- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Vilniuje atidaromoje jaunojo tapytojo T. Tručilausko parodoje – gatvės menas, svaigulys ir lyrizmas
-
Tadas Tručilauskas
-
Vilniuje atidaromoje jaunojo tapytojo T. Tručilausko parodoje – gatvės menas, svaigulys ir lyrizmas
-
Vilniuje atidaromoje jaunojo tapytojo T. Tručilausko parodoje – gatvės menas, svaigulys ir lyrizmas
Spalio 26 d. – lapkričio 28 d. „AP galerijoje“ pristatoma dailininko Tado Tručilausko didelio formato tapybos paroda „Svaigulys“.
T. Tručilauskas – vienas perspektyviausių jaunosios kartos atstovų, kurio kūryba 2019 m. atsidūrė tarp finalininkų „Jaunojo tapytojo prize“, papildė „Lewben Art Foundation“ fondo kolekciją, buvo eksponuota „Art Vilniuje“. Spalio 28 d. 19 val. įvyksiančio atidarymo metu žiūrovai kviečiami panirti į siurrealią nesvarumo būseną tapyboje, papildytą performatyvių renginio elementų.
Nesvarumo būsena tarp sapno ir realybės
Lietuvos meno rinka gausi skirtingų sričių menininkų ir tik vienetams pavyksta iškilti, atradus unikalų savo kūrybos kodą. Su dar didesniais iššūkiais susiduria kasmet į rinką ateinantys nauji jaunieji kūrėjai. Nepaisant to, prabėgus neilgam laikui kai kurių autorių pavardes girdime vis dažniau.
T. Tručilauskas (1994) – vienas iš šių jaunosios kartos tapytojų, išsiskiriančių savita stilistika, varijuojančia tarp ekspresionizmo, gatvės meno, siurrealizmo. Autorius parodiniame gyvenime dalyvauja nuo 2017 m., yra Užupio meno inkubatoriaus rezidentas, o 2021 metais, įgijęs tapybos magistro laipsnį Vilniaus dailės akademijoje, „AP galerijoje“ pristato jau penktąją personalinę parodą „Svaigulys“. Ji prisodrinta hedonizmu dvelkiančia gatvės ir klasikinio meno estetikų jungtimi, poetinio žvilgsnio į moterį, tarpasmeninius ryšius.
Galerijos nuotr.
Naujausioje parodoje svaigulys tampa metaforiška tema, apibūdinančia T. Tručilausko kuriamų veikėjų dvasinę nesvarumo būseną. Ji sąlygojama žmogaus vidinio dramatizmo, bandant išlaikyti autentišką savastį, tačiau taip pat atitikti socialines visuomenės taisykles. Tarsi žaisdamas su pasąmonėje nugulusiais asmeniniais ir kultūriniais vaizdiniais, autorius pasitelkia groteską ir postmodernų intertekstualumą, padedančius sujungti kontrastingus kūrybos elementus, išryškinti visuomenės, žmogaus būties dvilypumą.
„T. Tručilausko kūrybai būdingas kontrastingumas ne tik meninės plastikos kalboje, bet ir idėjiniame lygmenyje. Jis derina brutalumą, šiurkštumą, gatvės meno ir grafičių kultūros estetiką su žinomų fotografijos, dailės, kino kūriniais. Aproprijuoja, dekonstruoja juos, išryškindamas eklektišką šiuolaikinio pasaulio vaizdų chaosą, kuriame nuolatos paniręs ir jų veikiamas yra žmogus. Tačiau gerai įsižiūrėjus už šio chaoso, kuris sekina, „purvina“ mintis, slepiasi bei ryškėja trapios, kilnios žmonių būsenos – per elegantiškus kūno judesius, intymias vienatvės akimirkas, poetišką vyro žvilgsnį į moterį, vaiką, egzistencinio nuobodulio ar melancholijos apraiškas“, – pasakojo parodos kuratorė Kamilė Pirštelytė.
Galerijos nuotr.
