ir įteikti jį Klaipėdos muziejininkams. Tai ir buvo ta priežastis, kodėl mes jį ištraukėme iš dugno."
Kapitonas ruošia dovaną
Lietuvos jūrų muziejaus istorikas Romualdas Adomavičius pripažino, kad jau girdėjo apie ruošiamą dovaną muziejui, tačiau esą su juo dar niekas nesusisiekė.
"Nuotraukas, kaip atrodo tas laivo varpas, mačiau internete. Žinau, kad varpas yra Klaipėdoje ir kad jis bus perduotas mūsų muziejui. Reikia palaukti ir pamatysime", – teigė R.Adomavičius.
NZ 55 laivo kapitonas Linas, plukdęs nardytojų ekspediciją, patvirtino, kad artimiausiu metu ketina varpą perduoti Lietuvos jūrų muziejui.
"Nuskendusį laivą atradome dar prieš metus. Jis glūdi 60 metrų gylyje, Lietuvoje nėra tokių nardytojų, kurie galėtų dirbti šitokiame gylyje. Todėl šios tarptautinės komandos nardymai buvo labai naudingi, po vandeniu jie užfiksavo apie tūkstantį unikalių laivo nuotraukų. Kodėl iškėlėme varpą? Nes dar po metų smėlis tą varpą būtų užpustęs ir jo būtų nelikę, dabar bent jau jis bus eksponuojamas muziejuje", – sakė Linas.
Kapitono teigimu, ilgai nebuvo galima identifikuoti, koks tai laivas, būtent todėl ir reikėjo rasti kokią nors smulkią detalę, kad būtų lengviau nustatyti laivo tapatybę.
Varpas tam idealus daiktas, nes ant jo visada būna iškaltas laivo pavadinimas. Tačiau ant jo matomas užrašas "SS Marsdiep 1920" užminė dar daugiau mįslių.
Dramatiška laivo lemtis
Nardytojai surinko informacijos apie laivą "Marsdiep". Tai buvo krovininis garlaivis.
Pasirodo, jis pastatytas Danijoje tais pačiais 1920-aisiais, kurie ir nurodyti ant varpo.
Po kelerių metų laivas buvo parduotas ir pakeistas jo pavadinimas į "Jessie Maersk". Teigiama, kad laivo varpas taip pat pakeistas.
Taigi rastasis skenduolis negali būti "Jessie Maersk".
Ir štai aptikta papildomos informacijos: 1925 m. pastatytas dar vienas identiškas laivas "Rita Maersk" ir būtent jam perduotas "SS Marsdiep" varpas, kurį ir rado nardytojai.
"Rita Maersk" buvo parduotas 1939 m. vokiečiui Eduardui Bosselmannui. Tačiau iki 1941-ųjų laivas vis dar plaukiojo su Danijos, vėliau – su nacistinės Vokietijos vėliava.
Pradžioje jis buvo pervardytas "Edith", neilgai trukus jo savininkas jam suteikė "Edith Bosselmann" pavadinimą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdiečiai vėl atakuoja savivaldybę: kiemuose – šimtai apleistų automobilių4
Klaipėdiečiai vėl atakuoja savivaldybę dėl kiemuose rūdijančių apleistų automobilių. Aiškėja, kad pernai surašyta daugiau nei 500 protokolų dėl apleistų mašinų. ...
-
Mažosios Lietuvos istorijos muziejus švenčia dvi sukaktis: pastato istorija – turtinga5
Šiemet Mažosios Lietuvos istorijos muziejus (MLIM) švenčia dvi sukaktis – pastato 250-metį ir muziejaus veiklos šimtmetį. Šiai progai paminėti čia vyks įvairūs renginiai, užsiėmimai, edukacijos, o kad būtų lengviau...
-
Vienoje judresnių uostamiesčio sankryžų – kvaištelėjęs šou12
Vienoje judresnių uostamiesčio sankryžų vairuotojams atvipo žandikauliai išvydus, ką išdarinėja paaugliai, važiuodami automobiliu. ...
-
Neringoje prasideda žvejų šventė „Žiobrinės“, parą už įvažiavimą į kurortą mokėti nereikės
Neringoje penktadienį prasideda pavasarinė žvejų šventė „Žiobrinės“, šia proga parą bus taikoma įvažiavimo į kurortą lengvata. ...
-
Šalia „Gilijos“ pradinės mokyklos – sporto aikštynas2
Už pusę milijono eurų iš miesto biudžeto šalia „Gilijos“ pradinės mokyklos įrengtas naujas sporto aikštynas. Iki tol šioje daugiau nei pusantro hektaro užimančioje mokyklos teritorijoje dažniausiai telkšo...
-
Automobilių stovėjimo aikštelės neįgaliojo vietoje – duobė
Baltijos prospekte prie parduotuvės esančioje automobilių stovėjimo aikštelėje, neįgaliesiems skirtoje vietoje – duobė. Dėl kokių priežasčių ji galėjo atsirasti, nežinoma, tačiau dėl to į parduotuvę atvykę negalią turintys klie...
-
Klaipėdos darbo inspekcijos vadovui – ieškinys7
Prokuratūra iš Kretingos rajono savivaldybės tarybos nario Vytauto Ročio, einančio ir Valstybinės darbo inspekcijos Klaipėdos teritorinio skyriaus vadovo pareigas, siekia priteisti per 10 tūkst. eurų. Įtariama, kad tokia suma nepagrįstai panau...
-
Už neviršytą greitį – bauda26
Klaipėdietis pateko į nepavydėtiną situaciją – gavo baudą už tai, kad Mokyklos gatve, kur dabar leidžiamas greitis 70 km/val., važiavo 62 km/val. Policija vyrą nubaudė. Miesto valdžia už tai, kad kažkas nepasirūpino laiku pakeisti kelio ...
-
Bendruomeniškiausios Lietuvos seniūnijos titulas – Priekulei2
Respublikinio bendruomenių konkurso „Bendruomenė – Švyturys 2023 – kelias į sėkmę“ apdovanojimuose nuskambėjo ir Klaipėdos rajono vardas. Priekulės seniūnija su bendruomenėmis, nevyriausybinėmis organizacijomis ir kult...
-
Naujosios Uosto ir Danės gatvių sankryžoje – ribojimai dėl statybos darbų1
Naujosios Uosto ir Danės gatvių sankryžoje – laikinai ribojamas eismas. Čia vykdomi vandentiekio ir buitinių nuotekų tinklų statybos darbai. Nors buvo planuota iki balandžio 26-osios šiuos darbus užbaigti, dėl nenumatytų aplinkybių to ...