- Remigijus Bielinskas, Roma Pakėnienė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Europos Komisija (EK) žada skirti papildomą finansavimą bendram milijardinės vertės Baltijos šalių projektui – europinės geležinkelio vėžės „Rail Baltica“ statybai. Praėjusią vasarą jai papildomai skyrusi per 350 mln. eurų, Komisija tą planuoja daryti ir ateityje, teigia Seimo Europos reikalų komiteto pirmininkė.
Pasak Radvilės Morkūnaitės-Mikulėnienės, uždarame komiteto posėdyje penktadienį dalyvavusi EK „Rail Baltica“ projekto koordinatorė Catherine Trautmann (Katrin Trautman) pažadėjo, kad dėl karo Ukrainoje drastiškai išaugus žaliavų ir energijos kainoms Komisija skirs papildomų lėšų sėkmingam projekto užbaigimui.
Seimo narė taip pat pranešė, kad siekiant paspartinti projekto įgyvendinimą planuojama leisti projektavo konkursus skelbti ne per bendrą įmonę „RB Rail“, bet kiekvienai šaliai atskirai.
„Aišku, mes dar turėsime Europos Komisijai įrodyti padidėjusių sąnaudų pagrįstumą, tačiau mane asmeniškai įkvepia pats Komisijos požiūris į šio projekto svarbą ir kuo spartesnį jo užbaigimą“, – po komiteto posėdžio BNS sakė jo pirmininkė.
Susisiekimo viceministrė Loreta Maskaliovienė pavasarį yra sakiusi, jog dėl augančios infliacijos ir brangstančios „Rail Baltica“ statybos Lietuva projektui iš EK papildomai prašo beveik 700 mln. eurų, tačiau neatmetama, kad ateityje lėšų reikės dar daugiau. Anot jos, su Komisijos spendimo laukiama antroje šių metų pusėje.
Pasak Seimo komiteto posėdyje dalyvavusio „Lietuvos geležinkelių“ infrastruktūros valdymo įmonės „LTG Infra“ strategijos ir verslo plėtros vadovo Arenijaus Jackaus, atsakingo už „Rail Baltica“ projektą, savaitę trukęs EK atstovės vizitas Suomijoje ir Baltijos šalyse patvirtina, kad tarp 135 Europos Sąjungos šiuo metu finansuojamų transporto infrastruktūros projektų „Rail Baltica“ yra vienas svarbiausių.
„Šis vizitas – aiškus signalas, kad europinės vėžės „Rail Baltica“ įgyvendinimo darbai yra itin reikšmingi ne tik Baltijos regiono, bet ir visos Europos Sąjungos mastu, ypač atsižvelgiant į išaugusią šio projekto geopolitinę svarbą“, – penktadienį po komiteto posėdžio BNS sakė A. Jackus.
„Rail Baltica“ pateko tarp prioritetinių transeuropinio transporto tinklo projektų, vykdomų ES valstybėse. Tai liudija ir šių metų vasarą Europos Komisijos sprendimu numatytas papildomas 357 mln. eurų finansavimas ir šis koordinatorės vizitas bei skiriamas dėmesys“, – pridūrė jis.
Anot R. Morkūnaitės-Mikulėnienės, posėdyje buvo atkreiptas dėmesys į didžiausią pažangą įgyvendinant projektą tarp trijų Baltijos šalių demonstruojančios Lietuvos patirtį.
„Konkrečiai koordinatorė užsiminė, kad siekiant paspartinti projekto įgyvendinimą, planuojama leisti projektavimo pirkimus vykdyti nebe centralizuotai per Rygoje įsikūrusią įmonę „RB Rail“, bet leisti tą daryti savarankiškai kiekvienai šaliai“, – sakė komiteto vadovė.
EK visoms Baltijos šalims liepą skyrė apie 360 mln. eurų projekto įgyvendinimui. Lietuva kartu su Latvija, Estija ir bendra Baltijos šalių įmone „RB Rail“ prašė skirti lėšų beveik 1,5 mlrd. eurų vertės, tačiau EK patvirtino finansavimą maždaug 420 mln. eurų vertės darbams, o vien Lietuva iš prašytos paramos 687 mln. eurų vertės projektams gavo lėšų 127 mln. eurų darbams.
ES skiria 85 proc. darbų vertės finansavimą, likusią dalį skiria valstybės.
Pasak A. Jackaus, darbams, kuriems nebuvo skirtas finansavimas liepą, lėšų bus prašoma vėliau – naujas kvietimas teikti paraiškas bus paskelbtas rugsėjį.
Lietuvoje jau pradėtos ruožo nuo Kauno iki Lietuvos-Latvijos sienos statybos, joms jau skirta 257 mln. eurų ES paramos.
Europinio standarto geležinkelis nuo sienos su Lenkija iki Kauno veikia nuo 2015 metų, tačiau jis irgi bus rekonstruojamas, kad traukiniai galėtų važiuoti greičiau.
Pavasarį skelbta, kad nuo 2014 metų bendra ES parama „Rail Balticai“ siekia daugiau nei 950 mln. eurų, o kartu su nacionalinėmis lėšomis – apie 1,14 mlrd. eurų. 2020 metų liepą ES lyderiai pasiekė politinį susitarimą dėl dar 1,4 mlrd. eurų skyrimo „Rail Balticai“ naujoje finansinėje perspektyvoje.
Anksčiau planuota, kad bendra projekto vertė sieks apie 5,8 mlrd. eurų, vėliau teigta, kad jis pabrango iki 7 mlrd. eurų, tačiau oficiali perskaičiuota projekto kaina iki šiol nebuvo skelbiama.
„Rail Baltica“ nuo 2026 metų turėtų sujungti Taliną, Pernu, Rygą, Panevėžį, Kauną, Vilnių ir Varšuvą, Lietuvoje šis ruožas tęsis 392 kilometrus. Juo keleiviniai traukiniai galės važiuoti iki 250 kilometrų per valandą greičiu, o krovininiai traukiniai – iki 120 kilometrų per valandą greičiu.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Už šūkį „šlovė Ukrainai“ – išpuoliai prieš lietuvius užsienio kurortuose
Lietuvių turistų atostogas svetur vis dažniau apkartina netikėti susidūrimai su ten pat ilsėtis atvykstančiais rusais. Užtenka pasakyti „šlovė Ukrainai“ ir dūžta lėkštės, į poilsiautojus skraido stiklinės. Tokį i&scaro...
-
Elektromobilių vairuotojus Kaune pasitinka pokyčiai: atsiskaitymas už įkrovimą – mobiliąja programėle
Kauno mieste 23 elektromobilių įkrovos stoteles įrengusi savivaldybės administracija, reaguodama į elektros kainų svyravimus ir piktnaudžiavimo atvejus, imasi neišvengiamo sprendimo. Nuo balandžio 22 d. (pirmadienio) pradeda veikti apmokėjimo s...
-
Lietuvos specialistai nuskenavo Bučos ir Borodyankos teritorijas Ukrainoje: buvo apgadinti dronai
Statybos sektoriaus vystymo agentūra (SSVA) baigė karo suniokotų Bučos ir Borodyankos teritorijų Ukrainoje fotografavimą dronais, kad vėliau galėtų būti sukurtas 3D miestų planavimo įrankis. ...
-
A. Mazuronis prognozuoja, kad šios kadencijos Seimas nepadidins mokesčių dėl gynybos2
Opozicinės Darbo partijos lyderis Andrius Mazuronis sako, kad šiemet kadenciją baigiantis Seimas nepadidins mokesčių dėl gynybos, o pastaraisiais mėnesiais vykusios diskusijos buvo skirtos imituoti sprendimų paiešką. ...
-
M. Lingė: maitinimo sektoriuje bankrotų mažėja, įdarbinama vis daugiau žmonių1
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas konservatorius Mindaugas Lingė sako, kad įdarbinimai maitinimo sektoriuje auga, bankrotų mažėja, daugėja pradedančių veiklą įmonių, tuo metu Ugdymo ir gydymo įstaigų maisto gamintojų asociacijos va...
-
Maitinimo sektoriaus atstovų protestas prie Vyriausybės: prašo grąžinti lengvatinį PVM tarifą3
Apie 100 protestuotojų – maitinimo sektoriaus atstovų – prie Vyriausybės rūmų Vilniuje penktadienį surengtame mitinge reikalauja grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą2
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...
-
Kai kuriems elektros vartotojams – nemaloni žinia4
Nemaloni žinia elektros vartotojams, pamirštantiems ar tyčia nedeklaruojantiems suvartotos elektros energijos. Jei vartotojai naudojasi ne išmaniuoju skaitikliu ir daugiau nei metus nedeklaruoja suvartotos elektros kiekio, nuo kitų metų jiems...
-
Penktadienį protestą rengiantis maitinimo verslas prašo grąžinti 9 proc. PVM lengvatą6
Maitinimo sektoriaus atstovai penktadienį prie Vyriausybės rengia protesto akciją reikalaudami grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas svarstys griežtinti tvarką į Lietuvą atvykstantiems dirbti užsieniečiams3
Seimas imsis svarstyti griežtinamus reikalavimus dirbti į Lietuvą atvykstantiems užsieniečiams ir juos kviečiančioms įmonėms. ...