Quantcast

R.Požerskio parodoje „Lietuvos senamiesčiai“ - tai, ko dabar nebėra

Trečiadienį sostinės Prospekto galerijoje atidaryta Nacionalinės premijos laureato, fotomenininko Romualdo Požerskio fotografijų paroda „Lietuvos senamiesčiai“. Joje - 1974-1985 m. užfiksuoti Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos senamiesčių vaizdai.

Kaip teigė pats fotomenininkas, iškelti šias fotografijas į viešumą prireikė net trisdešimties metų. Dabar jos vertinamos kaip svarbus dokumentas, leidžiantis susipažinti su to meto aplinka, pamatyti, kaip gyveno žmonės, kokios jų nuotaikos, kasdienybė.

Parodą sudaro penkiasdešimt fotografijų. Kiekviena jų, R.Požerskio teigimu, atskira istorija, kurią kiekvienas gali interpretuoti savaip.

Žiūrėdamas į fotografijas matai, kad metai padarė savo, pasikeitė galybė dalykų. Fotgrafijose užfiksuotų senamiesčių jau nebėra ir nebebus. Kalbėdamas apie tuos pokyčius, kaip vieną pagrindinių menininkas įvardijo tai, kad senamiesčiuose užsidarė kiemai. „Anksčiau kiekvienas kiemas buvo atskiras pasaulis. Dabar viskas slepiama už vartų“, - sakė parodos autorius.

Kai kiemų gyvenimas nepasiekiamas, lieka gatvės. R.Požerskio teigimu, jei lygintume miestus, Klaipėda pasikeitė mažiausiai, jos senamiestyje kiemų beveik nėra ir nebuvo, tik gatvės.

„Antra, pasikeitė žmonės. Jie pasidarė bailesni, dabar sunkiau juos fotografuoti. Kitas dalykas, dabar kai vyksta namų restauracija, teritorija būna aptverta. O aš labai mėgdavau fotografuoti statybininkus, dažytojus, grindinių klojėjus. Tą patį gatvės remontą. Taigi šiuo atžvilgiu man ratas sumažėjo“, - įspūdžiais dalijosi menininkas.

Jo pastebėjimu, šiuolaikinis jaunimas yra agresyvesnis. Kita vertus, kaip svarstė pašnekovas, tai gal keitėsi su amžiumi, juk tada ir jis buvo jaunuolis, bendraamžis.

„Toliau kalbant apie pokyčius, pasikeitė automobiliai, reklamos, labai pasikeitė pastatų fasadai. Anksčiau jie buvo apgriuvę, nešvarūs, išdaužyti kampai“, - tęsė R.Požerskis ir pridūrė: - Iš užsienio, pavyzdžiui, Čekijos ar Šveicarijos, atvažiuojantiems fotografams Vilnius yra egzotika. Man taip nebėra, man Vilnius jau per daug tvarkingas. Esame jau pusiau sutvarkyti, pusiau europietiški, mums egzotika galėtų būti koks Vitebskas."

Kuris iš senamiesčių artimiausias pačiam menininkui? Jo teigimu, visi jie specifiniai. Vis dėlto širdį traukia Klaipėda. „Man labai patinka Klaipėda. Ten labai mėlynas dangus, labai aštri saulė - aš mėgstu saulę, nuo jūros pučia gaivus vėjas, jis keičiasi. Visas gyvenimas gatvėse, nes kiemų beveik nėra“, - apie pajūrio miestą kalbėjo fotografas.

Kaunas - kaip ir savas kiemas, labai sunku į jį pažiūrėti kitaip. Norint tai padaryti, pašnekovo žodžiais tariant, seną realybę turi pamatyti naujomis akimis. O štai Vilniaus R.Požerskis teigė nesuprantantis iki šiol. „Vilniaus aš nesupratau iki dabar, ir turbūt nesuprasiu, kas tas Vilniaus senamiestis. Iš vienos pusės jis egzotiškas, antra - labai daug turistų, jie man visai nereikalingi, tik trukdo. Vilnius man per daug sudėtingas“, - sakė jis.

Veikiausiai smalsu, ar kada nors fotomenininkas vėl griebsis fotoaparato ir eis fiksuoti senamiesčio vaizdų? Tai jis jau padarė! 2009-2010 m., gavęs Kultūros ministerijos stipendiją, ėmėsi atnaujinti šį ciklą. Perfotografavo senamiesčių vaizdus: aikštes, sankryžas, kur didesnės erdvės, ir 4-5 tūkst. kadrų sugulė į archyvą.

„Tuos kadrus kuriam laikui užkonservavau. Kol kas jie man per švieži, dar nepasiekė to egzotinio momento. Kalbant apie šios parodos vaizdus, turėjo praeiti trisdešimt metų, kad į juos naujai pažvelgčiau. Nes tada šios fotografijos man buvo neįdomios“, - sakė R.Požerskis.

Ar teks laukti dar trisdešimt metų, kad išvystume prieš porą metų užfiksuotus vaizdus? „Taip“, - juokėsi parodos autorius.

Paroda „Lietuvos senamiesčiai“ Prospekto galerijoje bus eksponuojama iki kovo 31 d.


Šiame straipsnyje: Romualdas Požerskisfotografija

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių