- Lukas Blekaitis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Iki šiol Lietuvoje yra registruoti vos keli šimtai elektra varomų lengvųjų automobilių. Pagal šį rodiklį nuo ES vidurkio smarkiai atsiliekame. Kodėl tarp lietuvių šios transporto priemonės tokio nepopuliarios?
Fiksuoja augimą
Statistika rodo, kad elektromobilių ir vadinamųjų automobilių hibridų skaičius Lietuvoje auga. 2014 m. pabaigoje šalyje iš viso buvo įregistruota apie 60 elektra varomų transporto priemonių, o 2017 m. jų jau buvo virš 600. Dar daugiau registruota hibridų – 2014 m. pabaigoje jų registruota apie 1,6 tūkst., o pernai – beveik 8 tūkst.
Nors daug įtakos elektromobilių ir hibridų skaičiaus augimui turėjo infrastruktūros plėtra – įkrovos stotelių atsiradimas, parkavimosi privilegijos ir augantis žmonių sąmoningumas, bendras šių transporto priemonių skaičius šalies automobilių parke tėra lašas jūroje.
Stotelių tinklas
Šiuo metu prie pagrindiniais Lietuvos kelių yra įrengta dvylika elektromobilių įkrovimo prieigų. Jose vairuotojai nemokamai gali įkrauti elektromobilius ar hibridus.
Lietuvos elektromobilių asociacijos valdybos pirmininko Lauryno Jokužio teigimu, tokio skaičiaus stotelių nepakanka, mat elektromobiliu neatvažiuojama į stotelę specialiai jį įkrauti – atvažiavus jis tiesiog yra paliekamas toje stovėjimo aikštelėje, kur yra įkroviklis.
"Elektromobilių įkrovimo stotelių Lietuvoje neužtenka, nepaisant to, kad dabar vykdomi tam tikri projektai greitkeliuose, leidžiantys pasiekti tam tikrus tolesnius atstumus elektromobilių entuziastams – pavyzdžiui, nuvažiuoti iki Palangos ir pan. Geriausia stoteles būtų įrengti miestuose, ypač ilgesnio laiko parkavimo vietose, kur tą automobilį iš tikrųjų žmonės palieka. Mažesniuose miesteliuose tų įkrovos stotelių faktiškai nėra. Tačiau ir didesniuose miestuose jų labai trūksta", – skundėsi L.Jokužis.
Įkrovimo laikas nuo 0 proc., priklausomai nuo stotelės, gali būti įvairus: nuo 2–3 iki 6–8 valandų. Kita vertus, L.Jokužis tikina, kad važinėjant dažiausiai iškraunama ne daugiau nei 70 proc., tad tas įkrovimas netrunka nė valandos, nors net ir tiek neišeitų įkrauti mažesniuose miesteliuose, kuriuose įkrovos stotelių nėra nė kvapo.
Susisiekimo ministerijos atstovė Gintarė Saulytė-Šulgat patvirtino, kad iki 2022 m. planuojama įrengti ne mažiau kaip 28 elektromobilių didelės galios įkrovos prieigas prie pagrindinių šalies kelių.
Taip pat ne mažiau 100 stotelių iki 2020 m. bus įrengta kurortuose, miestuose ir jų priemiesčiuose, kur gyvena daugiau kaip 25 tūkst. gyventojų. Šiomis stotelėmis penkerius metus bus galima naudotis nemokamai. Be to, jas visas planuojama sujungti į bendrą sistemą ir skelbti informaciją apie stotelių vietą ir užimtumą.
Svarbu kaina
L.Jokužis išskiria dar vieną opią problemą – per didelę elektra varomų lengvųjų automobilių kainą ir lengvatų trūkumą.
"Labiausiai nuo elektromobilių atgraso lengvatų nebuvimas. Pavyzdžiui, Norvegijoje, įvertinus pragyvenimo lygį ten ir Lietuvoje, elektromobilį galima įsigyti gerokai pigiau nei pas mus. Taip pat nėra bendros plėtros strategijos. Teko kalbėti su Susisiekimo ministerijos atstovais, kitais politikais, tai jie sakė, kad tai nėra prioritetinė sritis ir tam reikia per daug pinigų", – atviravo L.Jokužis.
Kalbėdamas apie Seime planuojamas lengvatas švariajam transportui, L.Jokužis kol kas buvo skeptiškas.
"Lengvatų pasiūlymas keliamas nuo 2013 m., bet jis niekada nebuvo priimtas. Nemanau, kad bus priimtas ir dabar. Neblogas elektromobilis nuvažiuoja 350 km, o Lietuvoje tai yra per akis, tačiau jo kaina – beveik 34 tūkst. eurų. Kodėl ne 28 tūkst. eurų? Tai labai pagyvintų jų perkamumą", – įsitikinęs L.Jokužis.
Elektromobilių plėtra Lietuva yra 20 kartų atsilikusi nuo ES.
Maža to, pasak jo, įsigijus elektromobilį galima sutaupyti laiko ir pinigų jam remontuoti.
"Daug kas priklauso ne nuo paties elektromobilio, o nuo to, kur ir kaip jis bus įkraunamas. Sakoma, kad jei neįsikrovė elektromobilis, tai bus kokie 5 proc. paties elektromobilio kaltės, o 95 proc. įkroviklio. Kiek kainuoja pakeisti bateriją? Kam ją išvis keisti. Geriau būtų pasikeisti patį elektromobilį. Daugelis elektromobilių gamintojų duoda 5–8 metų garantiją akumuliatoriams, o jų keitimas atsieitų apie 5 tūkst. eurų. Vis dėlto technologijos sparčiai vystosi – kol susidėvės baterija, to elektromobilio vertė nukris iki kokių 7–8 tūkst. eurų. Dar 5 tūkst. eurų investuoti į jį nelogiška. Turbūt geriau būtų tokį elektromobilį parduoti ir nusipirkti naują", – aiškino L.Jokužis.
Su tuo, kad elektromobiliai Lietuvoje – per brangūs, sutinka ir G. Saulytė-Šulgat. Anot jos, daugelį žmonių atgraso didelė naujų elektromobilių kaina, tačiau, siekiant pakeisti šią situaciją, yra įvesta keletas skaitinimo priemonių. Pavyzdžiui, yra numatytas nemokamas elektromobilių parkavimas didžiuosiuose Lietuvos miestuose, įteisinti Kelių eismo taisyklių pakeitimai, dėl kurių elektromobiliams leista važiuoti viešajam transportui skirtomis eismo juostomis.
Susisiekimo ministerija kelia tikslą, kad iki 2020 m. visi įregistruoti elektromobiliai Lietuvoje sudarytų 5 proc. per metus parduodamų naujų automobilių, o 2025 m. – 10 proc.
Tai skamba šiek tiek optimistiškai, atsižvelgus į tai, kad šiuo metu tik 0,048 proc. visų Lietuvoje registruotų transporto priemonių sudaro elektra varomos transporto priemonės.
"Šie skaičiai yra labai maži šiandien. Tarp Europoje registruotų transporto priemonių vidutiniškai yra 1 proc. elektromobilių, o Lietuvoje šis lygis nesiekia net 0,05 proc. Jeigu siektų vidurkį, mūsų šalyje būtų apie 14 tūkst. elektromobilių. Galima sakyti, kad elektromobilių plėtra Lietuva yra 20 kartų atsilikusi nuo ES", – pabrėžė L.Jokužis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?50
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...