- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Žalioji revoliucija skatina didėjančią elektrinių transporto priemonių paklausą, kartu ir augantį žaliavų, reikalingų gaminant ličio jonų akumuliatorius automobiliams, poreikį.
Padidės paklausa
Šveicarijos banko analitikai neseniai paskelbė, kad dar iki 2025 m. elektra varomoms transporto priemonėms atiteks apie 14 proc. visų pasaulyje parduotų automobilių ir tai padidins ličio jonų baterijų paklausą automobilių pramonėje.
Pasaulinė kompanija "Adroit Market Research" netgi paskaičiavo, kad dėl didėjančio elektronikos vartojimo ir elektrinių transporto priemonių paklausos ličio jonų akumuliatorių rinkos dydis iki 2025-ųjų pasieks beveik 105 mlrd. JAV dolerių.
"Elektra varomi automobiliai keliuose yra vienas iš svarbiausių būdų sušvelninti klimato kaitos poveikį, kurį sukelia įprastinės (dyzeliu ir benzinu varomos) transporto priemonės dėl išmetamo anglies dioksido kiekio. Kita vertus, augant elektrinio transporto rinkai atsiranda vis daugiau iššūkių dėl žaliavų, reikalingų elektrinėms baterijoms pagaminti, kasybos ir jų taupymo bei tinkamo baterijų perdirbimo", – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis.
Ambicingi planai
"Volkswagen" skelbia šiuo metu perdirbantys mažiau nei pusę visų ličio jono baterijos žaliavų. Trumpalaikis automobilių gamintojo tikslas – perdirbti beveik tris ketvirtadalius elektrinės baterijos žaliavų, ilgalaikis – apie 97 proc. Toks pat kiekis medžiagų (apie 97 proc.) perdirbama, kai švino akumuliatoriai, montuojami įprastinėse transporto priemonėse, tampa netinkami naudoti.
Elektra varomų automobilių baterijų perdirbimas yra itin svarbus mažinant žaliavų sąnaudas. Didėjant pasaulinei paklausai, vien tik 2018 m. ličio žaliavos kaina padidėjo iki 45 proc., kobalto – daugiau nei dvigubai.
Poveikis aplinkai
Atakamos dykuma Čilėje tapo viena judriausių kasybos vietų planetoje po to, kai buvo atrasti didžiuliai vario ir ličio ištekliai. Kasyba dar labiau suintensyvėjo dėl augančio ličio, kuris yra būtinas elektrinių akumuliatorių gamybai, poreikio.
Praėjusiais metais Čilė eksportavo ličio už beveik 1 mlrd. JAV dolerių, arba beveik keturis kartus daugiau nei prieš ketverius metus. Tačiau ličio kasybos proceso metu išpumpuojami didelis vandens kiekis ir druskingas purvas ir tai turi negrįžtamą poveikį vietos aplinkai, nes sunaikina trapią ekosistemą ir išeikvoja gyventojų geriamojo vandens atsargas.
Pavyzdžiui, Rytų Kinijos, Tibeto plynaukštės, kaimo gyventojai sako, kad dėl ličio kasybos buvo apnuodytos upės, nugaišo žuvys ir gyvuliai. Svarbūs yra ir kiti aspektai.
Kongo Demokratinėje Respublikoje itin dažnai kobalto žaliavos gavybai pasitelkiami vaikai, kurie vėliau dėl įkvepiamų dulkių serga plaučių ligomis. Konge išgaunama du trečdaliai pasaulyje išgaunamo kobalto, kuris yra vienas iš labiausiai toksiškų metalų, naudojamų baterijų gamybai. Paklausą šiems metalams didina ir tai, kad tos pačios medžiagos naudojamos ir gaminant mažus akumuliatorius telefonams, kompiuteriams ir kitiems elektronikos prietaisams. Dėl to itin svarbu, kad automobilių akumuliatoriai, nešiojamosios baterijos, kaip ir kitos elektronikos atliekos, turi būti tinkamai apdorojamos per visą jų gyvavimo ciklą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams2
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...
-
Orams sušilus – daugiau eismo įvykių1
Balandžio mėnesio pradžia vairuotojus įpareigojo keisti žiemines padangas į vasarines. Kas nutiks, jei nepasikeitę padangų pateksite į eismo įvykį, ir apie kitas sezonines vairuotojų problemas „Labas vakaras, Lietuva“ rubrikoje „A...
-
Retenybių medžiotojams – ypatingi ir brangūs taikiniai
Šį pavasarį aukcionuose kolekcininkams bus pasiūlyti keli ypatingi automobiliai, tarp jų – reti „Bugatti Type 57C“ ir „Lotus-Climax Type 12“. ...
-
„Land Cruiser 250“ – naujas karalius6
„Galiu teigti, kad gimė naujas kelio ir bekelės karalius“, – išbandęs naująjį visureigį „Toyota Land Cruiser 250“ sakė lenktynininkas Benediktas Vanagas. ...
-
Padirbės, kad eismas būtų saugesnis5
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ per šiuos metus yra suplanavusi eismo saugumą didinančius sprendimus įgyvendinti visuose šalyje užfiksuotuose vadinamųjų juodųjų dėmių kelių ruožuose ir sankryžose. ...
-
Paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso nugalėtojai2
Tarptautinėje Niujorko automobilių parodoje paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso („World Car of the Year“, WCOTY) nugalėtojai. ...
-
Techninės apžiūros barjeras: įtakos turi ir vairuotojo elgesys45
Lietuvos automobilių techninių apžiūrų statistika negailestinga. Pernai beveik pusė transporto priemonių pirmuoju bandymu neįveikė šio barjero ir negavo teisės dalyvauti eisme. Kas lemia tokius niūrius skaičius ir kaip juos pakeisti? ...