- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nors keliautojų į ateities turizmą orientuotais elektromobiliais daugėja, tačiau jų įkrovimo stotelių prie lankytinų objektų vis dar trūksta. Nacionalinės turizmo skatinimo agentūros „Keliauk Lietuvoje“ inicijuotame šalies turistinių objektų patrauklumo vertinimo tyrime elektromobilių įkrovimo stotelių kriterijus „raudonuoja“ visos Lietuvos mastu. Ekspertai siūlo situacijos sprendimo ieškoti atsižvelgiant į kintančius vairuotojų įpročius ir neatidėliojant, nes taip naudingiau finansiškai.
„Keliauk Lietuvoje“ vadovas Dalius Morkvėnas įsitikinęs, kad ekologiškas keliavimas, įskaitant ir judėjimą elektromobiliais, yra ateities turizmas, kuriam reikia ruoštis. Tačiau, pasak jo, šiuo metu atliktas infrastruktūros vertinimas rodo, kad šalies žalinimui dar esame nepasiruošę.
„Jei kažkada manėme, kad praplėsti ir pritaikyti infrastruktūrą elektromobiliams būtų neblogai, šiandien turime suprasti, kad tai padaryti būtina. Pagrindiniuose keliuose įkrovimo stotelės įrengtos, visgi kalbant apie turizmą ilgalaikis tikslas yra suteikti laisvę keliautojams patogiai judėti po visą Lietuvą, o ne tik iš taško A į tašką B. Be to, dabar šalyje susiduriame su nemažos atskirties tarp didelių miestų ir mažiau žinomų rajonų problema. Tad galimybė įsikrauti elektromobilius tik minėtuose pagrindiniuose keliuose šios problemos tuo labiau nesprendžia, o tik ją pagilina“, – dėsto D. Morkvėnas.
Jei kažkada manėme, kad praplėsti ir pritaikyti infrastruktūrą elektromobiliams būtų neblogai, šiandien turime suprasti, kad tai padaryti būtina.
Du kurortai rodo pavyzdį kitiems miestams
Remiantis atliktu tyrimu, daugiausia elektromobilių įkrovimo stotelių galima rasti pagrindinėse miestų aikštelėse, gatvėse, alėjose, taip pat prie turizmo informacijos centrų. Mažiausiai – prie paminklų ir architektūrinio paveldo objektų bei paplūdimių.
Druskininkų, Jonavos rajonai, Alytaus miestas – savivaldybės, kurios, pasak šalies lankytinų vietų patrauklumo vertintojų, geriausiai pasiruošusios jau dabar priimti turistus su elektromobiliais. Po jų seka Utenos, Anykščių, Kaišiadorių, Švenčionių, Birštono rajonai, kuriuose įvertinimas taip pat buvo geras.
Birštonas – vienas iš miestų, kuriuos galima laikyti pavyzdiniais. Čia įrengtos 2 viešos greito įkrovimo stotelės elektromobiliams: šalia lankomų objektų (Nemuno kilpų regioninio parko lankytojų centro ir Vytauto Jurgio Meškos parko) ir automobilių stovėjimo aikštelėje tik įvažiavus į kurortą. Savivaldybė pagal patvirtintą planą numačiusi įrengti dar 6 stoteles.
Į elektromobiliais atvykusiųjų komfortą investuoja ir šio miesto komercinės paskirties objektai. Prie restorano „Seklytėlė“ įrengta stotelė patogi vykstant į Birštono apžvalgos bokštą ir Škėvonių atodangą. Jas turi ir „Eglės“ sanatorija bei viešbutis „Vytautas Mineral SPA“.
Druskininkuose veikia 4 viešos elektromobilių įkrovimo stotelės, kuriose vienu metu galima įkrauti 8 automobilius. Jų lokacijos – šalia pagrindinių traukos objektų: netoli Vandens parko, šalia Turizmo ir verslo informacijos centro bei Karolio Dineikos sveikatingumo parko, prie pirminės sveikatos priežiūros centro, pačiame kurorto centre šalia bažnyčios. Penkerius metus šiame kurorte numatyta įkrovimo paslaugas teikti nemokamai ir stotelių tinklą plėsti.
Įkrovimo stotelės kilsteli viešbučių reitingą
Apgyvendinimo įstaigos taip pat pamažu ruošiasi svečiams su elektromobiliais. „Keliauk Lietuvoje“ žiniomis, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija, klasifikuodama viešbučius, už įrengtas elektromobilių stoteles skiria 10 balų – taip viešbučiai turi šansą patekti į aukštesnę klasę.
Įsikrauti elektromobilius, kol mėgaujasi SPA malonumais ar ilsisi, kviečiami populiariųjų kurortų svečiai – apsistoję „Grand SPA Lietuva“ Druskininkuose, „Grand Baltic Dunes“ Palangoje ir „SPA Vilnius“ Anykščiuose.
Infrastruktūrą elektromobiliams turinčių ir intensyviai atsinaujinančių pavienių miestų yra ir daugiau – įkrovimo stotelėmis savo klientų patogumui pasirūpinę verslai Klaipėdoje, Panevėžyje, Trakuose, Ignalinoje.
Elektromobilis nebėra prabangos prekė
Pasak įmonės „Elinta Charge“ vadovo, Lietuvos elektromobilių asociacijos nario Igno Mikučio, visai neseniai perkopėme 4000 elektromobilių šalyje skaičių ir per ateinančius metus jų labai daugės. Pašnekovo teigimu, anksčiau juos vairuodavo tik entuziastai, o dabar prie elektromobilių vairo persėda vis daugiau tvarumo ieškančių žmonių, kuriems rūpi, koks rytojus mūsų visų laukia.
„Nepavadinčiau elektromobilio prabangos preke. Net jei mėnesinė įmoka jį įsigijus yra didesnė, vairuotojai supranta vien tai, kad šios transporto priemonės eksploatacijos išlaidos keliskart mažesnės nei varomos iškastiniu kuru. O juk yra ir kitų pliusų, pradedant elektromobiliams įsigyti taikomų finansinių subsidijų ir baigiant tokia lengvata kaip nemokamas automobilio statymas“, – sako I. Mikutis.
Elektromobilių smarkiai padaugėjus, greitai ir kokybiškai išplėsti jiems reikalingą infrastruktūrą jau gali būti sunku, tad tam tikri veiksmai turėtų būti atlikti šiandien.
„Pavyzdžiui, statant komercinės paskirties pastatą 20 proc. statymo vietų turi būti paruoštos elektromobilių įkrovimo stotelėms instaliuoti. Manau, jog netolimoje ateityje tų procentų netgi neužteks, o elektromobilių skaičiui išaugus esamas stovėjimo aikšteles gali tekti perkonstruoti. Tad būtų išmintinga bei finansiškai labiau apsimokėtų jau dabar apgalvoti ir suplanuoti kelis žingsnius į priekį“ – dėsto I. Mikutis.
Tyrimų bendrovės „BERENT Research Baltic“ vertinimas atliktas rugpjūčio 1–31 d., jis apėmė net 1200 atrinktų valstybinių, privačių ar viešųjų traukos objektų visose 60 šalies savivaldybių. Įgyvendinant tyrimą buvo remtasi kitų šalių gerąja praktika: Lietuvos turistinių vietovių patrauklumo vertinimo metodologijos kūrimui buvo pasitelktos gerosios užsienio šalių patirtys, remtasi Europos Sąjungos turizmo politikos prioritetais ir jos institucijų atliktomis studijomis, atsižvelgta į Lietuvoje jau atliktų tyrimų duomenis bei vadovautasi tarptautinių turizmo ekspertų rekomendacijomis.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kas pavergė Lietuvos automobilių pirkėjų širdis?1
Kodėl vienus automobilius pirkėjai išgraibsto vos pasirodžius skelbimui pardavimų portaluose ar atvažiavus į aikštelę, o kitiems laukti pirkėjo gali tekti ilgas savaites ar net mėnesius. Pažvelgus į Lietuvos gatvėmis riedančius ratuo...
-
Sukurtas inovatyvus įrenginys padės išvengti transporto susidūrimų su laukiniais gyvūnais
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Žemės ūkio akademijos (ŽŪA) absolventai Darius Pratašius ir dr. Kristina Pratašienė su kolegomis sukūrė inovatyvų autonominį išmaniųjų technologijų įrenginį, padedantį išvengti tr...
-
Penkios žvaigždutės – ne už blizgučius4
Nepriklausoma saugumo įvertinimo programa („New Car Assessment Programme“ – NCAP) išbandė naujausią 2022-ųjų „Mercedes-Benz” T-klasę ir už visų kategorijų testus skyrė penkias žvaigždutes. ...
-
Padangų atliekoms tvarkyti – šimtai tūkstančių eurų
Savivaldybių administracijos, Lietuvos automobilių kelių direkcija ir Valstybinių miškų urėdija jau gali teikti paraiškas finansavimui gauti naudotų padangų atliekoms tvarkyti. ...
-
Aštuoni būdai, kaip sutaupyti degalų6
Suomijoje atliktas tyrimas parodė, kad pakeitus vairavimo įpročius vairuotojai gali ne tik būti naudingi gamtai, bet ir savo piniginei. Tyrimo autoriai aiškina, kad pirmiausia vairuotojai važiuoja sau įprastu stiliumi, o kitą kartą – vadov...
-
Vienoje duomenų bazėje – visos elektromobilių įkrovimo stotelės1
Jau veikia valstybės įmonės Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) sukurta viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų operatorių ir jų valdomų prieigų registravimo sistema. Joje elektromobilių įkrovimo stotelių infrastruktūrų valdy...
-
Tobulėjant automobilių apsaugos sistemoms, vagys irgi nesnaudžia: stebina jų išradingumas
Kone visi nauji automobiliai turi beraktę atrakinimo sistemą. Vadinasi, turėdamas automobilio raktelį kišenėje, prieini prie savo automobilio, pridedi ranką prie rankenos arba paspaudi ant rankenos esantį mygtuką – ir viskas – automo...
-
Paprastėja tvarka parduodantiems automobilius užsienio gyventojams
Nuo rugpjūčio 1-osios paprastėja tvarka parduodantiems automobilį užsienio gyventojui ar įmonei šalies teritorijoje. Kreiptis į „Regitrą“ ir deklaruoti automobilio nuosavybės pasikeitimą pakaks tik Lietuvos gyventojui. ...
-
Nesutinka, kad Lietuvoje per daug kelio ženklų: gero vairuotojo niekas neturėtų blaškyti14
Seimo narys Kęstutis Masiulis kreipėsi į Susisiekimo ministeriją su prašymu peržiūrėti kelio ženklų skaičių Lietuvoje, nes jis mano, kad mūsų šalyje jų yra per daug. Taip pat siūlo peržiūrėti kelio ženklų įrengimo taisykles. ...
-
Vairuotojų siaubas: kur netrukus pradės veikti dar 100 greičio matuoklių?32
Netrukus šalies keliuose pradės veikti dar 100 naujų įrenginių, kurie vairuotojų pažeidimus fiksuos 50-yje ruožų. Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) atstovai teigė įsitikinę, kad tokią plėtrą vykdyti tikslinga. ...