- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kuo aukščiau yra transporto priemonės vairuotojo vieta, tuo geriau ir plačiau jis mato kelią bei aplinką – toks stereotipas eismo dalyviams suteikia apgaulingą saugumo jausmą ir užmigdo budrumą šalia sunkiasvorių transporto priemonių.
Regos laukas – ribotas
Lietuvoje pirmą kartą inicijuota akcija "Būk saugus kelyje", skirta vilkikų ir neapsaugotų eismo dalyvių saugumui didinti.
Ypatingas dėmesys – supratimui apie vilkikus, kad jų dydis, aukštis ir didesni nei lengvųjų automobilių veidrodžiai anaiptol nereiškia išskirtinai plataus vilkikų vairuotojų regos lauko.
Vienas labiausiai paplitusių mitų tas, kad dėl aukštai esančios kabinos ir didelių veidrodžių vairuotojas puikiai mato aplinką aplink vilkiką, bet dažnai neįvertinama, kad vadinama akloji zona vilkikų vairuotojams yra didesnė. Tai yra erdvė ne tik už vilkiko priekabos, bet ir prie pat kabinos priekio. Į pavojingas zonas patenka ir tolėliau nuo kabinos esantys priekabos šonai, kurių manevruojant neparodo šoninio vaizdo veidrodžiai.
"Siekiame gerinti supratimą tarp eismo dalyvių ir paskatinti užmegzti kontaktą – linktelėti ar pamojuoti vairuotojui ir tokiu būdu įsitikinti, kad jis jus tikrai pamatė. Kasmet pasaulio keliuose žūsta apie 1,3 mln. žmonių, dar 20–50 mln. sužalojami, patiria įvairias traumas. Saugaus eismo taisyklių mokomės nuo mažų dienų, tačiau siekdami didesnio saugumo turėtume aktyviau vieni su kitais bendrauti kelyje", – sakė vienas akcijos partnerių, "Circle K Lietuva" vadovas Skirmantas Mačiukas.
Siekiame gerinti supratimą tarp eismo dalyvių ir paskatinti užmegzti kontaktą – linktelėti ar pamojuoti vairuotojui ir tokiu būdu įsitikinti, kad jis jus tikrai pamatė.
Grėsmingos zonos
Švedijos sunkvežimių gamintojo "Volvo Trucks" avarijų grupės tyrimų duomenimis, didžiausią pavojų neapsaugotiems eismo dalyviams kelianti zona yra dešinioji sunkiasvorės transporto priemonės pusė (apie 36 proc. eismo įvykių).
Dažniausiai neįvertinamas į dešinę lėtai sukančio vilkiko greitis arba judėjimo kryptis.
Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus viršininkės Lauros Salokaitės, tai nestebina, nes eismui vykstant dešiniąja kelio puse joje yra šaligatviai su į važiuojamąją kelio dalį judančiais pėsčiaisiais ir dviratininkais. Be to, manevrai į dešinę pusę sukuria situacijas, kai vilkikai išvažiuoja iš savo eismo juostos ar gali pavojingu atstumu priartėti prie šaligatvio, perėjos krašto.
Vilkiko priekis taip pat yra pavojinga zona – fiksuojama apie 33 proc. eismo įvykių, dažniausiai sužalojami pėstieji, dviratininkai ar mopedų vairuotojai.
"Tai griauna mitą, kad iš aukščiau viskas puikiai matyti. Iš tiesų regos laukas priekyje yra geresnis dėl transporto priemonės aukščio, tačiau, jei pėsčiasis ar dviratininkas stovi labai arti kapoto, vilkiko vairuotojas tikrai gali nepastebėti. Be to, vilkiko priekis yra ta vieta, kur galima paprasčiausiai pamojuoti vairuotojui ir jam linktelėjus įsitikinti, kad jis tikrai jus mato. Sudėtingiau, jei pėstieji ar dviratininkai yra netoli vilkiko šono, bet ir čia galima pritaikyti paprastą taisyklę: jei šoniniame veidrodyje gerai matote vairuotoją, tikėtina, kad jis jus irgi mato. Tačiau jei vairuotojo šoniniame veidrodyje nematote, greičiausiai esate aklojoje zonoje", – atkreipė dėmesį Darius Visakavičius, "Girteka Logistics" vairuotojų akademijos lektorius.
girteka.eu nuotr.
Akimirksniu nesustos
Dėl didelių gabaritų ir priekabose vežamų krovinių svorio vilkikams reikia daugiau erdvės manevruoti, be to, jų stabdymo kelias yra gerokai ilgesnis nei lengvojo automobilio.
Pavyzdžiui, važiuojant 60 km/val. greičiu, automobilio stabdymo kelias sieks apie 73 m, o vilkiko – apie 83 m. Kuo greitis didesnis, tuo ilgesnis ir stabdymo kelias. 100 km greičiu važiavęs automobilis sustos už maždaug 157 m, o vilkiko su priekaba stabdymo kelias bus beveik 185 m, todėl netikėtai kliūtį pamatęs vilkiko vairuotojas net ir labai stengdamasis negalės greitai sustabdyti transporto priemonės.
Šiemet sausį–birželį Lietuvoje užfiksuota beveik 1,3 tūkst. eismo įvykių, kuriuose sužeista beveik 1,5 tūkst. žmonių.
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, daugiausiai, arba 33 proc. įvykių, kuriuose žuvo žmonės, sukėlė saugaus važiavimo greičio nepasirinkę arba jį viršiję vairuotojai. Tačiau antroje vietoje (24 proc.) atsidūrė kelių eismo taisykles ignoravę ir skaudžius eismo įvykius sukėlę pėstieji.
Vaikams – knygelės
Vilkikų judėjimas Lietuvoje intensyviausias greitkeliuose, o didieji miestai juos stengiasi nukreipti į aplinkkelius, tačiau didelių sunkvežimių galima sutikti ir miestų gatvėse, ir mažesniuose užmiesčio keliuose.
Pėstieji yra visaverčiai eismo dalyviai, turintys ne tik teises, bet ir pareigas.
"Pėstieji yra visaverčiai eismo dalyviai, turintys ne tik teises, bet ir pareigas. Deja, dar trūksta savitarpio supratimo ir pagarbos tarp eismo dalyvių, realaus suvokimo, ar jie iš viso yra matomi transporto priemonių vairuotojams ir kaip elgtis, kad skaudžių nelaimių būtų išvengta. Tikimės, kad ši eismo saugumo iniciatyva prisidės prie saugumo kelyje padidinimo", – teigė L.Salokaitė.
Rasa Dičpetrienė, organizacijos "Gelbėkit vaikus" generalinė direktorė, pabrėžė, kad saugaus eismo taisyklių diegimas turi būti nuolatinis ir nuoseklus šeimoje bei mokykloje.
"Prasidėjus mokslo metams vairuotojai paprastai būna ypač dėmesingi vaikams. Tačiau vėliau vaikai gatvėse tampa kasdienybe ir būtų gerai, kad jie patys būtų nuolat mokomi saugaus, budraus elgesio, tinkamai suvoktų visas rizikas ir grėsmes, kad išvengtų susidūrimų su transporto priemonėmis. Tokia edukacija turi vykti ir šeimose, ir švietimo įstaigose", – sakė R.Dičpetrienė.
Lietuvoje vykstančios akcijos "Būk saugus kelyje" partneriai – "Circle K Lietuva", "Girteka Logistics", "Volvo Trucks Lietuva", Lietuvos policija ir organizacija "Gelbėkit vaikus".
Akcijai išleista 30 tūkst. mokomųjų užduočių knygelių, kuriomis siekiama supažindinti, ką svarbiausio vaikai turi pastebėti, kaip elgtis ir kaip išlikti matomiems bei saugiems šalia tokių didelių transporto priemonių, kaip vilkikai. Knygelės dalijamos "Circle K" degalinėse. Akcijai dedikuotas ir interneto puslapis www.buksauguskelyje.lt.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Palangoje – pokyčiai dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą2
Ketvirtadienį Palangos savivaldybės taryba apsisprendė dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą nustatytose apmokestinamose kurorto vietose pokyčių. Jie priimti Palangos rinkliavų centro siūlymu. ...
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?58
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų4
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...