- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vasaros atostogas keliaujant automobiliu susiplanavę žmonės paprastai atidžiai išstudijuoja pasirinktą maršrutą ir norimus aplankyti objektus. Rekomenduojama neužmiršti ne tik asmens dokumentų bei draudimo poliso, bet ir pasidomėti kultūriniais niuansais, kurie, esant tam tikroms situacijoms, gali tapti lemtingo nesusikalbėjimo priežastimi.
Atsargiai su gestais
Keliaujant po šalis, kuriose sunkiau susikalbėti angliškai ar kita mokama kalba, svarbu nepamiršti universalių bendravimo su policija taisyklių.
"Nebūtinai turite pakliūti į rimtą bėdą – policija gali sustabdyti, norėdama tiesiog patikrinti dokumentus. O jei pakliuvote į eismo įvykį, kontakto su pareigūnais tikriausiai neišvengsite. Didžiausiu iššūkiu tokiu atveja tampa nesusikalbėjimas, jei jūs nemokate vietos kalbos, o policininkai nekalba jūsiške. Tokiu atveju svarbu nesutrikti ir prisiminti, kad ramybė, santūrumas ir ramus tonas bent jau nepakenks", – teigia vienos draudimo bendrovės Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.
Anglų kalba laikoma universalia ne tik verslo, bet ir kelionių kalba. Be to, dauguma žmonių žino bent jau kelis angliškus žodžius ar pagrindines frazes. Pasak jo, tokiu atveju su policijos atstovais reikia stengtis kalbėti lėtai, naudoti elementarius žodžius ir paprastas sakinių konstrukcijas. Esant reikalui, pasitelkti į pagalbą mobiliąsias vertimo programėles. Vis dėlto, net ir žinomi, mums universalūs atrodantys gestai gali sukelti bėdų ir net įžeisti.
"Elementarus nykščio pakėlimas į viršų, mūsų suprantamas kaip "viskas gerai", tačiau kai kuriose Artimųjų Rytų šalyse toks gestas bus prilygintas nepadoriam pasiuntimui pakėlus vidurinį pirštą. Europoje, Graikijoje, apskritimo formos OK ženklas, parodytas sujungus rodomąjį pirštą ir nykštį, turi seksualinį kontekstą ir yra laikomas labai įžeidžiu. Prancūzijoje jis gali reikšti nulį. Tad neverbalinė kalba gali būti dar rizikingesnė, nei bandymas komunikuoti žodžiais", – atkreipia dėmesį A.Žiukelis.
Neverbalinė kalba gali būti dar rizikingesnė, nei bandymas komunikuoti žodžiais.
Į greitkelius ir kalnus
Lietuvoje eismas vyksta dešine kelio puse, o pats kraštovaizdis – lygus. Didžiausias leistinas greitis –130 km/val., tačiau dalyje kelių dėl remonto ir šią vasarą atsiras greitį lėtinančių ruožų, potencialiai tampančių transporto spūsčių priežastimi. Užsienyje vairuotojai susiduria su kur kas įvairesniais vairavimo iššūkiais – rieda itin intensyviais greitkeliais, keliauja kalnais.
"Europos greitkeliuose daug kur vyrauja ir didesni greičiai, tikrai labai intensyvus srautas ir kartu galioja nerašyta taisyklė netapti stabdžiu, pasirinkus judėti žymiai lėčiau negu visi kiti. Čia būtina išlikti budriems, kadangi pražiopsoto posūkio kaina gali būti žinojimas, kad dešimtis kilometrų tenka važiuoti klaidinga kryptimi, tolstant nuo savo tikslo. Kitas iššūkis – riboto matomumo kalnų keliai. Dalis vairuotojų neįvertina, kad kalnų tipo kelias reikalauja gerokai daugiau laiko tam pačiam atstumui įveikti, tad kelionę būtina planuoti atidžiai. Kalnuose didesnės ir degalų sąnaudos, todėl būtina prieš kelionę pripildyti atsargas. Važiuojant patariama laikytis griežtai savo kelio pusėje ir bet kurią sekundę būti pasiruošus netikėtai situacijai", – sako A.Žiukelis.
Savų iššūkių sukuria ir vairavimas mums neįprasta kairiąja kelio puse Didžiojoje Britanijoje, Airijoje, Maltoje ir Kipre.
Kaip neapsigauti
A.Žiukelis pripažįsta, kad draudikų praktikoje pasitaiko situacijų, kai dėl nesusikalbėjimo įvykus eismo įvykiui nukentėjusiajam tiesiog yra parodoma, kur pasirašyti, ir taip jis staiga tampa kaltas.
"Eismo įvykio deklaracija yra panaši visose ES šalyse, taip pat galioja ir lietuviškos eismo deklaracijos. Tiesa, parašu kai kuriose šalyse gali būti patvirtinami skirtingi dalykai. Lietuvoje atsakomybę patvirtinti reikia pažymint parašu 14 grafą, o kitose šalyse pasirašymas gali reikšti tiesiog faktą, kad eismo dalyvis patvirtina išdėstytas aplinkybes. Todėl labai svarbu teisingai nupiešti schemas, tiksliai sužymėti aplinkybes", – sako ekspertas.
Jeigu vis dėlto iki galo lieka neaišku, ką reikš padėtas parašas, vairuotojai turėtų nevengti įrašyti deklaracijoje savo pastabas, kurios vėliau gali būti reikšmingos sprendžiant dėl atsakomybės ir žalos atlyginimo.
"Labai svarbu ir vaizdinė medžiaga – nebijokite drąsiai fiksuoti eismo įvykio detalių. Beje, nesikoncentruokite vien į patirtą žalą – eismo įvykio aplinkybėms nustatyti dažnai labai svarbus įvykio kontekstas, todėl atkreipkite dėmesį į aplinką: ženklinimą, kelio ženklus, automobilių padėtį kelyje, kitus svarbius niuansus. Tiesiog ten, kur sunku situaciją paaiškinti žodžiais, vaizdai kalba patys už save", – pastebi A.Žiukelis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams2
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...
-
Orams sušilus – daugiau eismo įvykių1
Balandžio mėnesio pradžia vairuotojus įpareigojo keisti žiemines padangas į vasarines. Kas nutiks, jei nepasikeitę padangų pateksite į eismo įvykį, ir apie kitas sezonines vairuotojų problemas „Labas vakaras, Lietuva“ rubrikoje „A...
-
Retenybių medžiotojams – ypatingi ir brangūs taikiniai
Šį pavasarį aukcionuose kolekcininkams bus pasiūlyti keli ypatingi automobiliai, tarp jų – reti „Bugatti Type 57C“ ir „Lotus-Climax Type 12“. ...
-
„Land Cruiser 250“ – naujas karalius6
„Galiu teigti, kad gimė naujas kelio ir bekelės karalius“, – išbandęs naująjį visureigį „Toyota Land Cruiser 250“ sakė lenktynininkas Benediktas Vanagas. ...
-
Padirbės, kad eismas būtų saugesnis5
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ per šiuos metus yra suplanavusi eismo saugumą didinančius sprendimus įgyvendinti visuose šalyje užfiksuotuose vadinamųjų juodųjų dėmių kelių ruožuose ir sankryžose. ...
-
Paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso nugalėtojai2
Tarptautinėje Niujorko automobilių parodoje paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso („World Car of the Year“, WCOTY) nugalėtojai. ...
-
Techninės apžiūros barjeras: įtakos turi ir vairuotojo elgesys45
Lietuvos automobilių techninių apžiūrų statistika negailestinga. Pernai beveik pusė transporto priemonių pirmuoju bandymu neįveikė šio barjero ir negavo teisės dalyvauti eisme. Kas lemia tokius niūrius skaičius ir kaip juos pakeisti? ...