Quantcast

Katalikiška mokykla. Verta. Kodėl?

Pastarojo laiko švietimo dokumentai pabrėžia kiekvienos ugdymo įstaigos savitumą, autentiškumą ir originalumą, kad įvairaus tipo vaikai galėtų atrasti tinkamiausią vietą ugdymuisi ir asmenybės brendimui.

Konkrečiu pavyzdžiu

Prieš metus pradėjęs vadovauti Šv.Mato gimnazijai supratau, kad tai ne tik galimybė, bet ir rimtas iššūkis, kurį norint išpildyti reikia visuminio požiūrio į atskirą žmogų, į bendruomenę ir į ugdymo sistemą bendrai.

Vienoje jaunimo stovykloje išgirdau klausimą, kuo skiriasi katalikiška mokykla nuo nekatalikiškos, o viena savivaldybės valdininkė sakė, kad tokios, tai yra krikščioniškosios, vertybės ugdomos kiekvienoje ugdymo įstaigoje. Bendražmogiškosios – taip, bet krikščioniškosios, deja, ne.

Atsakymą galiu grįsti Šv.Mato gimnazijos patirtimi. Atrodo, kad ugdymo procese esminio skirtumo lyg ir nėra, nes vadovaujamės Švietimo įstatymu ir tais pačiais Bendraisiais ugdymo planais bei kitais dokumentais, tačiau katalikiškoje mokykloje esmė yra paties asmens vertingumas. Mokinys, ir ne tik, vertinamas pirmiausia ne dėl savo pasiekimų ir aukštų rezultatų. Vertingas esi todėl, kad esi, o ne todėl, ką gali, turi, sugebi ir pasieki. Dažnai būna taip, kad kai žmogus yra vertinamas dėl pačios savo būties, tuomet ir įvairiopų rezultatų jam lengviau siekti, jis labiau pasitiki savimi, nes yra priimamas ir gerbiamas.

Antrasis labai svarbus dėmuo – vertybių ugdymas. Skaitytojas galėtų priekaištauti, kad visose ugdymo įstaigose ugdomos vertybės, tačiau vertybės yra skirtingos. Katalikiškoje mokykloje ugdomos krikščioniškosios vertybės: tikėjimas Dievu, artimo meilė, ištikimybė, pasiaukojimas, malda, viltis, sąžinės sveikumas, religinis dvasingumas, vidinių galių ir talentų atpažinimas. Pastaroji vertybė ypač svarbi renkantis gyvenimo kelią.

Vertingas esi todėl, kad esi, o ne todėl, ką gali, turi, sugebi ir pasieki.

Kaip tai darome?

Gimnazijos darbuotojai du kartus per metus dalyvauja dvasinio susikaupimo dienose, ieškodami atsakymų į svarbiausius egzistencinius klausimus, stabtelėdami prie savosios savasties tiesos.

Kartą per mėnesį gimnazijos darbuotojams organizuojamas sielovadinis ugdymas, kurio metu pakviestas svečias dalijasi įžvalgomis įvairiomis temomis. Susirinkusieji turi puikią progą diskutuoti, klausti.

Mokytojai kiekvieną rytą renkasi skaityti Šventąjį Raštą koplyčioje, kad, Dievo žodžio sustiprinti, eitų pas mokinius, kad kasdienybėje vadovautųsi vertybinėmis nuostatomis, kurias labai dažnai sau primena. Šv.Mato gimnazijoje kiekviena diena pradedama malda prieš pirmąją pamoką. Tai svarbu, nes šis laikas skirtas dėkojti bei prašyti, mokiniai turi turi unikalią progą kūrybingai improvizuoti ir vadovauti savo klasei.

Kartą per savaitę gimnazijos koplyčioje aukojamos šv.Mišios, kurių metu meldžiamasi už mokinius, mokytojus, tėvus, globėjus, darbuotojus, bičiulius ir geradarius.

Kiekviena klasė vienai dienai vyksta į Pažaislio vienuolyną ir dalyvauja vertybių ugdymo programoje pagal amžiaus grupę, įvairiais metodais ir veiklomis bandydami labiau pažinti save ir savo klasės draugus. Daugelis mokinių liudija, kad ši diena labai padeda pažinti klasės draugus ir stiprėti klasės bendruomenei: gimnazistai tampa artimesni, draugiškesni, geba labiau įsigilinti į kito žmogaus galimybes ir ribas, suvokti elgesio priežastis ir kaip galima drauge kurti bendrą buvimą.

Kuo mažiau stebėtojų

Gimnazistai vyksta į piligrimines keliones, konferencijas, bendrauja su kitų Lietuvos katalikiškų mokyklų mokiniais ir noriai dalyvauja Lietuvos jaunimo dienose.

