- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Negalią turintys vairuotojai ruošiami Valakupių reabilitacijos centre – ten jie įgauna tiek teorinių, tiek praktinių žinių. Apie vairavimą turint negalią ir taisykles pokalbis su Aidu ir Valakupių reabilitacijos centro Neįgaliųjų vairavimo mokyklos koordinatore Lina.
– Aidai, tavo gyvenimas apsivertė 180 laipsnių. Ar pameni nelaimės dieną, momentą?
– Iš dalies pamenu, kad važinėjau su draugu motociklais, buvo vakaras, iki namų buvo likę 180 m, o vėliau prisimenu, kad atsikėliau po dviejų savaičių po komos.
– Su krosiniu motociklu trenkeisi į medį?
– Taip. Pirmą kartą vairavau krosinį motociklą, pasimokiau ir išvažiavau.
– Kaip tau atrodė, kokios gyvenimo alternatyvos – judėti toliau, pasiekti įprastas vietas, kaip gali atrodyti kasdienybė?
– Man gana pasisekė – liko sveikos rankos. Po avarijos, kai atsistačiau, visur judėjau vežimėliu ir tėvai padėdavo nuvažiuoti arba taksi. Tada pasiūlė išsilaikyti teises, nes prieš tai jų neturėjau, vyko kursai Kaune, ir per du mėnesiu dėl gerų instruktorių ir organizavimo pavyko išsilaikyti teises.
– Tavo automobilyje dirba rankos?
– Taip. Viską valdau rankomis – vairavimą, greitį.
Valakupių reabilitacijos centro Neįgaliųjų vairavimo mokyklos koordinatorė Lina supažindino, kokia situacija, neįgaliesiems norint išsilaikyti vairavimo pažymėjimą: „Sudėtinga sistema. Problema, kad neįgaliųjų vairavimo mokymo prieinamumas yra labai ribotas. Lietuvos mastu neįgaliųjų vairavimo kaip ir niekas nerengia, išskyrus mūsų centrą, kadangi finansuoja Neįgaliųjų reikalų departamentas. Problema jau ne vienus metus net turintiems lengvesnę negalią, kuriems užtektų automatinės pavarų dėžės, bet problema, kad vairavimo mokyklos neapsiima mokyti neįgalių asmenų.“
– Tuoj bus ketveri metai, kai esu neįgaliojo vežimėlyje, o pats vairuoju trejus metus.
– Iš kur sužinojai apie neįgaliųjų vairavimo mokymus, kaip atrodė kursai?
– Lankiau treniruotes Valakupių reabilitacijos centre ir ten man viską paaiškino – kad vyksta neįgaliesiems skirti kursai, galima užsiregistruoti.
Lina toliau vardija problemas, su kuriomis susiduria neįgalieji.
– Dar didelė problema automobilio pritaikymas ir įsigijimas. Valstybė kompensuoja, bet tik tuomet, kai neįgalus asmuo įsigyja automobilį ir jį pritaiko. Neturint lėšų, neįsigysi.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Kiek brangiau gali kainuoti toks automobilis nei įprastas?
– Labai skiriasi, priklauso nuo to, kokio pritaikymo reikia. Valstybė kompensuoja tik apie 2,5 tūkst. eurų ir tik kas šešerius metus.
– Man šie kursai labai svarbūs. Prieš avariją nebuvau automobilių entuziastas. Visur keliavau viešuoju transportu, pėsčiomis arba dviračiu. Tačiau dabar , kai esu neįgalus, man automobilis yra realiai išsigelbėjimas. Be jo negaliu normaliai niekur judėti.
– Koks neįgaliesiems pritaikytų automobilių pasirinkimas?
– Mano pirmas automobilis buvo už 600 eurų. Pavyko rasti Kaune, kas parduoda pritaikytą.
– Kaip automobilis valdomas?
– Rankinis valdymas. Spaudžiant pavarą į priekį – stabdo, atgal – gazuoja. Viena ranka ant vairo, kita – ant pavaros. Būna avarinių situacijų, bet ranka jau įpratusi, kad reikia greitai stabdyti. Kartais nuo įtemptų nervinių situacijų jaučiu kojų raumenų spazmus, todėl kartais pasimaišo po pedalais, bet tai nieko baisaus. Vairavimo egzamine buvo trys teoriniai klausimai, egzaminas vyko pritaikytame automobilyje.
Valakupių reabilitacijos centro Neįgaliųjų vairavimo mokyklos koordinatorė Lina pažymi, kad neįgalieji susiduria su sunkumais ir dėl neįgaliųjų kodų pažymėjime: „Šiuo metu vis liberaliau žiūrima į vairuotojus, turinčius negalią, tačiau regionas, ypač kaimo vietovėse gyvenantiems sudėtinga, nes gydytojai žiūri skeptiškai. Taip pat yra neįgaliųjų kodų apribojimai, kurie įrašomi vairuotojų medicininėje pažymoje. Dažnai nurodoma, kad jie negali važiuoti automagistrale, nes labai didelis greitis. Gydytojams rekomenduojame skambinti mums ir diskutuojame. Jei laikausi vairuotojo pažymėjimą, eismo sąlygos visiems eismo dalyviams vienodos.“
– Poreikis yra visada. Neįgaliųjų atsiranda nemažai.
– Kokios būna grupės, kiek susirenka žmonių?
– Per metus numatyta paruošti 30 asmenų.
– Ar valstybė visiškai kompensuoja?
– Taip. Kompensuoja visus kursus – tiek teorijos mokymus, tiek praktinius variavimus. Prireikus, jei asmuo iš kito miesto, kompensuoja apgyvendinimo paslaugas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Susisiekimo ministerija: turėsime užtikrinti visavertį žmonių su individualiais poreikiais judumą
Susisiekimo ministerija įsipareigoja iki 2027 m. viešąjį transportą Lietuvoje pritaikyti individualių poreikių turintiems žmonėms. “ ...
-
Seimui teikiamas siūlymas nuo kelių mokesčio atleisti komercinius elektromobilius
Seimui antradienį pristatomos pataisos, kuriomis komercinių elektromobilių savininkus siūloma atleisti nuo mokesčio už naudojimąsi magistraliniais keliais. Tokių automobilių savininkai per metus sutaupytų 304 eurus. ...
-
Startuolio užmojai: elektromobilių įkrovimo stotelių daugės kasmet8
Veiklą Lietuvoje pradeda Estijos startuolis „Eleport“, diegiantis elektromobilių įkrovimo stoteles. Planuojama jau artimiausiais metais Lietuvoje įrengti mažiausiai 100 viešai prieinamų transporto priemonių įkrovimo vietų. ...
-
Dar 12 mln. parama – norintiems įsigyti netaršų transportą3
Gyventojai, atsisakę taršaus automobilio ir įsigiję mažiau taršią transporto priemonę ar visuomeninio transporto metinius bilietus, dviračius ar paspirtukus, gali pasinaudoti finansine parama. ...
-
Technologijų proveržis: padangų nebepūsime, gedimus nustatys pačios2
Padangos ir ratlankiai – atrodytų, vieni paprasčiausių automobilio elementų. Tačiau gamintojai ratams teikia vis didesnę reikšmę ir juos papildo įspūdingais technologiniais ir dizaino sprendimais. Jau po keleto metų mūsų automobilių p...
-
Nesportinės aistros lenktynių trasoje: gali sunykti ir tapti statybų aikštele?11
Kačerginės žiede aistras kaitina ne tik lenktynės, bet ir turtiniai ginčai. Pati trasa nesulaukia atnaujinimo. Nuogąstaujama, kad ji gali sunykti ir tapti statybų aikštele. ...
-
Brangstant kurui, vairuotojai vis dažniau dairosi į elektromobilius: ar apsimoka?7
Brangstant degalams vairuotojai vis dažniau dairosi į elektrą varomus automobilius. Elektromobiliai puiki transporto priemonė žiūrint ir toliau į ateitį, kai bus nebegaminamos degalais varomos transporto priemonės. Tačiau ir elektromobilių vairuotoj...
-
Automobilis be įsipareigojimų: mobilumo įpročių perversmas9
Mobilumas kaip paslauga (angl. MaaS – mobility as a service) yra plačiai aptarinėjama tema šiomis dienomis, o šį verslo modelį pritaikantys startuoliai bando užkariauti pasaulį kaip kažkada tai darė FinTech sektorius. ...
-
Po „Kauno dienos“ publikacijos apie keturračių verslą – aplinkosaugininkų žinutė3
Praėjusią savaitę „Kauno diena“ publikavo straipsnį „Aistros dėl keturračių verslo: ar ne gėda?“. Gamtai neabejingiems žmonėms užkliuvo keturračius nuomojančios įmonės „Ciongo“ reklama ir jie susir...
-
Paspirtukų, mopedų dalijimosi paslaugų įmonės Vilniuje kuria klasterį2
Pirmadienį Vilniuje pasirašytas memorandumas dėl dalijimosi klasterio įkūrimo. Jį pasirašė sostinėje įsitvirtinę transporto priemonių dalijimosi verslai „Bolt“, „Spark“, „CityBee“ ir „Skok&ldquo...