- Aida Valinskienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Tikslas: muziejaus kūrėjams norėjosi papasakoti visuomenei, kokie buvo žaislai.
-
Mūsų: atskira vitrina muziejuje – žaislų, kurie buvo pagaminti Lietuvos fabrikuose.
-
Menas: Žaislų muziejus gavo licenciją eksponuoti originalaus dydžio dailininko Peterio Breigelio vyresniojo paveikslo „Vaikų žaidimai“ kopiją.
-
Istorija: kaulai, istorikų manymu, galėjo būti seniausi žaislai.
-
Pradžia: Žaislų muziejų imta kurti neturint nė vieno realaus eksponato.
-
Tūkstantmečiai: aplink savo ašį besisukantis vilkelis yra vienas iš seniausių pasaulyje žaislų.
-
Poveikis: su karyba susiję žaislai muziejaus lankytojus ypač ėmė dominti prasidėjus karui Ukrainoje.
-
Unikalumas: tuometėje Sovietų Sąjungoje gaminamiems žaislams nedarė įtakos Disnėjaus stilius.
-
Unikalumas: tuometėje Sovietų Sąjungoje gaminamiems žaislams nedarė įtakos Disnėjaus stilius.
-
Technologijos: XX a. žaidimų automatai kadaise buvo ne tik vaikų, bet ir suaugusių traukos objektai.
-
Intelektui: stalo žaidimai – intelektinis užsiėmimas.
-
Intelektui: stalo žaidimai – intelektinis užsiėmimas.
-
Intelektui: stalo žaidimai – intelektinis užsiėmimas.
-
Intelektui: stalo žaidimai – intelektinis užsiėmimas.
-
Asociacijos: kurioje šalyje benueitumėte į nacionalinį muziejų, rasite užynę – virvelę su kaulo gabaliuku, kuri sukama skleidžia garsą.
-
Pažanga: dabar mes supamą arkliuką vadiname klasikiniu žaislu ir niekas to neginčija.
-
Svoris: bet kuri gniūžtė yra kamuolio prototipas. Reikėjo sugalvoti, kaip padaryti, kad kamuolys išliktų, tad pasiuvo apvalkalą.
-
Požiūris: kada ateini į muziejų, pasižiūri: štai – etnografinis klasikinis bėgūnas, šiuolaikinės vaikštynės prototipas. Arba stovynė.
Daugiau nei 5 tūkst. eksponatų sukaupęs Vilniuje įsikūręs Žaislų muziejus – vienintelis toks Lietuvoje. Per veiklos dešimtmetį muziejų aplankė apie 150 tūkst. svečių – mažų ir didelių. Vaikai čia gali patyrinėti, kuo žaidė jų protėviai ar tėvai, suaugusieji – prisiminti vaikystę ir įsitikinti, kad ji visai nebuvo skurdi.
Žaislų muziejų Vilniuje prieš dešimtmetį įsteigė sutuoktiniai Indrė Jovaišaitė-Blaževičienė ir Povilas Blaževičius. Muziejaus pradžia buvo netipinė. Juk dažniausiai muziejai prasideda nuo kokios nors kolekcijos – kažkas sukaupia daug eksponatų, nusprendžia, kad negerai vienam tuo džiaugtis, ir ima ieškoti patalpų, kur eksponatus pristatyti visuomenei.
„Kai sugalvojome, kad reikia steigti muziejų, kalbėjome labiau apie informaciją negu apie objektą, – pasakoja Žaislų muziejaus ekspozicijų ir edukacijų autorė Indrė. – Mano vyras, rašydamas disertaciją, sukaupė tiek daug įdomių žinių apie senuosius žaislus ir žaidimus, kad nesinorėjo apsiriboti viena knyga – norėjosi ta informacija dalytis, nors tų žaislų, apie kuriuos kalbama, mes ir neturėjome. Tad prašėme leidimų daryti kopijas, rekonstrukcijas. Kitaip sakant, pradėjome kurti muziejų neturėdami nė vieno realaus eksponato, turėjome tik žinių apie juos. Norėjosi papasakoti, kokie buvo žaislai ir kad senovėje žmonės irgi žaidė, kad tai nėra nuo industrijos prasidėjęs reiškinys.“
Atidarę muziejų jo steigėjai lankytojus pasitiko su pirmąja ekspozicija „Seniausieji Lietuvos žaislai“, kurioje iš esmės ir buvo pristatyta dr. P.Blaževičiaus disertacija „Žaislai ir žaidimai Lietuvoje XIII–XVII a. remiantis archeologijos duomenimis“. Ilgainiui ši ekspozicija papildyta naujausius mokslinius tyrimus apie vaikų darbą Viduramžiais pristatančia ekspozicijos dalimi „Vaikai ir plytos“.
