- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Gilus: Kauno menininkų bendruomenė A. Radzevičių-Rudzį vadino unikalia asmenybe, kuri šiuolaikine forma išreiškė šiandieninio pasaulio nerimą ir viltį.
-
Nenuspėjami (spalvų) signalai
-
Nenuspėjami (spalvų) signalai
-
Nenuspėjami (spalvų) signalai
-
Nenuspėjami (spalvų) signalai
-
Nenuspėjami (spalvų) signalai
-
Nenuspėjami (spalvų) signalai
-
Nenuspėjami (spalvų) signalai
-
Nenuspėjami (spalvų) signalai
-
Nenuspėjami (spalvų) signalai
-
Nenuspėjami (spalvų) signalai
Yra asmenybių, kurias pristatant reikia sklandžiai sudėliotos ir pagyrimais išpuoštos įžangos. Ir yra, ar reikėtų sakyti – buvo, Auris (Aurijus) Radzevičius-Radzius (1965–2019 m). Asmenybė, kurios įprastai pristatyti nesinori.
Spalvos...
Pirmasis mano susitikimas su A. Radzevičiumi įvyko jo parodoje „Nežinomas autorius: tapybos objektai procese“ Kauno paveikslų galerijoje. Įžengus į ekspozicijų salę, jis pakvietė prisėsti ant vienos iš sulankstomų kėdžių, ant kurių buvo išpieštos (lakūnų) kaukolės, priešais paveikslą „Audra“.
Iš mūsų pokalbio įsiminė menininko pasakyta mintis apie spalvas kaip signalus. „Gamtoje iš tikrųjų jokių spalvų nėra. Tai fizikiniai virpesiai, kuriuos akys suvokia kaip tam tikrą spalvą. Įdomus dalykas – Homero „Iliadoje“ tik du kartus paminėta mėlyna spalva, devynis kartus – raudona, keletą kartų – žalia. Ir viskas. Milžiniškame veikale – tik tiek spalvų“, – yra pasakęs A. Radzevičius.
...yra signalai
Paveiksle „Audra“, į kurį žiūrėjome kalbėdamiesi, spalvas plėšė ir į skutelius draskė ekspresyvi, visą kūrinio erdvę užpildžiusi energija, neleidusi joms atsikvėpti ir suprasti, kas vyksta. Didelio formato drobėje – tik mažas oranžinės saulutės simbolis, nors ir sužalotas audros, išliko stabilus.
Oranžinė saulutės spalva tapo signalu, kad klampi it derva audros juoduma, tamsiausi jos epizodai nuslūgsta, bent trumpam užleisdami vietą šviesos blykstelėjimui. A. Radzevičiaus kūriniuose spalvos yra pasakotojos, kuriančios skirtingas istorijas. „Jų nereikia ieškoti. Pakanka apsidairyti, pažvelgti į lubas. Jūs nieko nematote, o aš regiu dramą“, – tą kartą pokalbyje akcentavo menininkas.
V. Zaveckaitės nuotr.
...yra energija
Agentūros „Baltic New Art“ erdvėse eksponuojamoje A. Radzevičiaus parodoje „Vaizde yra grybų“ – pirmojoje, surengtoje po menininko mirties, – spalvų signalai pulsuoja, mirga. Spalvos veržiasi iš drobių, išsilieja dėmėmis, pažyra potėpiais, teka drobių kraštais, palikdamos ažūrinių pėdsakų.
A. Radzevičiaus paveikslai išsiskiria tuo, kad spalvos kiekviename kūrinyje kuria tarpusavio santykius. Žiūrovas, dar prieš atrasdamas vaizdą, jaučia energiją, kurią drobės paviršiuje skleidžia spalvų dėmės. Toji energija nelengva. Joje yra visko. Kaip ir kiekvienoje gyvenimo dienoje, sutvertoje iš daugybės skirtingų spalvų.
...yra tamsa
Savo spalva man įsiminė diena, kai sutikau A. Radzevičių ant Pelėdų kalno. Man regis, tąkart jis ruošėsi Galerijų savaitgaliui. Savo darbus – gigantišką samurajaus figūrą ir dar keletą objektų – jis eksponavo neįprastoje vietoje – ant Laikinosios Mikalojaus Konstantino Čiurlionio dailės galerijos stogo.
Kalną prarijus tamsai, objektai priminė deformuotas žmogiškų būtybių figūras, iš labai aukštai žvelgiančias į visus teritorijoje vaikštinėjančius prašalaičius. Prietemos, sutemos, tamsa A. Radzevičiaus darbuose yra vienas iš dominuojančių elementų. Žengus pro tamsą tarsi patenkama į kitą erdvę.
Erdvę, kurią A. Radzevičius dėliodavo iš atsitiktinių prisiminimų, o gal susapnuodavo. Kaip prisiminimas ar sapnas kiekvieną kartą atmintyje išryškėja šiek tiek pasikeitusiu pavidalu, taip ir menininko paveikslai – vienąkart pažvelgus atrodo nekalbūs, užsisklendę, kitą kartą – atskleisdami istorijas, rodos, springsta smulkiomis jų detalėmis, pameta pasakojimo liniją, paskęsta tarp įspūdžių. Visame tame chaose išnyra nauja istorija.
Bruožai: menininko kūrybai nesvetima ironija, skepticizmas ir humoro jausmas. / V. Zaveckaitės nuotr.
...yra procesas
Buvimas nuolatiniame procese buvo būdingas A. Radzevičiaus kūrybai ir pačiai asmenybei. Todėl „Baltic New Art“ erdvėse eksponuojama paroda jam būtų patikusi, nes ekspozicijos architektūra dinamiška – darbai gali būti laisvai perkeliami iš vienos vietos į kitą, kuriant vis naujas jų kompozicijas, išjudinant pačią erdvę, atribojant ją nuo balto kubo funkcijos.
Pati erdvė tarsi tampa kūrinių dalimi – scena, kuria juda paveikslai ir objektai, juos kaip šešėliai sekančios istorijos. Netikėtai į sceną įžengus žiūrovui, jos akimirką pasitraukia į užkulisius ir staiga – prabyla skirtingais spalvų monologais.
Mano pažintis su A. Radzevičiumi labai epizodiška. Kalbėjomės vos kelis kartus. Rašyti apie jo kūrybą taip pat yra sunku. Atrodo, žvelgdama į jo paveikslus vis pametu mintį, nes ją nuolat pertraukia besimainantys įspūdžiai. Lyg paveikslai nenorėtų būti perkelti į realybę. Lyg norėtų pasilikti toje kitoje pusėje, kur viskas yra nenuspėjama.
V. Zaveckaitės nuotr.
Kas? paroda „Vaizde yra grybų“.
Kur? meno agentūros „Baltic New Art“ ekspozicijų erdvėje (K. Donelaičio g. 60).
Kada? veikia iki gruodžio 8 d.
Vaizdas ir žodis
A. Radzevičius-Radzius – ryškus andergraundo menininkas, žinomas scenografas, unikalus ir drąsus tapytojas, kurio darbai pasižymi siekiu išlaisvinti erdvę ir tikslingai parinktais objektais. Jis Vilniaus dailės akademijoje baigė tapybos, o vėliau – scenografijos magistrantūros studijas. Kūrė tapybos darbus, objektus, scenografijas, instaliacijas, performansus, videoperformansus. 1989–2004 m. dirbo scenografu Lietuvoje ir Austrijoje. Apipavidalino režisierių Gyčio Padegimo, Giedriaus Gabrėno, Thomaso Hinterbergerio, Valiaus Tertelio, Rolando Atkočiūno, Agnės Dilytės ir kitų režisierių pastatytus spektaklius. Personalinės A. Radzevičiaus-Radziaus parodos buvo surengtos Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje, „Krematoriume“, Vilniaus rotušėje ir kt., pavieniai darbai rodyti grupinėse parodose. Svarbią vietą A. Radzevičiaus-Radziaus gyvenime užėmė ir literatūrinė kūryba – jis pirmasis po Nepriklausomybės atkūrimo Pirmosios knygos konkurso laimėtojas, kurio poetinę kūrybą labai vertino Sigitas Geda.
Elena Balsiukaitė-Brazdžiūnienė
Dailininkė, grupės „Keturios“ narė
Turinio prasme jo darbus galima apibūdinti „kaip poetiškai dadaistiškus su nemaža doze andergraundui būdingų bruožų: neišbaigtumas, naiviojo meno elementai, sąmoningas bad painting, solidžių medžiagų ignoravimas ir t. t. Manau, savo darbuose A. Radzevičius akcentuoja patį kūrybos procesą, kuris tik sustabdytas, ir taip provokuoja kūrybai žiūrovą. Kūriniai patraukia spalvine jėga ir spontaniškumu, išgyvenimo autentika ir sąmoningai nedailinama plastine kalba.
Vidas Poškus
Dailės kritikas, dailininkas
Auris Radzevičius yra austrų portas ir menininkas... Spalviškai Aurio opusai (tiek objektai, tiek tapiniai, tiek eilės ir veiksmai) giminingi poetiniams Paulio Celano ar Georgo Traklio kolorizmams. Galop ir kokiems Egonui Schielei ar Oscarui Kokoschkai – Aurio atveju taip pat esama to nervingo atvirumo, egzistencinės erotikos, netgi tam tikro įsisąmoninto klaidingumo, be kurio menas nebūtų menu – tik ornamentu ar dekoro elementu.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Muzikos gurmanus „Vikonda grupė“ rytoj kviečia į „Džiazo gatvę“5
Jau 34-tą pavasarį Kaunas tapo Lietuvos džiazo sostine – muzikos gurmanus čia vėl subūrė tarptautinio „Kaunas Jazz“ festivalio renginiai. „Programoje – aukščiausio meninio, profesinio lygio Lietuvos džiazo kūrėja...
-
GJan surengs dar vieną koncertą „Žalgirio“ arenoje: dabar jaučiuosi užtikrinta1
Socialiniuose tinkluose dainų autorė ir atlikėja paskelbė ambicingo, jau antrojo savo muzikinėje karjeroje, koncerto Kauno „Žalgirio“ arenoje datą ir kviečia ten susitikti 2025 m. sausio 18 dieną. ...
-
4-oji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtą kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. ...
-
Maironio premiją Kaunas skyrė vienai ryškiausių jaunosios kartos kūrėjų3
Poetė, literatūrologė ir filosofijos mokslų daktarė Ieva Rudžianskaitė išrinkta šių metų Maironio premijos laureate. Tokiam komisijos sprendimui pritarė šią savaitę posėdžiavusi Kauno miesto taryba. Prestižinis įvertinimas ...
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!4
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...