- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vilkikų vairuotojų krizė Europoje neslūgsta – masiškai trūkstamą kvalifikuotą darbo jėgą bandoma pritraukti iš užsienio. Lenkijos parlamentas priėmė įstatymą, siekiant palengvinti užsieniečių įdarbinimą, o vokiečiai pripažino, kad logistikos sektorius be darbo migrantų nebeišsiverčia, teigia sektoriaus ekspertai.
Pasak Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso vadovo (TTLA) Povilo Drižo, šiuo metu Europoje trūksta apie 400 tūkst. vilkikų vairuotojų. Vairuotojų stygių patiria ne tik Lietuvos, bet ir Lenkijos, Vokietijos, Prancūzijos ir kitų valstybių vežėjai.
„Šalių vyriausybės profesionalių vairuotojų krizę sprendžia įvairiai: subsidijuoja jaunuolių profesinį parengimą, stengiasi daugiau įdarbinti moterų, investuoja į saugias vilkikų stovėjimo aikšteles“, – sako P. Drižas. Tačiau vien šios priemonės problemos nesprendžia. Juolab kad ir Vakarų Europos vežėjai pripažįsta: susilyginus darbo jėgos kaštams, laikai, kai buvo galima prisivilioti vairuotojus iš ES pakraščio valstybių, jau praeityje“.
Europoje vis garsiau girdimi raginimai plačiau atverti darbo rinką kvalifikuotai darbo jėgai iš trečiųjų šalių. Šiam žingsniui pirmoji ryžosi Lenkija, kurioje sunkvežimių vairuotojų trūksta daugiausia – jų poreikis siekia apie 124 tūkst. Lenkija pernai priėmė įstatymą, palengvinantį užsieniečių įdarbinimą.
Nauja tvarka įsigalios jau šių metų sausio 29 d., kuri palengvins užsieniečių įdarbinimo procedūras ypač strategiškai svarbiuose Lenkijos ekonomikai sektoriuose. Tiesa, jie dar nepaskelbti, bet transporto įmonės tikisi atsidurti šiame sąraše, todėl aktyviai ruošiasi pasinaudoti atsiversiančiomis galimybėmis.
Tuo tarpu ekspertų grupė iš Kelno ekonominių tyrimų instituto paskelbė, kad darbuotojai migrantai šiuo metu gelbsti didžiausią Europos ekonomiką Vokietiją nuo logistikos sunkumų, kurie pernai prislėgė Jungtinę Karalystę. Instituto duomenimis, įdarbintų užsieniečių, dirbančių krovininių vilkikų vairuotojais, dalis Vokietijoje pasiekė 24 proc.
Nepaisant to, šiuo metu šalyje trūksta apie 80 tūkst. profesionalių vairuotojų. Vokietijoje šis trūkumas auga sparčiu tempu, kadangi kasmet į pensiją išeina apie 30 tūkst. vilkikų vairuotojų, kai prie vairo juos pakeičia perpus mažiau naujų vairuotojų. Vokietijos federalinė krovinių vežimo, logistikos ir atliekų šalinimo asociacija savo Vyriausybę paragino mažinti biurokratines kliūtis, susijusias su reikiamos kategorijos vairuotojo pažymėjimų išdavimu, įrengti daugiau saugesnių vilkikų stovėjimo vietų, kad vairuotojams būtų lengviau pailsėti ne kabinoje.
Prancūzija, susidurianti su maždaug 40 tūkst. sunkvežimių vairuotojų trūkumu, yra paskelbusi 600 mln. eurų paramos paketą, kuriuo siekiama apmokyti bedarbius, kad šie užimtų laisvas logistikos darbo vietas, įskaitant sunkvežimių vairuotojus.
P. Drižo vertinimu, sprendžiant darbo rinkos iššūkius Lietuvai vertėtų pasinaudoti ES šalių praktika ir ieškoti kompleksinių priemonių. Anot jo, verslas pasigenda ilgalaikės valstybinės migracijos politikos darbo rinkos atžvilgiu, kuri remtųsi demografinės situacijos vertinimu. „Pastarieji keleri metai aiškiai liudija, kad užtikrinus reikiamus imigracijos srautus, tai galėtų kompensuoti darbingo amžiaus gyventojų skaičiaus sumažėjimą“, - sako TTLA vadovas. Todėl būtina sudaryti supaprastintas sąlygas užsieniečiams atvykti į šalį ir įsidarbinti tose srityse, kuriose specialistų trūkumas itin didelis“.
Tolimųjų reisų vairuotojai Lietuvoje yra įtraukti į trūkstamų profesijų sąrašą. Tai reiškia, kad siūlomų laisvų darbo vietų vilkikų vairuotojams yra kur kas daugiau, nei gebančių ar norinčių dirbti šį darbą.
„Esant dideliam darbuotojų trūkumui vidaus rinkoje yra vienintelė išeitis – samdyti specialistus užsienyje. Tačiau tai padaryti nėra paprasta: kliudo užsieniečių įdarbinimo biurokratiniai barjerai, migracinių procedūrų labirintas, neišspręsti neaiškumai dėl naujų vairuotojų rengimo tvarkos“, – sako P. Drižas. Pasak jo, TTLA atsakingoms institucijoms yra pateikęs pasiūlymus dėl vilkikų vairuotojų įliejimo į darbo rinką, įskaitant ir užsieniečių įdarbinimo tvarkos supaprastinimą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Lietuva ir Azerbaidžanas susitarė dėl tarptautinio vežimo keliais
Siekiant plėtoti ekonominius ryšius ir gerinti susisiekimą, Lietuva ir Azerbaidžanas pasirašė susitarimą dėl tarptautinio vežimo keliais. ...
-
Viceministras apie Ukrainos grūdų krizę: būtina atblokuoti Odesos uostą
Užsienio reikalų viceministras Mantas Adomėnas, trečiadienį JAV kvietimu dalyvaudamas aukšto lygio renginyje dėl pasaulinio maisto saugumo, akcentavo poreikį užtikrinti Ukrainos Juodosios jūros uostų, pirmiausia Odesos, atblokavimą, siekiant ...
-
A. Armonaitė: Ukrainos atstatymas turėtų būti koordinuotas ne tik iš Lietuvos, bet ir ES mastu
Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė mano, kad Europos Sąjungos (ES) šalys turėtų koordinuotai veikti atstatant Ukrainą ir padedant reformuoti šalį taip, kad ji atitiktų ES valstybės–narės standartus. ...
-
A. Armonaitė: Vyriausybė galėtų kompensuoti Ukrainą atstatančio verslo draudimą
Vyriausybė galėtų kompensuoti Lietuvos verslo, planuojančio padėti atstatyti Ukrainą, technikos ir žmonių draudimo išlaidas, teigia ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė. ...
-
Seimas balsuos, ar dar dvejus metus nevertinti paramos gavėjų turto
Seimas ketvirtadienį apsispręs, ar dar dvejus metus mokėti kompensacijas už šildymą bei kitas socialines išmokas nevertinant žmonių turto – tokiu būdu parama būtų skiriama iki 2024 metų balandžio pabaigos. ...
-
Seimas spręs, ar nuo liepos keisti bedarbio statuso sąlygas7
Seimas ketvirtadienį balsuos, ar pakeisti sąlygas, kada gali būti suteiktas bedarbio statusas – bus apsispręsta dėl Užimtumo bei Sveikatos draudimo įstatymų pakeitimų. ...
-
KT skelbs nutarimą dėl baudų už neteisėtą „Sodros“ įmokų sumažinimą1
Konstitucinis Teismas ketvirtadienį skelbs nutarimą dėl baudų už neteisėtą socialinio draudimo įmokų sumažinimą proporcingumo. ...
-
Bandomasis „LTG Cargo“ traukinys į Lietuvą turėtų sugrįžti šiąnakt
Beveik prieš tris savaites į Ukrainą išvykęs bandomasis „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) traukinys su kroviniais naktį iš trečiadienio į ketvirtadienį turėtų sugrįžti į Lietuvą. ...
-
Verslo atstovai: Lietuva galėtų padėti kurti hipotekos sistemą Ukrainoje
Lietuvos verslo konfederacijos (LVK) prezidentas Andrius Romanovskis mano, kad Lietuvos verslai Ukrainai galėtų padėti ne tik atstatant miestus, bet ir dalindamiesi savo kompetencijomis. ...
-
V. Sinkevičius: EK Ukrainai šiemet siūlo skolinti 9 mlrd. eurų
Europos Komisija (EK) Ukrainai šiais metais siūlo skolinti 9 milijardus eurų – pinigai būtų skirti palaikyti karo nualintai šalies ekonomikai, sako Lietuvos deleguotas eurokomisaras Virginijus Sinkevičius. ...