Quantcast

Bjaurieji automobilių pramonės ančiukai pažįstami ir lietuviams

Grožis – simbolinė sąvoka, todėl dėl jo nesiginčijama. Ypač jei kalba pasisuka apie automobilių dizainą: mat, kas vienam labai gražu, kitam atrodo tragiška. Tačiau yra automobilių, kurie tiesiog sukurti pasmerkti. O gal tai tik prioritetų klausimas?

Išvaizda – apgaulinga

Prieš beveik du dešimtmečius pirkdamas savo pirmąjį naują automobilį panagrinėjau keletą techninių parametrų, peržvelgiau kainas ir pasirinkau "Ford Focus". Didele dalimi dėl tuo metu itin modernios išvaizdos. Pirmosios kartos hečbekas, nuskynęs krūvą dizaino apdovanojimų Europoje ir Lietuvoje, atrodė svajonių viršūnė. Na, gal ne svajonių, bet pasididžiavimo ir tuo metu per 40 tūkst. litų vertas pirkinys.

Išvažiavęs iš salono atsargiai sukau ratus miesto gatvėmis – saugojau savo naują draugą nuo bet kokių pavojų. Tačiau vis tiek neapsaugojau. Vieną vėlyvą žiemos vakarą, atvažiavęs į renginį, automobilį pastačiau prie vieno labai garbaus ir labai aukšto kauniečio namo. Grįžęs po poros valandų net nustėrau – mano bolidas buvo taranuotas pravažiuojančio automobilio ir smarkiai apdaužytas. Kaltininkas pabėgo, bet policija, draudimas ir kitos priemonės padėjo sugrąžinti "Ford Focus" pirminį vaizdą.

Nors vėliau gerą dešimtmetį eksploatuodamas automobilį ir mokėdamas nesibaigiančias sąskaitas už remontą skausmingai supratau, kuo skiriasi "Ford" ir, pavyzdžiui, "Lexus" detalių bei surinkimo kokybė, "Ford Focus" dizainu nenusivyliau. Na, man gražu – nors tu ką!

Dėl skonio nesiginčijama

Praėjus keletui metų nuo mano pirkinio, mano pažįstamas įsigijo "Chrysler PT Cruiser". Akinančiai baltą, su chromuotais grotelių apvadais, labai originalios išvaizdos – kaip tada atrodė. Lyg ir retro formų, bet modernus ir galingas automobilis. Mano bičiulis juo taip pat labai didžiavosi. Tiesą sakant, didžiuojasi iki šiol. Kaip kitaip paaiškinti jo pasipiktinimą, kai, prabėgus dešimtmečiui, jis išvydo savo numylėtinį bjauriausių automobilių sąraše.

"Fiat Multiplą", gamintą iki 2010-ųjų, Lietuvoje be problemų galima įsigyti ir dabar. Maždaug penkiolikos metų senumo automobilis jums kainuos vos 1,5 tūkst. eurų.

Žinoma, įvairūs geriausiųjų ar blogiausiųjų dešimtukai priklauso nuo jų sudarytojų nuomonės, kuri nebūtinai atspindi realybę. Ką jau ir kalbėti apie gražiausius ar bjauriausius automobilius. Vis dėlto, peržiūrėjus vienus tokių rinkimų, atrodo, kad jo rengėjai – svetainė moneyshake.com – į situaciją pažvelgė objektyviai. Sudarytame dešimtuke daugiau amerikietiškų modelių, kurie Europoje buvo kiek kitais pavadinimais, bet yra ir lietuviams pažįstamų, o kai kurių net vairuotų ir pašaipas kėlusių modelių.

Papamobilis elektrikams

Sudaryto bjauriausių automobilių dešimtuko apačioje puikuojasi "Chevrolet SSR" modelis. Šis 2003-iaisiais pagamintas dvivietis pikapas  iki šiol yra mįslė pirkėjams. Gamintas vos ketverius metus, jis stebino savo dizaino sprendimais. Tokiais kaip milžiniški sparnai priekyje ir gale, keistai išpučiantys išorinius kėbulo parametrus.

Apmaudu, bet išoriniai trūkumai nubraukė geras važiavimo savybes. Automobilis, varomas aštuonių cilindrų 300 arklio galių (AG) variklio, būtų visai neblogas, jei ne keistas įspūdis, kad prie klasikinio pikapo primontuotas garsiojo "Volkswagen Beetle" mažalitražio priekis.

Retro: "Nissan S-Cargo" lyginamas su popiežiaus automobiliu, bet jo kūrėjai aiškiai buvo nuodėmingi. / moneyshake.com nuotr.

Į bjauriųjų ančiukų dešimtuką pateko ir keletas "Nissan" modelių. Vienas jų – "Cube" yra tikras ilgaamžis, nes gamintas daugiau nei du dešimtmečius, kol galiausiai buvo uždarytas japonų įmonės muziejuje. Kaip ir sufleruoja pavadinimas, "Cube" atrodė lyg griežtai kampuotas statinys – ant keturių ratų uždėtas didelis kubas. Tiesa, senesnės versijos pasižymėjo geromis eksploatacinėmis savybėmis, tik tuo galima paaiškinti ilgą modelio gyvavimą. Neįnoringas, erdvus, tiesa, su keistenybėmis ir vidaus interjere. Ir dar banguotu stogu.

Jei "Cube" atrodė keistai, tai jo vyresnysis brolis "S-Cargo" – išties bjauriai, nors gal kažkas pasakytų sentimentaliai. Kalbama, kad "Nissan" norėjo išleisti mažą krovininį automobiliuką, o išėjo savotiškas papamobilis (specialus popiežiaus automobilis – aut. past.) elektrikams.

Ir voras, ir karkvabalis

Pietų Korėjos koncerno "Hyundai Tiburon" kupė būtų puikus sportinis automobilis, jei ne 1999–2001 m. gaminta jo versija RD2. Jos akcentas – masyvūs priekiniai žibintai, primenantys voro akis. Ši gadinanti vaizdą detalė buvo pašalinta iš tolesnių versijų, pripažįstant, kad tai buvo labai nevykęs dizaino sprendimas.

Lašas deguto sugadino ir "Plymouth Prowler" kūrėjų darbą. "DaimlerChrysler" koncerno 1997–2003 m. gamintas dviduris vadinamasis rodsteris būtų visai pakenčiamas, jei ne katastrofiški ragai priekyje. Su jais automobilis panašėja į karkvabalį.

Gamta: "Plymouth Prowler" priekiniai ragai suteikia panašumų į karkvabalį. / Wikimedia.org nuotr.

Kita "Chrysler" kontroversija – "PT Cruiser". Iš tiesų, tai gana populiarus 2000-ųjų gaminys, tik tiek, kad primena jau minėtą pirmtaką "Plymouth Prowler", tiesa, kur kas geriau "įmitusiu snukiu". Šis modelis buvo gana populiarus ir Lietuvoje, vertinamas už tuo metu originalą išvaizdą.

Modelis ar žaislinis modeliukas – nevalingai imame svarstyti pažiūrėję į "Suzuki X-90". Dviduris paspirtukas silpnu varikliuku skirtas tikrai ne greitkeliams ir tolimoms kelionėms. Tačiau mieste, jei niekur neskubate, visai įmanoma riedėti ir tokiu keturračiu.

Dizaino katastrofos

Jei daugelį aukščiau išvardytų automobilių gadina viena kita nevykusi išvaizdos detalė, tai šio automobilio yra viena didelė dizaino gėda. Malaizijoje registruota prabangių automobilių gamintoja "Bufori" jau dešimt metų gamina limuziną "Geneva". Šis "Monopolio" žaidimo modeliuką primenantis kupė buvo taikytas pasiturinčiam pirkėjui, nes kainuoja šešiaženklę sumą.

Tačiau suma turėtų būti perpus mažesnė, nes prabangiai atrodo tik automobilio priekis. Galbūt todėl, kad buvo nukopijuotas nuo pirkėjų pripažinimą pelniusio 1999 m. laidos "Jaguar S-Type". Galinė "Geneva" dalis stulbinamai nedera su priekine – atrodo tarsi nukopijuota iš pirmo po ranka pasitaikiusio retromodelio.

Vis dėlto net ir toks šedevras neprilygsta bjauriausiųjų rinkimų favoritams. Keista, bet parketiniai visureigiai ne visuomet buvo populiarūs. Pažvelgus į "Pontiac Aztek" tampa aišku, kodėl. Šis "General Motors" bendrovės monstras atrodo taip baisiai, tarsi kažkuris įsižeidęs dizaineris taip būtų suvedęs sąskaitas su jį nuskriaudusia garsia automobilių kompanija. Itin masyvūs plastikiniai apvadai aplink visą automobilį, gąsdinančiai atvira prieiga prie degalų bako, galinis langas, virstantis bagažine – tokių sprendimų nesugalvosi blaiviu protu. Kažkam aiškiai buvo aptemusi sąmonė.

Detalė: masyvūs "Pontiac Aztek" plastikiniai apvadai – toli gražu ne vienintelė dizainerių klaida. / moneyshake.com nuotr.

Parduodamas ir Lietuvoje

"Fiat Multipla" kūrėjai fantazuodami pasileido plaukus. Arba daug kartų perdarė ir pildė pirminį projektą. Italijos gamintojas, išleidžiantis ir labai vykusių modelių, tąkart šovė sau į koją. Du stoglangiai, aštuonios įvairaus dydžio ir aukščio lemputės priekyje, gaubta viršutinė kėbulo dalis ir beveik kampuota apatinė – automobilis atrodo taip, tarsi būtų sulipdytas iš kelių visiškai skirtingų modelių.

Šis šešiavietis vienatūris pradėtas gaminti dar praėjusiame amžiuje. Tik paskui, kai daugelyje oficialių ir neoficialių rinkimų Europoje pelnė dizaino nuodėmės titulą, "Multipla" buvo perdaryta. Gerokai pakeistas priekinės dalies dizainas šiek tiek sušvelnino jos tragišką įvaizdį.

Beje, šis modelis buvo gana populiarus ir Lietuvoje. Jo savininkai, pripažindami išvaizdos keistenybes, akcentuodavo automobilio privalumus: talpumą, gerą pravažumą, puikų matomumą sėdint prie vairo ir pigią eksploataciją. "Multipla", gamintą iki 2010-ųjų, Lietuvoje be problemų galima įsigyti ir dabar. Maždaug penkiolikos metų senumo automobilis jums kainuos vos 1,5 tūkst. eurų – ne tiek ir daug, jei mėgstate išsiskirti automobilių sraute.

Populiarumas: tokių kaip šis 2002-ųjų "Fiat Multipla" iki šiol galima sutikti ir Lietuvos keliuose. / Wikimedia.org nuotr.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Auto

Auto portretas
Kvailas straipsnis su nežinia is kokio konteksto ištraukta rašliava. Lyginami nesulyginami auto- pvz multipla su prowler. Autorius rašo visiškai vėjus..

Ko jūs norit

Ko jūs norit portretas
Gėjai gi kūribingi ir jie negalį sukurti "frankenšteinų" iš prigimties.

MOPSAS

MOPSAS portretas
Eina sau ,jie vistiek savotiskai faini !
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

Daugiau straipsnių