- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pradėjęs naudoti istorinių laivų krantinę Mažosios Lietuvos istorijos muziejus susidūrė su daugybe sunkumų.
Krantinė sena ir nerestauruota
Klaipėdoje yra apie 100 metrų ilgio krantinė prie piliavietės. Ją norėta nugriauti, bet pavyko įrodyti, kad ji yra reikšminga Antrojo pasaulinio karo kultūros paveldo dalis. Karo metais prie jos buvo švartuojami vokiečių povandeniniai laivai.
Dėl to, kad krantinę planuota nugriauti, ji piliavietės dalyje yra likusi vienintelė nerestauruota. Prie jos iki 1,5 metro gylis.
Ši krantinė nuo 2005 m. perduota Mažosios Lietuvos istorijos muziejui. Iki šiol ji kaip istorinių laivų krantinė neveikia, bet prie jos jau stovėjo istorinis laivas „Olga“, dalis pramoginių laivų. Pastarieji iš krantinės pasitraukė, kai tik pradėta reguliuoti priėjimą nuo muziejaus pusės link jos.
Per muziejaus patalpas specialiu tuneliu yra įrengtas atskiras priėjimas prie jos krantinės. Jis yra atvertas tik muziejaus darbo valandomis. Bet prie krantinės galima prieiti ir maždaug 1,5 metro, pločio piliavietės apsauginiu pylimu.
Nuo 2015 metų patvirtintos jos kaip istorinių laivų krantinės taisyklės. Krantinė panaudojimas aptartas Jūrinės kultūros koordinacinėje taryboje, kurios nariu yra ir šių eilučių autorius.
Laivų laikymas nemokamas
Anot Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus archeologas ir istorinių laivų krantinės kuratoriaus Virgilijaus Bračiulio, muziejus turi viziją kaip istorinių laivų krantinė galėtų funkcionuoti.
Mažosios Lietuvos jūrų muziejaus direktoriaus Jono Genio nuomone, krantinę reikėtų minimaliai tvarkyti - pakeisti senas betonines plokštes, apie 50 metrų atvesti elektros kabelius, atlikti minimalią pačios krantinės kosmetiką. Ar reikia atlikti papildomą gilinimą ir krantinės tvirtinimą, turėtų atsakyti ekspertai.
Pasak J.Gylio, buvo atlikta istorinių laivų ir replikų savininkų apklausa. Laivus prie šios krantinės norinčių laikyti beveik nėra.
Kol kas norą pareiškė tik „Olgos“ savininkai, bet su papildoma sąlygą, kad bus išgilintas įplaukiamas iš Dangės į Pilies uostą per pasukamą tiltelį. Ta vieta yra nuolat užnešama.
Muziejus negali suteikti tokių garantijų, nes ne jie eksploatuoja Pilies uostą.
Savo laivą istorinių laivų krantinėje norėtų laikyti ir „Leady Sophie“ laivo savininkai.
Savo kurėną „SUD1“ šioje krantinėje galėtų laikyti ir Lietuvos jūrų muziejus.
Visiems istorinių laivų savininkams teisė istorinių laivų krantinėje laikyti savo laivus būtų suteikiama nemokamai. Jie turėtų mokėti tik už paslaugas - elektrą, vandenį.
Svarbi sąlyga būtų ta, kad prie laivų turėtų būti įrengtos specialios jų pristatymo lentelės. Taip pat laivų įgulos turėtų vesti savo laivus pristatančius edukacinius užsiėmimus.
„Budys“ kursis kitur
Lietuvos jūrų muziejaus Laivybos skyriaus vedėjas Romaldas Adomavičius mano, kad nors laivų beveik ir nėra, istorinių laivų krantinė jau šiais metais galėtų pradėti realiai funkcionuoti.
Nuolat stovėtų gal vienas kitas laivas, bet prie krantinės galima būtų švartuoti į Klaipėdą atplauksiančius kitus lietuviškus Kuršių marių laivus, kurie yra pastatyti Rusnėje, Nidoje, Drevernoje, Šturmuose. Tų pamario gyvenviečių žmonėms neapsimokėtų nuolat laikyti savo laivų Klaipėdoje.
Panašios nuomonės ir Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė, teigusi, kad krantinė gali pradėti funkcionuoti su 1-2 laivais, o po to laivų joje daugėtų. Viliamasi, kad su istoriniais laivais atplauktų ir užsieniečių, kurie norėtų istorinėje krantinėje nemokamai laikyti savo laivus. To jau klausęs vienas istorinio laivo savininkas iš Vokietijos.
„Man kažkaip atrodė, kad tų istorinių laivų Lietuvoje yra daugiau. Bet pasirodė, kad istorinių laivų flotilė yra sugriuvusi, nieko daug neturime“, - guodėsi J.Genys.
Istorinių laivų krantinėje laikyti savo laivų nepanoro istorinių Jūrinės istorijos ir kultūros klubas „Budys“. Jis ieško variantų savo laivus laikyti iškeltus į krantą kažkurioje „Klaipėdos laivų remonto“ dalyje. Iškelti laivus į krantą prie Mažosios Lietuvos muziejaus istorinių laivų krantinės nėra galimybių.
Artimiausiu metu planuojama susitikti su laivų savininkais, Pilies uostelio valdytojais ir aptarti laivų laikymo ir istorinės laivų krantinės eksploatavimo ypatumus.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Neringoje prasideda žvejų šventė „Žiobrinės“, parą už įvažiavimą į kurortą mokėti nereikės
Neringoje penktadienį prasideda pavasarinė žvejų šventė „Žiobrinės“, šia proga parą bus taikoma įvažiavimo į kurortą lengvata. ...
-
Šalia „Gilijos“ pradinės mokyklos – sporto aikštynas2
Už pusę milijono eurų iš miesto biudžeto šalia „Gilijos“ pradinės mokyklos įrengtas naujas sporto aikštynas. Iki tol šioje daugiau nei pusantro hektaro užimančioje mokyklos teritorijoje dažniausiai telkšo...
-
Automobilių stovėjimo aikštelės neįgaliojo vietoje – duobė
Baltijos prospekte prie parduotuvės esančioje automobilių stovėjimo aikštelėje, neįgaliesiems skirtoje vietoje – duobė. Dėl kokių priežasčių ji galėjo atsirasti, nežinoma, tačiau dėl to į parduotuvę atvykę negalią turintys klie...
-
Klaipėdos darbo inspekcijos vadovui – ieškinys3
Prokuratūra iš Kretingos rajono savivaldybės tarybos nario Vytauto Ročio, einančio ir Valstybinės darbo inspekcijos Klaipėdos teritorinio skyriaus vadovo pareigas, siekia priteisti per 10 tūkst. eurų. Įtariama, kad tokia suma nepagrįstai panau...
-
Bendruomeniškiausios Lietuvos seniūnijos titulas – Priekulei1
Respublikinio bendruomenių konkurso „Bendruomenė – Švyturys 2023 – kelias į sėkmę“ apdovanojimuose nuskambėjo ir Klaipėdos rajono vardas. Priekulės seniūnija su bendruomenėmis, nevyriausybinėmis organizacijomis ir kult...
-
Naujosios Uosto ir Danės gatvių sankryžoje – ribojimai dėl statybos darbų1
Naujosios Uosto ir Danės gatvių sankryžoje – laikinai ribojamas eismas. Čia vykdomi vandentiekio ir buitinių nuotekų tinklų statybos darbai. Nors buvo planuota iki balandžio 26-osios šiuos darbus užbaigti, dėl nenumatytų aplinkybių to ...
-
Palangoje – pokyčiai dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą2
Ketvirtadienį Palangos savivaldybės taryba apsisprendė dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą nustatytose apmokestinamose kurorto vietose pokyčių. Jie priimti Palangos rinkliavų centro siūlymu. ...
-
Po rietenų dėl automobiliais užgrūstų kiemų – atsakas: lopšelis-darželis aikštelės neatvers1
Baltijos prospekte daugiabučių gyventojai piktinasi, esą šalia esantis lopšelis-darželis turi didelę stovėjimo aikštelę, tačiau draudžia joje vaikų tėvams statyti mašinas. Automobiliai paliekami daugiabučių kiemuose, o ...
-
Dėl gaisro Kretingoje galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje3
Dėl kilusio gaisro UAB „Imedeksa“ Kretingoje, galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje. Apie tai savo feisbuko paskyroje paskelbė Kretingos rajono meras Antanas Kalnius. ...
-
A. Vaitkus: politikuoti nereikėtų28
Klaipėdos savivaldybė rengiasi steigti naują Paliatyviosios pagalbos dienos centrą vaikams. Tokį centrą numatoma įkurti J. Karoso gatvėje, šalia Vaikų ligoninės, pritaikant buvusį konsultacinės poliklinikos pastatą. Kūdikių namai, kuriuos...