- Jūratė Žuolytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Muziejinių eksponatų kelionės į užsienį tampa sudėtingomis logistinėmis operacijomis
Meno kūriniai skirti visuomenei, reprezentuoja šalį svetur. Žiūrovai, besigėrintys kūriniais, retai tesusimąsto, kokį kelią jiems reikėjo įveikti iki ekspozicijos. Tuo rūpinasi specialistai, gerai išmanantys nacionalinius meno vertybių gabenimo ypatumus.
Visos kliūtys įveikiamos
Mikroautobusai, milžiniški sunkvežimiai ar krovininiai lėktuvai – jokios transporto priemonės nestebina, kai reikia pergabenti neįkainojamas meno vertybes. „Jeigu norime parodyti pasaulinio lygio menininko darbus, o lėktuvo durys per mažos, tai dar joks kriterijus“, – šypsojosi Lietuvos dailės muziejaus vyriausiasis muziejininkas Skaistis Mikulionis ir puse lūpų užsiminė, kad kitais metais Lietuvą turėtų pasiekti itin aukšto lygio paroda. „Kai pasirašysime kontraktą ir užbaigsime projektą, tuomet tikrai viską papasakosiu“, – pažadėjo jis.
Kiekvieno meno kūrinio gabenimo būdas skirtingas, tačiau visuomet pirmiausiai atsižvelgiama į tai, kad būtų užtikrinamas visapusiškas saugumas. „Įprasta, kad vertingus daiktus lydi apsauga. Be abejo, draudimas taip pat neišvengiamas. Tačiau tai tik simbolinis dalykas. Juk patys suprantate – kaip kitos saulės, mėnulio, taip ir antro „Žalgirio mūšio“ nėra. Todėl jo įvertinimas, sakykime, milijonais litų yra tik simbolinis“, – aiškino S.Mikulionis.
Paveikslo „Žalgirio mūšis“ atgabenimą muziejaus darbuotojas atsimena kaip vieną sudėtingiausių jo karjeroje logistinių operacijų. Dviejų tonų konteineryje įdėtą paveikslą kaip diplomatinį krovinį nuo durų iki durų lydėjo apsauga. Kadangi Taikomosios dailės muziejaus durys buvo per siauros paveikslui įnešti, teko jų angą praplatinti, o vėliau iš naujo užmūryti.
Tačiau visus iškylančius sunkumus atperka rezultatas. „Pernai į Maskvą, Tretjakovo galerijos 150-mečiui skirtą parodą „Europa–Rusija–Europa“, vežėme tris puikius Lietuvos dailininkų darbus. Mstislavo Dobužinskio „Tilto gatvė Vilniuje“, Tado Goreckio „Aklas elgeta su berniuku“ ir Jono Švažo „Raudoni laivai“, kuris buvo pakabintas šalia garsiojo Pablo Picaso paveikslo, mano nuomone, nenusileido pasaulinio garso darbams“, –džiaugėsi S.Mikulionis.
„Dailininkai kūrė kūrinius, kad juos matytų žmonės. Nors kūrinys galėtų nuolat būti tik mūsų muziejaus ekspozicijoje, norime, kad mūsų kultūrą žinotų ir užsienyje. Neužtenka knygų ir interneto, reikia tuos kūrinius ir rodyti. Gaila ar negaila išvežamų kūrinių, toks yra muziejų darbas. Ir, be abejo, labai džiaugiamės, kai geros parodos geri kūriniai atkeliauja į Lietuvą“, – kūrinių kelionių priežastis aiškino muziejininkas.
Didžiausios išlaidos – saugumui
Į vienas keliones meno kūrinius išveža tarptautinės transporto kompanijos, į kitas juos lydi patys muziejaus darbuotojai ir gabena muziejaus transportu. „Logistikos niekada specialiai nesimokiau. Viską sužinai dirbdamas“, – tikino menotyrininkas. Prieš visas meno kūrinio keliones jam tenka domėtis kiekvienos šalies įstatymų subtilybėmis.
„Kaip vieną nemaloniausių dalykų atsimenu, kai dėl biurokratinių trukdžių teko Rusijos pasienyje stovėti pusantros paros. Juk muziejiniam eksponatui tai tikrai ne į gera. Laimė, daugiau tokių dalykų nepasitaikė“, – vieną sunkiausių kelionių prisiminė jis.
Dabar didžiausi sunkumai iškyla draudžiant meno kūrinius. „Kūrinių saugumas yra labai brangiai kainuojantis malonumas. Valstybė nacionaliniams muziejams padeda duodama garantijas iki penkių milijonų litų. Tačiau to nepakanka, nes šios garantijos galioja tik Lietuvos teritorijoje. Jei vertingi kūriniai važiuoja, tarkime, iš Varšuvos, vis tiek jie pradeda keliauti nuo Varšuvos iki Lietuvos sienos, o šitai trumpai atkarpai reikalingas komercinis draudimas, kuris yra labai brangus“, – aiškino S.Mikulionis.
Kitais metais, kai Vilnius bus Europos kultūros sostinė ir čia vyks elitinės parodos, ši problema bus itin aktuali. „Valstybė galėtų duoti garantiją meno kūriniams, vežamiems nuo nuolatinės paveikslų saugojimo vietos iki Lietuvos dailės muziejaus (nuo durų iki durų), visai parodos vertei. Manau, tai būtų racionaliau, nei ieškoti pinigų privačiam draudimui“, – galimą išeitį siūlė jis.
Meno vagystės Lietuvą aplenkė
„Reikia pripažinti faktą, kad meno istorija – tai karų, vogimo ir plėšimų istorija. Juk kai kurie dailės kūriniai gali būti skirtingai traktuojami įvairių tautų, religijų, net sukelti politinius konfliktus. Visose didžiųjų pasaulio muziejų kolekcijose yra karinių trofėjų. Tai turbūt amžina problema“, – svarstė S.Mikulionis. Laimė, Lietuvoje kol kas meno kūrinių vagysčių gabenant nepasitaikė. „Beldžiu į medį ir tikiuosi, kad neteks to patirti“, – apie tokią galimybę net pagalvoti nenorėjo jis.
Viena priežasčių, kodėl Lietuvos muziejams pavyksta išvengti ilgapirščių, gali būti tokia, kad rinkoje žymiausias nacionalines meno vertybes parduoti būtų beveik neįmanoma. Nors, pavyzdžiui, Rusijoje juodoji meno kūrinių rinka funkcionuoja stebėtinai gerai. „Atsimenant karus Kaukaze, kai pirmą kartą buvo šturmuotas Groznas ir jame buvęs puikus muziejus, kūriniai iš jo Maskvoje pasirodė vos po dviejų savaičių“, – pasakojo meno žinovas.
Kūrėjus vadyba vargina
Šiuo metu S.Mikulionis rūpinasi būsima dailininko Giedriaus Jonaičio darbų paroda kaimyninėje Latvijoje. Pačiam dailininkui lieka tik viena užduotis – kurti. „Apie kūrinių gabenimą mažai ką išmanau. Palieku tai daryti profesionalams“, – tikino G.Jonaitis, kurio kūryba jau pristatyta Jungtinėse Amerikos Valstijose. Rudenį Lietuvos kariuomenės dienos proga jo karinės aviacinės tematikos paroda „Dangui ir tėvynei“ svečiuosis Latvijos užsienio dailės muziejuje.
„Ar džiugina tai, kad mano kūrinius pamato daugiau žmonių? Be abejo, neliūdina, tačiau ypatingai to tikrai nesureikšminu“, – prisipažino G.Jonaitis. Jeigu kažkas padeda užsiimti organizaciniais reikalais, kodėl gi ne. Kitu atveju geriau atsidėti kūrybai arba tiesiog Lietuvoje, Labanoro girioje su draugais prie laužo gerai pailsėti.