Ši elementų priešprieša primena sapną, kuris gali sujungti nesujungiamus realybės dalykus, išplukdyti fragmentuotas praeities akimirkas, suniveliuotas kartu su fikcija ir užslėptais troškimais.
Vizijos, šaržuojančios visuomenę
T. Tručilausko parodoje „Svaigulys“ žiūrovai susipažins su skirtingo laikotarpio darbais, sukurtais mišria akrilo, aliejaus, aerozolinių dažų, grafito, net ir grafikos technika. Pasitelkdamas įvairias kūrybines medžiagas, autorius kuria savitą pasaulį, kupiną ironijos, žaismės, šiuolaikinio pasaulio šaržo.
„Kurdamas šiuos vaizdinius pagrindiniu jų atspirties tašku laikau fotografinį atvaizdą. Fotografija yra realybės atspindys, tačiau kartu tai ir kitas paralelinis pasaulis, nes nuotraukos akimirka jau nebeegzistuoja. Tai tik akimirkos įrodymo fiksacija, kurią panaudodamas, kaip tam tikrą dokumentaciją, savo kūriniuose galiu spekuliuoti jų tikrumu. Tokie vaizdai gimsta dėliojant paveikslus koliažo principu. Sugretinu iš fotografijų atėjusius motyvus su asmeninio gyvenimo įvykiais ir iš jų kilusiomis asociacijomis, kitų meno kūrinių, menininkų, subkultūrų pasakojimais, vizualiais ženklais ar net sapnais. Taip drobėse kuriasi pasakojimai susipynę iš realaus ir fantastinio pasaulio momentų“, – apie kūrybą pasakojo menininkas T. Tručilauskas.
Dailininko kūryboje dominuoja stiprus bręstančio vaiko, žmogaus – mergaitės, paauglės, jaunos moters – prototipas, jo vidinio pasaulio pradas. Jis perpintas žaisminga, vitališka fantazija ir suaugusio žmogaus išgyvenimų dramatizmu.
„Vaikas T. Tručilausko tapyboje tampa kaip nuolatinės žmogaus brandos alegorija, perteikianti suaugusiųjų pasaulio paradoksalumą. Suaugęs žmogus tarsi mūras – konstruktyvūs ir stoiškas, sugeba ant pečių nešti tiek naštos, tačiau nepaisant emocinio eižėjimo, sąlygoto besikeičiančių patirčių, viduje išlieka tam tikri pamatiniai vaikišką tyrumą ir trapumą atliepiantys aspektai, beribė fantazija ir žaismė, kartais kylantis rezistencijos, laisvės nuo socialinės aplinkos ir visuomenės primestų taisyklių troškimas. Tiek menininko veikėjai, tiek pats menininkas išaukština nesuvaržytą vidinio pasaulio saviraišką, laisvę, kuri gali peržengti socialines normas, taisykles, nekreipiant dėmesio į kitų determinuotumą“, – teigė K. Pirštelytė.
Tadas Tručilauskas. / Galerijos nuotr.
Suaugusio žmogaus vidinis noras išsilaisvinti nuo kasdienybės ir visuomenės primestų taisyklių T. Tručilausko tapyboje subtiliai atveria ir hedonizmo šaknis – norą priešintis socialinėms normoms, įmetant save į nesibaigiantį siautulį, svaigulį, alternatyvų pogrindžio gyvenimą, kurį perteikia ir socializuoto gatvės meno estetika. Įdomu ir tai, kad nemaža dalis parodoje pristatomų kūrinių yra sukurti ant tentų festivaliuose, leidžiant ant jų raštu ar kitomis detalėmis pasižymėti ir kitiems dalyviams.
„Kaip ir gatvės meno, grafičių ideologijoje vizualiniai piešiniai yra tarsi trumpa, gyvenimo laikinumą perteikianti žinutė visuomenei (juk ją jau kitą dieną gali užpaišyti kitas gatvės dalyvis), taip ir T. Tručilausko tapyboje jautrius ir trapius tarpžmogiškus santykius, vienatvės ir būties išgyvenimus perteikiantys vaikų, jaunų žmonių kūnų vaizdiniai yra užtvindomi meistriškai suvaldytomis, nerišliomis frazėmis, išmarginami paviršutinėmis linijomis, smulkiais chaotiškais dažų elementais. Jie paslepia pagrindinius paveikslų veikėjus – subtilias menininko vidinio pasaulio alegorijas – paverčiant jas savotiškais rebusais apie žmogaus pasimetimą savo trapaus gyvenimo laiko tėkmėje, noro ištrūkti iš tiesios taisyklingos trajektorijos“, – pasakojo kuratorė.
T. Tručilausko tapybos paroda „Svaigulys“ eksponuojama spalio 26 d. – lapkričio 28 d. „AP galerijoje“ (Polocko g. 10, Vilnius). Atidarymo renginys ir susitikimas su autoriumi vyks spalio 28 d. 19 val.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Gedimino kalno papėdėje atidaromas Lietuvos istoriją pristatysiantis Pilininko namas
Lietuvos nacionalinis muziejus trečiadienį Gedimino kalno papėdėje atidaro naujausią padalinį – Pilininko namą. ...
-
„Kino pavasario“ savaitgalis: ką dar suspėti pažiūrėti?
Daugiau nei savaitę Lietuvos kino sales žiūrovų pripildęs kino festivalis „Kino pavasaris“ artėja link pabaigos. Laiko iki kovo 27-osios beveik nebeliko, tad norimus pažiūrėti filmus reikia susiplanuoti iš anksto – seansai spa...
-
„Dvi viename“: bendra skaitomiausių rašytojų knyga
Pernai Vilniaus knygų mugėje dalydamos autografus dvi šalies bibliotekose skaitomiausios autorės – Irena Buivydaitė ir Jolita Herlyn – juokavo: jei viena negalėtų baigti savo romano, tai tikrai padarytų kita. ...
-
Vilniaus Antakalnio kapinėse palaidotas režisierius R. Tuminas12
Vilniaus Antakalnio kapinėse, Menininkų kalnelyje, palaidotas režisierius Rimas Tuminas. ...
-
Vilniuje – atsisveikinimas su režisieriumi R. Tuminu9
Antradienį Vilniuje prasidėjo atsisveikinimas su režisieriumi Rimu Tuminu. Tarti paskutinį „sudie“ renkasi artimieji, bičiuliai, kolegos ir R. Tumino talento gerbėjai. ...
-
Atsisveikinimas su R. Tuminu: durys bus atviros visiems3
Kovo 6-ąją miręs režisierius Rimas Tuminas bus palaidotas trečiadienį Antakalnio kapinių Menininkų kalnelyje. ...
-
„Kino pavasaryje“ – speciali sporto filmų programa
Prisodrinta adrenalino – taip galima apibūdinti penktadienio vakarą pristatytą naująją Lietuvos olimpinės komandos „LTeam“ ir „Kino pavasario“ kartu parengtą sporto filmų programą, kurioje – filmai, pasakojantys api...
-
29–asis „Kino pavasaris“ prasidėjo – daug ypatingų renginių ir į gera keičiančio kino1
Šiandien prasidėjęs Vilniaus miesto kino festivalis „Kino pavasaris“ kviečia atsiduoti dviejų savaičių kino šventei ir iki pat kovo 27 d. į šalį atidėti visus kitus savo planus. Festivalį atidarė nelengvas, bet būti...
-
Ką suspėti pažiūrėti „Kino pavasaryje“?2
Ką tik prasidėjęs festivalis „Kino pavasaris“ įgauna pagreitį: neabejojame, kad didžiuosius, ne kartą spaudoje aptartus filmus, jau nusižiūrėjote, organizatorių, kino kritikų rekomendacijas perskaitėte, savo kalendorių susiplanavote. ...
-
29–asis „Kino pavasaris“ prasidėjo – daug ypatingų renginių ir į gera keičiančio kino
Ketvirtadienį prasidėjęs Vilniaus miesto kino festivalis „Kino pavasaris“ kviečia atsiduoti dviejų savaičių kino šventei ir iki pat kovo 27–osios į šalį atidėti visus kitus savo planus. ...