- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Suaugusiam žmogui saugumas kelionės metu įprastai reiškia tai, kad automobilyje įrengtos oro pagalvės, o keleivis segi saugos diržą. Tuo tarpu, mažamečio vaiko ar gyvūno saugumo užtikrinimui tenka imtis papildomų priemonių. Kitu atveju – net nedidelė klaida gali kainuoti ypač daug.
Klaidų – gausu
Statistika rodo, kad pasaulyje maždaug kas aštuonias minutes automobilio avarijoje žūsta vaikas. Tokių skaudžių nelaimių būtų galima išvengti, jei būtų užtikrintas mažųjų keleivių saugumas.
Pasiteisinimai, kad važiuojamas labai nedidelis atstumas veikia tik iki tol, kol atsitinka nelaimė. Žmonės dažnai linkę galvoti, kad važiuojant keliu, kuriame greitis nėra didelis, nieko neatsitiks. Tačiau verta susimąstyti apie tai, kad judant 60 km/val. greičiu, atsitrenkus į kliūtį ar labai staigiai stabdant, vaiką veikiantis svoris padidėja daugiau nei 30 kartų. Tokio smūgio metu išlaikyti keleivį, kad jis neatsitrenktų į stiklą ar priekyje esančią sėdynę, praktiškai neįmanoma.
Nei tarp keleivio kojų, nei ant kelių, nei ant sėdynės gyvūnui važiuoti nėra saugu.
Dar viena didesnė klaida – pasodinti vaiką ant savęs ir prisegti tuo pačiu diržu. Tokiu atveju avarijos metu prispausite vaiką visu savo svoriu, kuris taip pat padidėja 30 kartų. Padariniai gali būti tragiški.
Pasak tyrimą atlikusios bendrovės autoplius.lt, vaikai yra labiausiai pažeidžiami automobilio keleiviai, todėl būtina laikytis mokslininkų apibrėžtų jų vežimo taisyklių.
Ūgio apribojimai
Naujagimis turėtų būti vežamas tik apsukus jį nugara į važiavimo kryptį. Taip yra dėl to, kad ką tik gimusio vaiko galvos svoris sudaro daugiau nei 30 proc. viso kūno svorio. Tokiu atveju, staigiai stabdant ar atsitrenkus į kliūtį, vaiko galva (pakaušis) bus atremta į specialios kėdutės atlošą ir kaklas liks sveikas. Pagal dabar galiojančias Lietuvos kelių eismo taisykles (KET), taip kūdikis privalo būti vežamas iki tol, kol jo ūgis pasieks 105 cm.
Įprastais saugos diržais vaikas gali būti segamas tik tuomet, kai pasiekia 150 cm ūgį. Jei keleivio ūgis mažesnis, yra labai didelė tikimybė, kad atsitrenkus į kliūtį saugos diržas tiesiog atsidurs ties pilvu ir vaikas išslys iš diržo.
Taip pat skiriasi vaiko ir suaugusio žmogaus dubens kaulai. Dvylikos metų dar nesulaukusio žmogaus dubuo yra nesuaugęs į vieną kaulą, todėl saugos diržas neįsirėžia į reikalingas kūno vietas, kaip suaugusiajam. Dėl šios priežasties po stipresnio smūgio vaikas gali būti net suluošintas.
Atsižvelgia į svorį
Lietuvos KET yra nurodytos penkios automobilinių vaikiškų kėdučių grupės, kurios paskirstytos pagal svorį. 0 grupė skirta kūdikiams, kurie sveria mažiau nei 10 kg. 0+ grupė skirta mažyliams, kurie sveria mažiau nei 13 kg. I grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 9 iki 18 kg, II – nuo 15 iki 25 kg, o III – nuo 22 iki 36 kg.
Taip pat yra gaminamos ir universalios kėdutės (I, II, III grupės), skirtos 9–36 kg svorio vaikams. Tokios automobilinės saugos kėdutės turi integruotus diržus, tačiau vaikui paaugus, jį galima prisegti ir automobilio diržais. Būtent universalios kėdutės gali padėti tėvams sutaupyti laiko ir finansų ir turėti universalų daiktą, kuris tarnaus keletą metų.
Dar viena priemonė – specialūs paaukštinimai, kuriuos galima naudoti, kai vaikas sveria daugiau nei 23 kg. Tačiau eismo saugumo specialistai pataria automobilines vaikų kėdutes naudoti kuo ilgiau. Jos turi nugarėlę ir šonines apsaugas, kurių paprastas paaukštinimas neturi. Taip pat verta atkreipti dėmesį į tai, kad vaiko saugumui įtakos turi ir rūbai. Stori žieminiai rūbai, sudarantys didelį tarpą tarp vaiko ir saugos diržų, gali tapti sužalojimų priežastimi. Ekspertai pataria, kad tarpas tarp vaiko ir saugos diržo neturėtų būti didesnis nei vienas centimetras.
Išjunkite oro pagalvę
0 ir 0+ grupių kėdutės turėtų būti tvirtinamos nugara į važiavimo kryptį. Kėdutė įstatoma į ISOFIX tvirtinimus arba kaip įmanoma stipriau pritvirtinama transporto priemonės saugos diržais. Vaikas kėdutėje maksimaliai apsaugomas vidiniais diržais. Įstatymai leidžia taip vaiko kėdutę statyti ir priekinėje keleivio sėdynėje, tačiau tokiu atveju oro pagalvė privalo būti išjungta.
Oro pagalvės išsiskleidžia 250 km/val. greičiu, o toks sprogstamasis pagalvės smūgis vaikui gali būti mirtinas. Didelis smūgis gali supurtyti kaukolėje esančias smegenis, taip sukeldamas mirtį ar visą gyvenimą juntamus padarinius.
I grupės kėdutės montuojamos veidu į važiavimo kryptį. Kėdutė prisegama saugos diržais, arba ISOFIX tvirtinimais. Vaikas tvirtinamas vidiniais diržais. Pagal Lietuvoje galiojančias KET, jei vaikas važiuoja veidu į važiavimo kryptį – kėdutės priekinėje sėdynėje tvirtinti jau nebegalima. II ir III grupės svorio kategorijos vaikas tvirtinamas saugos staleliu. Jis yra prisegamas automobilio diržu. Išaugus iš šios svorio grupės, stalelis nebėra naudojamas, o keleivis jau gali būti prisegamas standartiniu transporto priemonės saugos diržu. Paaukštinimas vietoje kėdutės gali būti naudojamas, kai vaiko svoris svyruoja nuo 23 iki 36 kg.
Nesilaikant nustatyto svorio apribojimo atsiranda didelė tikimybė, kad avarijos metu vaikas išslys iš saugos diržo. Svarbiausias reikalavimas sodinant vaiką į specializuotą kėdutę – užtikrinti, kad galvos atrama, sauganti kaklą ir galvą, būtų tinkamame aukštyje.
Gyvūnams – ne tik narvas
Nedaug kas žino kaip teisingai vežti ir savo keturkojus augintinius. Kelionių metu jie kartais gali būti neramūs, blaškytis ir trukdyti vairuotojui. Gyvūnų saugumui užtikrinti taip pat yra priemonių, tik taisyklėse jos taip griežtai nereglamentuotos.
Lietuvoje galiojančiose KET sakoma, kad vairuotojas privalo pasirūpinti stovinčioje transporto priemonėje esančių gyvūnų, augintinių saugumu ir užtikrinti, kad jie būtų vežami taip, kad netrukdytų vairuoti, nesusižalotų ir nesužeistų transporto priemonėje esančių eismo dalyvių, jei transporto priemonė būtų staigiai stabdoma.
Vienas iš sprendimo būdų – specialus narvas automobilio bagažinėje. Jie būna skirtingų dydžių, priklausomai nuo augintinio dydžio ir mašinos modelio. Dar vienas būdas – gyvūnui galima nupirkti specialų diržą, kuris tvirtinamas prie petnešų. Petnešas diržas sujuosia per krūtinę. O šio specialaus diržo sagtis yra segama ten, kur įprastai segamas automobilio saugos diržas. Taip gyvūnas gali laisvai judėti po saloną ar dairytis pro langą.
Taip pat galima naudoti specialias transportavimo dėžes. Tai – dažniausiai naudojamas būdas, tačiau jis labiau tinkamas nedidelių veislių šunims ir katėms ar kitiems mažiems gyvūnams. Dėžes būtina dėti ant galinių automobilio sėdynių ir prisegti saugos diržais tam, kad posūkiuose jos neslidinėtų. Į transportavimo dėžės, kaip ir į aukščiau minėto narvo vidų, reikėtų įdėti guolį ar kitokio tipo paminkštinimą, kad gyvūnui kelionė būtų kuo patogesnė.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Naujų lengvųjų automobilių rugsėjį įregistruota 0,5 proc. mažiau
Lietuvos naujų lengvųjų automobilių registravimas rugsėjį, palyginti su tuo pačiu metu pernai, mažėjo 0,5 proc. iki 2,5 tūkstančio. ...
-
Kaip paruošti automobilį po vasaros kelionių?1
Manote, kad tik šaltasis metų laikas kelia daug iššūkių stengiantis palaikyti automobilio švarą? Vasara taip pat gali palikti nemalonių ir ne lengviausiai pašalinamų nešvarumų. Nors kai kurie jų atrodo nekaltai...
-
Jaunieji dviratininkai sprendė eismo taisyklių rebusus1
„Kiekvieno savas pomėgis: kas į kalnus kopia, kas buriuoja, o mes dalyvaujame saugaus eismo varžybose“, – šypsojosi Gintaras Urbonas. Jo vadovaujama Lietuvos automobilininkų sąjungos komanda jau 26 metus paeiliui startavo Europos ...
-
Sostinėje pamiršus sumokėti už automobilio stovėjimą, „baudai“ bus skirta savaitė1
Nuo sekmadienio Vilniuje ilgėja vietinės rinkliavos – „baudos“ už nesumokėtą automobilių stovėjimą apmokėjimo terminas: ją bus galima sumokėti nebe per tris paras, o per savaitę. ...
-
Nuo spalio pradžios automobilių numeriai bus paženklinti Lietuvos herbu – Vyčiu26
Nuo spalio valstybės įmonės „Regitra“ išduodami naujo dizaino automobilių numerio ženklai bus su Lietuvos valstybės herbu – Vyčiu. ...
-
Neeilinio policijos reido rezultatai: saugos diržų nesegi net autobusų vairuotojai3
Pareigūnai stabdė autobusus ir tikrino jų keleivius. Nors reidas buvo nukreiptas į keleivius, bausti dėl diržų nesegėjimo teko ir pačius autobusų vairuotojus. Tokių įkliuvo net keli, praneša LNK. ...
-
Siūlo baudas už privačioje vietoje pastatytą automobilį: tektų pakloti ir kelis šimtus eurų10
Seimo nariai konservatoriai Vilnius Semeška ir Andrius Vyšniauskas siūlo skirti baudas vairuotojams, palikusiems automobilį svetimoje stovėjimo vietoje. ...
-
Karas dėl vietos automobiliui: gyventojų išmonė atima žadą31
Centrinėse miesto gatvėse pastatyti automobilį kartais būna misija „Neįmanoma“, bet čia galioja taisyklė – kas pirmesnis, tas gudresnis. Tačiau daugiabučių kiemų situacija kur kas sudėtingesnė. Gyventojai stengiasi įvairiais b...
-
Šalyje – greičio matuoklių bumas: kelia klausimą, ar jie pastatyti teisingose vietose11
Šalies keliuose viena po kitos dygsta įvairios kameros, fiksuojančios tiek mašinų greitį, tiek numerius. Kelių direkcija sako, kad radarai skirti avaringumui mažinti ir drausmei didinti, praneša LNK. ...
-
Paradoksas: greičio matuoklių daugėja, bet ir žuvusiųjų eisme – net trečdaliu daugiau12
Kurį laiką mažėję žuvusiųjų skaičiai šalies keliuose vėl šoko į viršų. Ypač skaudžių eismo įvykių būta pavasarį. Trečdalis nelaimių įvyksta dėl per didelio greičio, o jį viršija ir išgėrę ir blaiv...