- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos aukštojoje jūreivystės mokykla įrodė, kad yra tapusi pasaulinio lygio jūreivystės ir uosto ekonomikos mokymo įstaiga.
Baltijos jūros veiklos analizė
Tą patvirtina ir jos anglų kalba gegužės 16-18 d. surengta aukščiausio lygio tarptautinė mokslinė konferencija „Baltijos jūra - vartai ar akligatvis?“ („The Baltic Sea - gateway or cul de sac?“). Konferencijos pabaigoje surengta ekskursija laivu po Klaipėdos uostą.
Konferencija rengta kartu su Normandijos Le Havro univesitetu. Ją rėmė Prancūzijos organizacija „Sefacil Fundation“, Lietuvos jūrinės organizacijos. Konferencija buvo vienas iš svarbių Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos renginių minint jos 70-metį.
Joje per 30 pranešimų skaitė lektoriai iš 9 šalių. Baltijos jūros laivybos ir uostų verslas įvairiais spektrais analizuotas 7 atskirose teminėse sekcijose, pavadintose „Baltijos jūra ir jūrų transportas“, „Laivyba ir uostai“, „Logistika ir naujos technologijos“, „Geopolitinių problemų fonas“, „Alternatyvūs keliai“, „Aplinkosaugos perspektyvos“, „Baltijos jūros transporto ateitis“.
Nuo nuolaužos iki burlaivių
Dalyvavau vienoje iš sekcijų, kur didžiausią dalį pranešimų pristatė Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos ir Klaipėdos universiteto lektoriai.
Klaipėdos universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos instituto daktaras Klaidas Perminas įdomiai išdėliojo 2014 m. lapkričio 1 d. Melnragės paplūdimyje rastos didelės laivo nuolaužos, kuri dabar saugoma Lietuvos jūrų muziejuje istoriją.
Atskleistas vaizdas apie laivų avarijas prie Klaipėdos uosto vartų, po to, kai 1860 m. prie Melnragės sudužo laivas „Anna Luiza“. Vien 19 a. prie Melnragės sudužo 5 laivai, dar vienas XX a. pradžioje.
Kurio laivo liekanos galėjo būti išmestos į krantą? Tą stengtasi nustatyti atlikus dendrologinius medienos tyrimus. Požymiai rodo, kad laivo ąžuolo medžiaga iš Gdansko. Medžiai kirsti apie 1838/1839 metus. Žinoma, kad nuo 1842 iki 1899 m. Klaipėdoje būta per 30 didelių burinių laivų. Dendrologinis tyrimas padėjo atskleisti ir 19 a. Klaipėdos uosto prekybos ryšiai, pagrinde su Anglijos uostais.
Kaip prisitaiko „Z karta“?
Išsamus, įdomus ir daug diskusijų sulaukė buvo Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos direktoriaus, profesoriaus Viktoro Senčilos pranešimas apie naują jaunų jūrininkų, vadinamąją „Z kartą“. Ja laikomi gimusieji po 1990 metų.
Jie užaugo ir auga prie naujųjų technologijų ir interneto. Labai gerai orientuojasi naujosiose technologijose. Jos pakeitė netgi jaunų žmonių bendravimą. Tas pastebima ir pačioje mokykloje. Bet ta karta nebesigilina į klasikines vertybes.
Kaip „Z karta“ adaptuosis laivuose, kur yra tam tikra vyresnės kartos hierarchija. Ar surandamas supratimas tarp laivų senbuvių ir naujokų?
2017 m. atlikti tyrimai, apklausti studentai, laivybos kompanijų atstovai (ekspertai). Nustatyta, kad laivuose labiausiai vertinami profesiniai įgūdžiai, atsakomybė, darbštumas, komandinis darbas, patikimumas. Bendra išvada - „Z karta“ pakankamai gerai prisitaiko dirbti laivuose.
Diskusijoje užsienio šalių atstovams užkliuvo, kas ta hierarchija laivuose? V.Senčilai teko aiškinti, kad hierarchija laivuose suprantama kaip pareigybinė sistema.
Jūrininkų vertė Latvijoje
Originalus Latvijos jūrų administracijos atstovo Roberto Gailičio ir jūrininkų rengimo centro „Novikontas“ atstovo Aleksejaus Bogdaneco bendras diskusinės formos užsienio laivuose dirbančių Latvijos jūrininkų reikšmės šiai šaliai pristatymas.
Latvijoje yra 13 tūkst. jūrininkų. Iš jų apie 22 proc. laivavedžiai, 26 proc. inžinerinis personalas. Jūrininkai ir jūreiviai sudaro 1,4 proc. Latvijos darbo rinkos. Latvijos jūrininkai dažniausiai dirba užsienio šalių vėliavos laivuose, nes jų vėliavos laivynas mažas kaip ir Lietuvoje.
Buvo atlikti tyrimai siekiant nustatyti Latvijos jūrininkų vertę Latvijos ekonomikai. Jūrininkai Latvijoje sukuria 1,1 proc. šios šalies BVP. Daug tai ar mažai? Toks klausimas latviams buvo užduotas. Jie mano, kad ypač svarbu, jog Latvijoje yra jūrininkų, kurie uždirba pinigus užsienio kompanijose ir parveža juos į savo šalį.
Jūrininkai yra laikomi didesnes pajams gaunančiais žmonėmis. Jūrų kapitono mėnesio pajamos siekia 8,6 tūkst. eurų, jo padėjėjų - nuo 3,2 iki 6,7 tūkst. eurų. Laivo vyriausiojo mechaniko pajamos siekia apie 8,2 tūkst. eurų, jo padėjėjų nuo 3,7 iki 6,7 tūkst. eurų. Latvijos jūreivių vidutinės pajamos siekia apie 1,6 tūkst. eurų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pieno supirkimo kaina Lietuvoje per metus augo dešimtadaliu
Vidutinė natūralaus pieno supirkimo kaina kovą siekė 42,31 cento už kilogramą ir buvo 10,8 proc. didesnė nei pernai tuo pat metu. Lyginant su vasariu, supirkimo kaina kilo 0,3 proc. ...
-
Lietuvos Bankas: Lietuvos auksas pernai pabrango 9 proc. iki 355 mln. eurų
Lietuvos aukso atsargų rinkos vertė, nepaisant susilpnėjusio JAV dolerio euro atžvilgiu, pernai išaugo 9 proc. iki 355 mln. eurų, sako Lietuvos banko (LB) atstovas. ...
-
„Laisviečiai“ gynybą finansuoti siūlo iš savivaldybių GPM, akcizų, didesnio pelno mokesčio
Laisvės partija trečiadienį paskelbė, kad surinkti reikiamas papildomas lėšas krašto apsaugai siūlo perskirstant savivaldybėms šiuo metu tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį, didinant akcizus ir vienu procentiniu pun...
-
„Investuok Lietuvoje“: Lietuvos konkurencingumas patiria iššūkių, yra mažesnis nei regione
Lietuvos ekonomikos konkurencingumas patiria iššūkių bei mažėja regione, teigia užsienio investicijų skatinimo agentūra „Investuok Lietuvoje“. ...
-
I. Žilienė: elektros tinklų sujungimas kainuos apie 270 mln. eurų, įtaka tarifui bus maža2
Šiaurės vakarų ir rytų elektros perdavimo tinklų sujungimo projekto, kurį siekiama pripažinti ypatingos valstybinės svarbos, įgyvendinimas kainuos apie 270 mln. eurų, sako energetikos viceministrė Inga Žilienė. ...
-
Politikams svarstant apie gynybos pramonės plėtrą, institucijos sutarė gilinti ryšius1
Politikams svarstant būdus stiprinti vietinę pramonę, kelios valstybės institucijos trečiadienį sutarė gilinti ryšius, kad padėtų įmonėms kurti inovacijas gynybos srityje. ...
-
2022 metais vadovai uždirbo 58 proc. daugiau nei šalies vidurkis3
2022 metais vidutiniškai daugiausia uždirbo įvairaus lygio vadovai – 2,9 tūkst. eurų neatskaičius mokesčių, arba 58 proc. daugiau nei 1,83 tūkst. eurų siekęs šalies vidurkis, skelbia Valstybės duomenų agentūra. ...
-
LEA laikinai stabdo paraiškas saulės elektrinėms ir kaupikliams
Lietuvos energetikos agentūra (LEA) trečiadienį laikinai sustabdė verslo, ūkininkų ir atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų paraiškų priėmimą saulės elektrinėms ir kaupikliams įsirengti, trečiadienį pranešė agent...
-
Viceministrė: taršaus automobilio teisę važiuoti siūloma pratęsti iki septynių darbo dienų5
Aplinkosaugininkams bei kitų institucijų pareigūnams nustačius, jog automobilis viršijo išmetamųjų dujų normą, jo techninę apžiūrą siūloma naikinti ne po dviejų parų kaip numatyta dabar, bet po septynių darbo dienų, sako aplinkos...
-
Ant Vyriausybės stalo – vandenilio plėtros iki 2050-ųjų gairės1
Vyriausybė trečiadienį svarstys Energetikos ministerijos parengtą vandenilio plėtros Lietuvoje 2024–2050 metais gairių projektą, kuriomis siekiama sukurti žaliojo vandenilio ekosistemą ir infrastruktūrą, nustatyti pagrindines jo plėtros krypt...