- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
LNDT premjeroje – beprotiškas noras būti normaliu
-
LNDT premjeroje – beprotiškas noras būti normaliu
-
LNDT premjeroje – beprotiškas noras būti normaliu
-
LNDT premjeroje – beprotiškas noras būti normaliu
-
LNDT premjeroje – beprotiškas noras būti normaliu
-
LNDT premjeroje – beprotiškas noras būti normaliu
-
LNDT premjeroje – beprotiškas noras būti normaliu
-
LNDT premjeroje – beprotiškas noras būti normaliu
-
LNDT premjeroje – beprotiškas noras būti normaliu
Lietuvos nacionaliniame dramos teatre pavasaris ypač gausus premjerų. Gegužės 16 d. į trečią savo spektaklį nacionalinėje scenoje pakvies režisierė Giedrė Kriaučionytė-Vosylienė. Šį kartą statyti ji pasirinko Virginijos Rimkaitės pjesę „Virimo temperatūra 5425“ ir siekia per komišką prizmę atskleisti kartais beprotišką žmonių norą neišsiskirti iš minios.
Spektaklio centre – tipinė šeima, gyvenanti tipiniame daugiabučio bute. Labiau už viską jie trokšta būti normaliais, tokiais kaip visi, tačiau jų sūnus po traukinio katastrofos yra prikaustytas prie neįgaliojo vežimėlio. Jis nekalba ir nevalgo, tik groja pianinu. Įprastą šeimos gyvenimą netikėtai sudrumsčia vyras, pasisiūlęs išsinuomoti vieną jų bute esantį kambarį. Ir taip viskas ima keistis labai netikėta linkme.
Spektaklio kūrėjai, nagrinėdami uždarą šeimos gyvenimą, klausia, kokia yra mūsų virimo temperatūra, kiek beprotybės mes galime ištverti? Naujame spektaklyje vaidins Vytautas Rumšas, Rimantė Valiukaitė, Algirdas Dainavičius ir Paulius Matuzas. Visi šie aktoriai, išskyrus pianistą P. Matuzą, dalyvavo šios pjesės skaityme „Versmės“ festivalyje 2016 m., kur pirmą kartą kūrinys buvo pristatytas visuomenei. Pjesės idėją V. Rimkaitė vystė LNDT kūrybinėse dirbtuvėse, vadovaujama rašytojų Piotro Gruszczynskio ir Sigito Parulskio.
„Neslėpsiu, jaučiu azartą dirbti su vyresniais aktoriais. Tai mano režisūrinis interesas ir nauja patirtis, anksčiau teko dirbti su Aldona Vilutyte, Dovile Šilkaityte, bet šį kartą pakviečiau dar daugiau patirties sukaupusius kūrėjus. Kita vertus, pjesėje personažai yra būtent tokio amžiaus, tad aktorius rinkomės kartu su dramaturge. Susipažinusi su Virginija, ėmiau dar geriau suprasti jos subtilų humoro jausmą, jos pjesių autentišką skonį, kuris yra žavingas ir kelia norą tą pjesę išgirsti ir pamatyti gyvai.
Kalbant apie pianistą P. Matuzą, norėjau, kad tai būtų ne aktorinės prigimties žmogus, kad jis savastimi, savo energetika, buvimu scenoje absoliučiai skirtųsi nuo jo tėvus vaidinančių aktorių. Taip, Paulius irgi scenos žmogus, bet jo instrumentas yra pianinas, o ne jo kūnas. Pjesėje sūnus labai smarkiai protestuoja prieš tėvus, yra visai kitoks nei jie, todėl norėjau, kad tai aiškiai pamatytų žiūrovai“, – sako režisierė G. Kriaučionytė-Vosylienė.
Scenografiją „Virimo temperatūrai 5425“ kuria Antanas Dubra (su režisiere dirbęs LNDT spektaklyje vaikams „Trijulis aukštyn kojom“), kostiumus kuria dizainerė Morta Nakaitė.
Absurdo komedijoje kūrėjai kelia klausimus apie normalumo ir nenormalumo santykį, vartotojiškos visuomenės ydas, „standartizuotus“ gyvenimus, sovietinės ideologijos suformuoto žmogaus kompleksus, kurie vis dar gajūs mūsų visuomenėje. Kodėl mūsų normalumo suvokimas vis dar toks siauras ir kas atsitinka iš visų jėgų stengiantis tapti normaliu?
„Šioje pjesėje man įdomus beprotybės elementas, pulsuojantis visai šalia mūsų. Įdomus tas pojūtis, ta sekundė, kai suvoki, kad kažkas ne taip, kad tai nenormalu. Kartais supranti, kad dalyvavai procese, kuris vedė iki beprotiško rezultato, tačiau kol vyko procesas, to nepastebėjai. Kaip lengva žinant rezultatą kaltinti, kad kažkas nesuvaldė paties proceso. Bet kada buvo ta riba, kai keistumas tapo nenormalumu?
Ir spektaklyje, kol neįvyksta žiauroka kulminacija, į šeimynėlę žiūrime kaip šiek tiek keistą, bet visgi normalią šeimą. Ko gi nepasitaiko? Po to paaiškėja, kaip klydome. Įdomu, kaip nepastebimai ateiname iki beprotybės.
Man dažnai kyla noras kupiūruoti pjesę, tačiau šį kartą jaučiau, kad turiu palikti viską – visas situacijas, keistas sakinio konstrukcijas“, – sako režisierė.
V. Rimkaitės pjesės atspirties taškas – Antikos mitų herojaus Tantalo istorija: prasikaltęs dievams, jis buvo įkalintas pragare ir pasmerktas amžiams kęsti troškulį bei alkį. Kitaip tariant, dievai atėmė iš Tantalo galimybę vartoti ir tai buvo jo amžinoji kančia – vaisiai traukdavosi vos jam ištiesus ranką nusiskinti, vanduo atslūgdavo jam norint atsigerti. Dramaturgė iškelia mintį, kad galbūt būtent vartotojiškumas yra mūsų dienų pragaras. Skaičius 5425 simbolizuoja itin aukštą temperatūrą, kurioje lydosi to paties pavadinimo metalas tantalas. Tad kokia yra šiuolaikinio Tantalo virimo temperatūra, kokį karštį jis gali ištverti?
Spektaklio „Virimo temperatūra 5425“ premjera Lietuvos nacionalinio dramos teatro Mažojoje salėje įvyks gegužės 16 ir 17 d.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šimtmečio Dainų šventė: laukti tarsi Kalėdų
Vasarą vyksiančios šimtmečio Dainų šventės organizatoriai ragina jau dabar gyventi šventės nuotaikomis, laukti jos kaip Kalėdų ir svarsto apmokestinti kai kurias repeticijas. Šimtmečio Dainų šventė „Kad giria...
-
Lietuvos nacionalinis dramos teatras surengė pirmąjį teatrų tvarumo forumą2
Lietuvos nacionalinis dramos teatras balandžio 11 d. surengė pirmąjį teatrų tvarumo forumą, į kurį susirinkę scenos menų lauko profesionalai klausėsi užsienio ir Lietuvos kolegų pranešimų apie tai, kaip teatrai galėtų veikti gamtai draug...
-
Vilniuje atidaromi atnaujinti Sapiegų rūmai
Vilniuje, Antakalnyje, penktadienį atidaromi atnaujinti Sapiegų rūmai. ...
-
„Kino pavasarį“ aplankė 105 408 žiūrovai, rengėjai jau ruošiasi jubiliejiniam festivaliui1
Dvi savaites kino gerbėjus lepinusio, ramiai gyventi neleidusio ir kino teatrus žiūrovais pripildžiusio Vilniaus miesto kino festivalio „Kino pavasaris“ rengėjai skaičiuoja šiemet sulaukę daugiau nei 105 000 žiūrovų ir džiaugiasi ...
-
Gimtadienis po žeme: „Neakivaizdinis Vilnius“ kviečia išjungti tamsą
Nuo požeminio koncerto, kino kapsulės iki nemokamų ekskursijų po plika akimi nematomą Vilnių, jo rūsius, bunkerius, slaptus kiemelius bei vitražais inkrustuotus pastatus. Unikalią galimybę atrasti miestą po miestu ir giliau slypinčias jo istorijas ...
-
Šiuolaikinio britų džiazo pulsas – „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
Daugelis Europos džiazo entuziastų jau ne vienerius metus vienbalsiai tvirtina – karščiausias šio žanro taškas Senajame žemyne yra Londonas. ...
-
„Dialogai su Čiurlioniu“: ketvirtąjį sezoną atidarys Ukrainos pianistas P. Bondaras3
M. K. Čiurlionio namuose Vilniuje ketvirtus metus vykdomas muzikinis projektas „Dialogai su Čiurlioniu“, inicijuojantis užsienio šalių atlikėjų įsitraukimą į Lietuvos muzikos pasaulį, kviečia į 2024 m. pavasario sezono koncertus ...
-
Kino teatruose – apdovanojimų sulaukęs lietuvių filmas „Marijos tyla“
Nuo balandžio 19 d. Lietuvos kino teatrų ekranuose mirgės šiandienai itin aktuali režisieriaus Davio Sīmanio istorinė drama „Marijos tyla”. ...
-
MO muziejuje atidaroma paroda „Žemyn triušio urvu“
Balandžio 11-osios vakarą MO muziejaus mažojoje salėje bus atidaryta nauja Baltijos šalių meno paroda „Žemyn triušio urvu“. Kūrinius nuo 1960-ųjų iki šių dienų pristatančioje parodoje tyrinėjama savasties paie&scar...
-
Londono džiazo revoliucionieriai „Binker & Moses” – „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
Festivalis „Vilnius Mama Jazz“ tęsia tradiciją Lietuvos publikai pristatyti ryškiausius naujųjų laikų britų džiazo talentus. Vėlyvą gegužės 24-osios vakarą (22 val.) festivalio scenoje – saksofonininko Binkerio Goldingo ir ...