Įsimintinos akimirkos iš advento metu aukojamų ryto šv.Mišių, kai meldžiamasi kiekvieno rankose spragsint vaško žvakelei. Per tai ugdome valią ir sąmoningumą, nes dalyvavimas nėra privalomas. Tačiau privalau pabrėžti, kad žaviuosi gausiai susirenkančiais mokiniais, tėvais ir gimnazijos darbuotojais.

Gimnazijos globėjas – apaštalas ir evangelistas šv.Matas. Su malda, linksmumu ir susitelkimu švenčiame jo dieną rugsėjo 21-ąją. Ši diena – proga pasikviesti į gimnaziją savo bičiulius, socialinius partnerius. Mokslo metus pradedame ir užbaigiame šv.Mišiomis, kuriose gimnazistai nėra tik pasyvūs stebėtojai, bet aktyviai įsijungia giedodami, skaitydami Dievo žodį, nešdami atnašas.

Noriai jungiamės į nacionalines karitatyvines akcijas, plečiame savanorystės tikrovę, žengiame konkrečius žingsnius sveiko pilietiškumo suvokimo ir ugdymo link. Gimnazijoje apstu įdomių renginių, kurių metu vertybes apmąstome kūrybiškai ir jaunatviškai, netikėtomis formomis, stengdamiesi išvengti tam tikrų standartinių klišių, kad mūsų veikla nebūtų atliktinė, bet būtų išgyventa su entuziazmu, kad mažėtų stebėtojų, o augtų aktyvių dalyvių būrys.

Tai nėra paprasta

Gera, kad krikščioniškosios vertybės nėra tik skambi dokumentuose nugulusi deklaracija, bet yra kasdieniame bendrabūvyje realiai juntamos kaip pamatinės, žmogų kuriančios ir palaikančios vertybės.

Dar pora sakinių teigiantiesiems, kad visi panašiai gyvename ir darome. Tai labai gerai, bet realybėje dažnai juntamas kalbėjimas su konkretaus veikimo stygiumi. Tai nėra paprasta, bet labai įdomu. O ir kad bendražmogiškosios vertybės tikrai būtų ugdomos, reikia nenuilstamo, kantraus, nepalaužiamu tikėjimu grindžiamo kasdienio darbo, o tai mes ir darome. Smagu, kad didžioji gimnazijos bendruomenės dalis tuo tiki ir deda visas pastangas tam įgyvendinant.

"Geros mokyklos koncepcijoje" tvirtinama, kad gera mokykla – pamatinėmis humanistinėmis vertybėmis ugdymą grindžianti, prasmės, atradimų ir asmens ugdymo(si) sėkmės siekianti mokykla, kuri savo veikloje vadovaujasi mokyklos bendruomenės susitarimais ir mokymusi. Mes, krikščioniškųjų vertybių puoselėjimu tik papildome ir praturtiname bendrus siekius, trokšdami būti žemės druska ir pasaulio šviesa, žmogui neprimesdami, nebandydami sulaužyti jo mąstymą, pasirinkimą, bet siūlydami kelius, vedančius į visavertį savęs ir gyvenimo tiesos pažinimą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Danutė

Danutė portretas
Perėjo šįmet abi anūkėlės ( į 8 ir 6 klases), baiminomės, kad nepritaps, nes klasių kolektyvai jau susiformavę, tačiau gavome puikų rezultatą: jau vasaros laiku per FB jas susirado būsimi klasiokai,matyt auklėtojos paskatinti, nuramino, pasakojo apie mokyklą, santykius ir t.t.O štai dabar jos abi labai patenkintos: mokytojai geranoriški, atsakingi, " nepavargę", o klasės draugai patys puikiausi-labai paprasti,"nepasikėlę" labai draugiški. Mes laimingi, o gebėjimai priklausys nuo mūsų pastangų mokytis, bet svarbiausia-vertinama asmenybė.To ir ieškojome.AČIŪ MOKYKLOS KOLEKTYVUI:)

Buvusi mokinė

Buvusi mokinė portretas
Jeigu norite, kad jūsų vaikai gerai išlaikytų brandos egzaminus, patariu jų į šią mokyklą neleisti. Mokytojai - taip, šilti žmonės, bet kai kurių kompetencija labai labai prasta...

Buvusi mokinė

Buvusi mokinė  portretas
Ši mokykla nėra tobula, bet tokių ir nėra. Mokiausi šioje mokykloje ir mačiau visko, bet, vietoj to, kad bėgčiau į vieną tų " prestižinių" Kauno mokyklų, nusprendžiau pasilikt, kai visi labiausiai bėgo ir visai nesigailiu. Mokykloj ir už jos ribų iš tikro daug katalikiškų renginių, kuriuose gavus progą visuomet dalyvaudavau ir būtent iš ten parsivežiau geriausius prisiminimus ( ir ne, ten smegenų neplauna su šv.Raštu). Aišku, visada atsiras mokinių,kuriems mokykla buvo pragaras, bet tik todėl, kad jie patys nenorėjo iš to pragaro ištrūkt, kai mokytoja siūlydavo įvairius renginius ar veiklas pasitikdavo nuolatiniai burbejimai ir abejingi žvilgsniai, tad nereikia pykt ant mokytojų ir mokyklos, jei pats esi piktas žmogus. Ši mokykla ugdo vertybes bei leidžia pasirinkt kokiu žmogum nori būt.
VISI KOMENTARAI 7

Galerijos

  • Kas kaltas dėl „Akvasanitos“ darbuotojų mirties?
    Kas kaltas dėl „Akvasanitos“ darbuotojų mirties?

    Dienraštis rašė apie Kauno apylinkės teisme nagrinėjamą baudžiamąją bylą, kurioje teisiamas UAB „Akvasanita“ vadovas Svajūnas Jonika dėl dviejų darbuotojų susirgimo profesine liga, kuri nusinešė jaunų vyrų gyvybe...

    1
  • Tarpukario rūmai Parodos kalne: ką saugome ir ko nematome?
    Tarpukario rūmai Parodos kalne: ką saugome ir ko nematome?

    Rugsėjo 18 d. Pasaulio paveldo komiteto sesijoje buvo patvirtinta Kauno modernizmo architektūros paraiška „Modernusis Kaunas: optimizmo architektūra, 1919–1939“. ...

    2
  • Kiek dar bus ignoruojamos Kačerginės Nemuno žiedo problemos?
    Kiek dar bus ignoruojamos Kačerginės Nemuno žiedo problemos?

    2008 metais iš valstybės lėšų buvo pradėtas vykdyti Druskininkų sporto centro statybos projektas. ...

    8
  • G. Leckė: inovatyvios finansinės paslaugos – patogios, bet kelia ir iššūkių
    G. Leckė: inovatyvios finansinės paslaugos – patogios, bet kelia ir iššūkių

    Naudodamiesi finansinėmis paslaugomis, žmonės kartais sprendimus priima remdamiesi ne tik racionaliais faktoriais, bet ir spontaniškai, impulsyviai, pagal draugų ar šeimos narių patarimus. Tai normalu, tačiau svarbu žinoti, kada elgiamės ...

    11
  • Chronas ir Chroma V. Paukštelio tapyboje
    Chronas ir Chroma V. Paukštelio tapyboje

    Beveik kiekvieną dieną didesniuose ar mažesniuose Lietuvos miestuose atidaroma parodų. Jų būna įvairių: gerų ir visai nereikšmingų, svarbių tik patiems autoriams ar platesnio masto ir konteksto. Tarp šio ekspozicijų srauto nemenką da...

    3
  • Tikrų vertybių ilgesys
    Tikrų vertybių ilgesys

    Savo įspūdžiais iš parodos, spektaklio ar koncerto, savo nuomone apie interviu herojų ar rašinio temą pasidalijantys žmonės – vertinga auditorija. Menininkams jų atsiliepimai – tai nepadailinta, į profesionalų rėmus neįspr...

  • Matematika ugdo ir kūrybiškumą
    Matematika ugdo ir kūrybiškumą

    Šiemet jau 34 metus iš eilės paskutinį sausio šeštadienį į KTU atkeliaus 9–12 klasių moksleiviai iš visos Lietuvos pasitikrinti matematikos žinių – čia vyks respublikinis prof. Jono Matulionio jaunųjų ma...

    3
  • Kaip padidinti kultūros ir meno sričių įvairovę Kauno regione?
    Kaip padidinti kultūros ir meno sričių įvairovę Kauno regione?

    Lietuvoje veikiančios kultūros ir meno organizacijos yra labai skirtingos, įsikūrusios tiek trijuose didžiuosiuose miestuose (Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje), tiek regioninėse savivaldybėse (likusi Lietuva). Jose galite domėtis tiek laivininkystės ist...

  • Laisvė atminti Laisvę
    Laisvė atminti Laisvę

    Mūsų atminties laisvė – šiuos žodžius, užrašytus ant transparanto, laikomo seno, ilgaplaukio vyro rankose, pirmiausiai pamato Kipro Mašanausko roko operos „1972“ žiūrovai. Scenoje vėlus vakaras, tačiau ne naktis...

    1
  • Kaunas – krikščioniškos kultūros sostinė
    Kaunas – krikščioniškos kultūros sostinė

    Šiemet turime daugybę progų didžiuotis ir džiaugtis Kauno miestu – Europos, o sykiu ir Vakarų kultūros sostine, kurioje žmones vienija noras kurti gražesnę dabartį ir ateitį. Hanzos dienos Kaune – vienas gražių tokio kūrybi&sca...

    6
Daugiau straipsnių