- ELTOS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Europinės geležinkelio vėžės „Rail Baltica“ geležinkelio tilto per Nerį konkursą laimėjusi Ispanijos bendrovė „Puentes y Calzadas Infraestructuras“ kreipėsi į Europos Komisiją (EK). Kompanija EK informavo apie, jos vertinimu, Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos priimtą nepagrįstą išvadą, kad įmonė kelia grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui.
Komisijos išvada nėra galutinė, ją patvirtinti arba atmesti dar gali Vyriausybė.
Komisijos išvados dėl 62,5 mln. eurų vertės konkurso laimėtojos „Puentes y Calzadas Infraestructuras“ paprašė „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG).
„Komisijai pateiktos visos LTG žinomos rizikos, tarp kurių ir ispanų įmonės sąsajos su Kinija“, – gruodį pranešime spaudai teigė Rolandas Šlepetys, LTG Verslo saugumo vadovas.
Nemato objektyvių kriterijų
Už sutarčių sudarymą atsakingo „Puentes y Calzadas Infraestructuras“ direktoriaus Luis Garcia Vegazo Eltai atsiųstame komentare teigiama, kad Vyriausybei patvirtinus komisijos išvadą, kompanija patirs reputacinę ir finansinę žalą.
„Išvadą komisija priėmė nesikreipusi į bendrovę ir nepasitikslinusi informacijos. Iki šiol nesame gavę argumentų, kuo remiantis toks sprendimas priimtas. Tik pasirodžius informacijai žiniasklaidoje patys kreipėmės raštu į Vyriausybę, pateikėme įmonės valdymo struktūrą ir kitus duomenis bei paprašėme atitiktį nacionalinio saugumo interesams įvertinti iš naujo“, – teigia L. G. Vegazo.
Pasak jo, antradienį „Puentes y Calzadas Infraestructuras“ apie susiklosčiusią situaciją informavo ir Europos Komisijos Šiaurės-Baltijos jūrų TEN-T koridoriaus koordinatorę Catherine Trautmann. Jos paprašyta įvertinti aplinkybes bei pateikti rekomendacijas Lietuvos Vyriausybei.
Kaip teigia L. G. Vegazo, jei Vyriausybė patvirtins išvadą ir konkursą laimėjusiai Ispanijos bendrovei neleis vykdyti projekto, jo įgyvendinimas Lietuvai kainuos brangiau.
Jei Vyriausybė nuspręs, kad negalime įgyvendinti projekto, jos komisijai teks vertinti antros vietos laimėtoją, o čia gali užkliūti įgyvendinti projektai Rusijoje ir Baltarusijoje.
„Atitikimas nacionalinio saugumo interesams yra paremtas labiau politiniais nei objektyviais kriterijais. Jei Vyriausybė nuspręs, kad negalime įgyvendinti projekto, jos komisijai teks vertinti antros vietos laimėtoją, o čia gali užkliūti įgyvendinti projektai Rusijoje ir Baltarusijoje. Tuomet teks vertinti trečios vietos laimėtoją ir taip toliau. Visa tai reiškia laiko sąnaudas, o ir projekto kaina keičiantis dalyvių prioriteto eilei nemažės, o tik augs“, – pažymi L. G. Vegazo.
Antrą vietą LTG skelbtame europinės geležinkelio vėžės „Rail Baltica“ geležinkelio tilto per Nerį konkurse užėmė Italijos statybų bendrovė „Rizzani de Eccher“. Ji projektą įgyvendinti siūlo už 63,9 mln. eurų. Bendrovės svetainėje skelbiama, kad jos antrinė įmonė „Codest“ jau 30 metų sėkmingai veikia Rusijoje. Ši bendrovė taip pat stato beveik 600 mln. eurų vertės „Gazprom Transgaz Belarus“ būstinę Minske.
Prašė įvertinti iš naujo
Gruodžio pabaigoje Vyriausybei ir kitoms institucijoms adresuotame rašte, kurio kopiją turi ELTA, „Puentes y Calzadas Infraestructuras“ teigia, kad ji ir 52 kiti juridiniai asmenys, veikiantys 13-oje skirtingų jurisdikcijų (Ispanija, JAV, Lenkija, Rumunija, Serbija bei Pietų Amerikos ir Afrikos šalys), priklauso holdingo bendrovei „Grupo Puentes“.
2020 m. gegužę 66,54 proc. „Grupo Puentes“ holdingo akcijų įsigijo Ispanijoje veikianti „CRBC Spain Investment Company“, kurią valdo Kinijos bendrovė „China Road & Bridge Corporation“ („CRBC“). Likusi akcijų dalis (32,77 proc.), priklauso Ispanijos kompanijai „Europe Bridges & Roads Company“.
„Pažymime, kad „Grupo Puentes“ korporatyvinėje struktūroje Kinijos „CRBC“ veikia tik kaip finansinis investuotojas. „CRBC“ neturi galimybės vienašališkai priimti jokių su holdingo bendrovės valdymu susijusių esminių sprendimų“, – teigiama rašte.
Ispanijos bendrovė nurodo, kad „CRBC“ nėra teikiama jokia informacija apie „Grupo Puentes“ įmonių vykdomus projektus, techninę, komercinę ar administracinę informaciją, o Kinijos bendrovės atstovai ar deleguoti asmenys nedalyvauja jokiuose „Puentes y Calzadas Infraestructuras“ valdymo organuose.
Kompanija taip pat pažymėjo, kad visus sprendimus dėl geležinkelio tilto per Nerį priims ir įgyvendins Ispanijos piliečių komanda. Jos teigimu, 2020-2021 metais vien tik Ispanijos Karalystėje „Puentes y Calzadas Infraestructuras“ sudarė septynias naujas rangos sutartis su vietos valdžios institucijomis dėl nacionaliniam saugumui svarbių objektų statybos ar rekonstrukcijos. Bendra šių projektų vertė – daugiau nei 280 mln. eurų.
Ispanijos kompanijos vertinimu, net ir įžvelgdama rizikas nacionaliniam saugumui, Lietuvos Vyriausybės komisija galėjo taikyti švelnesnę priemonę ir nustatyti tam tikras su projekto įgyvendinimu susijusias rekomendacijas dėl papildomų įsipareigojimų ar reikalavimų taikymo.
„Lietuvos geležinkeliai“ skelbė, kad naujas geležinkelio tiltas per Nerį iškils šalia Jonavos ir bus ilgiausias geležinkelio tiltas Baltijos šalyse. Iš viso naujojo tilto ilgis sieks 1510 metrų. Ilgiausias naujo tilto tarpas tarp atramų, toje vietoje kur jis kirs upę, sieks 150 metrų.
Sutartį dėl projekto įgyvendinimo „Lietuvos geležinkeliai“ su konkurso laimėtoju planuoja pasirašyti sulaukusi galutinio Vyriausybės sprendimo.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Liberalai „laisviečius“ kaltina įžūlumu, tarsis dėl savo siūlymo gynybos finansavimui1
Vienas valdančiųjų liberalų lyderių Eugenijus Gentvilas trečiadienį įžūliu pavadino koalicijos partnerių „laisviečių“ siūlymą dėl būdų padidinti gynybos finansavimą, bandys formuluoti savo iniciatyvą. ...
-
Pieno supirkimo kaina Lietuvoje per metus augo dešimtadaliu1
Vidutinė natūralaus pieno supirkimo kaina kovą siekė 42,31 cento už kilogramą ir buvo 10,8 proc. didesnė nei pernai tuo pat metu. Lyginant su vasariu, supirkimo kaina kilo 0,3 proc. ...
-
Lietuvos bankas: Lietuvos auksas pernai pabrango 9 proc.1
Lietuvos aukso atsargų rinkos vertė, nepaisant susilpnėjusio JAV dolerio euro atžvilgiu, pernai išaugo 9 proc. iki 355 mln. eurų, sako Lietuvos banko (LB) atstovas. ...
-
„Laisviečiai“ gynybą finansuoti siūlo iš savivaldybių GPM, akcizų, didesnio pelno mokesčio5
Laisvės partija trečiadienį paskelbė, kad surinkti reikiamas papildomas lėšas krašto apsaugai siūlo perskirstant savivaldybėms šiuo metu tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį, didinant akcizus ir vienu procentiniu pun...
-
„Investuok Lietuvoje“: Lietuvos konkurencingumas patiria iššūkių, yra mažesnis nei regione
Lietuvos ekonomikos konkurencingumas patiria iššūkių bei mažėja regione, teigia užsienio investicijų skatinimo agentūra „Investuok Lietuvoje“. ...
-
I. Žilienė: elektros tinklų sujungimas kainuos apie 270 mln. eurų, įtaka tarifui bus maža2
Šiaurės vakarų ir rytų elektros perdavimo tinklų sujungimo projekto, kurį siekiama pripažinti ypatingos valstybinės svarbos, įgyvendinimas kainuos apie 270 mln. eurų, sako energetikos viceministrė Inga Žilienė. ...
-
Politikams svarstant apie gynybos pramonės plėtrą, institucijos sutarė gilinti ryšius1
Politikams svarstant būdus stiprinti vietinę pramonę, kelios valstybės institucijos trečiadienį sutarė gilinti ryšius, kad padėtų įmonėms kurti inovacijas gynybos srityje. ...
-
2022 metais vadovai uždirbo 58 proc. daugiau nei šalies vidurkis4
2022 metais vidutiniškai daugiausia uždirbo įvairaus lygio vadovai – 2,9 tūkst. eurų neatskaičius mokesčių, arba 58 proc. daugiau nei 1,83 tūkst. eurų siekęs šalies vidurkis, skelbia Valstybės duomenų agentūra. ...
-
LEA laikinai stabdo paraiškas saulės elektrinėms ir kaupikliams
Lietuvos energetikos agentūra (LEA) trečiadienį laikinai sustabdė verslo, ūkininkų ir atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų paraiškų priėmimą saulės elektrinėms ir kaupikliams įsirengti, trečiadienį pranešė agent...
-
Viceministrė: taršaus automobilio teisę važiuoti siūloma pratęsti iki septynių darbo dienų5
Aplinkosaugininkams bei kitų institucijų pareigūnams nustačius, jog automobilis viršijo išmetamųjų dujų normą, jo techninę apžiūrą siūloma naikinti ne po dviejų parų kaip numatyta dabar, bet po septynių darbo dienų, sako aplinkos...