- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Žala, kurią patiria Lietuvos įmonės dėl Kinijos taikomų neoficialių sankcijų, vis auga ir gali siekti šimtus milijonų eurų, praneša LNK.
Blogėjančių Lietuvos ir Kinijos santykių pasekmės: iš Lietuvos gali trauktis kai kurie investuotojai arba nebeateiti nauji, o lietuviškos įmonės kenčia jau dabar. Šią situaciją pakomentavo Lietuvos pramonininkų konfederacijos pirmininkas Vidmantas Janulevičius.
V. Janulevičius / Stop kadras
„Apie du šimtai Lietuvos vidutinių ir didesnių įmonių turi intensyvių prekybos ryšių su Kinija. Šiandien iš pramonininkų konfederacijos yra daugiau nei 60 įmonių, kurios kenčia būtent dėl to, kad arba negali išsiųsti savo prekių į Kiniją (eksportas iš Lietuvos), tokių įmonių dabar yra apie 20, arba, dauguma – daugiau nei 40 įmonių – negali ir išsiųsti į Kiniją, ir gauti iš Kinijos. Tai visgi, įmonių, gaunančių iš Kinijos, kiekis yra didesnis. Tiems, kam yra ribojama, už ką prekės buvo apmokėtos, Kinija neišsiunčia tų teisėtų prekių“, – sakė V. Janulevičius.
„Kadangi konteinerių, išvykstančių iš Kinijos, skaičius auga, mūsų paskaičiavimais, nuo krizės pradžios turėtų būti apie pora tūkstančių konteinerių. Šiandien tas skaičius, ko gero, viršija 1200 konteinerių. Tikslių duomenų neturime, bet manome, kad tas skaičius artėja link 1300 – konteineriai, keliaujantys iš Kinijos į Lietuvą“, – pridūrė pašnekovas.
Lietuviškos įmonės nesulaukia tų prekių, už kurias jau yra sumokėjusios. Apskritai vertinti tokią situaciją – sudėtinga.
„Mums, aišku, labai sunku pasakyti už kiekvieną įmonę, bet dauguma mūsų įmonių yra apmokėję tas prekes arba išstatę akredityvus, arba apmokėję išankstinėmis sąskaitomis. Aš manau, kad tai yra piktnaudžiavimas, nes tai yra konkrečiai apmokėtos mūsų prekės, tai yra tas pats kaip atsiskaityti, o paslaugos būtų nepateiktos ar prekės neparduotos. Dėl eksporto iš Lietuvos į Kiniją, tai čia kiekviena šalis gali nustatyti savo prerogatyvas, čia jau mes didelių spaudimo priemonių neturime, bet kalbant apie tas prekes, už kurias jau buvo apmokėta, o jos neišleidžiamos iš Kinijos, tai čia jau mes manome, kad tai yra piktnaudžiavimas. Mes kreipsimės į USCD, nes tai yra tiesioginis prekybos taisyklių pažeidimas. O dėl visų kitų dalykų yra sunku spręsti – tai pavieniai atvejai“, – kalbėjo vyras.
Skaičiais įvertinti padarytą žalą – tai tarsi burti iš kavos tirščių, anot pašnekovo.
„Yra mikroelektronikos konteineriai, kurių, pavyzdžiui, vieno konteinerio kaina yra du milijonai eurų, bet yra žemės ūkio paskirties produkcija, kurios kaina yra tik 4 ar 5 tūkst. eurų. Jie eksportuoja iš Lietuvos į Kiniją tik tam, kad užpildytų tuščią konteinerį ir apsimokėtų grąžinti. Mes skaičiuojame vidurkį – vieno konteinerio kaina apie 20 tūkst. eurų. Tai galima lengvai paskaičiuoti, kokia yra ta suma. Bet čia labai preliminarūs skaičiai“, – aiškino V. Janulevičius.
Mes skaičiuojame vidurkį – vieno konteinerio kaina apie 20 tūkst. eurų.
Verslo atstovai kalba apie tai, kad jau yra reikalinga diskusija, derybos, į kurias galėtų įsitraukti ir Europos komisija.
Pašnekovas tam pritarė: „Mes nelabai turime kitų galimybių. Lietuva su savo ekonomika yra maža, mes nuo savęs kalbėti negalime, nes stodami į Europos Sąjungą (ES) delegavome visą bendrąją Europos politiką ES, ir jeigu kenčia viena šalis iš ES bendrijos, kuri yra viena bendra rinka, tai yra būtina ir kalbėtis Europos Komisijos lygmeniu tam, kad atstovėtume tuos pačius lūkesčius, kuriuos kažkada delegavome ES. Tik tokiu būdu mes galime ir ieškoti dialogo, ir rodyti tuos nuostolius, kurie ateina iš tokios nešališkos politikos. Tie kaštai, kuriuos patiria Lietuvos ekonomika ir, tuo pačiu metu, mūsų partneriai – Vokietija, Prancūzija, Ispanija – patampa bendras visų Europos Sąjungos šalių reikalas.“
Jeigu Lietuva negalėtų įvykdyti savo įsipareigojimų, tai, anot V. Janulevičiaus, grėstų dideli nuostoliai.
„Tie nuostoliai jau galėtų būti milijardiniai. Tai ne visas nuostolis, ne pačios produkcijos kiekis, bet už to stovi ir baudos, ir kiti įsipareigojimai“, – situaciją įvertino pašnekovas.
Scanpix nuotr.
Ar Lietuvos politika ir valdininkų kalbos šios krizės akivaizdoje dar labiau nepakenkė verslui, pasak pašnekovo, sunku spręsti.
„Mes žiūrime per ekonomiką. Noras būtų prekiauti su visomis šalimis, vertybinė politika, aišku, turi būti, bet manau, kad turime kiek įmanoma padėti verslui išspręsti kylančias problemas, nes čia tie patys mokesčiai, tos pačios pensijos ir tas pats mūsų surenkamas biudžetas, apie kurį kalba ir Vyriausybė, ir Finansų ministerija. Jeigu ilgainiui nebus tokių tvarių eksporto kiekių, kokius mes turėjome per pastaruosius porą metų, tai manau, kad trauksis ir kiti dalyviai. Kalbėti apie tai, kad Kinija pati trauksis – nežinau, sunku spręsti, kol kas, bent jau mes, tokių ženklų nematome. Kviečiame tiesiog eiti, ieškoti būdų kartu su Europos komisija, bet lygiagrečiai ieškoti ir kažkokių kompromisų, nuolaidų, nekeičiant mūsų vertybinės politikos esmės“, – svarstė V. Janulevičius.
Kalbant apie paprastą vartotoją, jam esą buitinių kiniškų prekių kaina neturėtų augti.
„Buitinių prekių tiekimas iš Kinijos nesustojo – jis vyksta. Bet sustojo tose vietose, kur Lietuva kuria pridėtinę vertę, kur mes darome su gamyba, pramone susijusius dalykus. Paprastam žmogui, tikėtina, kiniškos buitinės prekės nestoja ir jų kaina neauga, bet viskas, ką mes toliau darome su pramone, kartu integravęsi į Vakarų grandines, deja – čia jokių pozityvių poslinkių nėra. Mes jau turime kliautis patys savo jėgomis. Pradžiai – bandyti ieškoti būdų, kaip išlaikyti įmonių konkurencingumą, nes jų sumokami mokesčiai pildo mūsų biudžetą“, – siūlė pašnekovas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
G. Nausėda pasirašė patikslintą biudžetą, bet kritikuoja antiinfliacinių priemonių tempą4
Prezidentas Gitanas Nausėda pasirašė patikslintą 2022 metų valstybės biudžeto įstatymą, tačiau sukritikavo Vyriausybę dėl per lėto tempo diegiant priemones, padėsiančias gyventojams amortizuoti kainų augimo šoką. ...
-
Vežėjai teigiamai vertina naujausius reikalavimus: tikisi, kad visi vienodai mokės mokesčius
Lietuvos vežėjai linkę teigiamai vertinti nuo šeštadienio įsigaliojančius naujausius Mobilumo paketo reikalavimus, iš kurių vienas pagrindinių yra reikalavimas turėti licencijas transporto priemonėms, kurių didžiausia leidžiamo...
-
Nepaisant išaugusių kainų, sėklų pardavimai didėja1
Daržininkams mėgėjams bei ūkininkams baigiant sėją, prekybininkai pastebi, kad šiemet sėklų pardavimai auga, nepaisant apie 15 proc. išaugusių jų kainų. Be kita ko, prognozuojama, kad sėklos kitąmet brangs dar. ...
-
Lietuvos turėtas skolinimosi reitingas – patvirtintas
Tarptautinė kreditų reitingų agentūra „DBRS Morningstar“ patvirtino anksčiau Lietuvai suteiktą A (aukštą) ilgalaikio skolinimosi reitingą ir paliko stabilią perspektyvą, skelbia Finansų ministerija. ...
-
„Nord Pool“ sustabdžius prekybą rusiška elektra, jos importas stabdomas ir Lietuvoje
Elektros energijos biržos operatorė „Nord Pool“ nusprendė stabdyti prekybą rusiška elektra iš vienintelio jos importuotojo Baltijos šalyse – įmonių grupės „Inter RAO“. ...
-
Nauja tvarka verčia stvertis už galvų: statybų pažyma pabrango 17 kartų3
Paskutiniai gręžimai iki kol daugiabutyje neįsikėlė naujakuriai. Kiekviena detalė svarbi, mat tik kelios savaitės, kai įsigaliojo nauja tvarka – nuo gegužės 1-osios pažymą, kad statinys atitinka projektą, išduoda nebe valdininkai, o p...
-
Lietuvos energetikos agentūra: per savaitę šalyje brango degalai2
Benzino kainos Baltijos šalyse, Lenkijoje ir Vokietijoje gegužės 9–13 dienomis didėjo 2–8 centrais už litrą, o dyzelinis kuras visur, išskyrus Lietuvą, pigo iki 5 centų už litrą, skelbia Lietuvos energetikos agentūra. ...
-
E. Lazauskas: bandomasis krovinių vežimas iš Ukrainos pasiteisino1
Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) vadovas Egidijus Lazauskas teigia, kad bendrovei apie 60 tūkst. eurų į Ukrainą ir atgal kainavęs bandomasis krovinių vežimas pasiteisino. Anot jo, reisų dažnumą lems ne tik įmoni...
-
Baltijos prospekto estakadai – 8,75 mln. eurų iš valstybės2
Sulaukta Vyriausybės sprendimo dėl finansavimo Baltijos prospekto žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbams – šiais metais valstybė prie šio svarbaus susisiekimo objekto finansavimo prisidės 8,75 mln. eurų. Anot mero Vytauto Grubli...
-
G. Šimkus: karo fone investicijos į ekonomikos transformaciją – gyvybiškai svarbios
Neapibrėžtumas dėl karo prieš Ukrainą padarinių tampa vienu svarbiausių privačių investicijų barjeru bei ekonomikos plėtros trikdžiu, Baltijos šalių centrinių bankų seminare kartu su Europos investicijų banku (EIB) kalbėjo Lietuvo...