Quantcast

Mokesčių botagas

Nors įstatymų leidėjai sutiko su Prezidento Valdo Adamkaus veto mėnesiniam įmonių ir įstaigų turimų tarnybinių automobilių mokesčiui, kol kas neaišku, koks bus galutinis sprendimas. Vienas galimas scenarijus – po 150 litų per mėnesį teks mokėti nuo balandžio. Kitas – naujojo mokesčio apskritai gali būti atsisakyta. Tačiau daugybė automobilininkų, pabūgusių papildomų išlaidų, jau dabar apgulė "Regitrą".


Išregistravimo algoritmas

Baigtos eksploatuoti kelių transporto priemonės išregistruojamos valstybės įmonėje "Regitra". Dėl išregistravimo gali kreiptis ne tik automobilio savininkas, bet ir jo įgaliotas asmuo. Išregistruojamos baigtos eksploatuoti mašinos į "Regitros" padalinį pristatyti nereikia. Čia pateikiamas transporto priemonės registracijos liudijimas (jei jis neprarastas), asmens dokumentas ir transporto priemonės valstybinio numerio ženklai (jei jie neprarasti).

Jei išregistruojamas po 2004-ųjų gegužės 1 d. baigtas eksploatuoti lengvasis keleivinis arba lengvasis krovininis automobilis, reikia pateikti ir eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimą (šiuos pažymėjimus išduoda baigtas eksploatuoti transporto priemones priėmusios jų surinkimo ir apdorojimo įmonės).

Išregistruojant užsieniečiui parduotą automobilį, jo ir jo registravimo dokumentų į valstybės įmonę "Regitra" pristatyti nebūtina. Buvęs transporto priemonės savininkas ar jo įgaliotas asmuo turi pateikti asmens dokumentą ir pasirašyti pranešimą-deklaraciją, nurodydamas turimus duomenis apie transporto priemonę įsigijusį asmenį (šalį, į kurią automobilis parduotas).

10 kartų daugiau

Tiek gyventojų, tiek įmonių bei organizacijų atstovų, pageidaujančių išregistruoti (nurašyti) baigtas eksploatuoti transporto priemones, srautas "Regitros" padaliniuose pradėjo sparčiai augti gruodžio pabaigoje, paskelbus informaciją apie galimus automobilių naudotojo mokesčius.

Nors šalies teisės aktai įpareigoja savininkus nuolat rūpintis jiems priklausančia transporto priemone (išregistruoti baigtą eksploatuoti, parduotą ar kitaip perleistą užsienyje gyvenančiam asmeniui; perregistruoti anksčiau įregistruotus duomenis, jei transporto priemonė parduota Lietuvos gyventojui ar įmonei), tačiau paprastai daugiau dėmesio šioms pareigoms gyventojai ima skirti tik visuomenėje kylant diskusijoms apie galimus finansinius įpareigojimus.

Paskutinėmis praėjusių metų dienomis valstybės įmonės "Regitra" padaliniuose per darbo dieną buvo išregistruojama dešimteriopai daugiau baigtų eksploatuoti, nenaudojamų ar parduotų į užsienį automobilių nei įprastai. Vien per paskutinę 2008 m. dieną, gruodžio 31-ąją, išregistruotos 1153 "sudėvėtos" mašinos, gruodžio 30-ąją – net 1878. Įprastai "Regitros" padaliniuose dar gruodžio pirmoje pusėje per dieną būdavo išregistruojama apie 100 baigtų eksploatuoti transporto priemonių.

Tokios tendencijos vyravo ir pirmosiomis šių metų dienomis. Pirmąsias dvi sausio savaites baigtų eksploatuoti automobilių kasdien išregistruojama maždaug penkiskart daugiau nei įprastai. Baigtas eksploatuoti transporto priemones išregistruoti pageidaujančių klientų srautas išaugęs visuose "Regitros" filialuose.

Perregistravimo bumas

Be to, metų pabaigoje daugiau kaip dukart dažniau juridiniai asmenys, įstaigos ir organizacijos perregistravo automobilius fizinių asmenų vardu. Pasak "Regitros" Registracijos metodikos skyriaus vyriausiojo specialisto Laimučio Skersinio, kokį mastą gali įgauti šis procesas, kol kas galima tik spėlioti, nes smulkieji verslininkai kol kas laukia, kuo baigsis diskusijos Seime, ir skaičiuoja, kuriuo atveju finansinė našta būtų bent kiek lengvesnė (įmonės vardu registravus automobilį galima susigrąžinti PVM už degalus, pigiau apdrausti mašiną ir pan.).

