- Vilija Andrulevičiūtė, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Įmonės savo prekės ženklą paprastai keičia (angl. „rebranding“) dėl dviejų pagrindinių priežasčių – jos arba bėga nuo savo negatyvios praeities, arba išsiplečia ir klesti tiek, kad nebesutelpa į senojo prekės ženklo rėmus, sako Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) valdybos pirmininkas Simonas Bartkus. Tačiau LRT.lt pašnekovas pastebi, kad, kartais keisdamos prekės ženklą, įmonės prašauna pro šalį, sulaukia nesėkmės.
„Išskirčiau dvi pagrindines prekės ženklo keitimo priežastis. Viena iš jų – įmonės noras pabėgti nuo savo praeities, kai senasis prekės ženklas buvo suterštas, susijęs su negatyviais įvykiais. Taip pat prekės ženklas keičiamas tuomet, kai įmonė jį „praauga“, išplėsdama produkcijos spektrą ar veiklos geografiją“, – pažymi S. Bartkus.
Savo ruožtu LRT Viešųjų ryšių ir rinkodaros vadovas Žilvinas Kulvinskis teigia, kad prekės ženklo keitimu kartais tenka susirūpinti tada, kai senasis neatkreipia pakankamai klientų dėmesio, o tai akivaizdžiai parodo įmonės pajamos: „Kartais prekės ženklą reikia keisti ne tada, kai taip mano įmonės generalinis direktorius, prekės ženklo ar rinkodaros vadovas, o tuomet, kai apie prekės ženklo keitimo poreikį užsimena buhalterė.“
Ž. Kulvinskio teigimu, per dažnas prekės ženklo keitimas nėra gerai. Prekės ženklo revoliucija būna sėkminga išskirtiniais atvejais, o evoliucija pasiteisinanti dažniau.
Keičiama daugiau nei pastebi vartotojas
Vartotojas paprastai pastebi pasikeitusį logotipą ar kitus vizualinius sprendimus, tačiau prekės ženklo keitimas apima ir daugiau. Pasak S. Bartkaus, prekės ženklo keitimas gali būti susijęs su paties produkto keitimu: pakinta produkto kokybiniai parametrai – jis tampa geresnis ar blogesnis. Kartais prekės ženklo keitimas gali apimti įmonės pavadinimo ar net visos įmonės komunikacijos keitimą.
Ž. Kulvinskio teigimu, geriausia, kai prekės ženklo keitimas siejasi su strateginiais pokyčiais. O įmonių, kurių prekės ženklas pasikeičia per naktį (pvz. „Omnitel“) veikla apima itin daug sričių, reikalauja labai didelių žmogiškųjų ir finansinių resursų.
„Reikalingi dideli finansiniai resursai, atskira žmonių komanda, turi būti pajungta daug partnerių tam, kad, pernakt, būtų pakeisti visi įmonės logotipai, iškabos. Tai rodo aukštą įmonės profesionalumo lygį ir rimtą požiūrį į įmonės veiklą“, – sako Ž. Kulvinskis
Ar logotipas turi išlikti atpažįstamas?
Pasak S. Bartkaus, ar po įvairių pokyčių įmonės logotipas turi išlikti atpažįstamas, priklauso nuo priežasties, kodėl imtasi prekės ženklo keitimo. Jei norima pabėgti nuo seno įvaizdžio, dažnai logotipas yra kuriamas visiškai kitoks, kad vartotojai jo nebesietų su buvusiuoju. Tačiau, jei prekės ženklo keitimui pasirinkta tęstinė strategija, evoliucija, o ne revoliucija, tuomet stengiamasi išlaikyti tą pačią liniją, kad klientai atpažintų atsinaujinusį, tačiau ne visiškai pasikeitusį logotipą.
„Vienas iš pavyzdžių, kai prekės ženklo keitimas vyksta etapais, yra prieš 10 metų vykęs Lietuvos taupomojo banko keitimas į tuometinį „Hansabanką“. Iš pradžių pavadinimas buvo pakeistas į „Hansa – LTB“, o vėliau liko tiesiog „Hansabankas“. Prekės ženklą buvo norima pakeisti išlaikant atpažįstamumą, kad vartotojas jo nepamirštų“, – pažymi S. Bartkus.
Kitu sėkmingu pavyzdžiu, kai viskas buvo kardinaliai pakeista, rinkodaros specialistas laiko „Lietuvos telekomo“ keitimą į TEO. Tai buvo drastiškas, tačiau labai sėkmingas prekės ženklo keitimas sako S. Bartkus.
Nesėkmė kartais – neišvengiama
Nors prekės ženklo keitimo imamasi tam, kad įmonės produkcija pritrauktų naujų vartotojų, taptų geriau atpažįstama, kartais nutinka priešingai.
Lietuvoje, pasak rinkodaros specialisto, ne itin vykusiais prekės ženklo keitimo pavyzdžiais galima laikyti tuos atvejus, kai „Maxima“ savo pigiąsias parduotuves pakrikštijo „T-market“, o „Iki“ prekybos tinklas sukūrė „Leader price“. Abiem atvejais toks prekės ženklo sprendimas egzistavo trumpai, nes nebuvo sėkmingas.S. Bartkaus teigimu, tarp pasaulinių prekės ženklų keitimo istorijų kaip nesėkminga įvardijama „Pepsi“ istorija. „Jų pagrindinis konkurentas „Coca-Cola“ jau daugiau nei šimtą metų išlaiko pagrindinę liniją, o „Pepsi“ jau kelissyk iš eilės nesėkmingai bandė keisti savo prekės ženklą. Didžioji dalis tų bandymų buvo nesėkmingi“, – kalba S. Bartkus.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą1
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...
-
Kai kuriems elektros vartotojams – nemaloni žinia1
Nemaloni žinia elektros vartotojams, pamirštantiems ar tyčia nedeklaruojantiems suvartotos elektros energijos. Jei vartotojai naudojasi ne išmaniuoju skaitikliu ir daugiau nei metus nedeklaruoja suvartotos elektros kiekio, nuo kitų metų jiems...
-
Penktadienį protestą rengiantis maitinimo verslas prašo grąžinti 9 proc. PVM lengvatą3
Maitinimo sektoriaus atstovai penktadienį prie Vyriausybės rengia protesto akciją reikalaudami grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas svarstys griežtinti tvarką į Lietuvą atvykstantiems dirbti užsieniečiams1
Seimas imsis svarstyti griežtinamus reikalavimus dirbti į Lietuvą atvykstantiems užsieniečiams ir juos kviečiančioms įmonėms. ...
-
G. Nausėda palaiko pelno mokesčio didinimą gynybai, dėl PVM sako esąs „kategoriškai prieš“5
Tariantis dėl didesnio gynybos finansavimo, prezidentas Gitanas Nausėda sako palaikantis papildomą pelno apmokestinimą, tačiau pabrėžia esantis „kategoriškai prieš“ pridėtinės vertės mokesčio (PVM) kėlimą. ...
-
Seimas nustatė tvarką, kaip bus laikinai nuomojama laisva valstybinė žemė
Laisvą valstybinę žemę ir mieste, ir kaime laikinai išsinuomoti galės tik ūkininkai arba įmonės, kurie naudojo ją iki praėjusių metų pabaigos bei deklaravo joje augintas naudmenas. Jiems atsisakius toliau žemę dirbti, į tuos sklypus gal...
-
Regionuose mažėja bankų skyrių: ką daryti gyventojams?2
Regionuose mažėja bankų skyrių, gyventojams tenka važiuoti keliasdešimt kilometrų iki artimiausio banko, kad gautų konsultaciją. Bankai aiškina paprastai – žmonės į padalinius ateina vis rečiau ir ragina nuo šiol su banku...
-
Seimas palengvino neįgaliuosius vežančių automobilių parkavimą1
Nuo lapkričio lengvės neįgaliųjų vairuojamų ar juos vežančių automobilių parkavimas – jų savininkams leista nemokėti mokesčio už stovėjimą savivaldybių nustatytose vietose. ...
-
N. Mačiulis: gynybą galima finansuoti parduodant valstybės įmonių turtą9
Vyriausybei iškėlus idėją steigti specialų fondą gynybai papildomai finansuoti iš didesnių mokesčių, „Swedbank“ ekonomistas Nerijus Mačiulis sako, kad krašto apsaugą reikėtų finansuoti ne didinant mokesčius, o pard...
-
Premjerė: pratęsus bankų solidarumo įnašą valstybė negautų realių pajamų5
Lietuvoje veikiantiems bankams pernai uždirbus dukart didesnį pelną nei 2022-aisiais, premjerė Ingrida Šimonytė sako, kad pratęsus laikinąjį bankų solidarumo įnašą, pajamų iš šio mokesčio valstybė nebesurinktų, nes ma...