- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vilnius siūlo gyventojams išlaisvinti savo kiemus nuo automobilių chaoso ir gyventi jaukesnėje aplinkoje. „Gyventojų zona“ – tai vieta, kur tvarkomos kiemų prieigos, apmokestinamas svečių automobilių stovėjimas, o gyventojai, pasinaudoję Kaimynijų programa, pačius kiemus gali tvarkyti taip, kaip jiems atrodo geriausiai. Siūlomi pakeitimai – dalis gegužę pristatytos programos MIESTAS+.
Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ atlikta analizė rodo, kad daugiau kaip 18 tūkst. automobilių Vilniuje vakarais stovi neleistinose vietose, o gyventojai dažniausiai skundžiasi stovėjimo vietų trūkumu bei netvarka kiemuose: užgrūstomis vaikų žaidimų aikštelėmis, pievelėmis. Problemą sukelia ne tik stovėjimo vietų trūkumas, augantis automobilių skaičius, bet ir apleisti automobiliai bei kiemuose paliekamos svečių mašinos. Dalį šių problemų, pasak Vilniaus miesto mero Remigijaus Šimašiaus, išspręstų gyventojų zona.
„Gyventojų zona – daugelio Europos miestų taikoma praktika. Jos esmė – vilniečiai įgalinami šeimininkauti savo kiemuose, o miestas sutvarko kiemų prieigas, įrengia žaliuosius korius, sužymi stovėjimo vietas bei įveda parkavimo rinkliavą svečiams“, – sako R. Šimašius.
Svečiams parkavimas taptų mokamas ir kainuotų 0,3 euro už valandą. Vienam namų ūkiui tektų du gyventojų leidimai, pirmasis nemokamas, o antrasis kainuotų penkis eurus per mėnesį.
Anot mero, miestas skatins į parkavimo problemos sprendimą įsitraukti ir verslą, ypač prekybos centrus. Taryba jau yra pritarusi sprendimams, pagal kuriuos prekybos centrams didėtų žemės mokestis, jei šie neįsileistų gyventojų automobilių į stovėjimo aikšteles po darbo valandų.
Kas ir kiek?
Tarybai bus siūloma Vilniuje įvesti gyventojų automobilių stovėjimo zoną – gyventojai joje gautų leidimus automobilių statymui, o svečiams parkavimas taptų mokamas ir kainuotų 0,3 euro už valandą. Planuojama, kad vienam namų ūkiui tektų du gyventojų leidimai, pirmasis nemokamas, o antrasis kainuotų penkis eurus per mėnesį. Komercinėms patalpoms būtų numatomas vienas leidimas.
Vilnius taip pat skirs papildomą dėmesį nenaudojamų automobilių nutempimui. Tam planuojama stiprinti ir parkavimo kontrolės, viešosios tvarkos pajėgas.
Kada?
Gyventojų zonos koncepciją miesto tarybai ketinama pristatyti artimiausią posėdį liepos 14 d. Jei taryba pritartų ir tvarką jau rugpjūtį patvirtintų, „gyventojų automobilių stovėjimo zona“ galėtų pradėti veikti rudenį.
Pirmasis numatomas žingsnis – tai jau pateiktų gyventojų prašymų vertinimas, be to, ir papildomas gyventojų kvietimas teikti tokius prašymus. Kuo daugiau prašymų iš kaimynijų kvartalo, tuo greičiau zona galėtų būti įvesta.
Kur?
Gyventojų zona būtų įvedama kvartaliniu principu, sulaukus pačių gyventojų prašymų. Kaimynijų kvartalas – tai pagrindinėmis gatvėmis apribotos kelios kaimynijos (daugiabučių kiemai).
Jei gyventojai nenorėtų tokios tvarkos savo kieme (kaimynijoje), galėtų jos atsisakyti surinkę daugiau nei 50 proc. konkrečios kaimynijos butų balsų.
Kokia nauda gyventojams?
Gyventojų zona padėtų įvesti tvarką daugiabučių prieigose ir kiemuose – atlaisvinti žaidimų aikšteles, žaliąsias zonas, pėsčiųjų takus.
Įvedant gyventojų zoną, kartu atkeliautų ir miesto investicijos: būtų tvarkingai suženklinamos stovėjimo vietos, sutvarkomos vidinių pravažiavimų dangos, įrengiami žalieji koriai, šalia kurių atsirastų daugiau želdinių. Dalyje pagrindinių kvartalo gatvių atsirastų daugiau leistinų stovėjimo vietų.
Taip pat primename, kad gyventojai gali burtis į bendrijas ir formuoti savo kaimynijos sklypą bei gauti miesto paramą jo sutvarkymui pagal Kaimynijų programą: savivaldybė skiria dešimt eurų kv. metrui neužstatytos teritorijos ir papildomai iki penkių eurų, arba tiek, kiek prisideda kaimynijos gyventojai.
Sėkmės istorijos: Vokiečių g. kiemai ir Žvėrynas
Vilniuje, gyventojų prašymu, jau veikia panašios sistemos į gyventojų zoną. Vokiečių g. kelių kaimynijų prašymu buvo įvestas stovėjimo mokestis kieme, kuris iš esmės išsprendė gyventojų parkingo problemą.
Panašiai prieš ketverius metus Žvėryne įvesta žalioji zona, suteikiant leidimus gyventojų automobiliams. Gatvėse ir kiemuose, pačių gyventojų nuomone, eismas tapo tvarkingesnis, atsirado daugiau vietų stovėjimui, ypač vakarais.
Judėjimas mieste keičiasi, bet automobilių taip pat daugėja
Nuo 2017 m. iki 2021 m. automobilių skaičius sostinėje išaugo apie 16 proc. Daugėja ir judančių kitaip – kelionių viešuoju transporto skaičius mieste augo. 2017 m. atlikta 191,2 mln., 2018 – 192,2 mln., 2019 – 196,6 mln. kelionių per metus.
Skatindamas darnų judumą Vilnius ir toliau gerins kelionių viešuoju transportu, dviračiais, pėsčiomis kokybę, iki 2023 m. siekiama turėti vientisą pagrindinių dviračių takų tinklą. Taip pat miestas plėtos dalinimosi paslaugas, numatyta plėsti elektromobilių įkrovimo stotelių tinklą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
A. Zuokas pardavė vyninių verslą5
Buvęs Vilniaus meras Artūras Zuokas savo vyno parduotuves, pavadintas „Zenoteca“ vardu, pardavė „Vynoteką“ valdančiai bendrovei, skelbia „Delfi“. ...
-
Po gaisro Vilniuje daliai ugdymo įstaigų nuotolinį darbą rekomenduojama tęsti ir penktadienį
Po trečiadienio vakarą sostinės Panerių gatvėje kilusio gaisro, Vilniaus miesto savivaldybė daliai švietimo ir ugdymo įstaigų nuotolinį darbą rekomenduoja tęsti ir penktadienį. ...
-
V. Benkunskas apie gaisro sostinėje padarinius: gyventojams rekomenduojama nusivalyti paviršius6
Vilniaus meras Valdas Benkunskas sako, kad su Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pagalba savivaldybei pavyko išvengti didesnės taršos dėl trečiadienio vakarą Paneriuose kilusio gaisro. ...
-
Virš Vilniaus – ratus sukantys sraigtasparniai3
Kai kuriuos vilniečius ketvirtadienį nustebino padangėje pamatytas vaizdas. Kariuomenės atstovai paaiškino, kodėl virš sostinės ratus suka sraigtasparniai. ...
-
Po gaisro Vilniuje: automobilių ardymas ir metalo laužo tvarkymas neturi vykti miestų centruose4
Po trečiadienį vakare Vilniaus traukinių stoties teritorijoje kilusio gaisro aplinkos ministras Simonas Gentvilas sako, kad akivaizdu, jog automobilių ardymas ir metalo laužo tvarkymas neturi vykti miestų centruose. ...
-
Dalis vilniečių negavo perspėjimo apie didžiulį gaisrą: ministrė sako, kad reikės tai išsiaiškinti5
Daliai gyventojų negavus perspėjimo pranešimų apie gaisrą Vilniuje, vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė mato poreikį peržiūrėti techninį šios sistemos įgyvendinimą. ...
-
Didelis gaisras sostinėje: kietųjų dalelių koncentracija sumažėjo
Aplinkos apsaugos agentūros specialistai tvirtina, kad Panerių gatvėje likvidavus trečiadienio vakarą įsiplieskusį gaisrą, kietųjų dalelių koncentracija ore sumažėjo ir yra nepavojinga. ...
-
Po gaisro sostinėje aplinkosaugininkai pradėjo neplaninį patikrinimą: bendrovė nelaikyta rizikinga2
Aplinkosaugininkai dėl Vilniuje kilusio gaisro pradėjo bendrovės neplaninį patikrinimą, skelbima, kad įmonė nebuvo priskirta prie aukštą riziką turinčių objektų. ...
-
„Litexpo“ centre prasideda karjerai ir studijoms skirta paroda1
Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ ketvirtadienį vyks parodos „Karjera & studijos Lietuvoje 2024“ atidarymas. ...
-
Vilniaus savivaldybė: dėl gaisro daliai ugdymo įstaigų rekomenduojama dirbti nuotoliu1
Trečiadienio vakarą kilusio didžiulio gaisro sostinėje dūmai yra toksiški, todėl į gaisro taršos poveikio zoną (2 km spinduliu nuo gaisravietės) patenkančioms švietimo ir ugdymo įstaigoms dėl galimo neigiamo poveikio sveikatai ...