„Už kitus menininkus nekalbu, bet man visi tie vadybos, reklamos reikalai trukdo tiesiog dirbti. Todėl jais ir nesirūpinu. Man taip paprasčiau gyventi. Kol kas nebadauju, poreikiai mano nedideli. Jei situacija pasikeistų, kas žino, gal pradėčiau kitaip mąstyti?“ – svarstė G.Jonaitis. Personalinę parodą JAV jis nesididžiuodamas vadina tiesiog galimybe aplankyti tolimą kraštą ir neslepia didelio susidomėjimo nesulaukęs: „Ten visko pilna ir niekam niekas neįdomu. Bet jeigu pasiūlė, kodėl turėjau atsisakyti?“
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Moksleivių žemėlapyje – „art deco“1
Simono Daukanto progimnazijos aštuntokai interaktyviame žemėlapyje sujungė tai, ką myli labiausiai, – miesto istoriją, kultūrą ir paveldą. Taip gimė virtualusis art deco žemėlapis. ...
-
Žemaičių muziejui „Alka“ toliau vadovaus E. Stonkevičienė
Dabartinė Žemaičių muziejaus „Alka“ direktorė Eva Stonkevičienė laimėjo konkursą šio muziejaus vadovės pareigoms užimti. ...
-
Magiškasis realizmas iš Šri Lankos ir universalios jo pamokos
„Rašant knygą nėra taip, kaip būna per kokią filmo premjerą, kai jis išleidžiamas ir palydimas su fanfaromis. Ji gimsta pamažu, o paskui dar reikia tikėtis, kad ras skaitytojų“, – pripažįsta Bookerio premijos laureata...
-
S. Kairys su ESINT vadovu aptarė dirbtinio intelekto ir autorių teisių problematiką1
Kultūros ministras Simonas Kairys su vizito į Lietuvą atvykusiu Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnybos (ESINT, angl. EUIPO) vadovu João Negrão Kultūros ministerijoje aptarė aktualias temas, susijusias su dirbtiniu intelektu (DI...
-
Muziejus atsivėrė tiems, kas regi širdimi2
Žmogui su negalia kelionė į muziejų kelia nemažai iššūkių. Kaip savarankiškai aplankyti ekspoziciją, jei negali matyti eksponatų ar fiziškai patekti į parodos salę? Nacionalinis Mikalojaus Konstantino Čiurlionio dailės ...
-
Gyvenimo prasmė ir džiaugsmas – knygose: J. Strielkūnui – 85-eri
„Štai eina pakrypuodamas, kažko susirūpinęs (bet gali bemat nusijuokti), ant pilvuko prasiskyrusiais marškiniais, štai gurkšnoja negarsiai pašūkaliodamas su jaunais poetais, išmokusiais jo „Bocherso pla...
-
Kada baigsime kopijuoti natas?1
Lietuvos autorių teisių kolektyvinio administravimo asociacija LATGA kartu su Kultūros ministerija pakvietė valstybinių muzikos kolektyvų, Lietuvos nacionalinio kultūros centro, muzikos mokyklų ir kitų suinteresuotų organizacijų atstovus į atvirą ...
-
Buvusioje areštinėje – sovietinės Lietuvos grimasos: nostalgijos kupinas gastronomas21
Duris lankytojams vėl atveria alternatyvios kultūros erdvė buvusioje areštinėje, Vilniuje. Didelio susidomėjimo parodą apie gyvenimą sovietinėje Lietuvoje, kasdienius paprastų žmonių bandymus išgyventi, nepaisant buitį kausčiusio s...
-
S. Dirsytė: ne aš ieškau istorijų, o jos mane susiranda
„Kai rašai istorinį romaną, gerąja to žodžio prasme, ištinka tam tikras apsėdimas. Atrodo, kuo daugiau domiesi laikotarpiu, apie kurį rašai, tuo aiškiau dėliojasi istorija, o rūke tarsi paskendęs vaizdinys ima virsti...
-
Penkerius metus lauktas Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro atidarymas1
Įspūdingu koncertu publikai atsivėrė pirmasis po Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo šalyje pastatytas muzikinis teatras – Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) rūmai. Koncertas sujungė teatro orkestrą, chorą, baleto trupę, soli...