„Džiaugėmės gavę licenciją iš Vienos meno istorijos muziejaus eksponuoti originalaus dydžio XVI a. Peterio Breigelio vyresniojo paveikslo „Vaikų žaidimai“ kopiją. Šis paveikslas leidžia lankytojams dar akivaizdžiau pamatyti, kad Lietuvos archeologinė medžiaga yra gausi ir reikšminga, o žaidimas ir žaismingumas yra universalus fenomenas“, – prisimena I.Jovaišaitė-Blaževičienė.
Poveikis: su karyba susiję žaislai, pasak Indrės, muziejaus lankytojus ypač ėmė dominti prasidėjus karui Ukrainoje. Jei anksčiau kildavo daug diskusijų, ar reikia vaikams juos rodyti ir duoti į rankas, dabar klausimas, ar reikėtų vaikams karybos įgūdžių, nebekyla. Tačiau svarbu priminti, kad ginklai pirmiausia buvo susiję ne su kova, o su galimybe gauti maisto. / B. Barausko nuotr.
Žaidimais besidominti pora toliau rinko medžiagą ir plėtė muziejaus kolekciją, siekdami palaipsniui papasakoti nuoseklią žaislų istoriją nuo seniausiųjų laikų iki XX a. pabaigos. Taip po metų atsirado Akmens amžiaus laikotarpiui skirta ekspozicijos erdvė, o po kelerių metų – XIX a. pabaigai ir XX a. pradžiai skirtas pasakojimas apie vaikystę kaime ir mieste.
XX a. antrosios pusės žaislų originalai yra gausiausia muziejaus fondų dalis, nes ji vis dar aktyviai pildoma. Lankytojai dovanoja netikėtai rūsiuose ar palėpėse surastus senus žaislus, kartais sulaukiama ir ilgai saugotų žaislų, kai žmonės galiausiai apsisprendžia, kad nebėra prasmės laikyti jų namuose. Taip muziejaus fondai gausėja, o lankytojai turi galimybę ne tik žaislus pamatyti, bet ir juos išmėginti.
„Dabar, po dešimties metų praktinio darbo, jau aš rašau disertaciją apie tai, kaip žaidimas taikomas muziejuose, tad toks daugiasluoksnis ir įdomus išėjo šis mūsų projektas, – sako Indrė. – Svarbiausia, kad mums patiems tai įdomu. Kuo toliau į tą žaislų ir žaidimų pasaulį giliniesi, kuo daugiau sužinai, tuo labiau supranti, kiek visokių niuansų slypi. Pradedi galvoti – o kas yra žaislas? Kodėl jis iš viso atsirado? Kodėl negalėjo pasaulis išgyventi be žaislų? Tai jau veda prie globalesnių pamąstymų.“
Pašnekovės įsitikinimu, žaislas yra kasdienybės simbolis. Analizuodami žaislus galime pamatyti, kaip keitėsi visuomenė ir jos kasdieninis gyvenimas. Ta archeologinė, etnografinė muziejaus dalis egzistuoja ne dėl to, kad muziejaus steigėjai įstrigo praeityje, bet dėl to, kad, remiantis tais žaislais, labai lengva paaiškinti, kad šiandieninis mūsų pasaulis nėra šiandien sugalvotas.
„Juk nėra taip, kad, atsiradus pramonei ir atsidarius pirmajam fabrikui, visi susėdę suko galvą, kokį žaislą pagaminti, nes iki tol niekas nieko apie žaislus nežinojo. Ne – pradžia buvo gerokai seniau“, – teigia Indrė.
Lankytojus po Žaislų muziejų lydinti jo steigėja sako, kad vaikams čia įdomu viskas ir norisi viską paliesti, išbandyti. Suaugusieji labiau nori pamatyti žaislus, kurie jiems primintų vaikystę.
Svoris: bet kuri gniūžtė yra kamuolio prototipas. Tik jei paimate sniego gniūžtę, ji ištirpsta. Žolę galima suspausti, bet trumpam. Todėl reikėjo sugalvoti, kaip padaryti, kad kamuolys išliktų, tad pasiuvo apvalkalą. Tada jį reikėjo kažko prikimšti, nes nebuvo gumos. Todėl tie kamuoliai nebuvo dideli – dėl didelio kiekio kamšalo jie būtų per sunkūs. Didėti jie pradėjo tik tada, kai atsirado technologinių galimybių. Dabar, pavyzdžiui, pagal kamuolio formą ir dydį sprendžiame, koks bus žaidimas, o kadaise spręsdavo pagal kamuolio vidų. / B. Barausko nuotr.
„Žinote, atmintis yra labai įdomus konstruktas – žmogus neatsimena daugybės dalykų, kol jų nepamato. Dėl to muziejai ir reikalingi, dėl to juos ir vadina atminties institucijomis, nes ten atėjus susiaktyvina atmintis, – sako pašnekovė. – Žmogus sako: na, tai kiek mes ten tų žaislų teturėjome... Tačiau pasivaikšto po muziejų ir nuomonė pasikeičia. Tada sako: aš ir tą turėjau, ir aną, tik buvau pamiršęs, kol nepamačiau. Tai gal mes viską turėjome, ką tuo metu buvo įmanoma turėti?“
Neišvengiamai muziejuje yra tokių objektų, kuriuos tenka už stiklo padėti, nes nuolat čiupinėjant iš jų greitai nieko neliktų. Vis dėlto pagrindinis muziejaus steigėjų tikslas – eksponatus įveiklinti. I.Jovaišaitės-Blaževičienės teigimu, jei kalbama apie meną – paveikslą, skulptūrą – pažiūrėti pakanka. Tačiau, kalbant apie žaislus, ne tiek svarbu, kaip jie atrodo, – žaidimas yra pats įdomumas. Be proceso žaislas bus tik skulptūrėlė.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilniuje rengiama spalvinga taikos šventė Rathajatra6
Šeštadienį Vilniuje rengiama džiaugsmo fiesta taikai pasaulyje pasiekti „Taikos formulė – Rathayatra“. ...
-
Per „Midsummer Vilnius“ koncertus – „Immersive sound“ garso technologija
Trys iš liepos 11–22 d. vyksiančio festivalio „Midsummer Vilnius“ vakarų bus palydėti maestro Modesto Pitrėno diriguojamo Lietuvos kamerinio orkestro. Koncertų metu pirmą kartą Lietuvoje publika patirs unikalią „Immersive...
-
Festivalis „Jaunas kaip Vilnius“ kviečia kartu pasitikti sostinės 700 metų jubiliejų
Liepos 25-ąją, Šv. Kristoforo dieną, Vilnius vienai dienai taps muzikos arena. Miesto globėjo diena sostinėje švenčiama kasmet, tačiau šiemet ji turėtų atsirasti visos Lietuvos kultūrinių renginių žemėlapyje. Artėjančio jub...
-
Ypatingas A. Orlovos gimtadienis: atlikėja surengė naujo albumo pristatymą2
Vilniuje, Lukiškių kalėjime 2.0, gerai žinoma kūrėja Alina Orlova ne tik simboliškai paminėjo savo gimimo dieną, bet ir surengė pirmąjį albumo „Laumžirgiai“ pristatymo koncertą. Kartu su gausia muzikantų grupe scenoje pas...
-
Karštis nesutrukdė: garsenybės festivalį „Midsummer Vilnius“ pasitiko vėlyvais pusryčiais2
Festivalio tradicija – likus dešimčiai dienų iki atidarymo susitikti su partneriais, atlikėjais ir palaikančiais bičiuliais tampa pirmuoju laukiamu vidurvasario akcentu. Šis susitikimas tai nepaklusnumas skubai, reikalams ir rūpesčia...
-
Festivalyje „Kinas po žvaigždėmis“ – geriausi laiko patikrinti filmai
Kasmet tūkstančius žiūrovų pritraukiantis kino po atviru dangumi festivalis „Kinas po žvaigždėmis“ šiemet įvyks liepos 26 – rugpjūčio 5 d. Jau tryliktąjį kartą vykstantis festivalis žiūrovus pasitinka atsinaujinęs. ...
-
Dinamiškas Kauno ir Vilniaus santykis – pokalbiuose apie du miestus2
Prieš kelias savaites Kauno miesto muziejus ir MO muziejus atidarė unikalią parodą apie du miestus. Parodoje „Kaunas–Vilnius: nuversti kalnus“ analizuojama šių miestų priklausomybė – nors miestai neišvengiamai...
-
Japonių trijulė „kuunatic“ atvers duris į dar negirdėtą muzikinį pasaulį2
Birželio 28–30 d. į Kauną, Vilnių ir Palangą koncertuoti atvyksta „Kuunatic“ – trys merginos iš Japonijos, pasiruošusios užburti savo charizma ir muzika bei supažindinti mus su tradiciniais japoniškais g...
-
Valdovų rūmuose – Europos kamerinės muzikos perlai
Birželio 27 d. LDK Valdovų rūmų Didžiojoje renesansinėje menėje skambės Europos kamerinės muzika. Į nemokamą koncertą kviečia Lietuvos muzikos ir teatro akademija, siūlydama pasiklausyti kamerinių ansamblių iš Austrijos, Šveicarij...
-
Vilniaus festivalio viešnia M. Dueñas – smuiko virtuozė iš Ispanijos
„Tai, kad šimtas skirtingų tautybių ir kalbų atlikėjų, jaunųjų muzikantų, gali susirinkti į vieną orkestrą ir groti iš tų pačių natų, pavyzdžiui, Beethoveno devintąją simfoniją – tai ir yra kūryba. Tai yra pasaulio...