- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Susidėvėję amortizatoriai yra pavojingos atliekos dėl juose esančio tepalo. Negana to, seni amortizatoriai tiesiogiai kenkia kitiems automobilio pakabos elementams. Visgi dar yra vairuotojų, kurie neskiria amortizatoriams pakankamai dėmesio ir dėl to važiuojant patiria mažiau patogumo, stabilumo ir saugumo.
Amortizatoriai yra vieni svarbiausių automobilio pakabos elementų, nes sugeria spyruoklių svyravimą ir sustabdo jų perdavimą į kėbulą. Amortizatoriams užtikrinant ratų kontaktą su kelio danga ir neleidžiant pakabos spyruoklėms laisvai judėti, vairuotojai turi ne tik patogumą vairuojant, bet ir saugumą. Dėl susidėvėjusių amortizatorių stabdymo kelias, atsižvelgiant į tokius veiksnius kaip greitį ar kelio dangą, gali padidėti net penktadaliu. Maža to, sugedę amortizatoriai tiesiogiai kenkia ir kitiems automobilio pakabos elementams – vairo traukėms, stabilizatoriams ar šarnyrams.
„Kai amortizatoriai yra netinkami naudojimui, automobilis tampa nestabilus arba labai kietas važiavimui ir tik patikrinimo metu gali pamatyti, ar amortizatorius yra šlapias ir, ar iš jo išbėgęs tepalas“, – sako automobilių remonto ir priežiūros paslaugų įmonės „Autodiena“ meistras Stanislovas Konickis.
Pasak jo, dėl šalčių amortizatoriai gali užšalti, todėl pastebimai išauga jų keitimas autoservisuose. „Šaltasis sezonas gali turėti įtakos ir kuro filtrams, ypač esantiems dyzeliu varomose transporto priemonėse. Mūsų rekomendacija vairuotojams – amortizatorius patikrinti ir kuro filtrus pakeisti dar prieš šalčius, tačiau dauguma vairuotojų juos keičia tik tuomet, kai automobilio neužveda. Tiesa, procentas iš anksto keičiančiųjų šias automobilio dalis auga“, – teigia „Autodienos“ meistras.
S. Konickis taip pat pažymi, kad vairuotojai amortizatorius dažniausiai keičia autoservisuose, nes kai kuriuose automobiliuose, ypač naujesniuose modeliuose, tam reikia specialios įrangos ir sąlygų.
Pavojingos atliekos
Automobilių amortizatoriuose, kaip ir tepalų filtruose, yra tepalo ir dėl to jie priskiriami pavojingoms atliekoms, kurias būtina tinkamai sutvarkyti.
„Remonto metu šias atliekas rūšiuojame, o susikaupus didesniam kiekiui juos priduodame atliekų tvarkytojams. Meistru dirbu jau beveik 12 metų ir turiu pastebėti, kad palyginti su ankstesniais metais, dabar kur kas daugiau perduodame amortizatorių ir kitų automobilinių atliekų jų tvarkytojams. Ir pačių atliekų surinkimas vyksta daug sklandžiau“, – sako autoserviso atstovas.
Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovės Astos Pakštaitės-Marcinkienės teigimu, panaudotas tepalas yra stipriai užterštas įvairiais metalais, todėl seni automobilių amortizatoriai ir vidaus degimo variklių tepalų filtrai turi patekti pas pavojingų atliekų tvarkymo licenciją turinčias bendroves. Tačiau rinkoje dar yra nemažai autoservisų, kurie nesilaiko teisės aktų ir priduoda senus amortizatorius į metalo laužą.
„Ne tik amortizatoriai, bet ir tepalo filtruose esanti filtruojanti medžiaga irgi yra prisotinta alyvos. Filtrai yra susmulkinami automobilinėms atliekoms perdirbti specializuotoje įrangoje, tuomet atskiriami metalai, plastikas, iš filtruojančios medžiagos pašalinamos alyvos atliekos ir visa tai panaudojama dar kartą“, – kaip perdirbamos atliekos pasakoja bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.
Amortizatorių ir filtrų, kaip ir kitų transporto priemonių atliekų (akumuliatorių, alyvos, plastiko, stiklo, padangų ir kitų) surinkimą ir tvarkymą finansuoja šių gaminių gamintojai ir importuotojai. Pagal Lietuvos teisės aktus per metus turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. visų į Lietuvos rinką atskirai patiektų amortizatorių, filtrų ir padangų. Baterijoms ir akumuliatoriams galioja 45 proc. užduotis.
Netinkami naudojimui amortizatoriai, akumuliatoriai, metalai yra teigiamą rinkos vertę turinčios atliekos. Pavyzdžiui, atliekų tvarkytojai už toną senų amortizatorių moka iki 50 eurų.
Šiuo metu daugiau kaip 450 autoservisų dalyvauja Gamintojų ir importuotojų asociacijos aplinkosauginio projekto „Mes rūšiuojam. Autoservise“ aktyviajame etape, kuris vyksta iki gegužės mėnesio. Servisai ne tik gali laimėti prizų, bet ir pasinaudoti nemokamu atliekų išvežimu, mokėti mažiau už priduotas neigiamą rinkos vertę turinčias atliekas ir pagaliau uždirbti dvigubai daugiau už priduotas atliekas. Daugiau informacijos apie šį projektą galima rasti www.mesrusiuojam.lt arba „Facebook“ paskyroje „MesRūšiuojam“, o apie visų atliekų rūšiavimą ir pridavimą – www.atliekos.lt.
Netinkamai tvarkomos, nerūšiuojamos ir bet kur numestos atliekos teršia aplinką ir gali sukelti pavojų žmonių sveikatai. Pavyzdžiui, naudota alyva gali patekti į gruntą ir užteršti vandenis. Alyvos atliekos yra itin pavojingos dėl jų deginimo metu (jei deginama tam nepritaikytose krosnyse) išsiskiriančių sunkiųjų metalų dalelių, nusėdančių ant žemės paviršiaus.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...