- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ar dėl vežėjų krizės Lietuvoje nebus kaip Jungtinėje Karalystėje, kai ėmė strigti net būtiniausių prekių pristatymai? Prognozės kelia nerimą. Anot specialistų, kai kurios prekės iki Kalėdų Lietuvos gali ir nepasiekti, o atvežtos bus brangesnės, praneša LNK.
Situacija artėja prie ekstremalios
Minkšti, kvapnūs, su razinomis, spanguolėmis ar riešutais, itališki kalėdiniai pyragai jau guldomi į pirkinių krepšius. O prekybininkai kalba ne tik apie itališkus skanėstus. Anot jų, tai, kas dabar vyksta rinkoje, neramina.
„Labai jaučiame prekių trūkumą. Tą, ką esame susiplanavę, atsivežę, papildomų tikrai nebus galimybės vežtis, nes pas gamintojus labai trūksta ir žaliavų, ir pakuočių“, – sakė mažmenos asortimento valdymo vadovė Margarita Kromienė.
Kol kas lentynos pilnos, kad būtų ruoštasi iš anksto. Visgi dalis prekių dar neatvyko, ypač daug trikdžių dėl prekių, kurios turi atkeliauti iš Didžiosios Britanijos.
„Kas bus prieš Kalėdas, pačiu piku, išvis yra neprognozuojama. Tikrai gali būti taip, kad nebus, kam tų prekių atkrauti, paruošti, pagaminti ar atvežti“, – teigė M. Kromienė.
O kad vežėjų trūksta, kalbama jau kurį laiką, tačiau dabar situacija tokia:„Artėjame prie ekstremalios. Didelė dalis vežėjų stabdo mašinas, nes nėra vairuotojų. Apie 300 įmonių yra bankrutavusių, mažų ir vidutinių, todėl, kad nebeišgali mokėti lizingų, kreditų. Nemaloni situacija“, – aiškino „Linavos“ generalinis direktorius Zenonas Buivydas.
Kas bus prieš Kalėdas, pačiu piku, išvis yra neprognozuojama.
„Šiuo metu matoma Jungtinės Karalystės situacija. Gali sulėtėti tiekimo terminai. Įvertinant tai, kad šiuo metu yra labai didelė krizė, darbuotojų pritekėjimas į Lietuvos darbo rinką yra labai stipriai apribotas“, – komentavo Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso valdybos pirmininkė Agnė Margevičiūtė.
Sektoriuje trūksta apie 10 tūkst. darbuotojų. Savo atidirbę išeina į pensiją, jaunimas – nenori. Kaip pavyzdį, ką daro vairuotojų krizė, Z. Buivydas pateikė ir absurdišką situaciją Jungtinėje Karalystėje:
„Eina žmogus su dviem kanistrais, jis neturi mašinos, o šiaip įsipila sau, kad galėtų turėti. Manau, kad iki to pas mus nenueis, bet situacija yra įtempta“, – tikino „Linavos“ generalinis direktorius.
Freepik.com nuotr.
Visgi ir Lietuvoje vežėjų krizę pajus kiekvienas. Anot „Linavos“ atstovo, būtent šis kalėdinis laikotarpis smogs taip, jog kai kurios prekės šalies net nepasieks, o pasiekusios bus brangesnės.
„Daugiausia nepasieks Europos šalių gaminamos prekės, Kinijos. Nepamirškime, kad dabar kiniškos prekės į Lietuvą tiesiogiai nebekeliauja, jos turi keliauti per Vokietiją ar kitas Europos Sąjungos šalis. Dėl to vėl pabrangsta“, – šnekėjo Z. Buivydas.
Trūks ne tik skanėstų
Ne tik gurmaniški skanėstai – situacija gali pakoreguoti ir dovanų sąrašą.
„Tiems, kas vaikosi madas ir nori pačių naujausių technologijų, naujausių žaislų, tai tiekimo grandinė yra sutrikusi ir daug kas tą pajaus“, – tvirtino ekonomistas Nerijus Mačiulis.
Šiuo metu sutrikimai fiksuojami ne tik transportavimo, bet ir gamybos grandinėje, tad ekonomistas kategoriškas: kalėdinėmis dovanomis reikėjo pasirūpinti jau prieš mėnesį.
Turbūt tuomet reikės dovanoti savo pieštus atvirukus ar keliones kitiems metams.
„Pavyzdžiui, dabar kelionė nuo gamyklos Kinijoje iki namų durų užtrunka beveik tris mėnesius – dvigubai ilgiau negu prieš kelerius metus. Yra ir krovininių laivų trūkumas, ir konteinerių trūkumas, ir darbuotojų trūkumas transporto sektoriuje, kurjerių, kurie gali laiku pristatyti tas prekes. Mes šią problemą matėme jau dabar, vasarą ir rudenį, o prieš Kalėdas tie kamščiai turbūt bus dar didesni. Turbūt tuomet reikės dovanoti savo pieštus atvirukus ar keliones kitiems metams“, – sakė N. Mačiulis.
Visgi didieji prekybos tinklai gyventojus ramina: ko tikrai nepritrūksime, tai lietuviškos produkcijos.
„Kol kas negirdime signalų, kad būtų kažkokių problemų dėl prekių pristatymo. Matyt, Lietuvos rinkoje šita problema galbūt nėra tokia didelė“, – teigė „Rimi“ atstovė Gabrielė Šerėnienė.
Kokia situacija bus su gurmaniškais delikatesais, gėrimais ar kitomis šventinėmis prekėmis, didieji tinklai ne tokie užtikrinti.
„Kaip žinia, situacija logistikos pasaulyje yra įtempta jau kelis mėnesius, tai pavienių situacijų pasitaiko ir šiuo metu“, – kalbėjo „Lidl“ atstovas Valdas Lopeta.
„Apie tuos trikdžius ir girdime, ir matome. Mes imamės priemonių jau iš anksto ir plečiame tiekėjų ratą, kad panašių prekių būtų galima gauti iš kitur“, – šnekėjo „Maximos“ atstovė Rima Aukštuolytė.
„Nežinome, kaip situacija klostysis toliau, bet dabar, šiuo momentu galime pasakyti, kad kol kas mūsų grandinė tvirta“, – tikino „IKI“ atsovė Vaida Budrienė.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą2
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...
-
Kai kuriems elektros vartotojams – nemaloni žinia4
Nemaloni žinia elektros vartotojams, pamirštantiems ar tyčia nedeklaruojantiems suvartotos elektros energijos. Jei vartotojai naudojasi ne išmaniuoju skaitikliu ir daugiau nei metus nedeklaruoja suvartotos elektros kiekio, nuo kitų metų jiems...
-
Penktadienį protestą rengiantis maitinimo verslas prašo grąžinti 9 proc. PVM lengvatą5
Maitinimo sektoriaus atstovai penktadienį prie Vyriausybės rengia protesto akciją reikalaudami grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas svarstys griežtinti tvarką į Lietuvą atvykstantiems dirbti užsieniečiams3
Seimas imsis svarstyti griežtinamus reikalavimus dirbti į Lietuvą atvykstantiems užsieniečiams ir juos kviečiančioms įmonėms. ...
-
G. Nausėda palaiko pelno mokesčio didinimą gynybai, dėl PVM sako esąs „kategoriškai prieš“5
Tariantis dėl didesnio gynybos finansavimo, prezidentas Gitanas Nausėda sako palaikantis papildomą pelno apmokestinimą, tačiau pabrėžia esantis „kategoriškai prieš“ pridėtinės vertės mokesčio (PVM) kėlimą. ...
-
Seimas nustatė tvarką, kaip bus laikinai nuomojama laisva valstybinė žemė
Laisvą valstybinę žemę ir mieste, ir kaime laikinai išsinuomoti galės tik ūkininkai arba įmonės, kurie naudojo ją iki praėjusių metų pabaigos bei deklaravo joje augintas naudmenas. Jiems atsisakius toliau žemę dirbti, į tuos sklypus gal...
-
Regionuose mažėja bankų skyrių: ką daryti gyventojams?2
Regionuose mažėja bankų skyrių, gyventojams tenka važiuoti keliasdešimt kilometrų iki artimiausio banko, kad gautų konsultaciją. Bankai aiškina paprastai – žmonės į padalinius ateina vis rečiau ir ragina nuo šiol su banku...
-
Seimas palengvino neįgaliuosius vežančių automobilių parkavimą1
Nuo lapkričio lengvės neįgaliųjų vairuojamų ar juos vežančių automobilių parkavimas – jų savininkams leista nemokėti mokesčio už stovėjimą savivaldybių nustatytose vietose. ...
-
N. Mačiulis: gynybą galima finansuoti parduodant valstybės įmonių turtą10
Vyriausybei iškėlus idėją steigti specialų fondą gynybai papildomai finansuoti iš didesnių mokesčių, „Swedbank“ ekonomistas Nerijus Mačiulis sako, kad krašto apsaugą reikėtų finansuoti ne didinant mokesčius, o pard...
-
Premjerė: pratęsus bankų solidarumo įnašą valstybė negautų realių pajamų5
Lietuvoje veikiantiems bankams pernai uždirbus dukart didesnį pelną nei 2022-aisiais, premjerė Ingrida Šimonytė sako, kad pratęsus laikinąjį bankų solidarumo įnašą, pajamų iš šio mokesčio valstybė nebesurinktų, nes ma...