- Janis Muchks, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tvyrant geopolitinei įtampai tarp Rusijos ir Vakarų bei vis garsiau skambant nuogąstavimams apie galimą Rusijos karinę ataką prieš provakarietišką Ukrainą, Lietuvos logistikos ir transporto sektoriaus atstovai tvirtina, kad toks konfliktas dar labiau išbalansuotų tiekimo grandines, neatsigavusias nuo pandemijos.
Lietuvos nacionalinės logistų ir ekspeditorių asociacijos „Lineka“ prezidento Edmundo Daukanto teigimu, labai didelę reikšmę turės tai, ar karinio konflikto tarp Rusijos Ukrainos atveju įsitrauks NATO.
„Kas bus, jei kils karas? Blogai bus, labai paprastas atsakymas. (...) Labai daug kas priklauso, ar Europa ir NATO nuspręs teikti pagalbą Ukrainai. Jeigu prasidėtų pagalba, iš karto matytume ekstremalius krovinių judėjimus į tą pusę, kas gali sukelti didelę sumaištį ir geležinkeliuose, ir kelių transporte“, – BNS sakė E. Daukantas.
Jis pabrėžė, kad logistikos bendrovės potencialius karinius konfliktus vertina labai rimtai. Anot asociacijos vadovo, patyrę logistai grėsmes savo verslui mato, net jei konfliktai vyksta Sirijoje ar Somalyje.
„Žmonėms, dirbantiems su tiekimo grandinėmis, konflikto atveju pirmas klausimas yra, ar į jį įsikiš didžiosios valstybės. Jeigu į konfliktą įsitraukia NATO, tai ir taip didelis jūrinių konteinerių trūkumas išauga labai stipriai. Iškart pasijunta konteinerių stoka taikioje prekyboje“, – aiškino E. Daukantas.
Anot jo, tiekimo grandinėms didelės įtakos turės ir Rusijos veiksmai.
„Mes vis kalbame apie tą sudėtingą transportą „šilko keliu“. Jeigu į konfliktą įsivelia Rusija, tai ji savo geležinkelius, be abejo, prioretizuos kariniams reikalams. O tai reiškia, kad geležinkelių grafikų, švelniai tariant, nebūtų laikomasi taip gerai, kaip iki tol“, – sakė E. Daukantas.
Pasak jo, net ir kilus nedideliam konfliktui tiekimo grandinės trūkinėja kur kas didesniu spinduliu nuo veiksmų epicentro, o nuo to visų pirma nukenčia valdantieji tiekimo kanalus įmonėms – gamybininkai, siekdami apsaugoti savo verslą, perkelia gamybą į kitus regionus.
„Jau dabar kalbama, kad sunkvežimių trūksta, vairuotojų trūksta, konteinerių trūksta. Jeigu konfliktas prasidės, resursų poreikis tame regione pasijus dar aštriau. Kokio dydžio regione? Beskite skriestuvą į Kijevą ir brėžkite 1,5 tūkst. kilometrų spindulį – užkabinsite pusę Europos“, – tvirtino „Linekos“ vadovas.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ inovacijų ir transporto politikos sekretoriaus Andriaus Burbos teigimu, prasidėjus karo veiksmams tarp Rusijos ir Ukrainos tikriausiai kuriam laikui būtų stabdomas krovinių gabenimas į Ukrainą.
„Tokiu atveju svarbiausia būtų imtis priemonių, kurios padėtų apsaugoti transporto įmonių darbuotojus, pirmiausia tolimųjų reisų vairuotojus. Tokios rekomendacijos būtų mūsų asociacijos nariams“, – BNS sakė A. Burba.
Anot jo, prognozuoti galimus konflikto nuostolius Lietuvos logistikos ir transporto bendrovėms šiuo metu yra labai sudėtinga.
Lietuvos didžiausių vežėjų įmonėms atstovaujančio Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius Povilas Drižas pabrėžė, kad nors Europos rytuose tvyro įtemptos nuotaikos, kol kas niekas nesitiki, jog tai realizuotųsi į aktyvų karinį konfliktą.
„Mes visada turime tai omenyje, įdėmiai sekame visą geopolitinę situaciją tiek spaudoje, tiek savo kanalais. Rusija šiai dienai yra trečia pagal transporto apimtis rinka Lietuvos įmonėms ir mes bet kuriuo atveju turime atkreipti dėmesį į bet kokius geopolitinius pokyčius“, – sakė jis.
Tačiau TTLA vadovas kol kas susilaikė nuo konkretesnių geopolitinės situacijos vertinimų iš verslo perspektyvos, kadangi rinka į tai reaguoja itin jautriai.
Klaipėdos uostas, anot direkcijos vadovo Algio Latako, turi sudarytus krizių valdymo planus, kaip jis turėtų veikti potencialaus karinio konflikto atveju.
„Visi šie planai sudėlioti ir aprašyti, tačiau karinio konflikto atveju sprendimai dėl to, kaip turėtų būti elgiamasi ir kaip turėtų būti organizuojama bei reguliuojama visa uosto veikla, jau būtų nebe mūsų. Tačiau aš tikiuosi, jog iki tokių bjaurių scenarijų neprieisime“, – šią savaitę per spaudos konferenciją teigė A. Latakas.
Kijevas, JAV ir Europos šalys reiškia didelį susirūpinimą dėl Rusijos pajėgų, sutelktų netoli Ukrainos rytinės sienos, nors Maskva ne kartą tvirtino, kad joks puolimas neplanuojamas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą2
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...
-
Kai kuriems elektros vartotojams – nemaloni žinia2
Nemaloni žinia elektros vartotojams, pamirštantiems ar tyčia nedeklaruojantiems suvartotos elektros energijos. Jei vartotojai naudojasi ne išmaniuoju skaitikliu ir daugiau nei metus nedeklaruoja suvartotos elektros kiekio, nuo kitų metų jiems...
-
Penktadienį protestą rengiantis maitinimo verslas prašo grąžinti 9 proc. PVM lengvatą5
Maitinimo sektoriaus atstovai penktadienį prie Vyriausybės rengia protesto akciją reikalaudami grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas svarstys griežtinti tvarką į Lietuvą atvykstantiems dirbti užsieniečiams3
Seimas imsis svarstyti griežtinamus reikalavimus dirbti į Lietuvą atvykstantiems užsieniečiams ir juos kviečiančioms įmonėms. ...
-
G. Nausėda palaiko pelno mokesčio didinimą gynybai, dėl PVM sako esąs „kategoriškai prieš“5
Tariantis dėl didesnio gynybos finansavimo, prezidentas Gitanas Nausėda sako palaikantis papildomą pelno apmokestinimą, tačiau pabrėžia esantis „kategoriškai prieš“ pridėtinės vertės mokesčio (PVM) kėlimą. ...
-
Seimas nustatė tvarką, kaip bus laikinai nuomojama laisva valstybinė žemė
Laisvą valstybinę žemę ir mieste, ir kaime laikinai išsinuomoti galės tik ūkininkai arba įmonės, kurie naudojo ją iki praėjusių metų pabaigos bei deklaravo joje augintas naudmenas. Jiems atsisakius toliau žemę dirbti, į tuos sklypus gal...
-
Regionuose mažėja bankų skyrių: ką daryti gyventojams?2
Regionuose mažėja bankų skyrių, gyventojams tenka važiuoti keliasdešimt kilometrų iki artimiausio banko, kad gautų konsultaciją. Bankai aiškina paprastai – žmonės į padalinius ateina vis rečiau ir ragina nuo šiol su banku...
-
Seimas palengvino neįgaliuosius vežančių automobilių parkavimą1
Nuo lapkričio lengvės neįgaliųjų vairuojamų ar juos vežančių automobilių parkavimas – jų savininkams leista nemokėti mokesčio už stovėjimą savivaldybių nustatytose vietose. ...
-
N. Mačiulis: gynybą galima finansuoti parduodant valstybės įmonių turtą10
Vyriausybei iškėlus idėją steigti specialų fondą gynybai papildomai finansuoti iš didesnių mokesčių, „Swedbank“ ekonomistas Nerijus Mačiulis sako, kad krašto apsaugą reikėtų finansuoti ne didinant mokesčius, o pard...
-
Premjerė: pratęsus bankų solidarumo įnašą valstybė negautų realių pajamų5
Lietuvoje veikiantiems bankams pernai uždirbus dukart didesnį pelną nei 2022-aisiais, premjerė Ingrida Šimonytė sako, kad pratęsus laikinąjį bankų solidarumo įnašą, pajamų iš šio mokesčio valstybė nebesurinktų, nes ma...