- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
"Per lenktynes daugiausia dėmesio skiriama automobiliui, jo variklio ir kitoms techninėms galimybėms, važiavimo strategijai, o kokius fizinius krūvius patiria lenktynininkas ir kokią įtaką tai turi jo rezultatams – ligi šiol nėra išsamių tyrimų", – teigia Lietuvos sporto universiteto (LSU) mokslininkas profesorius, biomedicinos mokslų daktaras Marius Brazaitis, kartu su kolega dr. Nerijumi Eimantu pirmą kartą Lietuvoje per "Aurum 1006 km lenktynes" tyrę sportininkų fizinę būklę.
Pakvietė komanda
LSU profesorius M.Brazaitis džiaugiasi, kad patyrę lenktynininkai Tadas Aganauskas ir Aistė Antanaitytė-Matukaitė iš "Baltic Petroleum by Piano Piano" komandos patys pasisiūlė tirtis, kas vyksta jų organizme prieš lenktynes ir po jų. Dažniausiai nei varžybų organizatoriai, nei sportininkai tyrėjų nepageidauja, nes tyrimų prietaisai neva trukdo vairuoti, blaško dėmesį.
Mokslininkams rūpėjo ir lenktynininkų būklė prieš varžybas, todėl savaitę prieš lenktynes kas rytą buvo imami jų seilių mėginiai, visą parą segėjo specialius laikrodžius, kurie fiksavo širdies susitraukimų dažnį ir miego kokybę.
"Nerimas ir stresas kyla gerokai prieš lenktynes, taigi mus domino, kaip į tai reaguoja sportininkų organizmas – ar dėl intensyvių treniruočių ir psichologinės įtampos nepadidėja jų širdies susitraukimų dažnis, ar giliai ir ramiai miega, kaip keičiasi tam tikri hormonai", – pasakojo prof. M.Brazaitis.
Kaip išveria karštį
LSU profesorius, kartu su kolegomis analizuojantis žmogaus kūno termoreguliacijos ypatumus, siekė ištirti, kaip lenktynininkai per varžybas ištveria kone pirties karštį.
"Per lenktynes automobilyje būna didesnė nei 60–70 laipsnių temperatūra, o sportininkai dėvi tamprius apatinius drabužius ir kombinezoną bei stipriai prisiveržę saugos diržus. Tokiomis sąlygomis jų vidinė temperatūra pakyla keliais laipsniais. Jei ji būna didesnė nei 39 laipsniai, važiuodami valandą sportininkai gali perkaisti, dėl to susilpnėja koncentracija, sunkiau priimti sprendimus, blogėja visi susiję organizmo rodikliai. Pasitaiko, kad pasiekęs finišą lenktynininkas lipdamas iš automobilio prarandą savikontrolę, kartais trumpam netenka sąmonės, nes dėl karščio ir greito atsistojimo smegenims pritrūksta deguonies", – tvirtino mokslininkas.
Jei per lenktynes sportininkas nori greičiau važiuoti, prieš jas turi rūpintis ne tik automobilio technine būkle, bet ir gerai fiziškai pasirengti.
Specialus diržas
Per varžybas tyrime dalyvaujančių lenktynininkų fizinę būklę sekė ir registravo ant jų kūno prisegtas specialus diržas su jutikliu bei laikrodis ant rankos. Diržas fiksavo kiekvieną širdies tvinksnį, o duomenys buvo siunčiami į kompiuterį išsamiai analizei. Prietaisų užfiksuoti duomenys rodo, kokį vidinį fiziologinį stresą lenktynininkai patiria per važiavimą.
"Mūsų lenktynininkams fiksuotas 180 tvinksnių per minutę širdies darbas – tai prilygsta didelio intensyvumo fiziniam darbui, pavyzdžiui, bėgant ar važiuojant dviračiu. Kai toks intensyvumas momentinis, organizmas lengvai susidoroja, o kai trunka ilgiau – jau fiziologinis stresas, didinantis vargstamumą. Lenktynininkų širdies darbą labiausiai veikia aukšta temperatūra, baimė, įvairios gravitacijos ir dėl rizikingo, sportininkų žodžiais – agresyvaus, važiavimo patiriamas stresas", – teigia prof. M.Brazaitis.
Fizinis pasirengimas
Visas varžybas kartu su sportininkais, inžinieriais ir mechanikais stebėję bei gautus duomenis išanalizavę mokslininkai įsitikino, kad darnus dviejų variklių – automobilio ir žmogaus širdies – bei lenktynininko darbas lemia važiavimo greitį, efektyvumą ir gerą rezultatą.
"Jei per lenktynes sportininkas nori greičiau važiuoti, prieš jas turi rūpintis ne tik automobilio technine būkle, bet ir gerai fiziškai pasirengti. Taigi, rengdamiesi lenktynėms sportininkai turėtų imtis vidutinio ir didelio intensyvumo fizinės veiklos bei prisitaikyti prie karščio, kad širdis pasirengtų dideliems krūviams", – rekomendavo M.Brazaitis.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Naudotų lengvųjų automobilių rinka per metus augo 4,1 proc.
Lietuvoje vasarį pirmą kartą įregistruota 12 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 4,1 proc. daugiau nei 2023 metų vasarį, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Moterų metų automobiliu išrinktas „Kia EV9“3
Geriausiu 2024 m. moterų automobiliu pasaulyje išrinktas elektrinis „Kia EV9“. ...
-
Atranda vis naujų būdų, kaip padidinti dviračių greitį: bandoma jį apriboti6
Amsterdame tarp jaunimo populiarėja elektriniai dviračiai storomis padangomis. ...
-
Automobilio nuoma: jokių lipdukų ir varžybų1
Lietuvoje prigijus automobilių dalijimuisi (angl. car-sharing) ir nuomai, ekspertai atskleidžia, kokiose situacijose vairuotojui neverta užmiršti, kad išnuomota transporto priemonė – ne jo nuosavybė. ...
-
Kaimynų rinkos pulsas: vasaris buvo derlingas
Per 2024 m. vasarį Lietuvoje ir Lenkijoje naujų automobilių parko pokyčiai buvo teigiami. ...
-
Prabangiame latvių bokšto garaže – pokyčiai3
Latvijos krepšininkas Kristaps Porzingis, aistringas „Mercedes-Benz“ gerbėjas, nusprendė parduoti vieną savo prabangaus garažo automobilių. ...
-
Ratlankių mados – sumani investicija ar išmesti pinigai?11
Visi žinome posakį, kad žmogų sutinkame pagal drabužį, o palydime pagal protą. Vairuotojai šią išmintį perfrazuoja taip: pagal variklį palydime, o sutinkame pagal ratus. Vienas pastebimiausių automobilio akcentų – ratlankiai, ta...
-
Velykų laikotarpiu traukinių eismas tarp Vilniaus ir Klaipėdos bus atnaujintas
Traukinių eismas tarp Vilniaus ir Klaipėdos Velykų laikotarpiu – nuo kovo 28 dienos iki balandžio 2 dienos – bus visiškai atnaujintas, be to, kursuos didesni jų sąstatai. Visais kitais maršrutais traukiniai kursuos įprastai, sk...
-
Seimo komitetas: atsakomybės perkėlimas automobilio savininkui prieštarauja Konstitucijai5
Siūlymas perkelti automobilio savininkui atsakomybę už jo automobilį vairavusį ir Kelių eismo taisyklių pažeidimus padariusį kitą vairuotoją, prieštarauja Konstitucijoje įtvirtintiems teisinės valstybės ir lygiateisiškumo principams...
-
Vairavimo egzaminą laikė jau 30 kartų: kas dažniausiai pakiša koją būsimiems vairuotojams?25
Jau tris dešimtis kartų vairavimo egzaminą laikiusi klaipėdietė vis dar neturi vairuotojo pažymėjimo, tačiau vilčių prarasti neketina. Ne kiekvienam uostamiesčio gyventojui pavyksta išlaikyti vairavimo egzaminą iš pirmo karto. D...