- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos jūrų laivininkystės žlugimo istorija ją gelbėjusioms valstybės įmonėms papildomai gali kainuoti dar beveik milijoną eurų.
Valstybė jau nukentėjo
Klaipėdos apygardos teisme vėl atversta teismo byla, kur vokiečių draudimo kompanija „Lampe & Schwarce K.G“ iš Lietuvos jūrų laivininkystės ir Lietuvos geležinkelių prašė priteisti 785 tūkst. JAV dolerių su palūkanomis.
Kadangi Lietuvos jūrų laivininkystė jau kaip ir užbaigė egzistavimą, nuo jos nukentėjusiai bendrovei „Lampe & Schwarce K.G“ pinigus kaip ir turėtų sumokėti jos laivų įkeitimo perėmėja Lietuvos geležinkelių bendrovė.
Beje, viena valstybės įmonė šioje istorijoje jau yra nukentėjusi. Lietuvos jūrų laivininkystei gelbėti 500 tūkst. eurų buvo skyrusi „Smiltynės perkėla“. Jai už tai buvo įkeista dalis laivo „Venta“. Tačiau teismuose atsiradus bendrovės „Lampe & Schwarce K.G“ ieškiniui šis įkeitimas juridiškai jau yra panaikintas. Teoriškai valstybė, tiksliau jos valdoma įmonė, dėl to jau yra nukentėjusi, nes nebeliko jokių galimybių jai atgauti pinigų.
Lietuvos jūrų laivininkystės žlugimas paliko skolas ir Sodrai – per 263 tūkst. eurų.
Dar didesnį nuostolį valstybė gali patirti, jei bus priteista pinigų suma iš Lietuvos geležinkelių.
Išlaisvino ir sugrąžino laivą
Yra didelė tikimybė, kad Lietuvos geležinkeliams gali tekti sumokėti bendrovės „Lampe & Schwarce K.G“ prašomą sumą.
Pinigai yra realiai išleisti. Pagal sutartį su Lietuvos jūrų laivininkyste „Lampe & Schwarce K.G“ sumokėjo JAV Naujojo Džersio valstijos Kamdeno uoste areštuoto laivo „Venta“ skolas, mokėjo už įgulos maitinimą, kurą, padėjo jam sugrįžti į Klaipėdą.
Tai buvo daroma todėl, kad vyko šios bendrovės bei Lietuvos jūrų laivininkystės ir Lietuvos geležinkelių atstovų susitikimas, kur buvę pažadėta, kad patirtos išlaidos bus sumokėtos pardavus laivą „Venta“. Bet kai laivas grįžo į Klaipėdą pažadas tarsi ir buvo pažeistas. „Lampe & Schwarce K.G“ pinigų negavo, Lietuvos geležinkelių bendrovės atstovas nuo derėjimosi dėl laivo sugrąžinimo atsiribojo, nes jis be valdybos sprendimo negalėjęs priimti jokio sprendimo, o valdybos posėdis taip ir nebuvęs sušauktas.
„Lampe & Schwarce K.G“ atstovai teikdami ieškinį tikino, kad Lietuvos geležinkelių bendrovei atstovavęs vyriausiojo finansininko pavaduotojas juos suklaidinęs, nes buvo leista manyti, kad pardavus laivą „Venta“ pirmiausia su jais bus atsiskaityta. Laivas „Venta“ prieš tai jau buvo įkeistas kaip tik Lietuvos geležinkeliams už tai, kad gelbėdama Lietuvos jūrų laivininkystę ji jai buvo suteikusi 3 mln. eurų tikslinę paskolą. Šie pinigai buvo sumokėti bankui, kad jam priklausęs laivų įkeitimas būtų perduotas Lietuvos geležinkeliams.
Nesėkminga gelbėjimo operacija
Klaipėdos apygardos teismas 2017 m. spalio 6 d. „Lampe & Schwarce K.G“ pretenzijas Lietuvos geležinkeliams atmetė. Buvo konstatuota, kad susitikimo metu Lietuvos geležinkelių atstovas neturėjo galimybių sudaryti sutartį, kuriai reikėjo valdybos pritarimo.
Buvo palikta ir „Smiltynės perkėlos“ naudai už 500 tūkst. eurų paskolą sudaryta laivo „Venta“ dalies įkeitimo sutartis.
Lietuvos apeliacinis teismas 2018 m. spalio 16 d. panaikino laivo dalies įkeitimo „Smiltynės perkėlos“ naudai sutartį, bet kitą bylos dalį jis paliko nepakeistą.
Lietuvos aukščiausiasis teismas 2019 m. balandžio 24 d. nutartimi grąžino bylą nagrinėti iš naujo dėl nuostolių atlyginimo bendrovei „Lampe & Schwarce K.G“. Šio teismo nuomone byloje nebuvo įvertintos aplinkybės apie tai, kokie buvo „Lampe & Schwarce K.G“ santykiai su Lietuvos geležinkeliais iki minėto susitikimo, kuriame dalyvavo Lietuvos geležinkelių atstovas. Kai laivas „Venta“ jau buvo įkeistas Lietuvos geležinkeliams kas ir kokiu pagrindu pažadėjo, kad, jei „Lampe & Schwarce K.G“ finansuos laivo sugrąžinimo operaciją, jai bus sumokėta pirmiausiai, kai tik laivą „Venta“ parduos.
