- „Kauno dienos“ inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos (LKVA) teigimu, pirmas darbas, kurio skubiai gali tekti imtis būsimiems rajonų savivaldybių merams, – spręsti tarpmiestinio susisiekimo autobusais iššūkius.
Painiava rinkoje
Anot LKVA vadovo Gintaro Nakučio, institucijų nesusikalbėjimas šiuo metu kelia chaosą, o dėl situacijos neapibrėžtumo keleiviai jau dabar negali užsisakyti bilietų kelionėms po balandžio 1 d.
„Visuomet sakėme: kad ir kokių pokyčių valstybė šioje rinkoje įgyvendintų, mūsų visų pagrindinis tikslas turi būti, jog sąlygos keleiviams nepablogėtų. Dabar matome, kad šiam pamatiniam tikslui kyla grėsmių“, – teigė G. Nakutis.
Šiuo metu Susisiekimo ministerija jau yra parengusi Kelių transporto kodekso (KTK) pataisas, kuriomis bus apibrėžta liberali patekimo į tolimojo susisiekimo rinką procedūra.
Šios pataisos lapkritį buvo aptartos Seimo ekonomikos komitete, joms pritarta, tačiau galutinis svarstymas atidėtas iki pavasario sesijos.
Pasak G. Nakučio, neapibrėžtumą rinkoje kelia tai, kad, nelaukdama pataisų priėmimo, ministerijai pavaldi Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) paskelbė konkursų, skirtų naujiems vežėjams atrinkti. Motyvuojama tuo, kad dabar galiojančios sutartys su esamais vežėjais baigs galioti balandžio 1-ąją.
Kreipėsi į teismus
„Susiklosto dviprasmiška situacija: Susisiekimo ministerija parengė pataisas, kad patekimas į rinką būtų liberalus ir nereikėtų konkursų, o jai pavaldi įstaiga organizuoja konkursą. Kaip šis chaosas bus sprendžiamas, jei Seimas pavasarį priims KTK pataisas, o konkursai jau bus įvykę ir vežėjai maršrutams atrinkti?“ – klausė G. Nakutis.
Gali nutikti taip: žmonės, užsiregistravę pas gydytojus ir laukę eilėje apie pusmetį, po balandžio 1-osios negalės nuvykti.
Anot jo, Vilniaus apygardos administracinį ir Vilniaus apygardos teismus jau yra pasiekę vežėjų ir kitų suinteresuotų asmenų skundai dėl LTSA konkurso.
Juose keliami ne tik konkurso teisinio pagrįstumo klausimai, bet ir argumentuojama akivaizdžiais praktinio įgyvendinimo trūkumais: pavyzdžiui, niekas negali atsakyti, kaip galima aptarnauti maršrutą, kurio reiso tvarkaraštis sudarytas tik viena kelionės kryptimi, arba kaip apskaičiuoti paslaugos įkainį, jei nenurodytas net preliminarus keleivių skaičius.
Vežėjų sutartys su LTSA baigsis kovo pabaigoje, nuo balandžio stabdomi pardavimai ir informacijos teikimas keleiviams apie tarpmiestinių autobusų eismą portale autobusubilietai.lt, autobusų stotyse, turizmo informaciniuose centruose ir kituose informacijos kanaluose.
Ateitis – miglota
„Jau dabar sulaukiame pasipiktinusių keleivių skambučių – kodėl negalima užsisakyti bilieto iš anksto, pasitikslinti maršruto? Savaitė, kai bus sustabdytas tiek bilietų pardavimas, tiek informacijos teikimas, – priešvelykinė, tuo metu tradiciškai autobusais keliaujama daugiau. Tai Lietuvos gyventojams ir šalies svečiams gali turėti ypač neigiamos įtakos. Žmonės nežinos, nei kaip važiuos autobusai, nei kaip nusipirkti bilietą“, – teigė bendrovės „Kautra“ rinkodaros direktorius Gintautas Pakusas.
Klaipėdos autobusų parko generalinio direktoriaus Vaido Ramanausko teigimu, ši situacija – tai dar viena nežinomybė ir keleiviams, ir vežėjams.
„Neturime supratimo, kaip dirbti toliau, kaip planuoti ateitį. Tenka aiškintis keleiviams, kodėl negalime jiems suteikti informacijos apie autobusų eismą Velykų švenčių laikotarpiu, teisintis, kad tai – ne mūsų, vežėjų, problema. Nežinomybė atbaido keleivius, skatina juos rinktis alternatyvius keliavimo būdus, nors valstybė deklaruoja žengianti žaliojo kurso keliu ir teikianti prioritetą viešajam transportui“, – kalbėjo V. Ramanauskas.
Rokiškio autobusų parko direktorius Antanas Taparauskas teigė, kad apskritai neaišku, kaip keleiviai galės iš rajonų nuvykti į didžiuosius miestus.
„Gali nutikti taip, kad žmonės, užsiregistravę pas gydytojus, laukę eilėje apie pusmetį ir suplanavę kelionę po balandžio 1-osios, liks be galimybės nuvykti į lauktą konsultaciją. Galbūt kam nors tai – gyvybės ir mirties klausimas“, – pabrėžė A. Taparauskas.
Siūlo išeitis
Vežėjų atstovai nesupranta, kodėl LTSA prireikė skelbti konkursą, kol tebevyksta Susisiekimo ministerijos parengtų pataisų projekto svarstymas Seime.
„Mūsų nuomone, pirmiausia derėtų sulaukti teisinio tolimojo susisiekimo autobusais reguliavimo, Seimo sprendimų, nes kitaip padariniai gali atsiliepti daugeliui mūsų šalies gyventojų“, – sakė G. Nakutis.
Jo teigimu, iki tol, kol bus priimtos KTK pataisos ir įsigalios naujas teisinis reguliavimas, dabartiniams keleivių vežėjams galėtų būti išduoti laikini leidimai vežti keleivius turimais maršrutais.
„Tokiu atveju neliktų dviprasmybės, keleiviai net nepajustų, kad kažkas pasikeitė įstatymuose. Jie jau dabar vėl galėtų įsigyti bilietų iš anksto, žmonėms nereikėtų nerimauti iki paskutinės kelionės dienos – pavyks ar nepavyks? Turime ieškoti geriausio sprendimo keleiviams jau dabar, nes, priešingu atveju, pirmas darbas, kurio turės imtis naujai išrinkti rajonų merai, – spręsti užgriuvusias susisiekimo problemas“, – pažymėjo G. Nakutis.
Nuogąstavimą, kad šalyje gali sumažėti tarpmiestinių autobusų maršrutų ir gyventojams taps sunkiau pasiekti kitus miestus, praeitą savaitę išreiškė ir Lietuvos savivaldybių asociacija.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Potencialūs „Rheinmetall“ partneriai Lietuvoje – sprogmenų, elektronikos gamintojai2
Vokietijos karinės pramonės milžinei „Rheinmetall“ ketinant Lietuvoje statyti artilerijos šovinių gamyklą ir pradedant ieškoti vietos partnerių, šalies gynybos pramonės atstovai mano, kad su koncernu galėtų bendradarbi...
-
Seimas balsuos dėl laisvos valstybinės žemės laikinos nuomos
Seimas balsuos dėl Žemės įstatymo pataisų, kuriomis ketinama leisti laisvą valstybinę žemę ir mieste, ir kaime laikinai naudoti tik ūkininkams arba įmonėms, kurie naudojo ją iki praėjusių metų pabaigos. ...
-
Seimas balsuos, ar sugriežtinti reikalavimus verslui dėl pinigų plovimo prevencijos1
Seimas ketvirtadienį spręs, ar dar labiau sugriežtinti lošimų ir valiutų keitimo, nekilnojamojo turto agentų, mokesčių konsultantų, apskaitos verslą, o priežiūros institucijai leisti stabdyti pažeidėjų veiklą – taip siekiama stipri...
-
G. Nausėda ragina muitais mažinti Rusijos žemės ūkio produktų konkurencingumą1
Prezidentas Gitanas Nausėda ragina didinti muitus Rusijos ir Baltarusijos žemės ūkio produktams, kad jų importas taptų nekonkurencingas. ...
-
I. Ruginienė: priėmus nesubalansuotus sprendimus dėl gynybos finansavimo, kiltų socialinių neramumų18
Tęsiantis diskusijoms dėl lėšų papildomam gynybos finansavimui, Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos (LPSK) pirmininkė Inga Ruginienė sako, kad, įvedus regresinius mokesčius, nukentėtų visuomenė ir galėtų kilti socialinių neramum...
-
„Elektrum Lietuva“: pirmąjį metų ketvirtį saulės elektros gamyba augo 9 proc.3
Pirmąjį šių metų ketvirtį privačiose saulės elektrinėse Lietuvoje buvo pagaminta beveik dešimtadaliu daugiau elektros nei tą patį laikotarpį pernai. Didžiausia energijos generacija fiksuota kovo mėnesį, rodo energetikos sprendimų b...
-
Vyriausybė siūlys specialų fondą gynybai, pildomą lėšomis iš didesnių mokesčių13
Premjerė Ingrida Šimonytė trečiadienį pranešė, kad Vyriausybė siūlys įsteigti specialų fondą gynybai, pildomą lėšomis iš didesnių mokesčių. ...
-
A. Armonaitė: siekiant didesnio finansavimo gynybai PVM nebus didinamas1
Valdančiosios Laisvės partijos lyderė Aušrinė Armonaitė trečiadienį pareiškė, kad pridėtinės vertės mokestis (PVM) tikrai nebus didinamas siekiant didesnio finansavimo krašto apsaugai. ...
-
Teismo medicinos ekspertai: trūksta darbuotojų, maži atlyginimai2
Sveikatos priežiūros darbuotojai po kelių valandų organizuoja akciją prie Sveikatos apsaugos ministerijos, norėdami atkreipti dėmesį į rimtas problemas: atlyginimai biudžetiniame sektoriuje neauga, darbuotojai išeina ir neateina nauji. Apie ta...
-
Ką daryti, jei suplyšo pinigai?2
Lietuva su euru gyvena jau devynerius metus, tačiau litų gyventojai vis dar turi. Juos į Lietuvos banko (LB) kasas iškeisti atneša kasdien. Litų atnešantys tautiečiai pasakoja jų radę paslėptų, pavyzdžiui, užuolaidų karnizų va...