- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiais metais elektrinių paspirtukų vairuotojai pateko į maždaug 30 incidentų. Tai sudaro apie 2 proc. visų šalies eismo įvykių. Šiuos įvykius užregistravo policijos pareigūnai, tačiau į ligoninių traumotologijos priėmimo skyrius šiltuoju metų laiku tik per vieną parą prisistato toks susižeidusių paspirtukininkų skaičius.
Lūžta ne tik kojos
Iš surinktos informacijos matyti, kad daugiausia traumuotųjų atvyksta į Vilniaus ir pajūrio ligoninių skubios pagalbos skyrius.
Kaip dienraštį informavo Vilniaus Respublikinės universitetinės ligoninės (VRUL) atstovė Justina Petravičienė, šiltuoju metų laiku Skubios pagalbos skyriuje pastebimai padaugėja pacientų, patyrusių traumas važiuojant paspirtukais, riedučiais. "Pastaruoju metu medikai pagalbą kasdien suteikia vidutiniškai 10–15 pacientų. Įsibėgėjus vasarai, šie skaičiai gali augti ir keletą ar net keliolika kartų", – pastebi pašnekovė. Dažniausiai patiriamos traumos – rankų, kojų lūžiai, čiurnos raiščių, kelio sąnario raiščių patempimas ar plyšimas, taip pat kelio sumušimas ir pan. Pasitaiko ir pacientų, patyrusių galvos traumas – dažniausiai paspirtukininkai ar riedutininkai taip nukenčia susidūrę su kitomis transporto priemonėmis.
J.Petravičienė pripažįsta, kad dažniausiai nelaimės nutinka dėl atsargumo stygiaus.
"Į Skubios pagalvos skyrių patenka pacientai, kurie pamiršta pasirūpinti patys savimi ir nebūna atsargūs – nedėvi šalmų ir apsaugų. Noriu priminti, kad būtent kelių, alkūnių, riešų apsaugai, šalmas ir yra tos priemonės, kurios griūvant gali leisti atsipirkti nedideliu nubrozdinimu vietoj kelis mėnesius gysiančio lūžio, o kartais ir dar liūdnesnių padarinių", – tvirtina VRUL atstovė.
Kaune – aštuoni
Kauno klinikinės ligoninės (KKL) Priėmimo skubios pagalbos ir traumų skyriaus traumotologas ortopedas Artūras Šulnius pasakojo, kad per šiuos metus į jų skyrių buvo atgabenti kol kas tik aštuoni traumuoti paspirtukininkai, tačiau kartu medikas pripažįsta, kad ne visi pacientai yra linkę pasigirti, kaip gavo traumą. Pašnekovas, kaip ir jo kolegos iš Vilniaus, tvirtino, kad paspirtukininkai, taip pat ir dviratininkai bei riedutininkai dažniausiai susižeidžia kūno vietas, esančias aukščiau juosmens linijos.
"Tai yra natūralu, nes, griūdamas nuo paspirtuko ar neišlaikęs pusiausvyros važiuodamas riedučiais, žmogus pirmiausia krenta ant rankų. Jeigu smūgis būna stiprus, tuomet tenka diagnozuoti riešų, alkūnių, raktikaulių lūžius, veido nubrozdinimus. Deja, bet kaip ir minėjo Vilniaus medikai, būna, kad susimuša ir galvas", – pasakojo specialistas.
Jeigu smūgis būna stiprus, tuomet tenka diagnozuoti riešų, alkūnių, raktikaulių lūžius, veido nubrozdinimus.
Svarstydamas, kokios priežastys lemia, kad paspirtukininkų traumos neretai būna rimtesnės nei dviratininkų, A.Šulnius atkreipė dėmesį į kelis dalykus. Pirmiausia, pasak mediko, paspirtukais važinėjantys pernelyg pasitiki savo jėgomis, važiuodami nemenku greičiu (dažnai paspirtukai išvysto apie 20 km/val. greitį) nedėvi apsaugų, pavojingai laviruoja eismo sraute ar ir tarp pėsčiųjų. "Dviratis vis dėlto yra daug stabilesnė trasnporto priemonė – ratai didesni, tad ir į kelio nelygumus jis ne taip skaudžiai reaguoja kaip paspirtukas, kuris šokinėja nuo kiekvieno didesnio nelygumo, tad važiuojant juo prarasti pusiausvyrą ir nukristi nesunku", – atkreipia dėmesį KKL specialistas.
Situacijos vertinimas
Medikai pataria, patyrus traumą, pirmiausia įvertinti savijautą. Jei patyrėte lengvą sumušimą, patariama sužalotą vietą pirmą parą šaldyti, kitą dieną jau galima naudoti specialius tepalus, mažinančius uždegimo procesus.
Jeigu po traumos jaučiate itin stiprų skausmą, negalite remtis pėda, judinti rankos, galima įtarti, kad sužalojimas daug rimtesnis. Imobilizavus sužalotą galūnę reikėtų kreiptis į medikus.
Taip pat svarbu įvertinti, ar žmogus nepatyrė galvos traumos, kurios ypač pavojingos. Jei žmogus jaučiasi apsvaigęs, nesiorientuoja aplinkoje, nesupranta, neprisimena, kas jam atsitiko, nedelsiant reikėtų kviesti greitąją medicinos pagalbą arba nugabenti nukentėjusį į artimiausią gydymo įstaigą.
Policijos dėmesys
Policijos pareigūnai, įvertinę, kad visuomenėje skiriamas itin didelis dėmesus incidentams su elektriniais paspirtukais, nuo šio mėnesio pradžios sustiprino šių transporto priemonių kontrolę. Kontrolė sustiprinta visos šalies mastu. Atskiri teritoriniai komisariatai patys spręs, kokių kontrolės priemonių imtis. Anot policijos atstovės Marijos Kazanovič, bus rengiami reidai ar kitos kontrolės priemonės. Ruošiamasi stiprinti dėmesį ir festivaliuose, ten bus kontroliuojamas elektrinių paspirtukų ir kitų alternatyvių transporto priemonių vairuotojų blaivumas ir apsvaigimas nuo narkotinių medžiagų. "Priešprieša tarp skirtingų kategorijų eismo dalyvių, sakykim, paspirtukininkai negerbia pėsčiųjų, pėstieji negerbia dviratininkų, yra labai pastebima", – sakė M.Kazanovič.
Elektriniai paspirtukai paprastai priskiriami prie motorinių dviračių, todėl jie turi laikytis dviračiams keliamų reikalavimų. Važiuoti dviračiu leidžiama tik dviračių takais, pėsčiųjų ir dviračių takais arba dviračių juostomis, o kur jų nėra – tam tinkamu kelkraščiu. Kai kelyje nėra dviračių tako, leidžiama važiuoti šaligatviu arba viena eile važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta.
Važiuodamas kelkraščiu, pėsčiųjų ar dviračių taku, šaligatviu, dviračio vairuotojas privalo duoti kelią pėstiesiems, neturi jiems trukdyti ar kelti pavojaus, o pro pat pėsčiąjį leidžiama važiuoti greičiu, kuris yra artimas pėsčiojo judėjimo greičiui, t.y. 3–7 km/val. greičiu. Važiuodamas važiuojamąja dalimi, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltos šviesos, o gale – raudonos šviesos žibintas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vasarą – su žieminėmis padangomis: kur čia slypi pavojai?2
Automobilių servisai jau rikiuoja eiles vairuotojų, besiruošiančių keisti automobilių padangas. Meistrai sako, kad pavasarinis keitimas mažiau aktyvus, nei lapkričio mėnesį. Yra vairuotojų, kurie ir vasarą važinėja su žieminėmis padangomi...
-
Seimas svarstys iniciatyvą įpareigoti visus paspirtukų vairuotojus dėvėti šalmus2
Parlamentarai imasi svarstyti iniciatyvą, kuria būtų nustatyta visiems paspirtukų vairuotojams dėvėti šalmus, nepaisant jų amžiaus. ...
-
Pasipiktino dėl automobilių taršos patikrinimų: ar nepermokėjo už aparatus?23
Aplinkosaugininkų planuojami automobilių taršos patikrinimai šiurpą kelia ne vienam vairuotojui. Socialiniuose tinkluose dėl to kilo pasipiktinimo bangos. Kokią teisę aplinkosaugininkai turi tikrinti taršą? O jie turi įstatym...
-
Aplinkosaugininkai pradeda tikrinti automobilių taršą: vairuotojai kai kurių bėdų gali net neįtarti56
Aplinkosaugininkai parodomojoje akcijoje pademonstravo, kaip stabdys automobilius ir tikrins jų taršą. Oficialiai tikrinti automobilius aplinkosaugininkai pradės pavasario viduryje. Kaip viskas vyks ir ką apie tai mano gyventojai, pasakota LNK repor...
-
Perspėja: minti dviratį paskui autobusą – labai pavojinga9
Norėdami išvengti vėjo pasipriešinimo, dviratininkai kartais važiuoja iš paskos didesnių gabaritų transporto priemonėms ar autobusams, tačiau net nenutuokia, kaip arti nelaimės jie atsiduria. Tokie veiksmai kelia pavojų ne tik dvi...
-
Už variklio plovimą – bauda28
Prieš parduodant automobilį pardavėjai neretai stengiasi iššvarinti ne tik mašinos išorę bei vidų, bet ir nuplauti variklį. Tačiau tai daryti autoplovyklose draudžiama, apie tai reikėtų pranešti plovyklos oper...
-
Automobilių vairuotojai turėtų suklusti: techninę apžiūrą gali naikinti iškart3
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai pademonstravo, kaip atrodys vairuotojų stabdymas ir jų turto – automobilių, tikrinimas dėl taršos. Nuo sausio tikrinti taršius automobilius aplinkosaugininkai gali tiesiog kelyje. Jie turi teis...
-
Pervežimai 2023-iaisiais: daugiau keleivių ir krovinių
Lietuvos transporto ir logistikos sektorius 2023 m. išlaikė stabilų augimą ir generavo 18,8 mlrd. eurų pajamų. Pernai 7 proc. išaugo keleivių vežimas visų rūšių transportu. ...
-
Dėl taršos panaikinus automobilio techninę apžiūrą, ji dar galios dvi paras14
Aplinkosaugininkams be kitų institucijų pareigūnams panaikinus automobilio techninę apžiūrą dėl viršytos išmetamųjų dujų normos, ji nuo šiol galios dar dvi paras. ...
-
Pakaitinis automobilis: papildomos išlaidos ar nemokama paslauga?
Atsitikus eismo įvykiui, kurio kaltininkas – ne jūs, jūsų automobilis buvo taip apgadintas, kad jį teks palikti autoservise ir tai sutrikdys kasdienį gyvenimą. Tačiau ar žinojote, kad turite galimybę to išvengti? ...