Šioje situacijoje labiausiai nukentėjusi yra „Lampe & Schwarce K.G“, nes ji išleido pinigus už jai suteiktą pažadą. Po Lietuvos aukščiausiojo teismo sprendimo jai atsirado viltis, kad dalis pinigų iš „Lietuvos geležinkelių gali būti priteista. Bus apklausiami liudininkai, aiškinamasi dėl pažadų draudimo bendrovei „Lampe & Schwarce K.G“.
Nesėkminga Lietuvos jūrų laivininkystės gelbėjimo operacija dar gali padidinti valstybės valdomo verslo išlaidas.
Lietuvos jūrų laivininkystė, kurios veikla juridiškai jau pasibaigė, 144 kreditoriams liko skolinga 17 mln. 194 tūkst. eurų. Didžiausiai 9,11 mln. eurų skolą iš Lietuvos jūrų laivininkystės paveldėjo SEB bankas, 2,59 mln. eurų Lietuvos geležinkeliai, 899 tūkst. eurų jau minėta „Lampe & Schwarce K.G“.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Prezidentas nepalaiko siūlymo gynybą finansuoti iš savivaldybėms tenkančios GPM dalies1
Prezidentas Gitanas Nausėda sako nepalaikantis Laisvės partijos siūlymo dalį papildomų lėšų gynybai surinkti perskirstant savivaldybėms tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį. ...
-
I. Vėgėlės šeimos valdoma „Vilpra“ galimai apeidinėjo sankcijas Rusijai ir Baltarusijai8
Kandidato į prezidentus Igno Vėgėlės šeimos kontroliuojama šildymo sistemų prekybos ir įrengimo grupė „Vilpra“ į Kirgiziją eksportuodama kondicionierius galimai apeidinėjo Europos Sąjungos (ES) sankcijas Rusijai ir Baltarus...
-
Lojalumo pokyčiai darbo rinkoje: į jaunų žmonių išėjimą reikia žiūrėti pozityviai2
Darbo rinkoje keičiasi ne tik tendencijos, bet ir vertybės. Viena iš jų – lojalumas. Apie tai, ar dabartinei darbuotojų kartai lojalumas išlieka vertybe, LNK reportaže pasakojo gydytojas psichoterapeutas Dainius Jakučionis. ...
-
Vyriausybė pritarė siūlymui būtiniausių bankų paslaugų krepšelio kainą susieti su MMA6
Vyriausybė trečiadienį pritarė Finansų ministerijos ir Lietuvos banko (LB) siūlymui būtiniausių bankų paslaugų krepšelio gyventojams ir smulkiam verslui kainą susieti su minimalia mėnesio alga (MMA), ją perskaičiuojant kas trejus metus. ...
-
Liberalai „laisviečius“ kaltina įžūlumu, tarsis dėl savo siūlymo gynybos finansavimui6
Vienas valdančiųjų liberalų lyderių Eugenijus Gentvilas trečiadienį įžūliu pavadino koalicijos partnerių „laisviečių“ siūlymą dėl būdų padidinti gynybos finansavimą, bandys formuluoti savo iniciatyvą. ...
-
Pieno supirkimo kaina Lietuvoje per metus augo dešimtadaliu2
Vidutinė natūralaus pieno supirkimo kaina kovą siekė 42,31 cento už kilogramą ir buvo 10,8 proc. didesnė nei pernai tuo pat metu. Lyginant su vasariu, supirkimo kaina kilo 0,3 proc. ...
-
Lietuvos bankas: Lietuvos auksas pernai pabrango 9 proc.3
Lietuvos aukso atsargų rinkos vertė, nepaisant susilpnėjusio JAV dolerio euro atžvilgiu, pernai išaugo 9 proc. iki 355 mln. eurų, sako Lietuvos banko (LB) atstovas. ...
-
„Laisviečiai“ gynybą finansuoti siūlo iš savivaldybių GPM, akcizų, didesnio pelno mokesčio6
Laisvės partija trečiadienį paskelbė, kad surinkti reikiamas papildomas lėšas krašto apsaugai siūlo perskirstant savivaldybėms šiuo metu tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį, didinant akcizus ir vienu procentiniu pun...
-
„Investuok Lietuvoje“: Lietuvos konkurencingumas patiria iššūkių, yra mažesnis nei regione
Lietuvos ekonomikos konkurencingumas patiria iššūkių bei mažėja regione, teigia užsienio investicijų skatinimo agentūra „Investuok Lietuvoje“. ...
-
I. Žilienė: elektros tinklų sujungimas kainuos apie 270 mln. eurų, įtaka tarifui bus maža2
Šiaurės vakarų ir rytų elektros perdavimo tinklų sujungimo projekto, kurį siekiama pripažinti ypatingos valstybinės svarbos, įgyvendinimas kainuos apie 270 mln. eurų, sako energetikos viceministrė Inga Žilienė. ...