Kalbintas specialistas taip pat sakė abejojąs, ar nusprendus įteisinti mėnesinį mokestį tarnybiniams automobiliams prasidėtų masinė mašinų migracija į kaimynes šalis.

"Atvejų, kai Lietuvos gyventojai – tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys – baimindamiesi finansinių įpareigojimų stengsis registruoti savo transporto priemones užsienyje, gali padaugėti, tačiau vargu ar tai bus masinis reiškinys", – prognozavo L.Skersinis.

Lietuvos pilietis, norintis jam priklausančią transporto priemonę registruoti užsienio šalyje, turi tos valstybės transporto priemonių registravimo įstaigai pateikti dokumentus, įrodančius, jog jo gyvenamoji vieta deklaruota būtent toje šalyje. Jei Lietuvos įmonė nori jai priklausančią transporto priemonę registruoti užsienio šalyje, ji turės tos šalies transporto priemonių registravimo įstaigai pateikti dokumentus, įrodančius, jog įmonė ten turi savo atstovybę. Steigti atstovybę vien dėl gresiančio automobilių naudotojo mokesčio vargu ar apsimokėtų.

Politikai blaškosi

Šį pirmadienį neeilinėje sesijoje net 105 parlamentarai iš 106 balsavusių buvo už tai, kad Prezidento V.Adamkaus veto 150 litų per mėnesį siekiančiam mokesčiui už įmonių ir įstaigų turimus tarnybinius automobilius būtų svarstomas vėliau.

Prezidentas siūlo iki balandžio 1 d. atidėti mokesčio už juridinių asmenų valdomus automobilius įvedimą. Galutinai dėl tokio valstybės vadovo siūlymo Seimas balsuos ketvirtadienį.

Naujas mokestis buvo įvestas centro dešiniųjų Vyriausybės siūlymu siekiant, pasak jos, surinkti 300 mln. litų, kurie padėtų užkamšyti šių metų biudžeto skyles.

Pristatydamas veto Seime Prezidento patarėjas Ramūnas Vilpišauskas taip pat atkreipė dėmesį į valstybės vadovo siūlymą parlamentarams apsvarstyti, ar apskritai toks įstatymas reikalingas.

"Seimo nariai diskutuodami dėl šio veto turi teisę apsvarstyti šio įstatymo pagrįstumą ir gali apsispręsti laikyti įstatymą nepriimtu", – sakė patarėjas. Tokį siūlymą V.Adamkus pateikė savo laiške, kurį jis parašė Vyriausybei ir Seimo valdančiajai daugumai pernai gruodžio pabaigoje, kai pasirašė parlamentarų priimtą šių metų biudžetą ir daugumą jį lydinčių mokesčių įstatymų.

Todėl ketvirtadienį gali būti balsuojama dėl to, ar naujasis mokestis apskritai bus įvestas.

Savo laiške Prezidentas skeptiškai įvertino Vyriausybės siūlymą nuo 2009-ųjų vidurio įvesti mokestį visiems Lietuvoje registruotiems automobiliams. Dėl jo įvedimo iki pavasario turėtų apsispręsti valdančioji dauguma. Premjeras Andrius Kubilius yra minėjęs, kad toks mokestis visiems automobiliams galėtų siekti 15–20 litų per mėnesį, arba apie 200 litų per metus.

Tokiems planams priešinasi ir dalis valdančiosios daugumos atstovų, tarp jų – susisiekimo ministras Eligijus Masiulis. Panašios pozicijos laikosi ir Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų atstovas Kęstutis Masiulis, jis planus įvesti mokestį visiems automobiliams pavadino netinkamais. K.Masiulis pasiūlė užuot apmokestinus visus automobilius dar vienu procentiniu punktu padidinti pridėtinės vertės mokestį. Šis nuo Naujųjų metų jau padidintas nuo 18 iki 19 proc.


Šiame straipsnyje: automobilio mokestisregitra

NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių