Quantcast

Peilis vairavimo mokykloms: kodėl mažėja laikančiųjų B kategorijos egzaminą?

Per paskutinius trejus metus B kategorijos egzaminą VĮ "Regitra" laikančiųjų skaičius sumažėjo dešimtadaliu. Tą jaučia ir vairavimo mokyklos, todėl pradeda intensyviau kovoti dėl išlikimo rinkoje.

Prastėjanti statistika

Žvelgiant į VĮ "Regitroje" B kategorijos vairavimo egzaminą laikančiųjų skaičius matyti žemyn besileidžianti kreivė. 2015-aisiais teorijos egzaminą laikė 38 266 asmenų, 2018-aisiais tokių asmenų skaičius sumažėjo beveik 10 proc. – iki 35 106 asmenų.

Panaši tendencija ir su praktikos egzaminu. 2015-aisiais jį laikančiųjų skaičius siekė kone 36 tūkst., pernai praktikos egzaminą laikė apie 33,5 tūkst. asmenų. Kaip tvirtina patys VĮ "Regitra" specialistai tokius pokyčius lemia ir demografiniai pokyčiai Lietuvoje – nemaža dalis jaunų asmenų išvažiuoja studijuoti ar dirbti į užsienį, tad tikėtina, kad vairuotojo pažymėjimą, jei jo reikia, įgyja toje šalyje, kur gyvenama.

Dar vienas aspektas, kodėl mažėja laikančiųjų B kategorijos egzaminą, – besikeičiantis požiūris. JAV mokslininkai jau seniai atkreipė dėmesį, kad šių dienų jaunimui vairuotojo pažymėjimas nėra svajonė, kaip tai buvo prieš daugiau nei dešimtmetį. Dabar didesnis jaunimo dėmesys tenka kompiuterinėms technologijoms, kuriomis naudotis, deja, vairuojant automobilį neįmanoma. Todėl, jeigu nėra būtinybės, jauni asmenys neskuba įgyti B kategorijos vairuotojo pažymėjimo.

Visgi, žvelgiant į B kategorijos egzaminus laikančių asmenų amžiaus grupes, matyti, kad didžioji dalis žmonių vis dar yra iki 20 metų – net 55,23 proc. Didėjant metų skaičiui, mažėja ir B kategorijos egzaminus laikančiųjų skaičius. Štai 20–29 metų "Regitroje" laikančiųjų egzaminus skaičius – 31,67 proc. Perkopus trisdešimtmetį šis skaičius krenta itin žymiai. 30–39 metų asmenys iš visų laikančiųjų B kategorijos egzaminą sudaro 8,23 proc., 40–49 metų – 3,03 proc., 50–59 metų – 1,55 proc., 60–69 metų – 0,24 proc., 70–80 metų vos 0,001 proc.

Žvelgiant į išlaikymo procentą, teorinė egzamino dalis egzaminuojamiesies sekasi geriau nei praktinė. Pavyzdžiui, 2015-aisiais, teorijos egzaminą iš pirmo karto išlaikė net 56 proc. VĮ "Regitra" klientų, o praktikos – 40 proc. Tiesa, 2018-aisiais teorijos egzamino barjerą iš pirmo karto įveikdavo 53 proc. laikančiųjų, o praktikos – 39 proc.

Keičiasi požiūris

Kaip pastebi vairavimo mokyklos "ARV-Auto" vadovas Valdas Šlepikas, mažėjantis mokinių srautas po truputį jaučiamas ir vairavimo mokyklose. "Šiltuoju metų laiku mums darbymetis, tačiau mažėjantis mokinių skaičiaus itin juntamas šaltymečiu ir ypač tą galima pastebėti mažesnių miestelių filialuose, kur ir taip gyventojų skaičius nedidelis, o jaunimas išsibėgioja į didesnius miestus", – pasakojo V.Šlepikas.

Keliauti miesto ribose automobilis pamažu jau tampa nebe toks reikalingas – dabar daugėja įvairių elektrinių paspirtukų, riedžių, vis gerinama viešojo transporto sistema, atnaujinamas parkas, tad visi pradeda skaičiuoti, kad B kategorijos vairuotojo pažymėjimo skubėti gauti nereikia vos sulaukus pilnametystės.

Vairavimo instruktorius ir ekologiško vairavimo mokytojas Artūras Pakėnas teigia, kad jau nebe pirmus metus bendraudamas su mokiniais pastebi kintantį požiūrį į vairavimą.

"Atėję mokiniai nedega noru vairuoti. Greičiau tai daro iš būtinybės – paskaito darbo skelbimus ir mato, kad prie privalumų darbinantis viename ar kitame darbe įrašyta, jog reikia turėti B kategorijos vairuotojo pažymėjimą. Tad jaunimas ir eina iš reikalo", – sakė pašnekovas.

Pasak jo, dar prieš gerus penkerius metus būdavo mokinių, ypač vaikinų, kuriems vairuoti automobilį ir turėti B kategorijos vairuotojo pažymėjimą buvo svajonė jau kelerius metus. "Žinoma, yra tokių ir dabar, kurie patys susitaupo pinigų, kad susimokėtų už B kategorijos vairavimo ir teorijos pamokas, tačiau dažniausia situacija tokia, kad B kategorijos vairavimo kursai būna tėvų dovana abiturientams", – kalbėjo instruktorius.

Apie tokias pačias tendencijas kalba ir V.Šlepikas. "Keliauti miesto ribose automobilis pamažu jau tampa nebe toks reikalingas – dabar daugėja įvairių elektrinių paspirtukų, riedžių, vis gerinama viešojo transporto sistema, atnaujinamas parkas, tad visi pradeda skaičiuoti, kad B kategorijos vairuotojo pažymėjimo skubėti gauti nereikia vos sulaukus pilnametystės. Taip pat jaunimas yra labai pasinėręs į naujausias technologijas, telefonus ir pan. O su telefonu rankoje juk nepavairuosi", – priminė pašnekovas.

Negraži konkurencija

Mokinių stygius, vairavimo mokyklas įtraukia ir į didesnį konkurencinį žaidimą. Visgi jis ne visada būna sąžiningas, konkurencija – ne visada sveika.

Tai atspindi vairavimo kursų kaina, kuri kartai būna itin maža. Pavyzdžiui, kai kuriuose mažesniuose miestuose B kategorijos vairavimo mokymo kaina siekia apie 230 eurų. Kai reikia įvertinti, kad tai yra ne viena dešimtis teorijos pamokų, 30 akademinių automobilio vairavimo pamokų su instruktoriumi, vairavimo mokyklos administravimas, supranti, kad instruktoriaus darbo valandos kainuoja tiek pat, kiek dienos pietų pasiūlymas kavinėje.

"Konkurencijos taryba praėjusių metų pabaigoje nubaudė daugybę vairavimo mokyklų už kartelinį susitarimą keliant kainas, tačiau nekreipia dėmesio į tai, kad dabar kainas bandoma dirbtinai dempinguoti, o tai yra irgi neleistinas manevras rinkoje. Nereikia būti labai protingam, kad pamatytum ir palygintum, jog dvi vienodas paslaugas teikiančios įmonės, eksplotuojančios net tokius pačius mokomuosius automobilius už vairavimo mokymą ima skirtingas sumas, o skirtumas pasiekia apie 60 ar daugiau eurų. 10 eurų gali būti žaidimas akcijomis, nuolaidomis ar panašiai dalykais, tačiau ne daugiau kaip pusšimtis", – sakė vienas mažesniame vidurio Lietuvos miestelyje veikiančios vairavimo mokyklos vadovas.

Anot jo, po Konkurencijos tarybos sprendimo, kai kurios baudas gavusios mokyklos, kurios net nedalyvavo įvardintame karteliniame susitarime, buvo priverstos užsidaryti, nes lėšų bylinėtis teismuose neturėjo, o baudos buvo pernelyg skausmingos. "Deja, mūsų rinkoje yra gigantiškų žaidėjų, kurie paprasčiausiai nori labiau monopolizuoti rinką, išstumdami mažesniuosius", – liūdnai pokalbį baigė pašnekovas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Aha

Aha portretas
Tai kas tau Kaune duos teises nemokamai. 350€ kursai

Kauniete

Kauniete portretas
Kaune tai daugelis jaunimo perkasi teises tai kam laikyt todėl ir važinėja bele kaip!

Hmmm

Hmmm portretas
O tai nedasyla, kad aplamai jaunimo Lietuvoje mazeja, maziau abiturientu baigia mokyklas, plius jaunimas vaziuoja studijuot i uzsieni po vidurines, tai tas vairavinmo pazymehjimas tikrai neprioritetas...
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

Daugiau straipsnių