Quantcast

Lietuviai – tarp gabiausių jaunųjų automechanikų Europoje

"Neatsimenu tokių metų, kad taip trūktų jaunų specialistų. Toks vaizdas, kad jaunimas nebenori sunkiai dirbti", – bambėjo pažįstamas automobilių remonto meistras. Beveik ketvirtį amžiaus kėbulų remontu užsiimantis auksarankis skundėsi nebeturįs iš ko pasirinkti darbuotojų savo įmonei.

Dalyvauja aštuonios valstybės

Su kvalifikuotų darbuotojų trūkumu Lietuvoje susiduria daugelio sričių bendrovės, ypač techninių. Automobilių remontas – ne išimtis. Nors šios srities meistrus ruošia net keliolika šalies mokslo įstaigų, prie perspektyvių absolventų rikiuojasi darbdavių eilės. Nenuostabu, kad šalyje, kurioje registruota jau per 1 mln. transporto priemonių, jas remontuojančių specialistų paklausa taip pat auga.

Skatindamos profesijos prestižą ES švietimo ir mokymo programa "Erasmus+" bei bendrovė "Inter Cars" įsteigė tarptautinį konkursą "Geriausias jaunasis automechanikas". Varžytuvėse dalyvauja aštuonių valstybių atstovai, kurie iš pradžių turi įrodyti savo gebėjimus konkursuose savo šalyse, o vėliau laureatai susitinka finaliniame etape.

Pirmojo konkurso, kurio prizų fondas siekia 25 tūkst. eurų, absoliučiu nugalėtoju tapo vilnietis Kęstutis Mockus. 2019 m. surengtame tarptautiniame konkurse klaipėdietis Lūkas Karlis Siksnis tapo antrosios vietos laimėtoju, nusileisdamas tik varžovui iš Bulgarijos. Šiemet Europos finalinis etapas numatytas Lenkijoje.

Profesija ne iš reikalo

Paskutinį birželio savaitgalį sostinėje, Vilniaus automechanikos ir verslo mokykloje, įvyko lietuviškojo "Geriausio jaunojo automechaniko" konkurso finalas. Atlaikę ne vieną etapą, finale dėl garbingo titulo ir galimybės atstovauti Lietuvai tarptautinėje arenoje susikovė dešimt mokinių iš šalies profesinių mokyklų. Kaip pastebėjo vertintojai, sublizgėti pavyko tiems jaunuoliams, kuriems pasirinkta profesija sutampa su hobiu.

Konkurso finale tekusios užduotys nebuvo itin lengvos. Prie jų paruošimo prisidėjo žinomos pasaulinės įmonės: "Continental", "Ferdinand Bilstein", "Man Hummel", "Meyle", "Moto remo", "Schaeffler", "Shell", "Robert Bosch", "ZF Group" ir kitos. Dalyvius vertino ne tik šių įmonių specialistai, bet ir Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) atstovai, šiemet taip pat pridėję ranką prie konkurso organizavimo. Pasak konkurso organizatorių, tai, kad prie renginio prisideda ir VGTU specialistai, jokia staigmena, mat neretai profesinėje mokykloje automechanikos mokslus baigę jaunuoliai toliau nusprendžia žinias gilinti būtent šio universiteto Transporto inžinerijos fakultete.

Iš viso kiekvienas finalinio konkurso etapo dalyvis turėjo įveikti 10 skirtingų užduočių. Moksleiviams teko keisti automobilio paskirstymo diržą, pakeisti vožtuvo dangtelio tarpinę, atlikti variklio elektrinės dalies diagnostiką, atpažinti filtracijos elementus, pakeisti rato guolį ir automatinės pavarų dėžės alyvą. Taip pat atlikti turbokompresoriaus ir vairo stiprintuvo diagnostiką, atlikti alyvų teorijos ir atpažinimo užduotis.

Laureatai – iš skirtingų miestų

Susumavus taškus, gautus už kiekvienos užduoties atlikimą, paaiškėjo, kad į "Geriausio jaunojo automechaniko" konkurso superfinalą "Young Car Mechanic" Lenkijoje, keliaus daugiausia taškų surinkęs dalyvis.

Pirmąją vietą Lietuvos finale užėmė Edvinas Mortūnas, atstovavęs Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklai. Jį paruošė mokytojas Vitalijus Kabelis. Antroje vietoje liko Renatas Žvirblis iš Alytaus profesinio rengimo centro, kurį konkursui rengė mokytojas Mindaugas Sapežinskas. Trečiąją vietą užėmė Gytis Grikšas iš Klaipėdos paslaugų ir verslo mokyklos. Konkursui jį parengė mokytojas Giedrius Lukauskas.

Laureatu tapęs vilnietis E.Mortūnas pasakojo prieš konkursą šiek tiek pasitreniravęs papildomai, tad galvą sukti reikėjo toli gražu ne dėl visų užduočių. Sunkiausia jam pasirodė rungtis, kurios metu reikėjo atpažinti alyvas ir alyvų teorijos užduotys. Tačiau momentai, kai reikėjo imtis remonto, atlikti diagnostiką ir kitką, E.Mortūnui sunkumų nesukėlė. Jį konkursui parengęs V.Kabelis tai paaiškino paprastai – jo auklėtinis ne tik mokosi, bet ir jau ir dirba automobilių remonto įmonėje.

"Konkursui įsibėgėjus pradėjau jausti, kad esu tarp lyderių, nes nuo pat pirmosios užduoties man pasisekė surinkti nemažai taškų. Tačiau drauge atstovavau mokyklai, kurios auklėtiniai visuomet laimi, tad žinojau, kad iš manęs daug tikimasi", – kalbėjo nugalėtojas.

Pasakodamas apie būsimą superfinalą Lenkijoje, E.Mortūnas neslėpė, kad ten laukiančios užduotys bus gerokai sunkesnės ir pareikalaus daugiau pasirengimo. Tačiau, akcentavo laimėtojas, į superfinalą jis važiuos nusiteikęs nugalėti.

"O ko daugiau ten važiuoti?" – replikavo E.Mortūnas.

Niekas automobilių servisų rinkoje nesitiki, kad ką tik profesinę mokyklą baigęs moksleivis jau yra parengtas profesionalas.

Aplenkė per 100 konkurentų

Pirmosios vietos nugalėtoją konkursui rengęs mokytojas V.Kabelis neslėpė buvęs nustebintas auklėtinio sumanumo. Įprastai mokyklos organizuojamame konkurse, kai renkami atstovai į finalą, pergalę nuskindavo automobilių elektronikos specialistai.

"O šįkart iš daugiau nei 100 mokinių į finalą pateko tas tikrasis automechanikas. Tai mūsų mokykloje nutinka gana retai. Aš pats daugiau dirbu su automobilių elektrikais, tad šis mokinys man pačiam buvo atradimas", – prisipažino pašnekovas.

Mokytojas pasakojo, kad laureatas automechanikos sritimi domisi nuo pat vaikystės: visam kiemui, netgi rajonui, tvarkė mopedus, keturračius ir t.t.

"Kai Edvinas baigė vidurinę mokyklą ir jam reikėjo apsispręsti, ką veikti toliau, jis kažkodėl pasirinko kompiuterių techniko specialybę kolegijoje. Tačiau paskutinę akimirką persigalvojo ir įstojo į mūsų mokyklą, dėl to nė kiek nesigaili. Jis tikrai turėjo labai didelę motyvaciją išmokti šio amato", – sakė V.Kabelis ir pridūrė, kad, jo žiniomis, moksleivis planuoja ir toliau gilinti savo žinias, šįkart – VGTU auditorijose.

Anot mokytojo, jį itin džiugina tai, kad gabus studentas puikiai išmano darbo kultūrą ir netgi tai, kad jis jau dirba pagal savo profesiją, tvarkingo darbo įgūdžių nesugadino. Ramiai V.Kabelis jaučiasi ir dėl artėjančio superfinalo Lenkijoje. Jis priminė, kad sykį Lietuvos atstovai jau buvo čia laimėję pirmąją vietą, todėl tinkamai pasiruošus tai pakartoti galimybių yra nemažai.

Padeda atrasti perliukų

Konkurso vertintojas, "Robert Bosch" atstovas Dangirutis Šapranauskas pasakojo, kad pats yra buvęs profesijos mokytoju, tad puikiai žino, kokia užduotis tenka mokytojams, turintiems kone nuo nulio paruošti ir į darbo rinką išleisti naujus specialistus.

"Reikėtų vertinti tai, kad niekas automobilių servisų rinkoje nesitiki, kad ką tik profesinę mokyklą baigęs moksleivis jau yra parengtas profesionalas. Mokykloje suteikiamos pagrindinės žinios ir pirminiai įgūdžiai, tačiau atėję į servisą jaunuoliai turės dirbti prižiūrimi vadovo ar didesnę patirtį turinčio meistro dar bent dvejus trejus metus", – komentavo jis.

D.Šapranauskas atkreipė dėmesį, kad, viena vertus, konkurse pateikiamos užduotys dažnai jau yra aukštesnio lygio nei mokyklinės, antra vertus, tokie renginiai padeda atrasti perliukų – mokinių, kuriems pasirinkta profesija yra ne iš reikalo, o dėl to, kad jiems nuoširdžiai įdomu ir traukia.

"Paprastai iš dešimties dalyvių 3–4 – tikri perliukai, kurie šiuo pomėgiu tiesiog gyvena, yra motyvuoti, daugiau mokosi savarankiškai. Natūralu, kad tokiems vaikams ir mokytojai stengiasi padėti. Paprastai, po mokyklos baigimo praėjus 2–3 metams, jie tampa tikrai labai gerais specialistais", – sakė pašnekovas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių