- Gintautas Degutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kavinės ir restoranai seka didžiųjų prekybos centrų pėdomis. Brangstant maisto produktams, viešojo maitinimo įstaigos jau padidino patiekalų kainas arba planuoja tai padaryti artimiausiu metu.
Pirma pakėlė, paskui derėjosi
Didieji restoranų ir picerijų tinklai kai kurių patiekalų kainas jau pakėlė apie 10–15 proc. Tačiau, atrodo, tai – ne pabaiga. Konkurentai žada dairytis vienas kitam per petį ir kainas reguliuoti pagal rinkos lygį. Taigi per artimiausius porą mėnesių maistas restoranuose gali dar brangti.
Bene pirmasis patiekalų kainas pakėlė restoranų ir kavinių tinklas "Čili". Kai kurių picų ir salotų kainos šovė į viršų, vos tiekėjai prakalbo apie prastą derlių ir pranešė apie galimą maisto produktų brangimą. Bendrovės "Čili Holdings" vadovas Dainius Kalina patikino, kad iki metų pabaigos kainos daugiau nedidės.
"Kai kuriuos patiekalus apie 5–7 proc. pabranginome rugpjūčio pradžioje. Tačiau rugsėjo ir spalio mėnesiais vyko labai ilgos derybos su tiekėjais ir mums pavyko sumažinti tam tikrų produktų kainas. Be to, gavome pažadą, kad iki metų pabaigos jos jau nesikeis. Taigi ir mūsų patiekalai nebrangs, kai kurių kainas net mažiname iki ankstesnio lygio", – sakė D.Kalina ir pridūrė, kad porcijų mažinti nežadama.
Picerijų tinklas "Čili pica", pasak jo, daugiausia produktų perka iš didmeninėje rinkoje dirbančių prekybininkų, tad kainos maitinimo įstaigoje iš esmės priklauso nuo gebėjimo su jais susitarti. Tačiau restoranai "Čili kaimas" daug produktų esą perka tiesiai iš ūkininkų, tad tikėtina, kad šio tinklo maistas gali likti pigesnis.
Kainos – tik aukštyn
Kiti restoranų tinklai kainas valgiaraščiuose perrašo tik dabar. Treti padidėjusią finansinę naštą žada bent porą mėnesių panėšėti ant savo pečių. Bet daugelis maitinimo įstaigų vadovų pripažįsta, kad patiekalai neišvengiamai brangs.
"Patiekalus brangina visi, mes irgi buvome priversti tai padaryti. Tiesa, kai kurie (konkurentai – red. past.) apie tai jau paskelbė viešai, tad bandysime tuo pasinaudoti ir kainas kelti mažiau nei konkurentai", – dienraščiui sakė restoranų tinklų "Katpėdėlė", "Carskoje Selo" ir "Charlie pica" direktorius Gediminas Balnis.
Anot jo, vieni pirmųjų pabrango duonos ir sūrio užkandžiai, lietiniai, picos, blynai, t. y. tie patiekalai, kuriems pagaminti reikalingi labiausiai pabrangę maisto produktai. Kol kas mažiausiai keitėsi dienos patiekalų kainos.
"Kol kas nebrango mėsa, pastaruoju metu nedaug keitėsi ir bulvių kainos, o šie produktai sudaro didžiąją dienos patiekalų dalį. Brangs tikrai ne viskas. Gėrimai visai nebrangs, kai kuriems patiekalams gal nuolaidas pritaikysime. Laviruojame, kad neprarastume klientų. Tačiau visai nekelti kainų negalime. Kai kurie produktai brango 2, 5, 10 proc. Bet yra ir tokių, kurių kainos šoktelėjo 50 proc.", – aiškino G.Balnis.
Brangiau nei pernai
Jis taip pat pabrėžė, kad nors produktai imami iš tų pačių tiekėjų, viešojo maitinimo įstaigose kainos visada kyla mažiau nei parduotuvėse. Taip yra, nes į patiekalo kainą įskaičiuojami ne tik produktai, bet ir darbo jėgos bei energijos sąnaudos. "Be to, patiekalas susideda iš kelių produktų, kurių kainos skirtingos. Kartais pavyksta išsiderėti ir neblogų nuolaidų", – sakė restoranų tinklų vadovas.
Nors nemažai kavinių klientams jau pateikia didesnes sąskaitas, verslininkai vis tiek įrodinėja, kad valgyti baruose ar kavinėse kai kada apsimoka labiau nei namie, ypač įvertinus siūlomas nuolaidas. Tačiau kainas pernelyg išpūtusios užeigos gali prarasti paskutinius lankytojus ir likti prie suskilusios geldos.
G.Balnis pripažino, kad dar prieš kylant triukšmui dėl maisto kainų, patiekalai baruose, kavinėse ir restoranuose vidutiniškai kainavo apie 5–10 proc. daugiau nei pernai. Tiesa, iki 2007–2008 m. kainų dar toli. "Manau, dabar kainos maitinimo įstaigose yra apie 20–30 proc. mažesnės nei prieš krizę. Bet labai sunku įvardyti konkrečius skaičius, nepriimkite ir šių už gryną pinigą, nes kai visi nuolatos taiko nuolaidas, sunku palyginti bazines kainas", – aiškino pašnekovas.
Derasi ir stebi rinką
Vienas iš nedaugelio iki šiol kainų nepadidinusių viešojo maitinimo tinklų yra "Fortas". Restoranų grupės rinkodaros vadybininkas Kęstutis Markevičius dienraščiui sakė, kad bendrovė kol kas atidžiai stebi rinką.
"Mes valgiaraščio dar neperspausdinome, bet ruošiamės tai padaryti kitą mėnesį. Kol kas toliau deramės su tiekėjais ir atidžiai stebime rinką, žiūrime, kas bus. Miltų, pieno ir kai kurių kitų gaminių brangimą pajutome jau prieš gerą mėnesį. Dalį kainų amortizuojame", – teigė K.Markevičius.
Jis, kaip ir kitų bendrovių atstovai, dievagojosi, kad kils toli gražu ne visų patiekalų kainos, o tik tų, kurių sudedamosios dalys pabrango labiausiai. Esą į vos keliais ar keliolika procentų pabrangusius maisto produktus bendrovė nekreips dėmesio. Nepakitusias planuojama išlaikyti lietuviškų patiekalų ir dienos pietų kainas.
"Mes niekada nekėlėme kainų po 15–20 proc., kaip tai daro kai kurie konkurentai", – įtikinėjo vadybininkas. Maistas restoranuose "Fortas", anot jo, gali brangti iki 10 proc. Taigi prie dabartinių patiekalų kainų reikės pridėti maždaug litą.
K.Markevičius leido suprasti, kad bendrovė ilgalaikių sutarčių su produktų tiekėjais neturi, tad kiekvieną savaitę vyksta derybos: "Kalbamės nuolatos – tai su vienais, tai su kitais, nes kainos keičiasi dažnai."
"Tačiau manau, kad ilgainiui neišvengiamai kils visos kainos ir kalbu ne tik apie maistą", – pridūrė "Forto" rinkodaros vadybininkas.
Pridės porą litų
Nuo didžiųjų tinklų neatsilieka ir smulkieji verslininkai. Pasak Kaune esančios picerijos "Pas Romano Paolo" administratorės Dalios Junčytės, patiekalų, kurių sudedamosios dalys gerokai pabrango, kainas neišvengiamai teks kelti apie 10–20 proc.
"Žuvies patiekalus veikiausiai branginsime apie porą litų, lašišos kainą jau pakėlėme. Tačiau kitas maistas, pavyzdžiui, vištiena ir kiauliena pas mus nebrango. Picų kainos irgi liko tos pačios ir artimiausiu metu jų keisti nežadame. Nepaisydami pastebimai pakilusių miltinių gaminių kainų, neplanuojame branginti ir makaronų", – tikino picerijos administratorė.
Tačiau ji pripažino, kad jeigu tektų branginti maistą, prie patiekalų kainos reikėtų pridėti maždaug 1–2 litus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
ŽŪM: iki gegužės 15 dienos smulkūs ūkiai dar gali pretenduoti į palankią paramą2
Smulkieji ūkininkai iki gegužės 15-osios dar gali teikti paraišką negrąžintinai paramai. ...
-
G. Skaistė: dėl didesnės Lietuvos banko įmokos į biudžetą reikia ECB pozicijos2
Finansų ministrė Gintarė Skaistė sako, kad norint padidinti Lietuvos banko (LB) įnašą į valstybės biudžetą, reikia gauti Europos Centrinio Banko leidimą. ...
-
Muitinė tikrina I. Vėgėlės šeimos valdomos „Vilpros“ veiklą, finansinę apskaitą9
Muitinės departamentas, reaguodamas į žurnalistų kolektyvo „Biuro“ tyrimą „Kandidatas ir kondyškės“, ėmėsi tikrinti kandidato į prezidentus Igno Vėgėlės šeimos valdomą įmonę „Vilpra“, prane&scaro...
-
Konkurencijos taryba: viešų elektromobilių stotelių plėtra be viešų konkursų – neskaidri
Siūlymas leisti savivaldybėms viešų elektromobilių įkrovimo stotelių rangovus atrinkti be viešojo konkurso mažintų tinklo plėtros skaidrumą, iškreiptų konkurenciją, teigia Konkurencijos taryba, įvertinusi Susisiekimo ministeri...
-
Sunaikinus Jonavoje rastą sprogmenį, atnaujintas traukinių eismas2
Jonavoje šalia geležinkelio tilto ketvirtadienio rytą aptikus sprogmenį ir sustabdžius traukinių eismą, popiet objektas sunaikintas, eismas atnaujintas. ...
-
LEA: Lietuvoje pabrangus benzinui, Lenkijoje jis kainuoja centu pigiau2
Praėjusią savaitę benzinui brangus 0,3 proc., pirmą kartą nuo praėjusių metų gruodžio mėnesio Lenkijoje jis kainuoja pigiau nei Lietuvoje. Tuo metu dyzelino kaina per savaitę mažėjo 0,6 proc., praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
G. Nausėda pasisakė apie I. Vėgėlės šeimos verslui mestus kaltinimus32
Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad šalies vadovo posto siekiantis advokatas Ignas Vėgėlė turėtų pats paaiškinti situaciją dėl mestų įtarimų jo šeimos valdomai įmonei „Vilpra“. ...
-
Konkurencijos kaina Lietuvoje: prarado 20 investuotojų, pasigenda aukštųjų technologijų darbuotojų3
Pernykštis užsienio investicijų Lietuvoje rekordas gali būti nepakartotas. Investuotojai ant kulno apsisuka visai ne dėl karo baimės. ...
-
Institucijos sutarė stiprinti ir plėsti gynybos inovacijas1
Šalies institucijos sutarė dar labiau stiprinti gynybos inovacijas – bus sudarytos sąlygos Lietuvos gynybos pramonei kurti aukštos pridėtinės vertės produktus, taip skatinant naudoti mokslo potencialą ir stiprinant verslo ir kariuomen...
-
Agentūra „Investuok Lietuvoje“ perspėja apie naująją realybę1
Prasčiau už kaimynines valstybes pagal ES pažangos indekso rodiklius vertinamai Lietuvai reikia didinti produktyvumą, stiprinti regionų ekonominę specializaciją ir lygiuotis į Šiaurės šalių ekonomiką, įspėja agentūros „Investu...