- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Reaguodami į Europos Komisijos įspėjimą, kad socialinė ir ekonominė atskirtis tarp Lietuvos regionų yra didžiausia per 20 metų ir kasmet didėja, žemės ūkio specialistai pažymi, kad šalies regionai turi didelį potencialą, atsiranda naujų ir pelningų žemės ūkio ir pramonės šakų.
„Pasaulyje ir Lietuvoje sparčiai populiarėja sėjomaina ir šalies klimato sąlygoms itin tinkamos pluoštinės kanapės. Jas auginti kasmet ryžtasi vis daugiau ūkininkų. Didesnės investicijos į šią sritį galėtų būti vienas iš būdų mažinti socialinę ir ekonominę atskirtį regionuose“, – pranešime žiniasklaidai teigia Pluoštinių kultūrų augintojų asociacijos vadovas Paulius Paršeliūnas.
Šiuo metu įvairiose Lietuvos savivaldybėse pluoštines kanapes augina 273 ūkininkai, tarp kurių ir didelės žemės ūkio bendrovės, ir smulkūs šeimos ūkiai. Taip pat veikia apie 40 gamintojų, kurie pluoštinių kanapių sėklas naudoja įvairiems maisto produktams gaminti.
Pluoštinių kanapių verslo naudą šalies regionams yra apskaičiavusi ir agentūra „Versli Lietuva“. Jos duomenimis, Seime įteisinus siūlomas pataisas į šalies bioekonomikos vystymą būtų investuota apie 260–280 mln. eurų tiesioginių užsienio investicijų ir tai sukurtų šalies regionuose daugiau nei 1000 perspektyvių darbo vietų.
Valstybinės augalininkystės tarnybos duomenimis, per pastaruosius penkerius metus pluoštinių kanapių plotai Lietuvoje padidėjo keturis kartus, o augintojų skaičius – padvigubėjo. Pernai 182 augintojai deklaravo beveik 4000 hektarų pluoštinių kanapių laukų. Šiemet pluoštines kanapes auginusių ūkininkų deklaruotas pluoštinių kanapių plotas siekia 9182 hektarus.
Pluoštinių kanapių sėklas sėjai ūkininkai dažniausiai įsigyja iš sertifikuotų pluoštinių kanapių sėklininkystės ūkių ir prieš pradėdami jas auginti turi gauti specialius leidimus iš kontroliuojančių institucijų. Leidimus šią kultūrą auginti gavę ūkiai yra reguliariai tikrinami, atliekama auginamų pluoštinių kanapių ėminių stebėsena.
Šiuo metu Lietuvoje leidžiama auginti tik įteisintas pluoštinių kanapių veisles ir tik pramoniniais tikslais arba sodininkystei. Rudens sesijoje Seimo komitetuose baigiami svarstyti Pluoštinų kanapių įstatymo pakeitimai, kuriais siūloma įteisinti viso augalo perdirbimą bei naudojimą, įskaitant stiebus, lapus, žiedynus, žiedadulkes.
„Lietuvoje daugėja auginančiųjų pluoštines kanapes arba gaminančiųjų iš šių augalų įvairius produktus. Leidus perdirbti visą pluoštinės kanapės augalą, ne tik jo sėklas ir pluoštą kaip yra dabar, Lietuvos žemės ūkis žymiai daug laimėtų: pajamos iš vieno hektaro išaugtų vidutiniškai iki 4–5 tūkst. eurų“, – sako Kanapių augintojų, perdirbėjų ir verslo inovatorių asociacijos direktorius Rimantas Čiūtas.
Vis dėlto nemažai regionuose savo verslą plėtojančių ūkininkų pasigenda informacijos apie šios kultūros auginimo sąlygas, reikalingus leidimus ir šio verslo plėtros galimybes.
R. Čiūto teigimu, pluoštinių kanapių verslas – pelninga, aplinkai draugiška ir vartotojui naudinga ūkinė veikla, todėl Kanapių augintojų, perdirbėjų ir verslo inovatorių asociacija aktyviai rengia seminarus Lietuvos regionuose.
„Europoje ir pasaulyje keičiantis teisiniam ir administraciniam reguliavimui, produktų iš kanapių pluošto gamyba sparčiai populiarėja. Lietuvoje įteisinus produktų iš visų kanapės augalo dalių gamybą, į valstybės biudžetą ateitų papildomų mokesčių, augtų eksportas, būtų sukurtos naujos darbo vietos, didėtų tarptautinis konkurencingumas. Pluoštinių kanapių sektoriaus plėtra suteikia postūmį ir kitiems ūkio sektoriams: logistikai, energetikai, skatinami moksliniai tyrimai“, – teigia P. Paršeliūnas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
VMVT: Lietuva siekia vėl gauti laisvos nuo paukščių gripo šalies statusą
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) praneša kreipusis į Pasaulio gyvūnų sveikatos organizaciją dėl Lietuvos laisvo statuso dėl paukščių gripo atkūrimo. Šis oficialus statusas leistų visiškai atnaujinti pauk&...
-
Ekonomistė apie „Naujos kartos Lietuva“ planą: viskas priklausys nuo to, kaip pavyks jį įgyvendinti
Nors Finansų ministerijos pristatytas Ekonomikos gaivinimo planas „Naujos kartos Lietuva“ atliepia šalies poreikius, kyla klausimas, ar pavyks išvengti finansų įsisavinimo problemų, sako turto valdymo bendrovės „INVL Asset ...
-
Kavinių ir barų asociacija apie rezervacijas: laisvų staliukų vakarais praktiškai neliko1
Ketvirtadienį atvėrus lauko kavines ir barus kone visos vietos vakarui rezervuotos, sako Lietuvos barų ir kavinių asociacijos prezidentas Raimondas Pranka. Visgi jis pažymi, kad Vyriausybės nustatyti darbo laiko ribojimai bei tam tikros taisyklės dėl a...
-
Seimas: viešiems miestų želdynams bus galima perimti privačią žemę2
Sklypai miestuose, miesteliuose ir kurortuose visuomenės poreikiams iš savininkų galės būti paimami viešiems želdynams kurti. ...
-
Nenaudojamus automobilius iš daugiabučių kiemų teks šalinti savininkams2
Daugiabučių kiemuose nuo kitų metų atsiras daugiau vietos automobiliams. Seimas įpareigojo nenaudojamų mašinų savininkus nelaikyti jų bendro naudojimo vietose. Nauja tvarka įsigalios nuo 2022 metų. ...
-
I. Šimonytė apie Statybininko kortelę: vienintelis klausimas – būdas, kaip tai įgyvendinti
Premjerė Ingrida Šimonytė sako, kad vienintelis klausimas dėl Statybininko kortelės yra būdas, kuris būtų tinkamiausias tai įgyvendinti. ...
-
I. Šimonytė: stebina kritika, kad Ekonomikos gaivinimo plane – per daug dėmesio viešajam sektoriui1
Ministrė pirmininkė Ingrida Šimonytė sako, kad ją stebina kritika, jog „Naujos kartos Lietuva“ plano projekte per daug dėmesio skiriama viešajam sektoriui. ...
-
S. Skvernelis: patvirtinus Ekonomikos gaivinimo planą, ketinama kreiptis į STT3
Opozicijos lyderis Saulius Skvernelis sako, kad po trečiadienį įvykusio Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) inicijuoto posėdžio su finansų ministre Gintare Skaiste frakcijai kilo dar daugiau abejonių dėl Finansų ministerijos pristaty...
-
Profsąjungos atstovas: vilkikų vairuotojai baiminasi brangesnio egzaminavimo1
Vairuotojų profesinių sąjungų atstovai baiminasi, kad nuo kitų metų profesionaliems vairuotojams įgyti ar atnaujinti teisę vežti krovinius ar keleivius komerciniais tikslais pagal vadinamąjį 95 kodą gali trukti ilgiau ir brangiau. ...
-
Labiausiai nuo pandemijos nukentėjusios įmonės jau gali teikti paraišką subsidijai
Labiausiai nuo COVID-19 nukentėjusios įmonės jau teikia paraiškas subsidijai gauti, pranešė Valstybinė mokesčių inspekcija. ...