- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Vieta: prie uosto ribos likusi tik lentelė apie Klaipėdos kanalą, nors paveldosaugininkai tą teritoriją mato kaip saugotiną.
-
Klausimas: ar tikslinga saugoti sovietmečio tiltą kaip paveldo objektą?
-
Ribos: buvusi apibrėžta žaliai ir naujai įtraukta (raudonai) su apsaugos zona (violetinė) buvusio karaliaus Vilhelmo kanalo dalis uoste.
Pastaruoju metu padaugėjo atvejų, kai paveldosaugininkai uoste nori didesniam kiekiui teritorijų uždėti draudimą.
Apsunkino uosto veiklą
Norą žaboja Vilniaus apygardos administracinis teismas. Jis priėmė Klaipėdos uostui palankų sprendimą.
Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos Pirmoji nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo taryba 2017 m. spalio 3 d. aktu tikslindama paveldo objektus karaliaus Vilhelmo kanale įtraukė ir dalį uosto teritorijos.
Iki Kairių gatvės buvusios Karaliaus Vilhelmo kanalo ribos perlipo Perkėlos gatvę ir įsiliejo į uosto teritoriją. Nei apie kanalo praplėtimo procesą, nei apie aktą valstybės turto valdytoja uoste - Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija nebuvo informuota. Ji apie tai sužinojo atsitiktinai, kai gavo Klaipėdos konteinerių terminalo užsakymu rengiamų geležinkelio kelių projektuotojo raštą. Jame ir buvo nurodyta, kad yra pasikeitusios Karaliaus Vilhelmo kanalo apsaugos sąlygos ir reikalavimai.
Kultūros paveldo teritorijos įsiskverbimas į uostą iš karto sukėlė problemų. Jis pradėjo trukdyti tiesti naują uosto geležinkelį. Pagal Perkėlos gatvę yra numatyta įrengti naujus geležinkelio kelius. Šios statybos orientacinė vertė apie 6,6 mln. eurų. Jos projektavimas buvo pradėtas ir baigtas, kai šiai teritorijai dar nebuvo uždėtas paveldo statusas. Šio statuso atsiradimas viską iš esmės keičia.
Nauja teritorija su pridėtu paveldo statusu naudojasi „Klaipėdos konteinerių terminalas“.
„Išplėtus paveldo objekto ribas pažeidžiami mūsų kaip žemės naudotojų interesai - apsunkinama bet kokia veikla įrengti naujus statinius ir laikyti krovinius. Paveldo objektų ribų išplėtimas prieštarauja ir valstybės nacionaliniam saugumui, nes sudaro galimybę patekti į uosto teritoriją neribotam skaičiui asmenų bet kuriuo paros metu“, - aiškino „Klaipėdos konteinerių terminalas“ atstovai.
Sovietmetį viskas pasikeitė
Keistai atrodė, kad paveldosaugininkai į saugomos Karaliaus Vilhelmo kanalo teritorijos ribą įtraukė sovietmečiu statytą gelžbetoninį tiltą, siaurą kanaliuką. Toks veiksmas iškreipia supratimo apie saugomus objektus ribas - ar būtina saugoti sovietinį palikimą?
Juo labiau, kad ta teritorija 2000 m. buvo pripažinta nesaugotina, nes joje nėra išlikę vertingų elementų.
Teisme paveldosaugininkai aiškino, kad visas Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių kompleksas yra vertybė. Neva tai buvusio kanalo trasos tęsinys, kuri esanti istoriškas atributas, atspindintis vidaus vandens kelio vystymą tarp Nemuno ir Klaipėdos uosto.
Kultūros paveldo centro atstovai aiškino, kad tikslinant karaliaus Vilhelmo kanalo ribas buvo remtasi už kanalo statybą atsakingo Mohr‘o techniniu straipsniu apie kanalo parametrus, peržiūrėta „Memeler Dampfboot“ publikuota informacija, ikonografija. Buvusi tikrinta kanalo trasa, pokyčiai, pylimai, šalia kanalo ėję aptarnavimo keliai, želdiniai, melioracinių griovių, upelių pralaidos, atraminės sienutės, ieškota atstumą žymėjusių stulpelių, identifikuotos 9 iškilusių kanalo tiltų vietos.
Pažeidė uosto veiklos teises
Iš tiesų kažkada kažkas buvo. Bet jei to neliko, įskaitant kanalo ribas, ar tikslinga saugoti sovietmečiu iš esmės pakeistą vietą?
Vilniaus apygardos administracinis teismas mano, kad bet koks administracinis aktas, sprendimas turi būti aiškiai pagrįstas objektyviais faktais ir teisės aktais. Iš paveldosaugininkų akto neaišku, kokias konkrečias Karaliaus Vilhelmo kultūros vertybes rengiamasi saugoti uoste.
Aiškumo ir konkretumo nerasta ir teisme išklausius Kultūros paveldo vertinimo tarybos posėdžio įrašą. Nėra nurodomi motyvai kuo remiantis į Karaliaus Vilhelmo kanalo ribas 2000 m. nepatekusi teritorija šiaurinėje dalyje šiai teritorijai priskirta 2017 m. spalio 3 d. aktu.
Keista ir tai, kad šalia praplėstų ribų dar papildomai buvo nustatyta 2620 kv. m apsaugos nuo fizinio poveikio teritorija ties 143A krantine.
Tai, kad nėra nurodyti motyvai dėl ko vienas ar kitas objektas yra saugotinas ir tapo pagrindiniu akto trūkumu, kurio priėmimas, kaip konstatavo teismas, pažeidė Uosto direkcijos veiklos teises. Negalima vienai ar kitai teritorijai suteikti saugotinos teritorijos statusą šiaip sau arba tik norint praplėsti kažkokio objekto ribas.
Teismas panaikino paveldosaugininkų sprendimą dėl nustatytos 2620 kv. m apsaugos zonos, įpareigojo patikslinti motyvus, kodėl buvo praplėsta saugomo objekto riba, konstatavo, kad vykdydami kultūros vertybės ribų plėtimą paveldosaugininkai privalėjo apie tai pranešti Uosto direkcijai.
Teismo sprendimas priimtas spalio 1 dieną ir per mėnesį jis dar gali būti apskųstas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šalia „Gilijos“ pradinės mokyklos – sporto aikštynas2
Už pusę milijono eurų iš miesto biudžeto šalia „Gilijos“ pradinės mokyklos įrengtas naujas sporto aikštynas. Iki tol šioje daugiau nei pusantro hektaro užimančioje mokyklos teritorijoje dažniausiai telkšo...
-
Automobilių stovėjimo aikštelės neįgaliojo vietoje – duobė
Baltijos prospekte prie parduotuvės esančioje automobilių stovėjimo aikštelėje, neįgaliesiems skirtoje vietoje – duobė. Dėl kokių priežasčių ji galėjo atsirasti, nežinoma, tačiau dėl to į parduotuvę atvykę negalią turintys klie...
-
Klaipėdos darbo inspekcijos vadovui – ieškinys3
Prokuratūra iš Kretingos rajono savivaldybės tarybos nario Vytauto Ročio, einančio ir Valstybinės darbo inspekcijos Klaipėdos teritorinio skyriaus vadovo pareigas, siekia priteisti per 10 tūkst. eurų. Įtariama, kad tokia suma nepagrįstai panau...
-
Bendruomeniškiausios Lietuvos seniūnijos titulas – Priekulei
Respublikinio bendruomenių konkurso „Bendruomenė – Švyturys 2023 – kelias į sėkmę“ apdovanojimuose nuskambėjo ir Klaipėdos rajono vardas. Priekulės seniūnija su bendruomenėmis, nevyriausybinėmis organizacijomis ir kult...
-
Naujosios Uosto ir Danės gatvių sankryžoje – ribojimai dėl statybos darbų1
Naujosios Uosto ir Danės gatvių sankryžoje – laikinai ribojamas eismas. Čia vykdomi vandentiekio ir buitinių nuotekų tinklų statybos darbai. Nors buvo planuota iki balandžio 26-osios šiuos darbus užbaigti, dėl nenumatytų aplinkybių to ...
-
Palangoje – pokyčiai dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą2
Ketvirtadienį Palangos savivaldybės taryba apsisprendė dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą nustatytose apmokestinamose kurorto vietose pokyčių. Jie priimti Palangos rinkliavų centro siūlymu. ...
-
Po rietenų dėl automobiliais užgrūstų kiemų – atsakas: lopšelis-darželis aikštelės neatvers1
Baltijos prospekte daugiabučių gyventojai piktinasi, esą šalia esantis lopšelis-darželis turi didelę stovėjimo aikštelę, tačiau draudžia joje vaikų tėvams statyti mašinas. Automobiliai paliekami daugiabučių kiemuose, o ...
-
Dėl gaisro Kretingoje galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje3
Dėl kilusio gaisro UAB „Imedeksa“ Kretingoje, galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje. Apie tai savo feisbuko paskyroje paskelbė Kretingos rajono meras Antanas Kalnius. ...
-
A. Vaitkus: politikuoti nereikėtų25
Klaipėdos savivaldybė rengiasi steigti naują Paliatyviosios pagalbos dienos centrą vaikams. Tokį centrą numatoma įkurti J. Karoso gatvėje, šalia Vaikų ligoninės, pritaikant buvusį konsultacinės poliklinikos pastatą. Kūdikių namai, kuriuos...
-
Būna ir taip: gandras jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant „Laisvės“ paminklo8
Švėkšnos „Saulės“ gimnazijos kieme stovintis „Laisvės“ paminklas taip patiko vienam gandrui iš Švėkšnos, kad jis jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant šio paminklo. Tačiau vieti...