- Remigijus Bielinskas, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Europinės geležinkelio vėžės „Rail Baltica“ projekto koordinatorė Europos Komisijoje (EK) Catherine Trautmann (Katrin Trautman) pareiškė, kad Rusijos karas prieš Ukrainą iš esmės pakeitė „Rail Baltica“ funkciją – projektas tapo svarbus ne tik regiono ekonomikai, bet ir gynybai. Todėl EK nusprendė finansuoti iki 85 proc. pabrangusio projekto kaštų.
„Jungtis turi tarnauti taip pat ir ES ir NATO gynybai – gabenti kareivius ir techniką. Tai svarbu ir dėl to, kad Švedija ir Suomija taip pat taps NATO narėmis“, – antradienį Rygoje vykstančioje „Rail Baltica“ industrijos dienų konferencijoje teigė projekto koordinatorė.
C. Trautmann teigimu, iki karo Ukrainoje „Rail Baltica“ buvo iš esmės ekonominis projektas, kartu sprendžiantis ir aplinkosaugos problemas, tačiau dabar jis tapo svarbus saugumo bei taikos užtikrinimui.
„Tačiau dabar pasikeitus geopolitiniams faktoriams akivaizdu, kad Baltijos šalys ir Suomija privalo būti geriau sujungtos su Europos Sąjunga ne tik dėl ekonominės plėtros, bet ir dėl saugumo bei taikos užtikrinimo, todėl taip pat labai svarbu sujungti šią Europos dalį dėl karinių poreikių“, – kalbėjo C. Trautmann.
Pasak jos, Bendrija, suvokdama ne tik ekonominę, bet ir geopolitinę projekto svarbą dėl karo Ukrainoje, nusprendė padengti iki 85 proc. pabrangusio „Rail Baltica“ projekto kaštų.
„Tai svarbi informacija būsimiems šio projekto rangovams: „Rail Baltica“ labai svarbus ir finansiškai saugus projektas“, – sakė projekto koordinatorė.
Anot C. Trautmann, su „Rail Baltica“ turėtų būti sujungtas planuojamas naujas europinės vėžės geležinkelis iki Ukrainos Mikolajevo uosto – taip turėtų atsirasti europinė trijų jūrų – Baltijos, Juodosios ir Viduržemio – jungtis.
„Nežinau, kada ši Ukrainos jungtis atsiras, bet ji bus ypač svarbi atstatant Ukrainą“, – pabrėžė EK „Rail Baltica“ projekto koordinatorė.
Jos teigimu, tiek padidėjusią projekto sąmatą, tiek atsiradusias naujas jungtis į Ukrainą dar turėtų patvirtinti Europos Parlamentas.
Pasak susisiekimo viceministrės Agnės Vaiciukevičiūtės, šimtmečio projektas Lietuvoje sėkmingai stumiasi į priekį – šiemet pradėtos atkarpos nuo Kauno iki Latvijos sienos statybos.
„Šiuo metu tai yra brandžiausia projekto dalis, todėl ši tarpvalstybinė geležinkelio atkarpa bus užbaigta pirmiausiai ir pradės veikti greičiausiai“, – konferencijoje sakė A. Vaiciukevičiūtė.
Anot „LTG infra“ atstovės Gintarės Žalytės-Štarienės, atkarpoje nuo Kauno iki Latvijos sienos jau baigtas žemės paėmimas visuomenės poreikiams, bendrovė „Eurovia Lietuva“ už 6,6 mln. eurų baigia nutiesti 18,3 km ilgio vietinės reikšmės kelių šalia būsimo geležinkelio, vyksta parengiamieji tilto per Nerį prie Jonavos statybos darbai.
Jos teigimu, artimiausiu metu bus pasirašytos sutartys dėl sankasos ir inžinerinių statinių statybos atkarpose Šveicarija–Žeimiai ir Žeimiai–Šėta, o gruodį planuojama skelbti konkursus sankasos statybai atkarpose Kaunas Šveicarija ir Šėta–Ramygala.
Pasak G. Žalytės-Štarienės, vyksta Kauno ir Panevėžio mazgų, linijos nuo Kauno iki Lenkijos sienos, Kauno ir Panevėžio depų bei regioninių stočių teritorijų planavimo etapas, be to, visuomenei pristatyti Kauno–Vilniaus ruožo konkretizuoti sprendiniai.
Jos teigimu, kitąmet taip pat planuojama pasirašyti sutartis dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektavimo ruože Kaunas–Lenkijos siena.
2014–2021 metais „Rail Baltica“ skirta daugiau nei 1,2 mlrd. eurų, iš kurių 85 proc. buvo skirta iš Europos infrastruktūros tinklų priemonės (EITP). Anksčiau planuota, kad bendra projekto vertė sieks apie 5,8 mlrd. eurų, vėliau teigta, kad jis pabrango iki 7 mlrd. eurų, tačiau oficiali perskaičiuota projekto kaina iki šiol nebuvo skelbiama.
„Rail Baltica“ šiemet pateko tarp prioritetinių ES transeuropinio transporto tinklo projektų. Šią vasarą EK skyrė jam papildomą 357 mln. eurų finansavimą.
„Rail Baltica“ nuo 2026 metų turėtų sujungti Taliną, Pernu, Rygą, Panevėžį, Kauną, Vilnių ir Varšuvą, Lietuvoje šis ruožas tęsis 392 kilometrus. Juo keleiviniai traukiniai galės važiuoti iki 250 kilometrų per valandą greičiu, o krovininiai traukiniai – iki 120 kilometrų per valandą greičiu.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
V. Janulevičius: fintech šalis Lietuva galėtų užsitarnauti ir energytech vardą2
Žalioji transformacija yra galimybė tiek Lietuvos, tiek Europos pramonei nepriklausyti nuo trečiųjų šalių, sako Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas. ...
-
Šiaulių bankas gali neperimti „Invaldos INVL“ verslo Latvijoje ir Estijoje1
Investicijų valdymo ir gyvybės draudimo grupei „Invalda INVL“ bei Šiaulių bankui jungiant mažmeninius verslus, Šiaulių bankas gali neperimti „Invaldos INVL“ gyvybės draudimo verslo Latvijoje ir Estijoje, kaip planuot...
-
G. Skaistė: investicijos į žaliuosius projektus per dvejus metus padvigubės1
2023-2024 metais į žaliuosius projektus verslas investuos apie 0,5 mlrd. eurų – dukart daugiau negu 2021-2022 metais, sako finansų ministrė Gintarė Skaistė. ...
-
G. Nausėda: smulkieji ūkininkai ir prekybininkai sąmoningai stumiami iš rinkos5
Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad smulkieji ūkininkai ir prekybininkai kartais yra sąmoningai stumiami iš rinkos, nes didieji prekybos centrai teikia prioritetą stambiems tiekėjams – tai dažnai lemia galutinių maisto kainų augimą.&nbs...
-
G. Nausėda apie Kėdainių tilto griūtį: įvertino būklę patenkinamai, bet tiltas manė kitaip70
Kėdainiuose antradienio rytą įvykusi tilto griūtis parodė, jog kelių ir tiltų priežiūrai skiriama nepakankamai lėšų, sako prezidentas Gitanas Nausėda. ...
-
M. Skuodis po incidento Kėdainiuose: tiltams tvarkyti skiriamas prioritetas6
Kėdainiuose antradienį įgriuvus pagrindiniam miesto tiltui, susisiekimo ministras Marius Skuodis tikisi greitų atsakymų dėl nelaimės priežasčių ir pabrėžia, kad tiltams tvarkyti skiriamas prioritetinis finansavimas. ...
-
Eksportas 2022-aisiais augo 27,5 proc., importas – 38 proc.1
Lietuvos prekių eksportas, išankstiniais duomenimis, per visus 2022 metus siekė 44 mlrd. eurų – 27,5 proc. daugiau nei 2021 metais, o importas – 52 mlrd. eurų ir augo 38 procentais. ...
-
N. Mačiulis: neigiamą poveikį ekonomikai jausime visus metus1
Lietuvos ekonomiką šiemet neigiamai labiausiai veiks infliacija, energijos kainų krizė, didėjančios palūkanų normos ir blėstanti pasaulinė paklausa, dėl kurios mažės eksportas, sako ekonomistai. Pasak jų, tam tikra atokvėpio fazė yra laba...
-
Lietuvos BVP pernai augo 2,2 proc., ketvirtąjį kevirtį smuko 0,4 proc.
Lietuvos bendrasis vidaus produktas (BVP) 2022 metais siekė 67,1 mlrd. eurų (to meto kainomis) – palyginti su 2021 metais, realusis BVP, pašalinus sezono ir darbo dienų skaičiaus įtaką, augo 2,2 proc., o nepašalinus – 1,9 procen...
-
D. Kreivys: Lietuva Baltijos jūroje gali turėti energetinę salą17
Lietuva Baltijos jūroje ateityje gali turėti energetinę salą, kurioje iš jūrinio vėjo pagamintos elektros energijos būtų gaminamas vandenilis, sako energetikos ministras Dainius Kreivys. ...