Quantcast

Požeminės pervažos ties Strošiūnais projektas: dėl galimos žalos valstybei kreipėsi į prokurorus

  • Teksto dydis:

Magistralėje A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda netoli Elektrėnų įrengto Strošiūnų tunelio statybų aplinkybes tyrę Susisiekimo ministerijos auditoriai nustatė, kad 2017 m. suplanuota nedidelė požeminė perėja ir pervaža dėl galimai nepagrįstų sprendimų per porą metų išaugo į didelį infrastruktūros objektą – stambių gabaritų technikai pritaikytą tunelį su jungiamaisiais keliais ir žiedinėmis sankryžomis.

Įtaria padarytą žalą

Stipriai pabrangus objekto statybai, dėl nustatytų pažeidimų ir galimai padarytos žalos valstybei Susisiekimo ministerija kreipėsi į Generalinę prokuratūrą.

„Auditas parodė, kad dėl neatliktos kaštų ir naudos analizės bei ekonomiškai nepagrįstų sprendimų, galimai veikiant įvairiems interesams, Strošiūnų tunelio kelyje Vilnius–Kaunas statybos projekto vertė galėjo išaugti apie 3 mln. eurų. Tunelis, iš pradžių planuotas kaip požeminė pervaža, tapo ne tik dviem metrais aukštesnis, bet ir „apaugo“ jungiamaisiais keliais ir žiedinėmis sankryžomis, nors dviejų lygių sankryža čia negalima. Dėl galimai padarytos žalos valstybei ir abejotinos naudos visuomenei atlikto audito medžiaga perduota teisėsaugos institucijoms“, – sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.

Vertina STT

Po Susisiekimo ministerijos kreipimosi Generalinė prokuratūra pavedė Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai įvertinti pateiktą informaciją ir nuspręsti, ar yra pagrindas pradėti ikiteisminį tyrimą.

Sprendimas įrengti Strošiūnų tunelį (požeminę pervažą) priimtas 2017–2018 metais, rengiant techninį projektą ir gavus fizinių asmenų – šalia magistralės esančio Strošiūnų kaimo gyventojų – prašymus. Pirminiame variante tunelis buvo planuotas transportui iki 2,5 m aukščio, bendras važiuojamosios dalies ir pėsčiųjų tako plotis – 4 m. Lietuvos automobilių kelių direkcijai (LAKD) svarstant projektavimo klausimus, buvo priimtas sprendimas tunelį perkelti į kitą vietą ir jį įrengti didesnių matmenų, pritaikant ūkio technikai – 4,5 m aukščio ir tokio paties pločio.

Audito metu nustatyta, kad pradiniam projektui pakeisti galimai turėjo įtakos 2018 m. Strošiūnuose esančio kartodromo vadovo prašymas įrengti jungiamuosius kelius. Vėliau šiame objekte buvo papildomai suprojektuoti ne tik jungiamieji keliai, bet ir dvi žiedinės sankryžos. Taip galimai buvo pažeistos viešųjų pirkimų procedūros, nes pagal pradinę projektavimo techninę užduotį nei jungiamųjų kelių, nei žiedinių sankryžų neturėjo būti.

Be to, dviejų lygių sankryžos ties Strošiūnais įrengimas pažeidė ir Kelių techninio reglamento nuostatą, kad sankryžos turi būti įrengiamos ne mažesniu nei penkių km atstumu. Kitos artimiausios skirtingų lygių sankryžos yra už 2,6 ir 3,8 km.

Tiek projektavimo, tiek rangos sutarčių vykdymo metu buvo atliekami pakeitimai, kurie didino šių sutarčių vertes. Vykdant rangos sutartį iki šiol pasirašyta net devyniolika susitarimų (34 pakeitimai) dėl papildomų darbų, kuriuos atliekant dėl vienų ar kitų priežasčių teko keisti techninio projekto sprendinius, todėl kyla abejonių dėl jo parengimo kokybės.

Nauda keliolikai asmenų?

Audito išvadose teigiama, kad techniniai sprendiniai dėl Strošiūnų tunelio matmenų pakeitimo ir tunelio perkėlimo bei jungiamųjų kelių su žiedinėmis sankryžomis įrengimo priimti galimai keliolikos asmenų naudai, nesant skaičiavimais pagrįstų įrodymų dėl jų reikalingumo ir atsiperkamumo bei pažeidžiant Viešųjų pirkimų įstatymo ir Kelių techninio reglamento reikalavimus, todėl neekonomiškai ir neefektyviai panaudotos valstybės biudžeto lėšos, o apie 3 mln. eurų didesnė, nei planuota, investicijų vertė traktuotina kaip žala.

Pagal rangos sutartį Strošiūnų tunelio įrengimo vertė kartu su jungiamaisiais keliais yra 5,2 mln. eurų, iš jų iki 2021 m. birželio mėn. atliktų darbų dokumentais įforminta už beveik 5,1 mln. eurų.

Ministerija tikisi, kad teisėsaugos institucijos nustatys tikrąją situaciją ir įvertins, ar visi sprendimus priėmę asmenys tinkamai atliko pareigas ir veikė teisėtai. Siekdama išvengti panašių situacijų ateityje, ministerija taip pat įpareigojo LAKD visiems nuo šiol planuojamiems ir statomiems tiltams, tuneliams bei viadukams atlikti kaštų naudos analizes ir jas skelbti viešai.

Deda pastangas

„Lietuvos automobilių kelių direkcija deda visas pastangas, kad susidariusi situacija būtų išsiaiškinta. Kelių direkcija lygiagrečiai Susisiekimo ministerijos  pradėtam vykdyti auditui, pradėjo ir savo vidinį tyrimą dėl šio objekto“, – teigė LAKD atstovai.

Jie pabrėžė, kad 2015 m. atlikta studija dėl projekto (Transeuropinio tinklo kelio E85 (Vilnius–Kaunas–Klaipėda) rekonstravimas. Kelio ruožo Vilnius - Kaunas rekonstravimas), o projektavimas pradėtas 2017 m.

„Šiuo metu Kelių direkcija nagrinėja ir vertina turimą informaciją apie projektą. Įvertinus turimą informaciją, bus priimti sprendimai dėl tolesnių veiksmų, taip pat jau sukurtos ir dar tobulinamos priemonės, kad būtų galima retrospektyviai įvertinti priimtus sprendimus ir laiku eliminuoti  nepagrįstus papildomus darbus. Nuo pat audito pradžios Kelių direkcija bendradarbiauja su Susisiekimo ministerija  ir teikia visą turimą informaciją. Be jokios abejonės, visais atvejais Kelių direkcija bendradarbiauja ir su teisėsaugos institucijomis“, – teigė LAKD atstovai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Anonimas

Anonimas portretas
Su tom niekam nereikalingom žiedinėm sankryžom tie balvonai kraustosi iš proto. Ką pridarė vien ties Žiežmariais arba Kaišiadoryse, Girelės gatvės gale....jie pasiruošę ir Babelio bokštą statyti, jei tik ES duotų pinigų.
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių