Quantcast

Kaip išvengti stabdžių vibracijos?

  • Teksto dydis:

Pavasariop, ilgėjant dienoms, vis dažniau vairuotojai išsiruošia į tolimesnes keliones. Kaip tik dabar kelyje netikėtai gali atsirasti nemalonus reiškinys – vairuotojai šią bėdą vadina stabdžių vibracija ar vairo kalimu. Kaip išvengti stabdžių vibracijos, o jeigu ji prasidėjo, kokių veiksmų imtis ir ko tikėtis iš autoserviso meistrų?

Savaime nesusitaisys

Pagrindinė vibracijos stabdant priežastis yra stabdžių disko storio pokyčiai (DTV). Efektyviam stabdymui būtina sąlyga – disko storis visose jo dalyse turėtų būti toks pat. Kitaip tariant, abu trinties paviršiai – išorinis ir vidinis – turėtų būti lygiagretūs vienas kitam. DTV išraiška kaip tik ir apibrėžia nominalaus disko storio pokytį, reiškiantį, kad šie paviršiai nebėra lygiagretūs.

Esant disko storio netolygumams, stabdžių trinkelės bus spaudžiamos tose vietose, kuriose jis yra plonesnis, ir atstumtos ten, kur storesnis. Šie impulsai per apkabos cilindrus ir per stabdžių skystį bus perduodami pedalui arba vairui – prasidės stabdžių vibracija.

Disko storio pokyčius gali lemti daugybė veiksnių, pradedant montavimo klaidomis bei baigiant prasta kokybe ir vairuotojo elgsena.

Nešvarumų įtaka

Viena pagrindinių priežasčių, kodėl stabdžių disko storis tampa nevienodas, yra nešvarumų ar rūdžių kaupimasis tarp stebulės ir jo tvirtinimo paviršiaus. Storio netolygumus gali sukelti net mažiausia purvo ar rūdžių dalelė. Net viena tokia, kurios skersmuo atitinka žmogaus plauko storį (apie 0,05 mm), gali sukelti daugiau nei 0,1 mm siekiančią ašinę vibraciją, matuojant stabdymo paviršiaus vidurinėje dalyje. Dėl didelės vibracijos besisukantis diskas klibės ir dėl to susidėvės netolygiai.

Sumontavus naujas stabdžių trinkeles, važiuojant pirmuosius 150 km derėtų pasistengti nestabdyti pernelyg greitai. Tai padės trinkelės trinties paviršiui tolygiai priglusti prie disko paviršiaus. Priešingu atveju netolygiai bus pasiskirstyta šiluma – kai kurios disko dalys gali perkaisti. Jeigu temperatūra tose vietose viršys 650 °C, pasikeis ketaus struktūra, o tai lems disko konstrukcijos pokyčius – dėl to jis dėvėsis netolygiai.

Vairo bildesys

Diskų perkaitimas ir stringančios apkabos, stabdžių diskų įkaitimas ir atvėsimas yra būdinga jų eksploatacijos savybė. Tačiau tam tikromis aplinkybėmis, pavyzdžiui, ilgesniu atstumu leidžiantis ir stabdant nuokalne, disko temperatūra gali pakilti daugiau nei 650 °C, ir tai gali lemti disko struktūros bei jo storio pokyčius.

Stringančios apkabos nėra labai dažna problema, tačiau tai irgi gali neigiamai paveikti stabdžių diską. Surūdiję arba pažeisti cilindrai ir kreipiamieji varžtai trikdo sklandų apkabos korpuso judėjimą ir prispaudžia trinkeles prie disko netgi tada, kai nestabdome. Dėl netolygaus trinkelių kontakto su disko paviršiumi ima kaisti tam tikri disko taškai – tai irgi turi poveikį netolygaus disko dėvėjimuisi.

Kartais stabdant galima jausti vibraciją, tačiau tai nebūtinai lemia disko storio pokyčiai.

Guolių ir ratų montavimas

Kartais stabdant galima jausti vibraciją, tačiau tai nebūtinai lemia disko storio pokyčiai.

Viena priežasčių gali būti itin susidėvėję ratų guoliai – dėl jų laisvumo diskas gali svyruoti.

Stabdžių vibracija galbūt ir nėra didžiausias techninis iššūkis, tačiau automobilių serviso technikams tai gali sukelti galvos skausmą, juolab kad pagrindinė priežastis, kodėl ji atsiranda, – netinkamas stabdžių diskų montavimas. Pavyzdžiui, per kietai priveržiant varžtus diskas gali būti deformuojamas.

Disko susilietimo su rato stebule plokštumos deformacijas gali sukelti ir netinkamai prieš priveržimą nustatyta jo padėtis.

Remontas ir patarimai

Prieš montuodamas stabdžių diską autoserviso darbuotojas pirmiausia turėtų patikrinti disko storį. Matavimo vienoje vietoje rodiklis tikrai nebus tinkamo vertinimo pagrindas. Stabdžių disko mikrometru disko storį derėtų išmatuoti 10 mm atstumu nuo išorinio krašto aštuoniose vienodais tarpais viena nuo kitos nutolusiose vietose. Rezultatus derėtų palyginti su specifikacijoje nurodytais gamintojo leistinais nuokrypiais.

Autoserviso darbuotojas turėtų įvertinti, ar stebulės ir disko tvirtinimo paviršiai yra idealiai švarūs: be rūdžių ar kitokių nešvarumų, įskaitant riebalus. Diskas valomas audiniu, naudojant tinkamą tirpiklį, stebulė – vieliniu šepetėliu.

Sumontavus diską, prie stabilaus reguliuojamo pagrindo pritvirtintu ciferblatiniu matuokliu patikrinamas šoninis jo mušimas. Atitinkamos markės ir modelio automobiliui yra nustatyti skirtingi leistini vibracijos nuokrypiai. Jeigu jis viršija leistinas ribas, patikrinama, ar teisingai sumontuotas diskas, jeigu įmanoma – nuimamas diskas ir ciferblatiniu matuokliu patikrinamas rato guolis ir stebulė.

Autoservise turi būti įvertinta, ar švarus apkabos laikiklis, ar sutepti, nesurūdiję, laisvai juda kreipiamieji varžtai. Varžtai priveržiami, užtikrinant tinkamą priveržimo laipsnį, o nauji stabdžiai priderinami, atsižvelgiant į gamintojo instrukcijas.

Patarimas vairuotojams: neperkaitinkite stabdžių diskų. Derėtų vengti keleto ilgų stabdymų vienas po kito, kai važiuojama dideliu greičiu, ir ilgo stabdymo važiuojant stačiomis nuokalnėmis. Pastaruoju atveju geriau naudoti ne stabdžius, o žemesnę pavarą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Alis...

Alis... portretas
ramiau važinėkit... važiuodami nuo kalno neišjunkit pavaros, įsijunkit žemesnę pavarą... po remonto stabdžių staigiai nespauskite... pradėkite nuo švelnių stabdžių treniravimo...

A

A portretas
Kliedesiai.
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių