- LRT Radijo laida „60 minučių“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vartotojų teises ginanti organizacija Italijoje pateikė ieškinius prieš automobilių gamintojus, kad šie galimai apgaudinėja vartotojus, reklamuodami mažas kuro sąnaudas. Ieškinio pagrįstumu abejoja Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių transporto katedros vedėjas doc. dr. Saugirdas Pukalskas, tvirtinantis, kad ne viskas priklauso nuo gamintojų.
„Gamintojas, sertifikuodamas automobilį, turi atlikti standartizuotus testus, kuriuos, jeigu automobilis skirtas Europos Sąjungos (ES) rinkai, yra patvirtinusios tam tikros ES institucijos. Pagal juos automobilis sertifikuojamas. Tikrinamos ir išmetamosios dujos, ir degalų sąnaudos, ir kiti parametrai. Kažin ar įmanoma apkaltinti gamintoją. Jau greičiau būtų galima kaltinti ES institucijas, kurios patvirtino tokią metodiką“, – svarsto S. Pukalskas.
Vairuotojai permoka 300–500 eurų per metus
Anot Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso tarybos nario, asociacijos už sąžiningą bankininkystę vykdomojo direktoriaus Kęstučio Kupšio, jau kurį laiką pastebima, kad automobilių gamintojų deklaruojamos kuro sąnaudos gerokai skiriasi nuo tų, su kuriomis susiduria vairuotojai.
Jo teigimu, neapsikentę tokios situacijos, Italijos vartotojai, atstovaujami organizacijos „Altroconsumo“, pateikė ieškinį, kuriame reikalauja atlyginti patiriamą žalą. Organizacijos atliktų nepriklausomų tyrimų rezultatai nuo deklaruojamų kuro sąnaudų skyrėsi 20–50 proc.
„Labai nuodugnūs tyrimai buvo atlikti su „Fiat Panda“ ir „Volkswagen Golf“ automobiliais, kurie, matyt, yra populiarūs Italijoje. Paskaičiuota, kad, jeigu vartotojas per metus nuvažiuoja vidutiniškai 15 tūkst. km, jis, vairuodamas „Fiat Panda“, permoka apie 300 eurų, vairuodamas „Volkswagen Golf“ – 500 eurų kasmet. Būtent į tokias kompensacijas ir taikosi Italijos vairuotojai“, – sako K. Kupšys.
Nors ieškiniai prieš šias bendroves jau paduoti, K. Kupšio teigimu, informacija renkama toliau, ir visi vairuotojai, turintys šių markių automobilius, gali prisidėti prie grupinio ieškinio ir tikėtis kompensacijos. Anot LRT Radijo pašnekovo, Italijos teismų verdiktas turėtų būti paskelbtas šių metų viduryje.
„Jeigu vartotojams pavyks laimėti bylą, ko gero, tai bus labai stiprus precedentas ir postūmis pradėti panašų procesą ir kitose šalyse. Jungtinėse Amerikos Valstijose tai jau seniai tapę normaliu reiškiniu“, – tvirtina K. Kupšys.
Jis pasakoja, kad praėjusių metų pabaigoje automobilių gamintojai „Hyundai“ ir „Kia“ turėjo sumokėti 300 mln. dolerių (apie 265 mln. eurų) kompensaciją už tai, kad jie netinkamai informavo vartotojus ir sureikšmino savo automobilių ekonomiškumą.
S. Pukalskas: pagalbinės priemonės didelio efekto neturi
S. Pukalskas atkreipia dėmesį, kad deklaruojami duomenys priklauso ne vien nuo automobilių gamintojų. „Gamintojas, sertifikuodamas automobilį, turi atlikti standartizuotus testus, kuriuos, jeigu automobilis skirtas Europos Sąjungos (ES) rinkai, yra patvirtinusios tam tikros ES institucijos. Pagal juos automobilis sertifikuojamas. Tikrinamos ir išmetamosios dujos, ir degalų sąnaudos, ir kiti parametrai. Kažin ar įmanoma apkaltinti gamintoją. Jau greičiau būtų galima kaltinti ES institucijas, kurios patvirtino tokią metodiką“, – svarsto S. Pukalskas.
Nors tvirtinama, kad, atliekant tyrimus, automobilių gamintojai užsandarina ertmes, naudoja specialius trintį mažinančius tepalus ar aukštesnio slėgio padangas, siekdami sumažinti kuro sąnaudas, docentas abejoja, ar tai gali turėti didelės reikšmės. Jis pabrėžia, kad automobiliai testuojami patalpoje, todėl automobilio užsandarinimas yra beprasmis.
„Kai automobilis yra testuojamas, jis važiuoja ne keliu. Testai atliekami laboratorijoje. Automobilis stovi vietoje. Apkrova imituojama tam tikrais ritiniais. Ritiniai stabdomi jėgomis pagal tai, kokį pasipriešinimą automobilis turėtų nugalėti. Nežinau, ką galėtų duoti ertmių užkaišiojimas“, – teigia S. Pukalskas.
Kitos minėtos priemonės, anot S. Pukalsko, taip pat neturėtų turėti didelės įtakos galutiniams testų rezultatams. Jis prideda, kad, diskutuojant šia tema, dažnai yra minimos „realios degalų sąnaudos“, kai kalbama apie degalų sąnaudas, su kuriomis susiduria vairuotojai.
„Kiekvieną kartą, važiuodami tuo pačiu maršrutu, gausime vis kitas degalų sąnaudas. Tai kurios tada yra „realios degalų sąnaudos“ – gautos vakar, šiandien ar rytoj? Jeigu dar įvertinsime ir aplinkos įtaką, pavyzdžiui, slėgio arba temperatūros, važiuojant vasarą ir žiemą, degalų sąnaudos gali skirtis net dvigubai ar trigubai. Sunku pasakyti, kokios yra „realios degalų sąnaudos“, – akcentuoja ekspertas.
K. Kupšys: neatitikimus nustatė ir kitos valstybės
K. Kupšio teigimu, į S. Pukalskio išsakytą kritiką atsakymai jau yra paruošti seniai. Pasak jo, Europos vartotojų organizacija BEUC, vienijanti Europos vartotojų aljansus, yra suskaičiavusi net devynis būdus, kuriuos naudojant automobiliai rieda lengviau ir sunaudoja mažiau kuro.
„Padangų slėgio padidinimas leidžia sumažinti kuro sąnaudas maždaug 2,9 proc., bet visi žino, kad nuo to padangos labiau dyla. Norėdamas padidinti savo automobilių perkamumą, gamintojas gali tai sau leisti, bet realybėje vairuotojas turbūt norės taupyti ir padangas, todėl nepakels jose slėgio. Tam tikra oro temperatūra leidžia pasiekti 2,3 proc. sumažėjusį degalų sunaudojimą. Vadinasi, kiekvienas iš tiesų nedidelių punktų sąlygoja ženklų pokytį, kuris galiausia susideda net į 20–40 proc.“, – skaičiuoja K. Kupšys.
Jo tvirtinimu, ES yra leidusi gamintojams ne teisingiau matuoti duomenis, bet testų metodiką pritaikyti taip, kad jiems būtų patogiau. Todėl, pasak K. Kupšio, yra sudarytos ne vartotojams, o automobilių gamintojams palankios sąlygos.
„Norėčiau dar pabrėžti, kad tyrimus darė italai, olandai, vokiečiai, slovakai. Kiekviena vartotojų organizacija tose šalyse randa įvairius automobilių modelių kuro suvartojimo duomenų skirtumus. Italai yra pirmieji, kurie ryžosi kreiptis į teismą“, – prideda K. Kupšys.
Jo nuomone, ir Lietuvoje vartotojai galėtų paduoti panašų grupinį ieškinį, siekdami kompensacijos.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tokijas atmeta J. Bideno kritiką, kad Japonija esą yra „ksenofobiška“ šalis
Tokijas atmetė JAV prezidento Joe Bideno pareiškimą, kad Japonija yra „ksenofobiška“ šalis. ...
-
„Walt Disney“ pirmąjį metų ketvirtį patyrė gryną nuostolį
Didžiausia pasaulyje pramogų ir žiniasklaidos bendrovė „Walt Disney Co.“ antradienį pranešė pardavimų pajamas pirmąjį metų ketvirtį padidinusi dėl pramogų parkų padalinio veiklos puikių rezultatų, tačiau nurašymai d...
-
ES priimtas pirmasis įstatymas, skirtas kovoti su smurtu prieš moteris
Europos Sąjungos šalys antradienį pritarė pirmajam šalių bloko įstatymui, skirtam kovoti su smurtu prieš moteris, nors tekste ir nepavyko susitarti, kaip derėtų vieningai apibrėžti išprievartavimo sąvoką. ...
-
Lenkija nori, kad 50 proc. ginklų būtų nuperkama šalies viduje
16-ajame Europos ekonomikos kongrese pietų Lenkijos mieste Katovicuose nacionalinės gynybos ministras Wladyslawas Kosiniakas-Kamyszas sakė, kad Lenkijos vyriausybė jau išleido apie 18 mlrd. zlotų (4 mlrd. eurų) ginklams nacionalinėje rinkoje pirk...
-
Atsistatydino Rusijos vyriausybė1
Rusijos vyriausybė atsistatydino dėl Vladimiro Putino inauguracijos penktajai kadencijai, skelbia opozicinis portalas „Meduza“, remdamasis Rusijos vyriausybės pranešimu. Atitinkamą įsakymą pasirašė ministras pirmininkas Michail...
-
Lenkijoje, kur turėjo vykti ministrų posėdis, rasta pasiklausymui skirta įranga
Lenkijos saugumo tarnybos antradienį pietiniame Katovicų mieste esančioje salėje, kur turėjo įvykti vyriausybės narių posėdis, aptiko galimai pasiklausymui skirtą įrangą. ...
-
Patriarchas Kirilas per V. Putino inauguraciją parėmė jo karo kursą
Rusijos stačiatikių bažnyčios vadovas patriarchas Kirilas po padėkos maldos, skirtos prezidento Vladimiro Putino inauguracijai, pažadėjo bažnyčios paramą jo karo kursui. ...
-
Xi Jinpingas sukritikavo NATO prieš vizitą Serbijoje1
Kinijos prezidentas Xi Jinpingas antradienį sukritikavo NATO dėl „įžūlaus“ Kinijos ambasados Jugoslavijoje subombardavimo 1999 metais ir perspėjo, kad Pekinas „niekada neleis pasikartoti tokiai tragiškai istorijai“. ...
-
SBU demaskavo agentų tinklą, planavusį nužudyti V. Zelenskį
Ukrainos saugumo tarnyba (SBU) antradienį paskelbė, kad sužlugdė Rusijos planus nužudyti ukrainiečių prezidentą Volodymyrą Zelenskį ir kitus aukščiausios šalies karinės ir politinės vadovybės narius bei sulaikė du saugumo pareigūn...
-
Skelbiant šių metų Pulitzerio premijų laureatus svarbią vietą užėmė karo Gazos Ruože tema
Svarbią vietą pirmadienį skelbiant 2024 metų Pulitzerio (Pulicerio) premijų laureatus užėmė karas Gazos Ruože – tarp apdovanojimų buvo ir speciali padėka žurnalistams, nušviečiantiems Izraelio ir islamistų judėjimo „Hamas&ldqu...