Quantcast

Sostinė ruošiasi dienai be automobilio

Diena be automobilio planuojama rugsėjo 16-22 dienomis. Visą savaitę bus rengiami dviratininkų žygiai Vilniaus miesto gatvėmis, velokartų ir riedžių varžybos, skelbiami konkursai, po Mindaugo tiltu ketinama organizuoti lazerių šou sveiko gyvenimo temomis.

Automobilį palik namie!

Visą savaitę gyventojų bus prašoma kiek įmanoma mažiau naudotis asmeniniais automobiliais, daugiau pasivaikščioti pėstute, persėsti ant dviračių, naudotis viešuoju transportu. Rugsėjo 19-ąją šiuo tikslu ketinama uždrausti automobilių eismą Vilniaus senamiesčiu. Rugsėjo 21-22 dienomis gyventojai bus kviečiami naudotis visuomeniniu transportu.

„Kiekvienais metais šventės entuziastų vis daugėja. Akcija organizuojama nuo 2002 metų. Aišku pirmaisiais metais automobilių per akciją visai gatvėse nesumažėjo. Kiek pamenu, pirmaisiais akcijos metais net pats Aplinkos ministras atvažiavo su savo automobiliu, tačiau dabar diena be automobilio – kitokia. Į gatves išrieda vis daugiau dviratininkų, daugiau gyventojų persėda į viešąjį transportą“, - sakė viena renginio organizatorių, Vilniaus Sveiko miesto biuro direktorė Danguolė Vaitkienė.

Taip pat šiomis dienomis aktyviai bus skleidžiama informacija apie klimato kaitą, automobilių daromą žalą aplinkai. Bendrovės „Lazerinės idėjos“ direktorius Rimantas Januškevičius, maratonų bėgte ir dviračiais dalyvis ir prizininkas, patikino, kad lazerių šou – viena iš efektyviausių informacijos sklaidos priemonių. Mat besikeičiantys įspūdingo dydžio, (12 m. aukščio ir 30 m pločio)  lazeriniai vaizdai po Mindaugo tiltų greitai patraukia vilniečių dėmesį. O po tiltu įmanoma sukurti bet ką: nuo vienspalvių rėmėjų logotipų iki judančios animacijos vaizdų.

Šventės sąmata virš 200 tūkst. litų.

Švenčia visa Europa

Vienas renginio iniciatorių europarlamentaras Justas Vincas Paleckis patikino, kad dauguma Europos miestų dieną be automobilio suvokia ne kaip bausmę, o sugeba paversti linksma švente. Pavyzdžiui, Briuselyje visą savaitgalį draudžiama naudotis automobiliais, išskyrus ypatingus atvejus. Tokiems vairuotojams išduodami specialūs leidimai. Kiti paprašomi nuosavas transporto priemones palikti už miesto ribų arba garažuose ir persėsti ant dviračių, naudotis visuomeniniu transportu. Šis šventės metu gyventojus veža nemokamai.

„Tomis dienomis organizuojamos mugės, koncertai, gyventojų pilni parkai, gatvėse karaliauja dviratininkai, pėstieji, riedutininkai. Pasitaiko vairuotojų  ir be specialaus leidimo, bet jie tuomet už vairo jaučiasi labai nepatogiai: jaunimas jiems švilpia, bado pirštais. Po tokių dienų daugėja besinaudojančių visuomeniniu transportu, dviračiais“, - pasakojo J.Paleckis. 

Keletas pavyzdžių: Berlyne (Vokietija) šiuo metu dviračiais keliauja apie 15 proc. gyventojų, Kopenhagoje (Danija) – pusė visų miestiečių, Amsterdame (Olandija) – dar daugiau. Visoje Europos Sąjungoje (ES) apie 5 proc. visų gyventojų keliauja dviračiais. Per artimiausią dešimtmetį tikimasi, kad dviratininkų skaičius Europoje patrigubės. Tuo tikslu iš apie 0,9 proc. viso ES biudžeto skiriama dviračių infrastruktūros plėtrai.

Diena be automobilio nei Vilniuje, nei kituose Lietuvos miestuose nebe naujina. Akcija Lietuvoje rengiama nuo 2002 m. Joje kasmet dalyvauja 22 Lietuvos savivaldybės. Tuo tarpu Europoje diena be automobilio minima nuo 1998 m. Idėjos autorė – Prancūzija. Ši idėja staiga išplito po visą Europą. Šiandien dieną be automobilio mini apie 1,5 tūkst. Europos miestų.

Romas Adomavičius, Vilniaus miesto vicemeras

Psichologiškai mes pririšti prie savo automobilių, bet Europoje situacija kita, jie gerokai pažengę. Ateina ir mums laikas keistis. Dėl to miestas taip pat ėmėsi priemonių, kurios gali paskatinti gyventojus rinktis alternatyvias transporto priemones.

Pavyzdžiui, jau kovą ketiname riboti tranzitą per senamiestį. Ateityje planuojame visiškai uždrausti automobilių eismą šioje miesto dalyje. Senamiesčiu ateityje riedės tik viešasis transportas.

Svarstome, kaip sutvarkyti miesto visuomeninį transportą, kad būtų patogus, greitas ir patrauklus. Kokia bus įdiegta nauja viešojo transporto rūšis – dar diskutuojama. Galbūt tramvajus ar metro.  Šiuo metu pradedamas rengti miesto specialusis planas visuomeninio transporto išvystymui.

Taip pat turime pastatyti aplinkkelius ir taip nukreipti automobilių srautus. Būtina  mieste ir jo prieigose pastatyti daug automobilių stovėjimo aikštelių. Vilniaus svečiai ir priemiesčių gyventojai galėtų šalia miesto nemokamai pastatyti automobilį ir patogiai atvažiuoti į miesto centrą visuomeniniu transportu.


Šiame straipsnyje: diena be automobilio

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių