Quantcast

Valdovų rūmuose – meno lobiai iš Italijos

  • Teksto dydis:

Vasario 16-ąją, minint Lietuvos valstybės atkūrimo dieną, Valdovų rūmuose atidaryta tarptautinė paroda „NUO SACRO IKI PROFANO. Giorgio Baratti dailės kolekcija iš Milano“. Ja kultūrinei visuomenei, jaunuomenei ir užsienio svečiams pristatomas unikalus europinės dailės paveldas – garsių XIV–XVIII a. Italijos dailininkų ir skulptorių kūrinių rinkinys bei keletas kitų Europos šalių menininkų darbų. Parodą globoja Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis bei kardinolas Sigitas Tamkevičius SJ. Parodos atidaryme dalyvavo daugiau nei 300 Lietuvos kultūros, meno, mokslo, politikos atstovų, taip pat žodį tarė kultūros ministras Mindaugas Kvietkauskas.

„Labai prasminga atidaryti šią parodą per Lietuvos valstybės atkūrimo šventę – tai leidžia mums suprasti, kokia didelė vertybė yra sava valstybė, laisvė ir nepriklausomybė, – pristatydamas parodą teigė Valdovų rūmų muziejaus direktorius dr. Vydas Dolinskas. – Italija, pergyvenusi mažiau kataklizmų istorijoje nei Lietuva, ne tik išsaugojo labai turtingą meninį paveldą, bet ir sudarė sąlygas skleistis kūrybinėms menininkų galioms. Mūsų valstybė buvo kitoje politinėje situacijoje ir nei ši kūrybinė potencija, nei galimybės išsaugoti meninį paveldą nebuvo tokios geros. Todėl šiandien dėkojame kolekcininkui Džordžui Baračiui (Giorgio Baratti) ir džiaugiamės, kad, rengdami bendrą parodą, galime prisiliesti prie mūsų bendro europinio kultūros ir meno paveldo, mūsų europinės tapatybės pagrindo. Tai labai prasminga dovana Lietuvai švenčiant valstybės atkūrimą.“

Tarptautinėje parodoje „NUO SACRO IKI PROFANO. Giorgio Baratti dailės kolekcija iš Milano“ galima susipažinti su žymių dailininkų, tokių kaip Donatelas (Donatello, 1386–1466), Antonijus Averlinas, vad. Filaretė (Antonio Averlino, vad. Filarete, 1400–1469), Antonijus Roselinas (Antonio Rossellino, 1427–1479), Leonardas del Tasas (Leonardo del Tasso, 1472–1501), Anjolas di Kozimas, vad. Broncinas (Agnolo di Cosimo, vad. Bronzino, 1503–1572), Nikolas Rondinelis (Nicoló Rondinelli, dok. nuo 1495 iki 1502 m.), ), Jakopinas del Kontė (Jacopino del Conte, 1515–1598), Santis di Titas (Santi di Tito, 1536–1603), Alesandras Aloris (Alessandro Allori, 1535–1607), Anibalė Karačis (Annibale Carracci, 1560–1609), Agostinas Karačis (Agostino Carracci, 1557–1602), Federikas Dzukaris (Federico Zuccari, 1540/1541–1609), Palma Jaunesnysis (Palma Il Giovane, 1544–1628), Gvidas Renis (Guido Reni, 1575–1642), Lorencas Lipis (Lorenzo Lippi, 1606–1665), Frančeskas Kairas (Francesco Cairo, 1607–1665), Matija Pretis (Mattia Preti, 1613–1699), Luka Džordanas (Luca Giordano, 1632–1705), Andrėja Pocas (Andrea Pozzo, 1642–1709), Frančeskas Solimena (Francesco Solimena, 1657–1747) ir kt., darbais. Juos tarptautinei parodai atrinko parodos kuratoriai – Valdovų rūmų muziejaus tarptautinių ryšių vadovė Daiva Mitrulevičiūtė ir dailės istorikas iš Florencijos dr. Džovanis Matėjas Gvidetis (Giovanni Matteo Guidetti).

