- Remigijus Bielinskas, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Lietuvos geležinkeliams“ (LTG) gavus trijų Baltarusijos bendrovių prašymus vežti vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ trąšas, Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos „Lineka“ prezidentas sako, jog remiantis tarptautine vežimo geležinkeliais konvencija reikia labai rimtos priežasties nesuteikti leidimo norintiems per Lietuvą vežti krovinius.
„Nelabai yra techninių ir juridinių galimybių tą uždrausti ar neleisti. Jeigu vežėjas nėra kriminalinis nusikaltėlis ar sankcionuojama įmonė ir prašo atlikti paslaugą Lietuvos teritorijoje, tai „Lietuvos geležinkeliai“ praktiškai tranzitą gali reguliuoti tik kainomis, bet sakyti – ne, tam reikia labai solidžios priežasties“, – BNS sakė Edmundas Daukantas.
LTG penktadienį pranešė, kad vežti trąšas per Lietuvą geležinkeliais prašo kompanijos „Belintertrans“, „Belkali-Migao“ ir „Belaruskalij“ antrinė trąšų eksporto bendrovė „Belorusskaja kalinaja kompanija“ (BKK) – pastaroji nori vežti jau nuo sausio 24 dienos.
Anot E. Daukanto, „Belintertrans“ priklauso Baltarusijos valstybei ir yra viena didžiausių šalies ekspeditorių įmonių.
„Ji („Belintertrans“ – BNS) tikrai bus pajėgi tai daryti, o kadangi su valstybės palaikymu veikia, tai tikrai jai nebus didelių sunkumų vežti“, – BNS sakė E. Daukantas.
Jo teigimu, logistine veikla greičiausiai užsiimtų pagrindinė įmonė, o atsiskaitymams gali būti panaudotas ir filialas Europos Sąjungoje, pavyzdžiui, Lietuvoje.
„Lukašenkos vyriausybė turi labai gerą įprotį nusavinti valiutą – visos netgi valstybei priklausančios įmonės stengiasi turėti filialus Europos Sąjungoje, kad nepumpuotų į Baltarusiją valiutinių pinigų. O tam, kad atsidarytų sąskaitą ES, reikia čia atsidaryti įmonę“, – teigė E. Daukantas.
„Belintertrans“ valdomos Klaipėdos įmonės „Belintertrans Baltic“ vadovas Artūras Gaidauskas BNS teigė, kad įmonė paraiškos vežti trąšas nepateikė.
„Mūsų įmonė su „Belaruskalij“ ir kalio trąšomis šiai dienai neturi jokių sąsajų“, – BNS sakė A. Gaidauskas. Jis nenorėjo komentuoti, kaip ši įmonė yra susijusi „Belintertrans“.
„Su „Belintertrans“ esame partneriai, bendradarbiaujame, o dėl priklausymo „Belintertrans“ nekomentuosiu“, – sakė „Belintertrans Baltic“ vadovas.
Registrų centro duomenimis, Baltarusijoje registruota „Belintertrans“ valdo 100 proc. „Belintertrans Baltic“ akcijų. 2020 metais pastarosios apyvarta buvo 35,7 mln. eurų, pelnas – 34,6 tūkst. eurų.
Minsko srities Salihorsko mieste veikiančią bendrovę „Belkali-Migao“ 2019 metų pabaigoje įkūrė „Belaruskalij“ kartu su Kinijos įmone „Migao Corporation Limited“.
Bendrovė savo tinklapyje nurodo, kad pirmaisiais metais ji planavo pagaminti 80 tūkst. tonų kalio nitrato ir 62 tūkst. tonų granuliuotų azoto-kalio trąšų, jas ketino pardavinėti Europos Sąjungoje, Turkijoje, Rusijoje, Kinijoje. Vėliau planuota skverbtis į Šiaurės Afrikos ir Lotynų Amerikos rinkas.
„Lietuvos geležinkelius“ konsultavęs advokatų kontoros „TGS Baltic“ Baltijos šalių valdybos pirmininkas Vilius Bernatonis anksčiau BNS teigė, jog pagal tarptautinę ir nacionalinę teisę „Lietuvos geležinkeliai“ negali be pagrindo atsisakyti vežti kitų ūkio subjektų krovinių – tokiu pagrindu galėtų būti įstatymas, kuriame turėtų būti numatytos tokio draudimo apimtys ir ribos.
Pasak teisininko, Lietuvos Vyriausybės pasirašytas Tarptautinio krovinių vežimo geležinkeliais susitarimas bei Europos Sąjungos ir Lietuvos konkurencijos teisė neleidžia dominuojančiam ūkio subjektui atsisakyti sudaryti sandorių – visa teisinė sistema skatina būtent užsiimti ūkine veikla, o apribojimai ir išimtys turi būti retos ir pagrįstos.
V. Bernatonio teigimu, tarptautinis susitarimas nustato labai nedidelį – 5 ar 7 dienų terminą, per kiek laiko turi būti priimtas užsakymas.
„Lietuvos geležinkelių“ grupė nuo vasario 1-osios nutrauks sutartį su į JAV sankcijų sąrašus įtraukta viena didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“, apie tai LTG jau informavo Baltarusijos bendrovę.
Dėl naujų prašymų LTG kreipėsi į vyriausybinę strateginių įmonių sandorius tikrinančią komisiją, kad ji turėtų teisinį pagrindą atmesti bendrovių prašymus ir taip išvengtų rizikos sulaukti ieškinių tiek LTG, tiek ir valstybei.
Sausio 12 dieną Vyriausybė patvirtino gruodį priimtą komisijos išvadą, jog sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ neatitinka nacionalinio saugumo interesų, todėl turi būti nutraukta nuo vasario 1-osios.
Pernai gruodžio 8 dieną įsigaliojo JAV sankcijos „Belaruskalij“, tačiau trąšos per Lietuvą toliau važiuoja. Balandžio 1-ąją įsigalios pernai gruodžio pradžioje paskelbtos JAV sankcijos ir „Belorusskaja kalinaja kompanija“.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pramonės įmonių skaitmenizacijai – beveik 150 mln. eurų
Skatinant padėti sparčiau modernizuoti Lietuvos pramonės sektorių, „Invega“ numato 150 mln. eurų finansavimą šalies pramonės įmonėms. Beveik 50 mln. eurų ketinama skirti įmonių skaitmeninimo projektams vidurio ir vakarų Lietuvos...
-
Seimas linkęs švelninti Alkoholio kontrolės įstatymą4
Antradienį Seimas po svarstymo pritarė įstatymo pataisoms, kuriomis būtų suvienodintas renginiuose leidžiamų pardavinėti alkoholinių gėrimų stiprumas. Taip pat siūloma leisti maisto pristatymo platformoms teikti informaciją apie gėrimų gamintoj...
-
G. Skaistė: biudžeto pajamų surinkimas iš PVM kovą toliau gerėjo1
Metų pradžioje smukus valstybės pajamoms iš pridėtinės vertės mokesčio (PVM) ir kai kuriems analitikams teigus, kad šiemet gali būti nepasiektas jo surinkimo planas, finansų ministrė Gintarė Skaistė sako, kad kovo mėnesį tiek PVM, t...
-
Nakvynės kainos Dainų šventės metu gali būti net dvigubai didesnės3
Nors iki Dainų šventės liko dar beveik trys mėnesiai, nakvynės vietos viešbučiuose jau pildosi. Planuojama, kad Dainų šventė šiais metais sulauks rekordinio dalyvių skaičiaus – net 37 tūkst. Tiesa, žmones gąsdina p...
-
Seimo komitetas: subsidija jaunos šeimos būstui neturi būti siejama su vaikų skaičiumi
Seimo Biudžeto ir finansų komitetas antradienį nutarė, kad valstybės subsidija jaunoms šeimos, regionuose įsigyjančioms būstą, neturi priklausyti nuo vaikų skaičiaus. ...
-
EIMIN skiria beveik 35 mln. eurų projektų įgyvendinimui
Ekonomikos ir inovacijų ministerija skiria beveik 35 mln. eurų finansavimą 35 projektams, numatomiems įgyvendinti Vidurio ir vakarų Lietuvos regione, pagal priemones „Inopažanga“ ir „Inobranda“. ...
-
M. Skuodis ragina kelių projektų finansavimui pasitelkti viešojo ir privataus sektorių partnerystę
Siekiant užtikrinti valstybinės reikšmės kelių infrastruktūros projektų įgyvendinimą, susisiekimo ministras Marius Skuodis ragina pasitelkti viešojo ir privataus sektorių partnerystės (VPSP) modelį. ...
-
Lietuvos pramonė sausį–kovą augo 0,1 proc.
Pramonės produkcijos vertė Lietuvoje sausį-kovą siekė 8,7 mlrd. eurų (to meto kainomis) ir, palyginti su 2023 metų tuo pat laiku, augo 0,1 proc. (palyginamosiomis kainomis). ...
-
Patarėjas: prezidentas – už progresyvumą didinant mokesčius gynybai10
Prezidento vyriausiasis patarėjas Frederikas Jansonas sako, kad šalies vadovas pasisako už progresyvumą didinant mokesčius šalyje gynybos finansavimo reikmėms. ...
-
Šilumininkas pasakė, kokia temperatūra turi būti patalpose: kitaip pažeidžiamos žmogaus teisės24
Dėl atšalusių orų Vilniui ir didelei daliai kitų šalies savivaldybių atnaujinus arba tęsiant šildymo sezoną, Lietuvos šilumos tiekėjų asociacijos prezidentas Valdas Lukoševičius sako, kad patalpų šildymas ne...