Quantcast

Rusijoje tebedirba ir „Fazer“, nors skelbė pasitraukusi

Daugybė visame pasaulyje žinomų įmonių ir korporacijų Rusijos inicijuoto karo su Ukraina pradžioje deklaravo, kad traukiasi iš agresorės rinkos. Tačiau paaiškėjo, kad dalis jų tik pristabdė veiklą arba dirba kaip dirbusios. Pavyzdžiui, „Fazer“, kuri turi padalinį ir Lietuvoje, toliau veikia pakeitusi prekės ženklą.

Tebekepa duonos gaminius

Dienraštis jau rašė apie Kanados bendrovei „Alimentation Couche-Tard“ priklausančio tarptautinio degalinių tinklo „Circle K“ kovo 8-ąją paskelbtą pranešimą, kad sustabdo visų savo degalinių veiklą ir atleidžia visus savo darbuotojus Rusijoje, nors iš tiesų degalinės Rusijoje ir toliau aptarnavo klientus. „Circle K“ Lietuva vadovas Skirmantas Mačiukas teisinosi, kad sprendimas priimtas, niekas nesikeičia, tačiau pasitraukimo procedūra yra ilga.

Naujiena sulaukė didelio pasipiktinimo, nes „Circle K“ visiems leido kelias savaites galvoti, kad bendrovė jau pasitraukė iš Rusijos, nors dirba, kaip dirbusi.

Neseniai paaiškėjo, kad „Circle K“ – ne vienintelė galinga užsienio kompanija, turinti padalinį Lietuvoje, skubiai nepasitraukė iš Vladimiro Putino valdomos valstybės. Rusijos naujienų agentūra TASS kovo 27-ąją pranešė, kad Suomijoje registruota pasaulinio garso maisto produktų gamintoja „Fazer“ grupė, kovo 6-ąją deklaravusi, kad nutraukia visą veiklą Rytų valstybėje agresorėje, taip pat tebedirba ten, tik pakeitusi prekės ženklą. „Fazer“ Rusijoje valdo keturias kepyklas ir jose dirba maždaug 2,3 tūkst. žmonių. Įvairiais skaičiavimais, jos Maskvai ir Sankt Peterburgui tiekia maždaug 20 proc duonos gaminių.

„Mes nematome kito sprendimo, kaip tik pasitraukti iš Rusijos. Rusijos veiksmai Ukrainoje yra agresijos aktas“, – ir po šio TASS pranešimo komentavo Christophas Vitzthumas, „Fazer“ grupės prezidentas ir generalinis direktorius, o pati grupė tikino, kad rusų pateikta informacija neteisinga.

Deja, „Fazer“ grupės (beje, deklaruojančios, kad „Fazer“ veikla atitinka etikos principus, kurie yra pagrįsti grupės vertybėmis ir JT pasauliniu susitarimu), kuriai priklauso įmonė „Fazer Lietuva“, atstovaujanti „Gardėsio“ duonos prekės ženklui, Rusijos iki šiol nepaliko. Apie tai praėjusią savaitę patvirtino ne koks rusų propagandos kanalas, bet pačių suomių interneto portalas yle.fi.

Priežastys: „Fazer“ atstovai tikina, kad, Rusijos valdžios sprendimu, įmonėms neleidžiama nei mažinti, nei nutraukti gamybos, „Circle K“ turi kitų argumentų. / V. Skaraičio / BNS nuotr.

Teisinasi sudėtingomis procedūromis

Pasak jo, „Fazer“ paskelbė, kad „keičia savo kepyklos veiklos pavadinimą Rusijoje į „Hlebny Dom“, tačiau Rusijos žiniasklaida klaidingai interpretavo šį žingsnį kaip požymį, kad „Fazer“ liks šalyje. „Fazer“ įsigijo prekės ženklą „Hlebny Dom“, kai įžengė į Rusijos rinką“.

Lietuvai skirtame pranešime spaudai „Fazer“ taip pat tikino, kad „neplanuoja likti Rusijoje ir kad pavadinimo pakeitimas yra pasitraukimo proceso dalis – reikalavimas, kad būtų perleistos jos gamybos įrenginių nuosavybės teisės, o pakeitimas taip pat užtikrina, kad „Fazer“ prekės ženklas negali būti naudojamas po įmonės pasitraukimo“.

Iš Rusijos pasitraukiančioms Vakarų įmonėms už procedūrines klaidas arba per greitą veiklos nutraukimą gresia griežtos nuobaudos.

Aiškinama, kad Rusijos įmonės pavadinimo keitimas yra pasitraukimo proceso dalis, nes prieš perduodant nuosavybę turi būti pakeistas įmonės pavadinimas, tad „Fazer“ užtikrina, kad po nuosavybės perdavimo prekės ženklas negalėtų būti legaliai naudojamas Rusijoje.

„Pasitraukimo procesas yra sudėtingas, šiuo metu vienintelė galimybė išeiti iš rinkos yra parduoti įmonę arba perduoti veiklą vietiniam verslui. Kol „Fazer“ kepyklų neperims naujas operatorius, sustabdyti veiklos negalima. Rusijos valdžios sprendimu, tiekimo saugumui svarbiose pramonės šakose veikiančioms įmonėms neleidžiama mažinti gamybos. Neleidžiama imtis veiksmų, kurie sumažintų gamybą ar visiškai nutrauktų veiklą“, - aiškina „Fazer“ atstovai ir priduria, kad toks grupės sprendimas jokiu būdu nebuvo pagrįstas įmonės finansiniais interesais.

„Fazer“ pažymėjo, kad stengiasi kuo greičiau pasitraukti, tačiau kaip vietinė maisto gamintoja Rusijoje ji turi laikytis ten galiojančių teisės aktų.

Problemų turi ir kiti

Pasak Suomijos pramonės konfederacijos vadovo Petri Vuorio, „Fazer“ ne vienintelė šios šalies įmonė, kuriai sunku išsivaduoti iš Rusijos, kuri priima naujus teisės aktus, taiko reglamentus ir kitas priemones, kad trauktis būtų vis sudėtingiau.

P.Vuorio teigimu, situacija keičiasi kas savaitę ir nuolat nustatomos naujos taisyklės: „Iš pradžių įmonėms buvo tiesiai šviesiai pasakyta, kad jos negali pasitraukti, bet vėliau paaiškėjo, kad kai kurios įmonės gali parduoti savo veiklą Rusijoje.“

Valstybė agresorė taip pat įvedė nuosavybės perleidimo apribojimus, kad nenukentėtų įmonės darbuotojų gerovė. Kai kurioms iš Rusijos pasitraukiančioms Vakarų įmonėms už procedūrines klaidas arba per greitą veiklos nutraukimą gresia griežtos nuobaudos. Dėl to įmonės atsiduria labai sudėtingoje padėtyje. Panašiai pastaruoju metu kalba ir „Vičiūnų“ grupės vadovai.

P.Vuorio teigimu, tarptautinės įmonės Rusijoje turi tris būdus pasitraukti. Pirmasis – verslo su nekilnojamuoju turtu ir įranga pardavimas Rusijos ar net Kinijos pirkėjui. Kitas būdas yra turto likvidavimas, pradedant bankroto procesą, kuris gali užtrukti iki metų. Trečiasis – veiklos teisių perdavimas Rusijos partneriui, motyvuojant laikinu išvykimu iš šalies, suteikiantis galimybę kada nors ateityje susigrąžinti jas pirminiam savininkui.

Nebeduos limonado

Greitojo maisto milžinė „McDonald's“ praėjusią savaitę pranešė, kad laikinai uždaro savo 850 restoranų Rusijoje, prisijungdama prie virtinės užsienio bendrovių, besitraukiančių iš šios šalies po Maskvos invazijos į Ukrainą. „McDonald's“ nusprendė laikinai uždaryti visus savo restoranus Rusijoje ir sustabdyti visą veiklą šioje rinkoje“, – sakoma bendrovės pareiškime. Bendrovė teigė, kad ir toliau mokės atlyginimus savo 62 tūkst. darbuotojų Rusijoje, „kurie įdėjo savo širdį ir sielą į mūsų „McDonald's“ prekės ženklą“. Tinklas planuoja vėl atidaryti savo restoranus pasibaigus karui.

„PepsiCo“ paskelbė savotišką sprendimą trauktis iš Rusijos. „The Guardian“ pranešė, kad ši kompanija stabdo visus pardavimus, investicijas, reklamą Rusijoje. Ji taip pat stabdo veiklą ir Ukrainoje dėl to, kad karo sąlygomis ten negalima užtikrinti saugumo.

„PepsiCo“ pranešime skelbiama: „Kaip daugelis iš jūsų žino, Rusijoje dirbame jau daugiau nei 60 metų ir esame įsitvirtinę daugelyje rusų namų. Į šią rinką „Pepsi-Cola“ įžengė pačiame Šaltojo karo įkarštyje ir padėjo rasti bendrą kalbą tarp Jungtinių Amerikos Valstijų ir Sovietų Sąjungos. Tačiau, atsižvelgdami į siaubingus įvykius Ukrainoje, pranešame apie „Pepsi-Cola“ ir mūsų pasaulinių gėrimų prekės ženklų, įskaitant „7Up“ ir „Mirinda“, prekybos Rusijoje sustabdymą. Sustabdysime kapitalo investicijas ir visą reklaminę veiklą Rusijoje.

Kaip maisto ir gėrimų bendrovė, dabar labiau nei bet kada privalome išlikti ištikimi žmogiškajam savo verslo aspektui. Tai reiškia, kad privalome Rusijoje ir toliau siūlyti kitus savo produktus, įskaitant kasdienio vartojimo produktus, tokius kaip pienas ir kiti pieno produktai, mišiniai kūdikiams ir kūdikių maistas. Tęsdami veiklą taip pat toliau remsime savo 20 tūkst. bendradarbių Rusijoje ir 40 tūkst. Rusijos žemės ūkio darbuotojų, priklausančių mūsų tiekimo grandinei, pragyvenimo šaltinius, nes jų laukia dideli iššūkiai ir nežinomybė.“

Sprendimus sutabdyti tiekimą Rusijai yra paskelbę nemažai prabangos prekių ženklų gamintojų: automobilių „Ferrari“ ir „Lamborghini“, šveicariškų „Rolex“ laikrodžių, mados „Chanel“, „Gucci“, „Louis Vuitton“ prekių.


Šiame straipsnyje: Fazer Rusijojekaras Ukrainojesankcijos Rusijai

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių