- Sniegė Balčiūnaitė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kandidatas į aplinkos ministrus 36 metų Simonas Gentvilas sako, kad taršos mokesčiai turi tapti ne biudžeto pildymo instrumentu, o kurti ekologišką alternatyvą. Jis žada keisti automobilių taršos mokestį bei didinti mokesčius dideliems aplinkos teršėjams.
Pretendentas į ministro postą, be kita ko, norėtų, kad nuo 2025 metų visuose šalies miestuose viešasis transportas būtų varomas tik elektra, būtų rūšiuojamos maisto atliekos.
„Nėra nė vieno mokesčio, kurį matyčiau, kad reikia sumažinti aplinkosaugoje. Ir turbūt nepasiūlysiu per kadenciją nė vieno tokio mokesčio. Aplinkos taršos mokesčius kai kuriais atvejais reikia indeksuoti. Pramonė turi žinoti, kad ji bus priversta keistis į žalesnę, o surinktos pajamos iš taršos mokesčių bus skiriamos toms besikeičiančioms“, – BNS teigė S. Gentvilas.
Nėra nė vieno mokesčio, kurį matyčiau, kad reikia sumažinti aplinkosaugoje.
Pasak jo, kai kurie mokesčiai neskatina pramonės tvarkyti atliekų, naudoti ekologiškų pakuočių ar švarių energetinių išteklių: „Nes kartais pigiau išmesti į atmosferą teršalus negu statyti apsaugas. Kartais gamintojams pigiau pasirinkti pakuotę, kuri neperdirbama, o gali būti tik sudeginama, o ne rinktis mokestine prasme skatinamą ekologiškesnę pakuotę“.
S. Gentvilas pabrėžė, kad žemės ūkyje naudojama per daug trąšų.
„Amonis stipriai apmokestinamas Vakaruose, tada ūkininkai ima galvoti, kokias trąšas naudoti. Tokie dalykai turi kainuoti, kad jie galvotų apie kitų trąšų pasirinkimą“, – aiškino kandidatas į aplinkos ministrus.
S. Gentvilo teigimu, jis žada keisti ir automobilių taršos mokestį, juo apmokestinant žemės ūkio techniką, o pajamos iš mokesčio būtų skirtos skatinti rinktis mažiau taršias transporto priemones. Be to, jis norėtų keisti ir mokesčio apskaičiavimo tvarką,
„Dabar mokestis yra registracijos mokestis, nelabai veikia, jis turi būti siejamas su naudojimu, ar tai būtų metinis, ar būtų už ridą“, – teigė parlamentaras.
Senų daugiabučių atnaujinimą kandidatas į ministrus siūlo papildomai finansiškai remti. „Pinigai išmėtomi į priemiesčius, kur labai brangi infrastruktūra, žmonės turi pirkti automobilius“, – teigė jis.
S. Gentvilas ketina sukurti planą, kad 2025 metais visų Lietuvos miestų viešasis transportas būtų varomas tik elektra – tai, anot jo, nesunku pasiekti, suteikus tam finansavimo prioritetą.
„Vilnius, deja, prisipirko dyzelinių autobusų, bet jau Lietuvoje gamina keletas fabrikų autobusus, varomus elektra. Valstybėje yra tiek pinigų. Iš teršėjų į Klimato kaitos fondą surinkta ir turime gyventojams suteikti alternatyvą persėsti į klimatui neutralų viešąjį transportą“, – BNS teigė S. Gentvilas.
Jis žada, kad po penkerių metų nebebus regioninių sąvartynų. Kalbėdamas apie maisto atliekų rūšiavimą S. Gentvilas tvirtino, kad tai leistų išvystyti biodujų kaip degalų rinką.
„Reikia išspręsti labai daug nespręstų konfliktų saugomose teritorijose, miškų kirtimų reglamentavime, ekologiško žemės ūkio propagavime, pakuočių tvarkyme, poveikio aplinkai vertinimo procedūrose ir taršos kontrolėje“, – BNS teigė S. Gentvilas.
S. Gentvilas norėtų, kad aplinkosauga taptų prioritetu, žmonės nebijodami maudytųsi Kuršių mariose, ežeruose ir upėse, nes pusė jų yra užterštos dėl perteklinių užtvankų, žemės ūkio veiklos ir kitų priežasčių.
Pats nemedžiojantis S. Gentvilas žada pokyčių ir medžioklės versle. Medžiotojams ketinama perduoti visuomeninių inspektorių funkcijas, nustatyti medžioklių viešinimo tvarką, leisti į medžiotojų būrelius lengviau patekti miškų, kur medžiojama, savininkams.
S. Gentvilas norėtų, kad generalinis urėdas būtų pavaldus ne ministrui, o urėdijas vienijančiai įmonės valdybai. Jis siūlo saugomose teritorijose esančius miškus iš urėdijų perduoti valdyti saugomų teritorijų direkcijoms, nacionaliniams parkams.
Pretendentas į ministrus sako sieksiąs, kad jo komandos nariai turėtų autoritetą savo srityse, o vienas jų turėtų būti žinomas gamtos fotografas Marius Čepulis.
S. Gentvilas studijavo sociologiją Oslo universitete, miestų plėtrą – šešiuose universitetuose. Jis yra dirbęs Klaipėdos mero patarėju, miesto taryboje, „Klaipėdos energijos“ ir Klaipėdos autobusų parko stebėtojų tarybose.
2016 metais išrinktas į Seimą jis dirbo Aplinkos apsaugos komitete.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą2
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...
-
Kai kuriems elektros vartotojams – nemaloni žinia2
Nemaloni žinia elektros vartotojams, pamirštantiems ar tyčia nedeklaruojantiems suvartotos elektros energijos. Jei vartotojai naudojasi ne išmaniuoju skaitikliu ir daugiau nei metus nedeklaruoja suvartotos elektros kiekio, nuo kitų metų jiems...
-
Penktadienį protestą rengiantis maitinimo verslas prašo grąžinti 9 proc. PVM lengvatą5
Maitinimo sektoriaus atstovai penktadienį prie Vyriausybės rengia protesto akciją reikalaudami grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas svarstys griežtinti tvarką į Lietuvą atvykstantiems dirbti užsieniečiams3
Seimas imsis svarstyti griežtinamus reikalavimus dirbti į Lietuvą atvykstantiems užsieniečiams ir juos kviečiančioms įmonėms. ...
-
G. Nausėda palaiko pelno mokesčio didinimą gynybai, dėl PVM sako esąs „kategoriškai prieš“5
Tariantis dėl didesnio gynybos finansavimo, prezidentas Gitanas Nausėda sako palaikantis papildomą pelno apmokestinimą, tačiau pabrėžia esantis „kategoriškai prieš“ pridėtinės vertės mokesčio (PVM) kėlimą. ...
-
Seimas nustatė tvarką, kaip bus laikinai nuomojama laisva valstybinė žemė
Laisvą valstybinę žemę ir mieste, ir kaime laikinai išsinuomoti galės tik ūkininkai arba įmonės, kurie naudojo ją iki praėjusių metų pabaigos bei deklaravo joje augintas naudmenas. Jiems atsisakius toliau žemę dirbti, į tuos sklypus gal...
-
Regionuose mažėja bankų skyrių: ką daryti gyventojams?2
Regionuose mažėja bankų skyrių, gyventojams tenka važiuoti keliasdešimt kilometrų iki artimiausio banko, kad gautų konsultaciją. Bankai aiškina paprastai – žmonės į padalinius ateina vis rečiau ir ragina nuo šiol su banku...
-
Seimas palengvino neįgaliuosius vežančių automobilių parkavimą1
Nuo lapkričio lengvės neįgaliųjų vairuojamų ar juos vežančių automobilių parkavimas – jų savininkams leista nemokėti mokesčio už stovėjimą savivaldybių nustatytose vietose. ...
-
N. Mačiulis: gynybą galima finansuoti parduodant valstybės įmonių turtą10
Vyriausybei iškėlus idėją steigti specialų fondą gynybai papildomai finansuoti iš didesnių mokesčių, „Swedbank“ ekonomistas Nerijus Mačiulis sako, kad krašto apsaugą reikėtų finansuoti ne didinant mokesčius, o pard...
-
Premjerė: pratęsus bankų solidarumo įnašą valstybė negautų realių pajamų5
Lietuvoje veikiantiems bankams pernai uždirbus dukart didesnį pelną nei 2022-aisiais, premjerė Ingrida Šimonytė sako, kad pratęsus laikinąjį bankų solidarumo įnašą, pajamų iš šio mokesčio valstybė nebesurinktų, nes ma...