- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nors keliuose kasmet daugėja greičio matavimo kamerų, lietuvių tai nestabdo. Išsamus ES mastu atliekamas tyrimas atskleidė, kad mūsų šalies vairuotojai kol kas neišmoko laikytis Kelių eismo taisyklių. Kai kurie skaičiai tiesiog pribloškia.
Įvertins ES kontekste
Sakoma, kad lietuviai – lenktynininkų tauta. Tačiau tai, kas skamba maloniai, pavyzdžiui, Dakaro ralyje, atrodo labai niūriai kalbant apie kasdienius vairuotojų įpročius. Transporto kompetencijų agentūra (TKA), dalyvaujanti tarptautiniame projekte „Baseline“, atskleidė nerimą keliančias tendencijas.
Tyrimo metu Lietuvoje buvo surinkti duomenys, padedantys nustatyti kelių eismo saugos rodiklių vertes. Rodiklius įvertino mūsų mokslininkai, besispecializuojantys statistiniuose skaičiavimuose, o tyrimo metodiką patvirtino Europos Komisija (EK). Gauti rezultatai atskleidė Lietuvos vairuotojų įpročius ir akivaizdžias spragas.
Pirmą kartą sužinosime, kokia yra reali eismo saugos situacija šalyje. Visos ES šalys bus lyginamos ne tik pagal žuvusiųjų ir sužeistųjų keliuose skaičių.
„Šis projektas Lietuvai yra itin svarbus, nes pirmą kartą sužinosime, kokia yra reali eismo saugos situacija šalyje. Nuo šio projekto pabaigos visos ES šalys bus lyginamos ne tik pagal žuvusiųjų ir sužeistųjų keliuose skaičių“, – teigė TKA Transporto paslaugų skyriaus vadovas Evaldas Morkūnas.
Anot jo, eismo saugos rodikliai įvertina visuomenės elgseną ir pažangą eismo kultūros srityje. EK siekia, kad duomenys plėstųsi ir būtų stebimi kiekvienais metais. Taip norima įvertinti europinio finansavimo grįžtamąją vertę ne nutiestais keliais, o eismo saugos pažanga.
Viršija daugiau nei pusė
Tyrimų rezultatai rodo, kad net 53 proc. mūsų vairuotojų viršija leistiną važiavimo greitį. Pasak E.Morkūno, ši problema kelia nerimą. Net nežymiai prilėtinus judėjimo greitį, galima sumažinti eismo įvykių tikimybę arba smarkiai sušvelninti jų padarinius.
„Visi Lietuvos vairuotojai viršija greitį, skiriasi tik situacijos, kada ir kur tai nutinka. Nustatyti rodikliai rodo, kad eismo dalyviai morališkai nepasiruošę pereiti prie mažesnio greičio režimo – pvz. 30 km/val. miesto gatvėse. Tai pagrindžia ir visuomenės reakcija, kurią išsakė Vilniaus miesto gatvių siaurinimas. Turime ieškoti bendrų su vairuotojais sprendimų. Juolab kad ši problema opi ne tik mūsų šalyje“, – pabrėžė TKA Transporto paslaugų skyriaus vadovas.
Požiūris: vieni trikojus įrengia, kiti su jais kovoja. / Vytauto Liaudanskio nuotr.
Akivaizdu, kad eismo įvykių padariniai ypač didele dalimi priklauso nuo judėjimo greičio susidūrimo metu. Lekiant dideliu greičiu, suvaldyti transporto priemonę tampa vis sunkiau, todėl padidėja nuvažiavimo nuo kelio ar išvažiavimo į priešpriešinę eismo juostą rizika.
Anot statistikos, 2018–2021 m. laikotarpiu trečdalis priešpriešinių susidūrimų ir daugiau nei trečdalis nuvažiavimų nuo kelio užfiksuota kelio vingiuose. Transporto priemonės judėjimo greitis susidūrimo metu gali būti lemiamas, ypač pėstiesiems. Tyrimo rezultatai rodo, kad miestų gatvėse beveik 64 proc. vairuotojų viršija leistiną važiavimo greitį.
„Gyvenvietėse vyrauja didesnis eismo intensyvumas ir eisme dalyvauja daug skirtingo tipo eismo dalyvių, kurių judėjimo greitis stipriai skiriasi, o kuo didesnis skirtumas – tuo skaudesni padariniai“, – perspėjo E.Morkūnas.
Pamirštama apie vaikus
Tyrimų duomenys rodo, kad 85 proc. Lietuvos vaikų yra vežami specialiose automobilinėse kėdutėse, tačiau daugiau nei trečdalis iš jų yra netinkamai prisegti, t.y. ne tik patys vaikai, bet ir kėdutės, arba kėdutės neatitinka vaiko amžiaus, ūgio ir svorio.
„Pradėję nagrinėti šią temą supratome, kad institucijos, besirūpinančios eismo saugos viešinimu, visiškai nekreipia dėmesio į vaikų saugą automobiliuose. Tėvams trūksta elementarios informacijos, švietimo, rekomendacijų. Siekdami gerinti situaciją, parengėme ir viešai išplatinome rekomendacijas tėvams, kaip pasirinkti tinkamą vaikišką kėdutę ir kaip saugiai vežti vaikus jose. Šias rekomendacijas dalijome policijos reidų metu ir gimdymo namuose“, – vardijo E.Morkūnas.
Klaida: dauguma vaikų yra vežami specialiose automobilinėse kėdutėse, tačiau daugiau nei trečdalis jų yra prisegti netinkamai. / E. Ovčarenkos / BNS nuotr.
Avaringumo duomenys liudija, kad, naudojant specialias kėdutes, eismo įvykių padariniai žymiai švelnesni nei jų nenaudojant. 2018–2021 m. eismo įvykių statistika liudija, kad į eismo įvykį patekusių vaikų iki dvylikos metų, kurie nebuvo vežami specialiai jų ūgiui ir svoriui pritaikytose kėdutėse, žuvusių ir sunkiai sužeistų skaičius buvo net keturis kartus didesnis.
Greitoji pagalba lėta
Tyrimo metu taip pat nustatyta, kad greitoji medicinos pagalba į eismo įvykio vietą Lietuvoje atvyksta vidutiniškai per 28 min. nuo pirminio pagalbos skambučio. Remiantis EK pateikiama informacija, mirčių skaičius sumažėtų trečdaliu, jei greitosios medicinos pagalbos atvykimo į eismo įvykio vietą laikas sutrumpėtų nuo 25 iki 15 min.
Efektas: jei mūsų greitosios medicinos pagalbos atvykimo į eismo įvykio vietą laikas sutrumpėtų nuo 25 iki 15 min., mirčių sumažėtų trečdaliu. / Vilmanto Raupelio nuotr.
„Turbūt pirmą kartą Lietuvos istorijoje realiai sužinojome, per kiek laiko į eismo įvykį atvyksta greitoji medicinos pagalba. Nuo siekiamybės šioje srityje – 15 min., atsiliekame dvigubai. Tai dar kartą patvirtina šią spragą. Viliamės, kad vykdomos reformos padės didinti pagalbos operatyvumą“, – sakė TKA Transporto paslaugų skyriaus vadovas.
Tyrimų rezultatai parodė ir pozityvių duomenų, saugos diržus segi net 98 proc. vairuotojų ir priekyje sėdinčių keleivių. Tačiau daugiau nei trečdalis automobilio gale sėdinčių keleivių važiuoja neprisisegę saugos diržų.
Auklės ir keleivius
„Lietuva per porą dešimtmečių perėjo daug etapų, kad pagerintų seginčiųjų saugos diržus rodiklį. Tačiau keleiviams dėmesio skirta per mažai. Šią situaciją galėtų pagerinti didesnis pačių vairuotojų reiklumas keleiviams", – sako E.Morkūnas.
Supratome, kad institucijos, besirūpinančios eismo saugos viešinimu, visiškai nekreipia dėmesio į vaikų saugą automobiliuose.
Daugiau nei 96 proc. respondentų vairuodami (ne spūstyje, nestovėdami prie raudono šviesoforo signalo) nesinaudoja mobiliaisiais prietaisais, tiksliau, jų nelaiko rankose. Rodiklis apskaičiuotas vairuotojams važiuojant įprastu greičiu, tiesiame ruože.
Rizika: daugiau nei trečdalis automobilio gale sėdinčių keleivių neprisisega saugos diržų. / L. Balandžio / BNS nuotr.
„Galime pasidžiaugti, kad lietuviai nelinkę naudotis telefonais kelyje vairuodami tiesiame ruože. Naudojantis mobiliuoju telefonu vairuotojų dėmesys mažėja. Dėl to jie gali nepastebėti staiga į kelią išbėgusio gyvūno ar išvažiuoti iš jiems skirtos eismo juostos. Dėl sumažėjusios koncentracijos pailgėja vairuotojų reakcijos laikas, o tai daro įtaką eismo įvykių padariniams", – priminė TKA vadovas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Chuliganai su vandens motociklais Nemune: aptaškyti praeiviai ir institucijų dėmesys (vaizdo įrašas)20
Praeiviai užfiksavo, kaip Nemune, netoli „Žalgirio“ arenos bei Vytauto Didžiojo tilto keli vandens motociklai specialiai manevruoja arti pakrante einančių žmonių. Kauniečiai įsitikinę, kad taip elgiasi nesubrendę chuliganai. ...
-
Moksleiviai varžėsi saugaus eismo konkurse1
Kovo 18 dieną Marijampolės rajono Sasnavos pagrindinėje mokykloje vyko tradicinis jaunųjų dviratininkų saugaus eismo konkursas „Autokontaktas 2023“. Jame be Sasnavos moksleivių varžėsi dvi komandos iš Latvijos. ...
-
To dar nėra buvę: vairavimo egzaminą iš pirmo karto išlaiko vos penktadalis bandančiųjų63
Žmonės skundžiasi, jog išlaikyti vairavimo egzaminą tampa vis sunkiau. Tenka bandyti po kelis, o kartais ir po keliasdešimt kartų. „Regitra“ neslepia – šiuo metu tik maždaug penktadalis laikančiųjų vairavimo egza...
-
Autobusas – keleiviams ir jų automobiliams5
Prancūzijos startuolis „Symone“ planuoja jau kitąmet pademonstruoti dviaukštį autobusą, kuriuo keleiviai galėtų gabenti ir savo automobilius ar motociklus. ...
-
Pareigūnai dronais žadina vairuotojus5
Nyderlandų aplinkos ir transporto inspekcijos (ILT) pareigūnai pradėjo naudoti bepiločius orlaivius (dronus), kad patikrintų, kaip vilkikų vairuotojai laikosi 45 valandų pertraukos reikalavimų. ...
-
Naudotų automobilių pirkėjai – vis atsargesni, klastotojai – išmanesni9
Naudotų automobilių rinkoje paplitusi praktika – klastoti ridą. Pirkėjai – vis atsargesni, tačiau transporto priemonių istorijos ataskaitas teikiančios įmonės „CarVertical“ tyrimas rodo: vis dar labai didelė rizika įsigyti &b...
-
Daugiau naujų automobilių pirko ne vien lietuviai2
Naujų automobilių rinkos pulsas: Lietuvoje, Estijoje, Lenkijoje, Vokietijoje – pozityvi vasario mėnesio pardavimo statistika. ...
-
Karas keliuose: norisi muštis – padarykite pritūpimų14
Šią savaitę malšinti konflikto, kilusio vieno prekybos centro prieigose, lėkė net penki Kauno policijos ekipažai. Laimei, signalas apie inkasatoriaus užpuolimą nepasitvirtino, o sumaišties priežastimi tapo elementarus dviejų vyr...
-
Ar daugiau neišvysime su Rusija susijusių automobilių numerių?11
Prieš kelerius metus atlikėjas Stano smagiai prisijuokė gavęs automobilio numerius su trimis raidėmis KRV. Ko gero, ne kartą esate pastebėję gatvėmis riedantį automobilį su šypseną keliančiu raidžių trumpiniu. Tačiau vieni numeriai...
-
Lietuva užsimojo panaikinti benzinu ar dyzelinu varomus autobusus19
Europos Komisija (EK) įsitikinusi, kad 2030 m. visas Europos viešasis transportas tausos gamtą. Lietuva to siekia iki 2029 m., praneša LNK. ...