Quantcast

Fotomenininkė: menas keliasi į pačias netikėčiausias erdves

  • Teksto dydis:

Žinoma fotomenininkė Vaida Keleras juokaudama sako, kad jau nepasakytų, kurio miesto šaligatvių per savo gyvenimą numindė daugiau – Vilniaus ar Niujorko, tačiau ne vieną fotografijų parodą ir knygą parengusi autorė tikina, kad Vilnius jai visada buvo ir yra ypatinga vieta.

Anot menininkės, vienas iš įsimintinų įkvėpimo šaltinių jai – sostinės rajonas Užupis, kurį ji juostiniu fotoaparatu yra įamžinusi savo nuotraukose. Apie šio rajono išskirtinumą ir su tuo susijusius būsimus kūrybinius iššūkius – pokalbis su pačia fotomenininke.

Laukiantys iššūkiai

V. Keleras kartu su dar dvylika gerai žinomų menininkų priėmė iššūkį jau kitais metais sukurti didžiausią Lietuvoje meno galeriją netikėtoje erdvėje – gyvenvietės „Užupio krantinės“ laiptinėse. Anot menininkės, šis projektas yra iššūkis ir kartu galimybė menininkams parodyti kitiems žmonės savo darbą, įkurdinti originalius meno kūrinius ten, kur daugelis tiesiog nesitikėtų.

„Visame pasaulyje dabar egzistuoja tendencija meną perkelti į pačias netikėčiausias erdves. Tai daroma ne todėl, kad galerijose ir muziejuose menas labiau cenzūruojamas arba ne visiems prieinamas, arba tiesiog nebetelpa – tiesiog norima, kad užsiėmęs šiuolaikinis žmogus krūpteltų, pats tai pamatęs, lyg netyčia“, – apie projekto išskirtinumą pasakojo menininkė.

„Užupio krantinėse“ bus demonstruojamos V. Keleras autorinės senojo ir naujojo Užupio nuotraukos, kuriose bus matomos rajono transformacijos.

Apie Užupio simbolius

Dar 2004 metais išleistame V. Keleras fotoalbume, kuris skirtas „nenuglaistytam Užupiui“ galima pajusti akylo stebėtojo darbą, itin detalų požiūrį į aplinką. Pati autorė sako, kad akylumas jai yra tarsi relaksacija ir terapija.

„Tai tikrai yra kaip savotiška terapija – trumpam pabėgti nuo įvairiausių darbų ir užduočių. Nebepamenu, kokių paskatų vedama tą pradėjau daryti prieš dvidešimtį metų, tačiau, manau, tada tai buvo labiau asmeniška: grįžau po dešimtmečio gyvenimo Amerikoje ir staiga pamačiau miestą, kuriame gyvenau apie dešimt metų nuo 18 metų, pats miestas labai keitėsi ir „dažėsi“, todėl tiesiog norėdama įamžinti tą virsmą pradėjau fotografuoti“, – apie pirmųjų Vilniaus miesto kadrų atsiradimą pasakojo V. Keleras.

Menininkė pripažįsta, kad Užupis kaip miesto dalis jai kelia daug simbolinių asociacijų.

„Pereini per Vilnelę – ir pereini tarsi per vandenį, per save. Ta upelė man gal ir būtų Užupio simboliu ir tikrai ne Angelas ar dar kažkas, kas yra priverstinai įsodinta. Tikrieji Užupio angelai, su nudaužytomis kojomis ir nuskeltais sparnais, buvo Bernardinų kapinėse, kurios, beje, visiškai neslegia, gali eiti ten kaip į parką. Dar tęsiant mintį apie simbolius, galvoje iškart atsiranda Angelo skulptūra pagrindinėje aikštėje. Manau, tai jau naujojo Užupio simbolis, visur klijuojamas – laisvės šauklys, išsiritęs iš kiaušinio, bet man Kiaušinis buvo gražesnis ir organiškesnis Užupiui. O angelai dabar tokie madingi, kad juos tupdo net ant „Vilniaus“ vardo, įvažiuojant į miestą. Norisi nusisukti, pamačius ten sėdintį nykų kičinį angelėlį“, – atviravo menininkė.

V. Keleras teigia, kad nenorėtų Užupio sieti vien tik su menu – tiksliau to daryti dirbtinai.

„Užupio kaip lietuviškojo Monmartro idėja iš pat pradžių buvo labai populiarinama, tačiau, manau, kad viskas turi vykti natūraliai. Taip, ten įsikėlė gyventi nemažai menininkų ir menui prijaučiančių žmonių, vandeny statomos statulos, visur viskas gyvai kuriama, žmonės turi daug laisvės, ir tai puiku, bet viskas turi vykti laisva valia ir be jokio dirbtinumo“, – sako fotomenininkė.

Gyvenvietės „Užupio krantinės“ galeriją laiptinėse puoš Vaidos Keleras, Eglės Ridikaitės, Kristinos Norvilaitės, Kunigundos Dineikaitės, Tomo Martišauskio, Nerijaus Baublio, Sonatos Vosyliūtės Čepukėnienės, Mariaus Skundžinsko, Mingailės Mikelėnaitės, Vitos ir Gedimino Kalinauskų, Justės Kildišytės bei Monikos Gedrimaitės darbai. Gyvenvietės projektas suskirstytas į namų laiptines, kurių kiekviena pavadinta pagal senųjų Užupio gyventojų profesijas. Kiekvienoje namo laiptinėje, kurių iš viso yra 18, atsiras skirtingi autorių darbai, atspindintys to namo identitetą ir skirtingas profesijas.


Šiame straipsnyje: Vaida KelerasfotografijaUžupis

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių