- Valentina Gudienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos dailės muziejus Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje antradienį atidaro naują parodą „Kai aristokratai kūrė madą. XVIII–XXI a.“. Joje kolekcininkas Aleksandras Vasiljevas Lietuvos publikai pristato tris mados šimtmečius, kurių metu aristokratija formavo mados sampratą ir darė įtaką mados raidai.
Pirmoji parodos dalis skirta absoliutizmo epochai, įsitvirtinusiai Prancūzijoje XVIII a., ir rokoko stiliui, neatsiejamam nuo karaliaus rūmų kultūros ir tenkinusiam pirmosios rūmų damos, Liudviko XV favoritės markizės de Pompadur asmeninius poreikius. Lankytojai pamatys, kaip rokoko stilius pasireiškė to meto mados tendencijose, kaip pasikeitė audiniai, suknelių sukirpimas, spalvų deriniai, vėduoklių ir kitų aksesuarų – tabakinių, muselių-dėžučių, miniatiūrų ir pan. – forma.
Kita Prancūzijos mados dievaite tapo karalienė Marija Antuanetė iš Habsburgų giminės, Liudviko XVI žmona. Ji buvo ekstravagantiška moteris, aprangos pokyčių įkvėpėja. Būtent ji įvedė graikiško, amerikietiško ir angliško sukirpimo, taip pat „polonezo“ stiliaus suknelių madą. Skiriamasis to laikotarpio bruožas – įmantrios Marijos Antuanetės stiliaus šukuosenos, siekiančios iki vieno metro aukščio.
Parodoje, kaip praneša Lietuvos dailės muziejus, taip pat pristatoma Napoleono valdymo epocha – vienas svarbiausių laikotarpių, kai aristokratija darė ypač didelį poveikį mados pasauliui. Pasiskelbusio Prancūzijos imperatoriumi Napoleono I žmona Žozefina, kilusi iš Karibų jūros Martinikos salos, domėjosi ir mėgavosi mada. Jos skonį ir poreikius formavo senos Versalio tradicijos. Žozefina dievino šalius ir baltas permatomas sukneles, pabrėžiančias jos liekną figūrą. Ampyro stiliui, susiformavusiam Napoleono valdymo laikotarpiu ir imitavusiam graikų ir romėnų madą, parodoje atstovauja rūmų damų suknelės iš muslino, įvairūs šaliai, vyriškos siuvinėtos liemenės, aksominės apyrankės, papuoštos kamėjomis, diademos, lygiapadžiai bateliai ir kt.
Nuvertus Napoleoną prasidėjo karalienės Viktorijos valdymo laikotarpis (nuo 1837 iki 1901 m.). Jis išsiskyrė gana kukliu aprangos stiliumi. Karalienė labai mėgo Škotiją ir savo vasaros rezidenciją – Balmoralio pilį, kurios interjeras buvo drapiruotas langeliais. Todėl nenuostabu, kad XIX a., taikantis prie asmeninių Viktorijos pomėgių, tapo populiarios languotos krinolino suknelės.
Tuo laikotarpiu Prancūzijoje madų pasaulyje viešpatavo ir Eugenija, imperatoriaus Napoleono III žmona, kilusi iš Ispanijos. Būtent ji, tapusi pirmojo mados dizainerio anglo Charleso Fredericko Wortho kliente, buvo aukštosios mados dievaitė. Ch. F. Wortho sukurtos balinės krinolino suknelės išsiskyrė didele apimtimi, rafinuotu kirpimu, originalumu ir apdailos grožiu, pavyzdžiui, juodais Šantiji nėriniais.
Ypatinga ekspozicijos dalis skirta Rusijos imperijai. Parodos lankytojai pamatys, kaip puošėsi Romanovų dvaro aplinkos žmonės. Vienas iš išskirtinių eksponatų – „Brizak“ mados namų apsiaustas rotonda, priklausęs imperatorienei Aleksandrai Fiodorovnai, Nikolajaus II žmonai.
Kalbant apie Rusijos aristokratų įtaką pasaulinei madai, negalima nekreipti dėmesio į 1917 m. revoliucijos pasekmes. Netekę per pilietinį karą savo turto, namų, Rusijos aukštuomenės nariai buvo priversti bėgti iš šalies. Norėdami įsitvirtinti naujuose emigracijos centruose – Konstantinopolyje, Berlyne, Prahoje, Paryžiuje, aristokratai ten ėmėsi kurti madą. Taip Paryžiuje radosi daugybė rusų emigrantų įsteigtų mados namų – didžiosios kunigaikštienės Marijos Pavlovnos Romanovos siuvinėjimo namai „Kitmir“, kunigaikščių Irinos (Romanovos) ir Felikso Jusupovų mados namai „Irfe“, kunigaikštienės Marijos Trubeckajos, Marijos Annenkovos ir kunigaikštienės Liubov Obolenskajos mados namai „TAO“, kunigaikštienės Jekaterinos Lobanovos-Rostovskos mados namai „Paul Caret“, imperatorienės Aleksandros Fiodorovnos freilinos baronienės Jelizavetos Hoyningen-Huene mados namai „Yteb“ ir kiti. Daugelis tų garsių mados namų aprangos pavyzdžių, kaip teigiama Lietuvos muziejaus pranešime, šioje parodoje demonstruojami pirmą kartą.
Dalis ekspozicijos skirta Lietuvos aristokratijai, kuri taip pat suvaidino tam tikrą vaidmenį kuriant pasaulinę madą. Visų pirma tai – Jacqueline Kennedy sesuo amerikietė Lee Radziwill, kuri ištekėjo už garsios Lietuvos giminės kunigaikščio ir buvo tapusi JAV mados dievaite. Parodoje eksponuojamos Lee Radziwill stiliaus suknelės, taip pat drabužiai, sukurti kunigaikštienės Irene Galitzine, tiesioginės kunigaikščių Golicynų, rusų Gediminaičių, palikuonės, mados namuose.
Galiausiai parodoje „Kai aristokratai kūrė madą. XVIII–XXI a.“ lankytojai išvys drabužių pavyzdžius, sukurtus mados dizainerių, kilusių iš senų garsių giminių. Tai Florencijos didikas Emilio Pucci, rusų ir italų kilmės grafas amerikietis Olegas Cassini, prancūzų markizas Jeanas-Charlesʼis de Castelbajacas, markizė Jacqueline de Ribes ir kiti. Šie unikalūs kūriniai primena mums, kaip aristokratai, pardavinėdami savo vardą ir išlavintą skonį, davė pasaulinei madai naują impulsą ir kartu suteikė galimybę kilmingoms šeimoms XX a. antrojoje pusėje gyventi oriai.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Minint Vilniaus 700 metų jubiliejų – koncertai gyvenamųjų rajonų kiemuose4
Minint sostinės 700 metų jubiliejų šeštadienį sostinės gyvenamuosiuose rajonuose vyks gyvos muzikos koncertai „Vilnius – atvira muzikos salė“. ...
-
„Išeik į kiemą“ Grigiškėse: kai lašišos išlipa į krantą
Mažiesiems Vilniaus tyrinėtojams – atradimai Grigiškėse! Tarptautinės vaikų gynimo dienos proga „Neakivaizdinis Vilnius“ dovanoja Mažajame skersgatvyje, parkelyje netoli upės, specialiai išpieštus žaidimus. Tai &n...
-
Vilniuje uždaromas tarptautinis festivalis „Poezijos pavasaris“1
Sekmadienį baigiamuoju vakaru Vilniaus rotušėje uždaromas šių metų tarptautinis poezijos festivalis „Poezijos pavasaris“. ...
-
„Vilnius Mama Jazz“ viešnia M. Faust: šokti yra taip pat svarbu kaip ir mąstyti1
Gegužės 26 d. festivalyje „Vilnius Mama Jazz“ – iš Estijos kilusios, Kopenhagoje gyvenančios ir kuriančios saksofonininkės ir kompozitorės Marios Faust programa „Jazz Catastrophe: 4th mutation“. ...
-
Vilniaus mero premija įteikta dviem poezijos kūrėjams
Įpusėjus 59-ajam tarptautiniam poezijos festivaliui, Vilniaus rotušėje už savo kultūrinę, literatūrinę veiklą, kūrybą Vilniui ir apie Vilnių, mero premijomis apdovanoti du kūrėjai – poetas, vertėjas Mindaugas Kvietkauskas ir poetė,...
-
Į sostinę kviečia tarptautinis folkloro festivalis „Skamba skamba kankliai“3
Vilniuje ketvirtadienį prasideda keturias dienas truksiantis tarptautinis folkloro festivalis „Skamba skamba kankliai“. ...
-
S. Kairys Krokuvoje atidarys Vilniaus 700 metų jubiliejui skirtą parodą3
Kultūros ministras Simonas Kairys antradienį išvyksta į Krokuvą, kur dalyvaus Vilniaus 700 metų jubiliejui skirtos parodos „Vilnius, Wilno, Vilne 1918–1948: vienas miestas – daug pasakojimų“ atidaryme. ...
-
„Vilnius Mama Jazz“ dieninėje programoje – 50 talentingiausių Lietuvos ir Ukrainos muzikantų
Tarptautinio džiazo festivalio „Vilnius Mama Jazz“ programoje – ne tik vakariniai koncertai. Gegužės 27-28 dienomis Jaunimo teatre festivalio lankytojai turės galimybę nemokamai pasimėgauti aštuonių unikalių grupių koncertais....
-
Skrydis per džiazo galaktikas su festivaliu „Vilnius Mama Jazz“
Tarptautinis džiazo festivalis „Vilnius Mama Jazz“ šiemet vyks gegužės 25–28 d. Valstybiniame jaunimo teatre. Šių metų programoje – gausus būrys pasaulinį pripažinimą pelniusių muzikantų, o išskirtinis d...
-
Personalizuoti bilietai: „Rammstein“ koncertas – tik pradžia?16
Vingio parke pristatyta tvorų, taip ruošiamasi būsimam vokiečių grupės „Rammstein“ koncertui. Jis įvyks jau kitą savaitę, gegužės 22 dieną. Gerbėjai, perkantys bilietus į šios grupės koncertą turėjo nustebti, nes ant k...