Ši paroda – tai vienos privačios kolekcijos iš Milano (Italija) vertybių rinkiniu paremtas pasakojimas apie stilistinius, techninius ir ypač siužetinius pokyčius dailėje baigiantis Viduramžiams ir žengiant į ankstyvuosius Naujuosius laikus. Dauguma parodoje pristatomų vertybių yra paveikslai – tai daugiau nei septyniasdešimt įvairias XIV–XVIII a. Italijos tapybos mokyklas reprezentuojančių žymių dailininkų darbų. Taip pat rodomos devynios XV–XVI a. skulptūros ir du XV ir XVI a. senosios tekstilės kūriniai.

„Valdovų rūmų muziejaus Parodų centro erdvėse eksponuojamas įspūdingas meno vertybių rinkinys iš Džordžo Baračio (Giorgio Baratti) kolekcijos pristatomas taip, kad per sales keliaujantys lankytojai susipažintų su dviem daugelį amžių Europos mene plėtojamomis temomis – religiniais ir pasaulietiniais siužetais, – sako viena parodos kuratorių D. Mitrulevičiūtė. – Krikščioniškasis menas skirtas bažnyčioms arba privatiems užsakovams, kūriniuose vaizduojamos Senojo ir Naujojo Testamentų scenos, taip pat rodomi asmeninei maldai skirti Švč. Dievo Motinos ir Kristaus, angelų ir šventųjų atvaizdai, bylojantys apie šventųjų gyvenimą, mirtį ir stebuklus. Greta plėtojosi pasaulietinis menas, įkvėptas didžiojo Antikos pasaulio palikimo. Dėl jo įtakos nuo XV a. pamažu atgimė įvairūs šioje parodoje pristatomi tapybos žanrai – pasaulietinis portretas, mitinė scena, natiurmortas, peizažas, architektūrinė fantazija, arba architektūrinis kaprizas.“

Tarptautinė paroda „NUO SACRO IKI PROFANO. Giorgio Baratti dailės kolekcija iš Milano“ taip pat suteikia galimybę praplėsti žinias apie Lietuvos ir įvairių Italijos regionų istorinius, kultūrinius bei meninius ryšius, supažindina su XIV–XVIII a. Italijos tapybos siužetų įvairove ir Italijos tapybos mokyklomis, garsiais jų atstovais. Dalis kūrinių bei jų autorių yra svarbūs ir lituanistiniu požiūriu bei leidžia prisiminti ir įsivaizduoti, kokie ir kokių dailininkų kurti meno darbai puošė didikų rūmų, bažnyčių interjerus, kokius meno kūrinius mėgo bei savo kolekcijose kaupė Lietuvos ir Lenkijos valdovai. Parodoje rodomi darbai ir tų dailininkų, kurie yra tiesiogiai susiję su Lietuva ir Lenkija, nes čia gyveno ir dirbo, paliko savo kūrinių Vilniuje, Krokuvoje, kituose Abiejų Tautų Respublikos miestuose. Tai, pvz., Džovanis Marija Moska Padovanas (Giovanni Maria Mosca Padovano, 1495–1574), Pandolfas Reskis (Pandolfo Reschi, 1643–1696), Baltramiejus Altomontė (Bartolomeo Altomonte, 1694–1783) ir kt.

Tarptautinė paroda „NUO SACRO IKI PROFANO. Giorgio Baratti dailės kolekcija iš Milano“ Valdovų rūmų muziejaus Parodų centre (IV maršrutas) lankytojų lauks jau nuo vasario 18 d. iki gegužės 24 d. Parodą lydės plati mokslinių, kultūrinių ir meninių renginių programa, kuria siekiama prisidėti prie estetinio ugdymo, kultūrinio auklėjimo, istorinės atminties stiprinimo, tiek bendro europinio, tiek ir lituanistinio paveldo pažinimo.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių