- Laisvė Radzevičienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
„Lietuvos Nepriklausomybės istorija yra sėkmės istorija, - įsitikinęs dokumentinių filmų kūrėjas, žurnalistas, radijo ir televizijos laidų vedėjas Rimas Bružas.
Lietuva Europos žemėlapyje turėjo neatsirasti, o atsiradusi - išnyktų, tačiau teisę BŪTI lietuviai titaniškai išsikovojo“. Atkurtos Lietuvos 100 metų jubiliejų istorija nuo seno besidomintis LRT radijo laidos „Aktualijų studija“ vedėjas rengiasi paminėti paskaita „Istorijos perimetrai“. Su pasakojimais apie Nepriklausomą Lietuvą jis planuoja apvažiuoti ne tik tolimiausius šalies kampelius, bet ir pasiekti lietuvius užsienyje.
Rimai, ar per Lietuvą su savo pasakojimais važiuosite motociklu?
– Lietuvą motociklu esu apvažiavęs ne kartą – keletą metų rengiau istorinį ralį "Aplink Lietuvą". Maršrutą pavyko tiksliai atkurti pagal 1932 metų periodinius leidinius. Duoklę "protėviams" atidaviau - raliuose dalyvaudavo šimtai motociklininkų. Oda šiaušdavosi žiūrint į galinio vaizdo veidrodį - motociklai kelyje iki pat horizonto.
„Solo" važiavimų buvo dar daugiau, man jie artimesni, minioje negirdžiu savo minčių. Praėjusiais metais pradėjau filmuoti dokumentinių filmų ciklą "Istorijos perimetrai". Šio filmo tikslas buvo nuvažiuoti 1732 kilometrus motociklu ir papasakoti Lietuvos istoriją. Didžioji dalis kelio jau įveikta. Kai kurie etapai - žiemą. Savo malonumui, suprantama, motociklu žiemą nevažinėju, tačiau toks "Istorijos perimetrų" scenarijus ir ciklo idėja. Važiavimas nebuvo naujiena ar ypatingas iššūkis, tačiau motociklu pralėkti apsnigtais Aukštaitijos keliais, spaudžiant 8 laipsniams šalčio, buvo įdomi patirtis. Prisipažinsiu, kad būtų saugiau ir patogiau, važiavau motociklu su "lopšiu".
– Koks jūsų, motociklininko, stažas?
– Pradžia buvo 1989-aisiais, taigi, šalia motociklų praėjo jau didesnioji gyvenimo dalis. Buvo pauzių, ant motociklo visu rimtumu sėdau ir visiškai įklimpai 31-ojo gimtadienio proga sau pasidovanojęs motociklą. Šiandien motociklai mano gyvenime persipynę su darbu, nebesupaisysi, kur baigiasi viena ir prasideda kita. Nebeklausiu savęs. Žmona irgi neklausia, gal, kad tekėdama žinojo, kur "veliasi". Motociklas, greta tiesioginės paskirties, estetinės funkcijos ir filosofijos, man visada buvo dar ir tyrinėjimo objektas. Smalsumą žadina ne vien jo mechanizmas, šis objektas turi dar ir istorinę įkrovą. Nei vienas agregatas jo mechanizme neatsirado atsitiktinai, kiekviena funkcija turi savo istoriją, priežastis ir raidą. Dar įdomesnė motociklizmo istorija, nes ji vystėsi istorijos įvykių kontekste ir įtakose. Žvelgiant per motociklo "galinio vaizdo veidrodį" galima atrasti labai netikėtų sociologinių dėsningumų. Ne mažiau įdomu į motociklus žvelgti kaip į tam tikrą reiškinį, subkultūrą. Motociklizmas buvo ir yra labai margas ir todėl įdomus reiškinys, niekada – nuobodus, kaip ir istorija.
Istorija man įdomi kaip priežastinių ryšių galvosūkis, dėlionė, kurios detalės sukuria vientisą paveikslą. Greta faktų man svarbu rasti ir perteikti atmosferą, kuri padeda giliau suprasti istorinį epizodą, tam tikrų sprendimų foną, emocinius sprendimų kontekstus ir dilemas.
– Nors baigėte režisūros mokslus, tačiau jau daug metų domitės istorija. Nuo ko tai prasidėjo?
– Visada buvau "istorijos entuziastas". Istorinė literatūra man niekada nekvepėjo dulkėmis ar pelėsiu. Kažkada pats paleidau frazę, "kad istorija įdomesnė už romaną, nes joje viskas vyko iš tikrųjų" ir net neįtariau, kad šis aforizmas prigis. Istorija man įdomi kaip priežastinių ryšių galvosūkis, dėlionė, kurios detalės sukuria vientisą paveikslą. Greta faktų man svarbu rasti ir perteikti atmosferą, kuri padeda giliau suprasti istorinį epizodą, tam tikrų sprendimų foną, emocinius sprendimų kontekstus ir dilemas. Tai svarbu, nes istorijoje veikę asmenys buvo gyvi žmonės ir jų sprendimuose reikėtų ieškoti ne vien logikos ar racionalumo. Profesionaliu istoriku galima tapti tik vienu būdu - baigti istorijos studijas. Tačiau manęs neglumina "istoriko entuziasto" epitetas. Būti istoriku iš pašaukimo yra tam tikras privalumas. Pradžios ribą sunku nubrėžti. Neseniai turėjau progos padaryti 15 metų savo filmografijos reviziją, esu sukūręs 50 dokumentinių filmų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
VŠT iš „Veolios“ jau gavo 9,5 mln. eurų už taršos leidimus, likusių lėšų tikisi netrukus
Vilniaus miestas ir Vilniaus šilumos tinklai (VŠT) iš Prancūzijos energetikos grupės „Veolia“ jau atgavo dalį Stokholmo arbitražo pernai lapkritį priteistos sumos – 9,5 mln. eurų už įmonės 2002–2017 metais ...
-
Prezidentas lankysis Vokietijos brigados būstinėje Vilniuje
Prezidentas Gitanas Nausėda ketvirtadienį susitiks su Vokietijos brigados pirminio valdymo elemento kariais ir aplankys brigados būstinę Vilniuje. ...
-
Skelbiamas Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės direktoriaus konkursas
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) paskelbė konkursą Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės (RVUL) direktoriaus pareigoms užimti. ...
-
Aplinkos ministerija po gaisro automobilių laužyne: nėra siūlymų reguliuoti pavojingų veiklų vietas3
Po automobilių laužyne Vilniuje kilusio gaisro, kurio žala gamtai siekia beveik 6 mln. eurų ir kurio pasekmes dėl itin toksiškų dūmų juto gyventojai, suskubta pranešti, kad automobilių ardymas bei metalo laužo tvarkymas neturi vykti mie...
-
Gaisras Viršuliškių daugiabutyje: ką paaukojo nukentėjusiems?1
Sausio 2 d. Vilniuje, Viršuliškėse, sprogus daugiabučiui, Lietuvos Raudonasis Kryžius (LRK), reaguodamas į situaciją, kad žmonės neteko namų, daiktų, o viena šeima – vaiko, suskubo pakviesti visuomenę prisidėti prie paramo...
-
Vilniaus oro uoste uždaromas automobilių sustojimo kelias prie išvykimo terminalo
Nuo pirmadienio uždaromas Vilniaus oro uoste esantis automobilių užvažiavimo prie išvykimo terminalo kelias, transporto priemonės bus nukreipiamos į kitas trumpalaikiam sustojimui ar parkavimui skirtas vietas. ...
-
Netrukus gimdysianti A. Zuokė: nesitikėjome, kad pavyks taip greitai24
Augusta Zuokė – smuikininkė, NIKO ansamblio koncertmeisterė ir Artūro Zuoko žmona – jau greitai taps mama. Šeima netrukus susilauks pirmojo bendro kūdikio – namus papildys mergytė. ...
-
Su G. Kirkilu atsisveikina buvę kolegos ir politiniai oponentai: jis buvo valstybės žmogus24
Vilniuje atsisveikinti su mirusiu buvusiu Ministru pirmininku Gediminu Kirkilu renkasi kolegos ir politiniai oponentai. ...
-
Gera žinia vietos bendruomenei: „YIT Lietuva“ pradeda ilgai lauktą Kazbėjų tilto remontą1
Į Kultūros paveldą įrašytas Vilniaus pakraštyje esantis Kazbėjų tiltas, kurio rekonstrukcijos ilgai laukė vietos bendruomenė bei sostinės vairuotojai, pagaliau bus sutvarkytas. Jo kapitalinio remonto darbų imasi tvarios miestų ir infra...
-
Ruošimasis ekstremalioms situacijoms: kalta ne tik pasenusi įranga2
Kovo pabaigoje dalis vilniečių turėjo gauti įspėjamuosius pranešimus apie Panerių gatvėje kilusį didžiulį gaisrą automobilių laužyne. Tačiau socialiniuose tinkluose kilo sostinės gyventojų pasipiktinimas: dalis negirdėjo sirenų ir nesu...